Gå til innhold

HMS-ingeniør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 20 år gammel jente som går 2. året medisin. Hele VGS gikk jeg med målet og drømmen om å bli lege, uten at jeg helt har tenkt over hvorfor før nå. Begge foreldrene mine er leger og jeg har vel muligens følt litt på presset derfra, for legestudiet virker ikke som en utdanning som vil passe meg. Jeg har liksom bare "alltid" skullet blitt lege, så jeg ikke tenkt over at jeg kanskje vil bli noe annet.

Jeg vil likevel veldig gjerne jobbe med noe som kan hjelpe/sikre/utvikle mennesker, men på en mer teknisk og en helt annerledes måte enn legeyrket. Trygghet og sikkerhet er temaer jeg finner interessant, og politi er et yrke som har streifet tankene mine flere ganger. Dessverre viker det som om arbeidsmarkedet er trangt og at det er mange som kniver om de ledige stillingene. Har søkt litt rundt på nettet og funnet ut at HMS-ingeniør høres ut som noe jeg kunne likt. 

Noen som jobber/studerer dette, og kan fortelle litt om studiet, arbeidsmulighetene og arbeidsmarkedet? I tillegg er jo selvfølgelig lønn et aspekt jeg ønsker å ta hensyn til. 

Eventuelt noen som har andre forslag?

Anonymkode: 71e67...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men HMS er noe litt annerledes enn "sikkerhetsyrker". Med HMS så jobber du med ting relatert til arbeidsplassen. Det er sikkerhetsprosedyrer ift brannvern og førstehjelp,risikoanalysering,arbeidsmiljøloven og andre lover som skal følges ihht prosedyrer. Så kommer andre ting som psykososialt og fysisk arbeidsmiljø osv.

Det blir mye møter og besøk i bedriften (hvis du feks jobber for en bedrift med enheter plassert rundt omkring).

Kunne du tenkt deg ren sikkerhet så går det ann å bli vekter eller politi og få jobb på feks en ambassade eller andre litt viktige bygg. Som "bare" vekter må du nok ha noe arbeidserfaring før du får sånne jobber. Uansett så kan du NÅ søke vekterjobber så har du begynt. Søk politi til høsten og ta videreutdanning for det er flere muligheter som politi enn bare orden og ro☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner nyutdannet HMS-ingeniør som ikke får jobb, det er litt trangt i arbeidsmarkedet spesielt etter oljekrisen nå. Det spørs også hvor du bor, bor du på et lite sted er det ihvertfall vanskelig å få jobb.

Anonymkode: bf8c8...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...