Gå til innhold

Kan jeg gå til sak? (kjøpt leilighet i fjor med noen ulovlige feil?) langt innlegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte meg en ny leilighet i fjor (borettslag), privatkjøp med advokat som stod for papirer og slikt. Jeg ble ikke opplyst om å anskaffe meg noe eierskifteforsikring så det har jeg ikke, og ja man lærer av sine feil. 

På privatvisningen så virket leiligheten ganske så strøken, den var nyoppusset og jeg var så fornøyd at jeg ville legge inn bud umiddelbart. (Min daværende leilighet var nettopp solgt og jeg hadde bare i underkant av 2 mnd på meg til å være ute) Det stod ganske tydelig forklart i annonsen at det var oppdatert nytt elektrisk barnesikkert anlegg i leiligheten og nye rør på bad. Jeg ble fortalt at det var fagfolk som har pusset opp men det elektriske gjorde den ene selger selv, da selger påståelig var elektriker av utdanning. 

Etter kjøp og innflytning i leiligheten så oppdaget jeg et par feil som var for meg av stor betydning. Jeg er enslig og har ingen mann som kan fikse noe for meg om det skulle være noe, så jeg må leie inn fagfolk. 

I stuen var det lagt opp 3 nye brytere og en sukkertopp i taket som skulle være til en eventuell taklampe jeg måtte skaffe meg. 2 av bryterne fungerer på veranda og den siste skulle fungere på taklampe. Jeg kjøpte meg en taklampe og fikk ganske så raskt oppdage at der ikke var noe som helst strøm i sukkertoppen i taket, og ei heller noe kopling mellom den nye bryter og sukkertoppen. Nå i etterkant har jeg hatt elektriker som har sett på dette og konkludert med at der er ledninger i den nye bryteren som er kledd over (ulovlig). Det er også noen ledninger i selve sukkertoppen og da mest sannsynlig også i original bryteren i veggen (som er kledd over med mdf plater), men jeg vet sånn ca hvor den bryteren er bak veggen. Å rette opp dette vil koste meg ufattelig dyrt, selv om jeg bare skulle velge å ha fjernkontroll til taklampen (slik at jeg slipper å inn og ut med ledning i selve sukkertoppen i taket når jeg skal ha på/av lys)

På kjøkkenet er det satt opp spotter under benk, hvor det er ledning og noe annet jeg ikke husker navnet på over skapet som er koblet til. Spottene begynte etter noen få mnd å lukte litt brent, så de kortsluttet. 

På badet var det vist nye rør også under dusj. Der er det lekkasje, sikkert fra rør under dusj. Lekker vann etter dusj utover baderomsfliser i et samme mønster. Der har de vært i etterkant og prøvd å fikse selv med noe Tech7. Jeg prøvde og forklare gang på gang at det ikke ville holde og at de måtte få inn en rørlegger til å se på dette, men det var uaktuelt. 

Jeg har nå i etterkant etterspurt samsvarserklæring for det elektriske som er gjort både per tlf, sms og mail, men får ingen svar. Vært i kontakt med både BBL og Advokaten som bisto salget og ingen kan hjelpe, får bare beskjed om å ta dette opp med selger privat. 

Har også vært i kontakt med forliksrådet men de krever papirer fra både elektriker og rørlegger på feil og mangler som må utbedres for at jeg skal ha noe som helst sjans. Det vil også koste meg dyrt å ha noen til å komme her å kikke over hele leiligheten, og jeg mener bestemt at det ikke er jeg som skal betale for å rette opp feil som var her fra før jeg kjøpte leiligheten. 

Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Jeg forstår at jeg skulle ha gjort enda grundigere reasearch før jeg kjøpte og sjekket mer. Men hvem tenker på å ta med seg en taklampe på visning for å se om den virker... Vet det har gått langt tid og at jeg ikke har fått dette fikset, men det blir for dyrt for meg å få dette fikset da jeg ikke har noe særlig buffer. (alt ble brukt på egenkapital) 

Vær vennlig og hold kommentarer saklig og ikke kritikk på hvorfor jeg ikke har fått dette fikset, og hvorfor jeg har brukt så lang tid.

Har jeg noe case her?

Anonymkode: 21f62...09a

Skrevet

Undersøk om innboforsikringen din har rettshjelpsdekning, slik at du får dekket advokatkostnader gjennom denne. 

Anonymkode: e22cb...762

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Undersøk om innboforsikringen din har rettshjelpsdekning, slik at du får dekket advokatkostnader gjennom denne. 

Anonymkode: e22cb...762

Jeg har sjekket litt rundt det, og jeg har fri rettshjelp.

Skrevet (endret)

Vet du om selger har tegnet eierskifteforsikring? Veldig mange innboforsikringer inkluderer rettshjelpforsikring,- da har du krav på advokat i denne saken m en liten egenandel. Ring ditt forsikringsselskap og hør! Selv om selger har solgt privat, har du like mye rett på å klage i etterkant!Lykke til!

Endret av RaraAvis78
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sjekket litt rundt det, og jeg har fri rettshjelp.

Så bra! Da er neste skritt å kontakte en advokat og forklare saken. Han/hun vil guide deg videre!

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, RaraAvis78 skrev:

Vet du om selger har tegnet eierskifteforsikring? Veldig mange innboforsikringer inkluderer rettshjelpforsinring,- da har du krav på advokat i denne saken m en liten egenandel. Ring ditt forsikringsselskap og hør! Selv om selger har solgt privat, har du like mye rett på å klage i etterkant!Lykke til!

Har fri rettshjelp. Aner ikke om selger har tegnet eierskifteforsikring. Eneste jeg vet er at de ikke ønsker å utbedre feilene her. De prøvde en kort periode og fikse det på badet, men etter at jeg kom med kommentar: Det her går ikke an, det ser jo ut som en full 5 åring har vært her å lekt, så har de sluttet å respondere på sms-tlf-mail og komme. Men mest sannsynlig fordi dem skjønte til slutt at her må det betales inn rørlegger, noe de ikke ville bruke penger på. 

Skrevet

Hvem som helst kan gå til sak for hva som helst.

Men du bør spørre om juridisk råd fra en advokat eller jurist, ikke folk på et kvinneforum. 

Selvsagt må du dokumentere manglene, og det kommer nok til å koste en del. Disse pengene kan du selvsagt prøve å få tilbake.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Men du bør spørre om juridisk råd fra en advokat eller jurist, ikke folk på et kvinneforum. 

Selvsagt må du dokumentere manglene, og det kommer nok til å koste en del. Disse pengene kan du selvsagt prøve å få tilbake.

Jeg er fullstendig klar over at jeg må kontakte en advokat eller jurist og det skal jeg gjøre på nytt. Her spør jeg bare for å få innspill.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har fri rettshjelp. Aner ikke om selger har tegnet eierskifteforsikring. Eneste jeg vet er at de ikke ønsker å utbedre feilene her. De prøvde en kort periode og fikse det på badet, men etter at jeg kom med kommentar: Det her går ikke an, det ser jo ut som en full 5 åring har vært her å lekt, så har de sluttet å respondere på sms-tlf-mail og komme. Men mest sannsynlig fordi dem skjønte til slutt at her må det betales inn rørlegger, noe de ikke ville bruke penger på. 

Overlat videre korrespondanse med selger til advokaten! Du har gjort ditt for å prøve å ordne opp, uten at selger har imøtekommet dette. Skaff deg en advokat i morgen (jo før jo bedre) og ta vare på alle mld og mail som du har sendt/mottatt fra selger. 

Skrevet

Meld deg inn i Huseiernes landsforbund, om du ikke allerede er medlem der. Der får du bl.a. gratis rådgivning https://www.huseierne.no/

Anonymkode: 14e68...5e9

Skrevet

Høres ut som om du har kjøpt min gamle leilighet. 

Du har vel innboforsikring? Der skal du ha rettshjelpsdekning som gjør det billigere å kontakte advokat og det er hva du bør gjøre. 

Anonymkode: 49ca7...621

Skrevet

Har kun siste sms bevart hvor jeg tydelig i sms etterspør samsvarserklæring for et elektriske og mail hvor jeg påpeker feil som må utbedres. Dette kommer jeg til å ta videre. Men sist jeg pratet med en megler så fikk jeg beskjed om at dette kom jeg mest sannsynlig ingen vei med.

Skrevet
5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det kan jo være både jurister og advokater blandt kvinneguidens medlemmer som gledelig bistår med gratis tips og råd i slike situasjoner 😉 

Skrevet

Høres ut som om du har kjøpt min gamle leilighet. 

Du har vel innboforsikring? Der skal du ha rettshjelpsdekning som gjør det billigere å kontakte advokat og det er hva du bør gjøre. 

Anonymkode: 49ca7...621

Håper da virkelig ikke at jeg har kjøpt din gamle leilighet, for da er du en elendig selger...!

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, RaraAvis78 skrev:

Det kan jo være både jurister og advokater blandt kvinneguidens medlemmer som gledelig bistår med gratis tips og råd i slike situasjoner 😉 J

Ja, det er ingenting advokater liker mer enn å fortsette å jobbe når de er ferdig på jobb.

Skrevet

Jeg er ikke advokat, men jeg har en sak gående med selger av huset vi bor i så jeg vet litt gangen i det.

Det som er bra er at du har reklamert til selger, og siden han har prøvd å fikse det har han må en måte tatt på seg ansvaret. Som andre sier, snakk med advokat. Du bør også involvere en takstmann for å få taksert hva det koster å utbedre. Dette vil nok koste noen lapper, men dette er du faktisk nødt til å gjøre hvis du skal forlange prisavslag tilsvarende det til vil koste å ordne opp i feilene. Det er også et krav om at det å rette opp i feilene minst skal være i størrelsorden 3-4% av kjøpssummen hvis selger har utelatt opplysninger. Hvis det er skjulte feil så må du vel opp i 6-7%. Det har vært noen rettskraftige dommer om dette, så det finnes presedens.

Lykke til!

Anonymkode: 892c7...df8

Skrevet

Jeg er ikke advokat, men jeg har en sak gående med selger av huset vi bor i så jeg vet litt gangen i det.

Det som er bra er at du har reklamert til selger, og siden han har prøvd å fikse det har han må en måte tatt på seg ansvaret. Som andre sier, snakk med advokat. Du bør også involvere en takstmann for å få taksert hva det koster å utbedre. Dette vil nok koste noen lapper, men dette er du faktisk nødt til å gjøre hvis du skal forlange prisavslag tilsvarende det til vil koste å ordne opp i feilene. Det er også et krav om at det å rette opp i feilene minst skal være i størrelsorden 3-4% av kjøpssummen hvis selger har utelatt opplysninger. Hvis det er skjulte feil så må du vel opp i 6-7%. Det har vært noen rettskraftige dommer om dette, så det finnes presedens.

Lykke til!

Anonymkode: 892c7...df8

Har fri takstmann også, så lenge man har familiemedlem som er megler så får man dette gratis. Dette har de utelatt å opplyse meg om ja. De vet vel ganske godt selv at de har kledd igjen ledninger i en bryter osv.

Skrevet

Aldri tro på utført elektrisk arbeid uten samsvarserklæring. Aldri. 

Anonymkode: b66a2...a6b

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri tro på utført elektrisk arbeid uten samsvarserklæring. Aldri. 

Anonymkode: b66a2...a6b

Nei, jeg har tro på at de gjorde det elektriske selv, for det ser jeg jo er elendig gjennomført mtp feilene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...