Gå til innhold

Jeg vet ingenting om verden. Hvor begynner jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært veldig, veldig syk i over 10 år. Har vært sengeliggende store deler av disse årene, mye behandling, mye sykdom. Nå er jeg på vei til å bli frisk, og jeg merker veldig godt at verden gikk videre uten meg. Jeg vet ingenting lengre! Sist jeg engasjerte meg som et normalt menneske, var jeg 17 år. Nå aner jeg ikke hva som skjer verken i Norge eller resten av verden. Politikk, Trump, Isis, jeg aner ikke. Føles som om jeg reiste i tid, og er som et barn. Jeg kan ingenting om politikk, kan ikke forskjell på noen av partiene. Vet ikke hvem noen av folkene i nyhetene er. Kultur... Filmer, bøker. Folk. Trender. Musikk.

Hvor begynner jeg? Føler meg totalt i villrede, verden er så ukjent. Jeg har fremdeles Motorila Moto RAZR. Bruker den aldri, har ikke hatt behov. Instagram. Snapchat? Trinder. Facebook var nytt da jeg enda var frisk. Det ser helt annerledes ut nå. Kan skrive personlige meldinger. Sist jeg var på, skrev vi på veggene til hverandre, det gjør jo ikke folk lengre.

Hvor begynner jeg? Skulle fantes en innføringsgruppe for 2017.

Anonymkode: 014e7...fe3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge er det ingen betydelig forskjell mellom stortignspartiene. De diskuterer og hyler over semantikk og fraksjoner av en prosent i budsjettene. Helt idiotisk.

Kanskje begynn å lese se og hør eller noe?

Skrevet
1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

I Norge er det ingen betydelig forskjell mellom stortignspartiene. De diskuterer og hyler over semantikk og fraksjoner av en prosent i budsjettene. Helt idiotisk.

Du anbefaler noen som trenger å orienteres at de bør lese Se og Hør? 😂😂😂

Anonymkode: 54de5...12d

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Hva kan jeg lære om verden i Se og Hør? Norske kjendiser står ikke øverst på listen min enda. Føler meg som et barn.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan jeg lære om verden i Se og Hør? Norske kjendiser står ikke øverst på listen min enda. Føler meg som et barn.

Hva vil du vite da?

Kanskje begynn å lese på reddit?

Skrevet

Trump er en syk amerikansk president, IS er en syk islamistisk terrororganisasjon. Ellers er Nord-Korea og Russland også litt skumle for tiden. Lykke til videre! 

Anonymkode: 6942d...5f4

Skrevet

Så bra at du er på vei til å bli frisk! Her kommer et rart, men lurt råd: les Aftenposten junior, spør om du kan få tilsendt for de siste årene. Det er en superbra og lettlest innføring i alt som er viktig, enkelt forklart. Sparer deg for utallige timer med vanlige aviser. Deretter tar du det bare litt etter litt, så blir det bra! Du har vel noen folk rundt deg som hjelper deg litt, får jeg håpe. Masse lykke til!

• Liker 8
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært veldig, veldig syk i over 10 år. Har vært sengeliggende store deler av disse årene, mye behandling, mye sykdom. Nå er jeg på vei til å bli frisk, og jeg merker veldig godt at verden gikk videre uten meg. Jeg vet ingenting lengre! Sist jeg engasjerte meg som et normalt menneske, var jeg 17 år. Nå aner jeg ikke hva som skjer verken i Norge eller resten av verden. Politikk, Trump, Isis, jeg aner ikke. Føles som om jeg reiste i tid, og er som et barn. Jeg kan ingenting om politikk, kan ikke forskjell på noen av partiene. Vet ikke hvem noen av folkene i nyhetene er. Kultur... Filmer, bøker. Folk. Trender. Musikk.

Hvor begynner jeg? Føler meg totalt i villrede, verden er så ukjent. Jeg har fremdeles Motorila Moto RAZR. Bruker den aldri, har ikke hatt behov. Instagram. Snapchat? Trinder. Facebook var nytt da jeg enda var frisk. Det ser helt annerledes ut nå. Kan skrive personlige meldinger. Sist jeg var på, skrev vi på veggene til hverandre, det gjør jo ikke folk lengre.

Hei. hva med å søke opp slike artikler som denne (Jeg googlet Hva skjedde i 2016 for å finne denne artikkelen) https://www.dagbladet.no/nyheter/dodsfall-valg-krig-og-kuppforsok-dette-hendte-i-verden-i-2016/66578429

Anonymkode: e261f...59d

• Liker 3
Skrevet

Begynn å lese aviser. Følg med på nyheter,følg med på debatter. 

Anonymkode: bf97d...e30

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les i de ulike kategoriene på KG så kommer du raskt inn i det.

Folk skriver på Facebook vegger ennå.

Trump forsvinner snart, så se heller framover.

Ellers er mye som før. Du kan trygt puste rolig. Ta ting med ro. Egentlig intet nytt. 

De fleste svar fås fra roboter og Internett.

Anonymkode: 39c63...a0a

Skrevet

Aftenposten junior bifalles herfra!

Og så må du jo bare begynne et sted. Lokalpolitikk kanskje.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Så bra at du er på vei til å bli frisk! Her kommer et rart, men lurt råd: les Aftenposten junior, spør om du kan få tilsendt for de siste årene. Det er en superbra og lettlest innføring i alt som er viktig, enkelt forklart. Sparer deg for utallige timer med vanlige aviser. Deretter tar du det bare litt etter litt, så blir det bra! Du har vel noen folk rundt deg som hjelper deg litt, får jeg håpe. Masse lykke til!

Dette er et godt råd, støtter det!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det viktigste du gjør er å forsone deg med at det vil ta tid før du er ajour med verden du lever i. Jeg opplevde noe av det samme for noen år siden da jeg hadde vært veldig syk en periode, og det var bare på noen få år. Men bare det ... Ja, det føltes helt MERKELIG ut! Jeg følte meg helt dum! Folk snakket om ting og jeg skjønte ingenting. Eller de snakket om store, viktige ting som hadde skjedd og jeg ante ikke at det hadde skjedd en gang. Litt etter litt kom jeg inn i det, og med familien og de nærmeste var jeg helt ærlig på at "dette har jeg ikke fått med meg, hva var det igjen?". Med andre jattet jeg mer med. 

Jeg tror jeg hadde spart meg en del vondt hvis jeg hadde klart å ikke være så skuffet over meg selv og tenkt ille om meg selv. Så hvis du klarer det (kan hende du ikke tenker på det i det hele tatt for alt jeg vet) så ikke forvent at du skal bli ajour med det som har skjedd de siste 10 årene på bare noen måneder, eller kanskje til og med noen år. Jeg forsonet meg også etter hvert med at det som har skjedd i disse årene kommer alltid til å være noe som jeg bare har lest om, på samme måte som historiebøkene om verdenskrigene, og ikke noe jeg var til stede for. 

Du kommer i kontakt med verden igjen, litt etter litt. Og det er faktisk andre ting som er viktigere! Kanskje du kan prøve å kose deg litt med det også, se noen filmer, man kan lære mye fra dem. 

Anonymkode: d9f07...271

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil råde deg til å styres av nysgjerrighet. 

For eksempel at du er nysgjerrig om isis, Google emnet, les artikler og gjerne artikler fra Wikipedia som er litt mer generelle. 

Også følg med på dagens nyheter og om det dukker om ting som brexit eller trump, så Google litt og les litt. La deg styre av interesse og nysgjerrighet, ellers blir det veldig tungt å sette seg selv på skolebenken og begynne på leksikon for ting som begynner på A, for å sette det på spissen. 

Anonymkode: 336b3...789

• Liker 1
Skrevet

Begynn med Aftenposten junior :) 

Anonymkode: 5183d...67f

Gjest Walkingdead
Skrevet

Og les noen gode bøker. Fine og enkle historier. Det får man mye ut av :)

Skrevet

Stort sett bare ekkokamre på interwebben for tiden, pass deg for å ta noe som helst som fakta spessielt i nettaviser og på reddit. En gir folk det de vil lese, og bryr seg mindre om fakta og nøyanserte vinklinger

Skal du lese om f.eks Trump vil jeg anbefale å lese minst 2 ekkokamre (en for en imot) så du har noe mulighet for å kunne gjøre deg opp en fornuftig mening basert på virkeligheten. Leser du kun norske aviser alene (ekkokamre stort sett imot Trump) (som f.eks nrk.no) vil du tro at f.eks Trump hater homofile jøder svarte gule funksjonshemmede kvinnfolk transkjønn (folk som er usikre på kjønnet sitt eller prøver "bytte" kjønn, kanskkje noe nytt var nok ikke så vanlig for 10 år siden nå er det blitt veldig trendy) og mange andre grupper, han er en nazist og ligner på hitler og hater muslimer, Russland sitter også på en sexvideo bla.a som innvolverer Trump og russiske prostituerte som utfører tisse-sex tjenester for Trump, og det blir fanget på video, dette bruker Russland for å presse trump til å drive politikk som går i favør av Russland (for ellers slipper de sexvideon av han). Trump er fritt vilt, kildekritikk og forsøk på objektivitet er helt borte, og leser du dette vil du kanskje bli lurt, for ja Trump har sine svakheter, men alt av det jeg skrev nå (som står skrevet på www.nrk.no, som en burde kunne stole på som troverdig kilde) er ren løgn eller ekstrem vridning av sannheten (heldigvis for en vel si :P )  Så leser du kun NRK og bruker det som kilde så vil du bare lure deg selv

Men ja, vær forsiktig, eller bare gi F :P å gi F er det letteste og det folk flest gjør ^_^

Anonymkode: 88a90...894

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...