Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre her som reagerer med 'eeehh...' inni seg når noen forteller at de er perfeksjonister?

Hvis en person er perfeksjonist holder den personen seg til høyeste standard innenfor sine oppfattelsesevner. Men hvorfor si det? I samme gate som å si at man har høy selvtillit.

La meg få vurdere det selv. Ikke si noe. 

Anonymkode: 92de9...f3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mennesker er jo opptatt av å kommunisere om seg selv og hvilke egenskaper de har/ikke har. Det i seg selv er det ikke noe galt med. Å si at man er perfeksjonist kan være en måte å påvirke andres oppfatning av en selv, som en person som har de beste intensjoner med de oppgavene eller arbeidet man utfører. Det kan være at personen forsøker si "Jeg er egentlig redd for å feile, og skuffe deg eller andre, men jeg har uansett gjort så godt jeg kan".

Å være perfeksjonist er usunt og slitsomt. Kanskje personen har et håp om at du vil si noen beroligende ord? "Du er mer enn god nok i deg selv, du trenger ikke streve så mye".

Anonymkode: e7339...0dc

Skrevet

Jeg er maladaptiv perfeksjonist. Det vises ikke utad, men jeg kan for eksempel bruke flere timer på å gå gjennom skrivefeil og andre typografiske feil i et dokument på en side og tåler kritikk på noen områder svært dårlig. Hvis noen sier «Dette maleriet var kjempekult, men foten var litt rar» så kan jeg kaste hele maleriet å begynne helt på nytt. Som regel ender det i at jeg avslutter hele prosjektet. Det er også vanskelig å begynne på nye malerier eller skriveoppgaver fordi jeg vet at det aldri blir bra nok.

Det gir veldig mye unødvendig stress, så derfor sier jeg ifra om det når vi blir satt på gruppeoppgaver eller i situasjoner hvor jeg forventer å skuffe noen. Det verste er at jeg er fullt klar over at det er irrasjonelt, men når jeg står i det så blir jeg nærmest blindet av frustrasjonen og skuffelsen.

Jeg er enig at noen kanskje bruker ordet litt løst da.

Anonymkode: 5cd9e...540

Skrevet

Jeg er perfeksjonist. Jeg har også ADD, en veldig uheldig kombinasjon. Perfeksjonismen gjør at jeg nesten aldri blir fornøyd, ADD'en gjør at jeg har vansker med å fokusere på oppgaven over lengre tid. 

Men, perfeksjonisme er uansett ikke bra. Du blir rett og slett sykelig nøye på ting som egentlig ikke er viktig. Hver minste detalj, ofte ting som det rett og slett ikke lønner seg å bruke tid på. For en perfeksjonist, så finnes det ingen mellomting. Enten er det perfekt, eller blir det forkastet. I jobb- og skolesammenheng er dette veldig dårlig, da perfeksjonister ofte ender opp med å droppe fag eller slutte i stillinger, dersom resultat ikke lever opp til forventingene (de blir deprimerte).

Det er heller ikke slik at en perfeksjonist nødvendigvis lager eller gjør perfekte ting: Det de gjør perfekt, er det de selv anser som perfekt. 

Si at du skal skrive en rapport, eller noe slikt. Du er perfeksjonist på det estetiske, og velger å sette av 95% av tiden til å lage en estetisk perfekt rapport - dvs. det du synes ser perfekt ut. Samme gjelder for musikk, film, osv. 

Veldig kompleks tema. 

Anonymkode: 9e076...21b

Skrevet

Jeg tar ikke folk så veldig seriøst når de sier at de er "perfeksjonister". Dette gjelder uansett bare noen områder i livet - vedkommende er jo ikke "perfeksjonist" på absolutt alt, det er noen ting de setter fokus på.

Anonymkode: e391f...9e9

Skrevet

Jeg synes alle sier de er perfeksjonister, det er liksom blitt et poppis ord. Det blir så feil atte.

Anonymkode: bf1cb...231

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ikke folk så veldig seriøst når de sier at de er "perfeksjonister". Dette gjelder uansett bare noen områder i livet - vedkommende er jo ikke "perfeksjonist" på absolutt alt, det er noen ting de setter fokus på.

Anonymkode: e391f...9e9

Tror ikke det går an å slite med det på -alle- aspekter i livet. Slike folk må jo eventuelt eksplodere i ren frustrasjon. Synes selv det lille jeg har, blir for mye.

Les litt på disse: http://www.cci.health.wa.gov.au/resources/infopax.cfm?Info_ID=52

Av en eller annen grunn kommer jeg meg ikke forbi modul 4, og begynner på nytt når jeg føler jeg feiler den, men den er bra. Det hjelper oss perfeksjonister, og modul 1 kan kanskje hjelpe folk å forstå det litt bedre.

Anonymkode: 5cd9e...540

Skrevet

Det er jo veldig i vinden, med Generasjon Prestasjon (les: Perfeksjon), og alle mulige artikler om hvordan du kan forbedre det ene eller det andre aspektet med livet. Jeg tror heller på dette med at summen av dine laster er konstant

Jeg er ikke perfeksjonist. Jeg er slurvete og distré og rotete og klønete. Og ikke har jeg planer om å viske ut de sidene av meg og prøve å hige etter å være i full kontroll. Det er litt deiligere å være menneske når det er rom for feil og mangler. Også er det mer tid å bruke på å leve. 

Skrevet

Jeg leser for tiden denne boken for 3 gang. Jeg vil virkelig anbefale alle å lese den, veldig on-point.  Perfeksjonisme er noe de fleste lider av til større eller mindre grad, og er absolutt ikke noe å skryte av. Det er ikke en positiv egenskap. Det hindrer deg til å gjøre de tingene du vil i livet, fordi du venter på øyeblikket når alt er perfekt, men det øyeblikket kommer aldri. Jeg forstod meg selv mye bedre etter jeg leste denne boken, og ser hvor mye det har hindret meg i livet. Det siste kapittelet inneholder råd om hvordan komme ut av perfeksjonist helvete.

25692561._UY2700_SS2700_.jpg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...