Gå til innhold

Barnebidrag og utgifter/fordeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada, enda et innlegg om dette..

Har lest en del tråder om hva som kommer i tillegg for den som betaler bidrag. En del skriver at den som mottar bidrag skal dekke alt utenom mat når barna er hos den andre. Andre mener noe annet. Er det noen som har noen kilde til dette? Har lest på nav.no men synes ikke jeg finner noe klart svar. 

Vi har tre barn i alderen 3-12 år. Nå er barna mest hos meg, med annenhver (litt utvidet) helg pluss en dag i uken hos far. Han betaler bidrag og jeg får barnetrygd. Far betaler ingenting annet enn mat når de er hos ham, i tillegg selvsagt aktiviteter som de gjør sammen. Han har ingen klær hos seg, selv om jeg til og med har tilbudt at han kan ha noe der fast. Nå får jeg alt tilbake skittent slik at jeg må vaske. Han har heller ingen leker etc. Så alt går frem og tilbake hele tiden. 

Egentlig tenker jeg at han kunne handlet klær etc og hatt der. Evt kan han 'få' noe av meg. Men han vil ikke vaske sier han..

Nå har han kommet med krav om å ha barna 50%. Det er forsåvidt greit for meg, men han sier at det er fordi da trenger han ikke å betale bidrag.. ved 50% må vi vel dele på utgiftene og han må jo ha klær etc hos seg. Jeg kan jo ikke vaske klær for hele uken når de kommer tilbake til meg! Og da tror jeg det kan skje en av to ting. Enten så ender mesteparten av utgiftene på meg likevel, og da får jeg ikke bidrag, eller så kommer han til å se at det blir dyrere for ham når han faktisk må dekke en del selv. Etter at han krevde 50 % har han nå kommet tilbake og sagt at han trenger ikke 50% samvær likevel, nå vil han bare ha dem 4 dager ekstra i måneden, fordi det er det eneste som skal til for å slippe bidraget eller få det kraftig redusert. Han har sittet å testet ut forskjellige løsninger på navkalkulatoren... Jeg har svart at hvis vi skal gjøre endringer på samværet så skal vi diskutere det på fvk først, så nå venter vi på time.

Ok, dette ble litt rotete.. Jeg lurer egentlig på to ting:

- hva skal dekkes i tillegg når man betaler bidrag? Og helst kilde til dette ;)

- hvordan skal jeg forholde meg til hans krav om mer samvær når han selv sier at det er for å unngå bidrag? Og evt hvordan skal vi dele på utgiftene da?

Noen som vet eller har tips?

Anonymkode: 0b1c3...7c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...