illnevertell Skrevet 25. oktober 2017 #1 Skrevet 25. oktober 2017 Lurer litt på å starte med et kjøttfritt kosthold, rett og slett for at jeg ikke ser behovet - og tenker på dyrene... Men jeg trener endel (trenger en god proteinkilde) + at jeg bor på en plass der havet er den største matkilden - så vil ikke unngå fisk. Hvordan startet dere? Er det noen vitaminer/mineraler man bør ta hvis man unngår kjøtt? Hvordan følte dere dere etter noen uker med en kjøttfri kost? Fill me in 😁
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #2 Skrevet 26. oktober 2017 Dersom du kommer til å spise en del fisk er det ingen spesielle vitaminer eller mineraler du bør ta, så lenge den plantebaserte maten du spiser er næringsrik og variert. Tenker du å spise egg og melkeprodukter i tillegg? Jeg ville begynt med å trappe ned på kjøttbruken hvis jeg var deg. Da blir ikke endringene så brå, og da er det gjerne lettere å fortsette 😊 Finnes mange vegan- og vegetarblogger der ute som du kan følge. Søk litt etter slike blogger og lag enten veganske eller vegetariske retter hvor du evt tilsetter litt fisk. Anonymkode: a60ee...a48
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #3 Skrevet 26. oktober 2017 5 minutes ago, AnonymBruker said: Dersom du kommer til å spise en del fisk er det ingen spesielle vitaminer eller mineraler du bør ta, så lenge den plantebaserte maten du spiser er næringsrik og variert. Tenker du å spise egg og melkeprodukter i tillegg? Jeg ville begynt med å trappe ned på kjøttbruken hvis jeg var deg. Da blir ikke endringene så brå, og da er det gjerne lettere å fortsette 😊 Finnes mange vegan- og vegetarblogger der ute som du kan følge. Søk litt etter slike blogger og lag enten veganske eller vegetariske retter hvor du evt tilsetter litt fisk. Anonymkode: a60ee...a48 Om ikke vitaminer, så mineraler; man bør sikre seg nok jern, der rødt kjøtt er en kilde, men ikke fisk. Det sikrer man seg gjennom grov brødmat, grønnsaker som brokkoli og bønner, erter og linser. Og få i seg c-vitamin som øker opptaket av jern. Anonymkode: c57e1...29b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #4 Skrevet 26. oktober 2017 Om du spiser mye fisk trenger du ingen tilskudd. Veggiser trenger b12. Men det kan være lurt for nordmenn å ta D-vitamin om vinteren grunnet lite sol. Sånn på siden finnes det gode veganske proteinkilder http://www.greatveganathletes.com/all-strength-sports Anonymkode: 4ae60...15d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå