Gå til innhold

Crockpot - verdt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser enormt mange gode crockpotoppskrifter på nett, men er det verdt å investere i? 

Hva er fordelene, og ulempene? 

Anonymkode: 08793...721

Skrevet

Når det kommer til kjøkkenutstyr som tar mye plass, så vil jeg si at man bør ha planer om å bruke det mye for at den skal være verdt plassen den tar på kjøkkenet.

Tenk derfor over om dette er noe du kommer til å bruke mye, og om den faktisk gjør noe veldig nyttig som en vanlig komfyr ikke kan, og som du vil ha mye bruk for.

Fordelen med crockpot er vel at den kan stilles til en viss temperatur og at man derfor kan sette ting på langtidskoking uten å være redd for at det brenner seg. Hvor ofte vil du ha bruk for dette?

Jeg har sett på crockpot selv, men lot være å kjøpe pga. jeg fant ut den sikkert kom til å stå i skapet mye av tiden.

Anonymkode: 04517...dab

• Liker 1
Skrevet

Crockpot er søppel. Alt smakte rart. Og den har ingen funksjoner som en le creuset gryte på induksjonstopp ikke har. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når det kommer til kjøkkenutstyr som tar mye plass, så vil jeg si at man bør ha planer om å bruke det mye for at den skal være verdt plassen den tar på kjøkkenet.

Tenk derfor over om dette er noe du kommer til å bruke mye, og om den faktisk gjør noe veldig nyttig som en vanlig komfyr ikke kan, og som du vil ha mye bruk for.

Fordelen med crockpot er vel at den kan stilles til en viss temperatur og at man derfor kan sette ting på langtidskoking uten å være redd for at det brenner seg. Hvor ofte vil du ha bruk for dette?

Jeg har sett på crockpot selv, men lot være å kjøpe pga. jeg fant ut den sikkert kom til å stå i skapet mye av tiden.

Min hadde high, low og keep warm. Det klarer jeg helt fint å få til på induksjonstoppen også. 

Ting brenner seg fast hvis du lar det være i for lenge. Induksjonstopper fra biltema til 400 spenn har bedre termostater enn crockpot har.

Hvis du vil koke noe veldig lenge kan du bare putte det i komfyren. en le creuset gryte funker fett til det. Og gryten kan brukes til masse rart, og amten blir bedre.

Idiotiske apparater med EN funksjon som oppfylles av masse andre ting skjønner jeg ikke. Det blir som toastjern, helt idiotisk skrot å eie.

• Liker 1
Skrevet

Trodde det var ett nytt navn på et dop.

Anonymkode: 28643...a1d

• Liker 4
Gjest Melis123
Skrevet

Jeg har hatt i flere år, og bruker den ganske mye. Spesielt når jeg skal ha gjester. Syns det er genialt å forberede middag på morgenen, gå tur med hunden, eller andre hyggelige ting og komme hjem til lukten av ferdig middag. Så er det bare å slenge sammen noe tilbehør og jeg kan ta imot middagsgjester uten stress. Er også deilig med alle grytene som lages i den, at det er ikke så nøye med timingen. Om noen kommer en time for sent, så er maten like godt.

Jeg har funnet masse gode oppskrifter på Pinterest😊 Løp og kjøp sier jeg😄 jeg har kjøpt min på tretti.no og har gitt bort til mamma og broren min i julepresang, og de bruker sine titt og ofte de også😊

Gjest making.a.mess
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser enormt mange gode crockpotoppskrifter på nett, men er det verdt å investere i? 

Hva er fordelene, og ulempene? 

Anonymkode: 08793...721

Bra produkt absolutt, men er litt liten for en familie. Så må man være flink til å sette seg inn i oppskrifter. Min står ofte i skapet selv om jeg syntes den er genial. Jeg stopper opp når det er mye å sette seg inn i/følge opp. 

Skrevet
26 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Crockpot er søppel. Alt smakte rart. Og den har ingen funksjoner som en le creuset gryte på induksjonstopp ikke har. 

Min hadde high, low og keep warm. Det klarer jeg helt fint å få til på induksjonstoppen også. 

Ting brenner seg fast hvis du lar det være i for lenge. Induksjonstopper fra biltema til 400 spenn har bedre termostater enn crockpot har.

Hvis du vil koke noe veldig lenge kan du bare putte det i komfyren. en le creuset gryte funker fett til det. Og gryten kan brukes til masse rart, og amten blir bedre.

Idiotiske apparater med EN funksjon som oppfylles av masse andre ting skjønner jeg ikke. Det blir som toastjern, helt idiotisk skrot å eie.

Ja, helt enig. Den gjør veldig lite som man ikke kan klare å få til på andre måter med litt ekstra innsats.

Så da er spørsmålet hvor ofte man vil få bruk for den og om det er verdt det i form av plass på kjøkkenet. Hvis man bare skal langtidskoke noe 2-3 ganger i året, så er det like greit å bare ta det i f.eks. stekeovnen.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, helt enig. Den gjør veldig lite som man ikke kan klare å få til på andre måter med litt ekstra innsats.

Så da er spørsmålet hvor ofte man vil få bruk for den og om det er verdt det i form av plass på kjøkkenet. Hvis man bare skal langtidskoke noe 2-3 ganger i året, så er det like greit å bare ta det i f.eks. stekeovnen.

Uansett hvor mange ganger er det lettere på ovnen. Lettere å rengjøre og mindre knotete. Skjønner ikke på noen måte hvordan crock pot er enklere.

Skrevet

Jeg liker min, men må innrømme at den brukes bare noen få ganger i året. Så nå bor den i boden ellers. 

Syns den fungerer best til gryteretter, grøt og andre ting som skal koke. Spesielt ting der kjøttet skal bli mørt og kryddersmaker skal ha tid til å utvikle seg. Det er en del oppskrifter jeg ikke helt forstår meg på, fordi det er ting som enten krever mye tilberedning utenfor slow cookeren eller det er bedre å tilberede på andre måter. Litt samme som når mikroen ble populær på 80-tallet og de hadde oppskrifter for alt mulig rart. 

Jeg syns ikke min er vanskelig å rengjøre. Har en kjele i keramikk med lokk som settes oppi metalldelen. Så hele kjelen og lokket kan settes i oppvaskmaskinen etterpå. 

Skrevet

Jeg liker vår. Nå klarer til og med jeg å lage grøt uten å svi den :) Nå er det stort sett mannen min som bruker den siden han er den av oss som er mest glad i å lage mat. Vil ikke si den er verre å rengjøre enn om man skal bruke komfyren da den delen man har maten i kan tas opp og vaskes. Man må jo uansett tilberede maten i en kjele eller noe.... Den blir ikke brukt hver måned men vi har heldigvis mye skapplass og andre apparater som ikke blir brukt mye har vi enten i kjelleren eller har kvittet oss med...

Anonymkode: a8895...fd3

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Nei, det er ikke verdt det. Som @abrasiveRefraction skriver - alt du kan gjøre i en crock pot/slow cooker, kan du like gjerne gjøre med ei gryte og stekeovn. Her er også en artikkel som veier fordelene og ulempene mellom crock pot, trykkoker, og jerngryte: http://www.seriouseats.com/2016/10/why-pressure-cookers-are-better-than-slow-cookers.html

Når det kommer til koking av grøt, så fungerer det like greit med å plassere et slikt gryteunderlag mellom kokeplata og kjelen, samt skru ned temperaturen: 

image.png.01198b52e94fd7e5d1c5121476ce3798.png

Skrevet (endret)

Crock pot er genialt. Jeg bruker min et par ganger i uka. Har en på 6 liter og det gir rikelig mat til vår familie som er på 6 stykker for tiden, fra 12 år og oppover så de spiser mye. Rengjøringen er kjempelett, er bare å skylle av grytedelen under springen og putte den opp i basen og rett i skapet. Tar 1 min.

Og Crock pot'en er jo superlett å bruke. Jeg kutter opp f.eks grønnsaker og kjøtt på kvelden og har det i gryta med krydder og væske og setter hele gryta i kjøleskapet. Før jeg drar på jobb om morgenen tar jeg gryta ut av kjøleskapet og setter den opp i basedelen og skrur på. Når jeg kommer hjem er middagen klar.

Endret av asterix
  • Liker 2
Skrevet
On 26.10.2017 at 11:40 AM, asterix said:

Crock pot er genialt. Jeg bruker min et par ganger i uka. Har en på 6 liter og det gir rikelig mat til vår familie som er på 6 stykker for tiden, fra 12 år og oppover så de spiser mye. Rengjøringen er kjempelett, er bare å skylle av grytedelen under springen og putte den opp i basen og rett i skapet. Tar 1 min.

Og Crock pot'en er jo superlett å bruke. Jeg kutter opp f.eks grønnsaker og kjøtt på kvelden og har det i gryta med krydder og væske og setter hele gryta i kjøleskapet. Før jeg drar på jobb om morgenen tar jeg gryta ut av kjøleskapet og setter den opp i basedelen og skrur på. Når jeg kommer hjem er middagen klar.

Hva opplever du som bedre/lettere ved å bruke crock pot enn stekeovn? For du kan vel gjøre det samme i stekeovnen med ei stor gryte? Spør fordi jeg har lurt på å kjøpe en selv også. 

Anonymkode: d59e2...2df

• Liker 1
Skrevet

Jeg har crock pot, men er ikke særlig fornøyd. Mulig det bare er jeg som har valgt ut rævdårlige oppskrifter, men jeg synes alt blir smakende litt snodig. Skal fortsette å prøve den ut, da. Selv om det er mange som setter den på om morgenen før jobb så har jeg litt problemer med å gjøre det samme. Alt kan skje. Ville heller kjøpt meg en sous vide maskin! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva opplever du som bedre/lettere ved å bruke crock pot enn stekeovn? For du kan vel gjøre det samme i stekeovnen med ei stor gryte? Spør fordi jeg har lurt på å kjøpe en selv også. 

Anonymkode: d59e2...2df

Jeg slipper å tenke på noe som helst i forhold til temperatur etc. Jeg bare skrur på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...