AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #1 Del Skrevet 26. oktober 2017 Jeg var på koloskopiundersøkelse og gastroskopi i dag, og det var noen langvarige undersøkelser. Gastroskopien tok omtrent en halvtime og koloskopien ca en time. Det var smertefullt under koloskopien da jeg hadde trøblete tarmer, veldig svingete og vanskelig å komme rundt «svingene» da slangen ble kjørt oppi tolvfingertarmen og forbi tolvfingertarmen, kjentes det ut som jeg ikke fikk puste. Dette skjedde hver gang slangen skulle videre og forbi en «sving», altså veldig ofte. Hver gang sa jeg ifra at jeg ikke får puste, men ble beroliget med at jeg får puste og at deg kun er min oppfatning. Ble også spurt om jeg har hatt følelsen av å ikke få puste tidligere. Slangen var jo helt opp under ribbeina og brystbeinet, og det klemte ordentlig til. Nå, flere timer etter, har jeg smerter når jeg trekker inn pusten, og får ofte følelsen av å ikke få puste igjen / tungt å puste. Er dette vanlig etter koloskopiundersøkelse? Anonymkode: ee246...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #2 Del Skrevet 26. oktober 2017 Jeg vet ikke hva som er vanlig. Men jeg kjente ingenting etterpå. Anonymkode: cdde2...e3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #3 Del Skrevet 26. oktober 2017 Jeg hadde også vondt ja. I mitt eget tilfelle antok jeg det var pga jeg hadde spent meg så mye. Anonymkode: 5d1c5...a76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #4 Del Skrevet 26. oktober 2017 Var ganske vondt og ubehagelig når slangen skulle forbi en sving langt oppe. Da kjentes det veldig ut som press mot lungen på ene siden. Men for min del var det mer at jeg holdt pusten da, og spente meg, fordi jeg syntes det var så ubehagelig. Hos meg var de ikke like langt opp som på deg, kun tynntarmen. Hadde ikke vondt etterpå. Hvor er det du har smerter når du trekker inn pusten da? Anonymkode: e49d1...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #5 Del Skrevet 26. oktober 2017 Koloskopet var nok ikke opp i tolvfingertarmen. Tolvfingertarmen er rett nedenfor magesekken og blir da undersøkt med gastroskopi. Kolo undersøker tykktarm og det er mye tynntarm i mellom den og tolvfingertarmen. Anonymkode: fba18...9e8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #6 Del Skrevet 26. oktober 2017 Når jeg tok gastroskopi så ble jeg overrasket over at det ble så vanskelig å puste. Det har ingen advart meg mot og det har jeg ikke lest om heller, så det kom som en overraskelse. Men den følelsen gikk over når jeg var ferdig. Hadde bare en sår hals og en følelse av at noen hadde vært nedi der. Jeg synes også det var skikkelig ekkelt når de gikk over i tolvfingertarmen. En veldig merkelig følelse. Akkurat som om trykket forandret seg. Skikkelig ekkelt. Anonymkode: 5affa...f40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #7 Del Skrevet 26. oktober 2017 Gastroskopet er i tolvfingertarmen, ikke koloskopet. Anonymkode: 4a310...bf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 26. oktober 2017 #8 Del Skrevet 26. oktober 2017 Jeg syntes det var jævlig vondt etterpå. Faktisk mye verre enn under selve undersøkelsen. Hadde så sinnsykt med luftsmerter/ mageknip at jeg gråt på vei hjem, voksne mennesket.. som har født to ganger uten smertestillende og uten å felle en tåre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #9 Del Skrevet 26. oktober 2017 Jeg hadde en rask koloskopi som tok bare 25 min og var normal. Hadde ingen smerter under undersøkelsen. Etterpå hadde jeg vanlige luftsmerter i ca 2 timer, og deretter var jeg smertefri. Mulig jeg hadde såpass lite smerter under og etter undersøkelse fordi det gikk såpass raskt og ukomplisert, så jeg vet ikke om det er vanlig med mye smerter etterpå. Anonymkode: cc58f...ba1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 26. oktober 2017 #10 Del Skrevet 26. oktober 2017 Jeg hadde blitt fryktelig fascinert hvis de klarte å nå gjennom hele tykktarmen og hele tynntarmen opp til duodenum (tolvfingertarmen) ved koloskopi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #11 Del Skrevet 27. oktober 2017 2 timer siden, Fame skrev: Jeg hadde blitt fryktelig fascinert hvis de klarte å nå gjennom hele tykktarmen og hele tynntarmen opp til duodenum (tolvfingertarmen) ved koloskopi. Vedkommende var jo på gastroskopi også. Tar de ikke tolvfingeren der? Anonymkode: 5d1c5...a76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 27. oktober 2017 #12 Del Skrevet 27. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vedkommende var jo på gastroskopi også. Tar de ikke tolvfingeren der? Anonymkode: 5d1c5...a76 Jo, men det var koloskopi hun snakket om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #13 Del Skrevet 27. oktober 2017 10 timer siden, Fame skrev: Jo, men det var koloskopi hun snakket om Ja, men hun blander vel sammen hva som er hvor eller hvilken undersøkelse hun mener da kanskje? Anonymkode: 5d1c5...a76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 27. oktober 2017 #14 Del Skrevet 27. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, men hun blander vel sammen hva som er hvor eller hvilken undersøkelse hun mener da kanskje? Anonymkode: 5d1c5...a76 Gjør nok det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå