Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva grunnen din er

Man kan sikkert finne mange grunner, men jeg har bare en- det er ekkelt å spise dyr. Om det er katter eller kuer. Jeg vil ikke spise dem, og siden jeg ikke må gjør jeg det ikke heller. 

Anonymkode: 7d076...eac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vegetarianer, men ikke veganer.

Grunnen er at jeg rett og slett er uenig i kjøttproduksjonen og dermed tar avstand fra den. Dessuten merker jeg at jeg spiser sunnere uten kjøtt fordi jeg ubevisst bytter ut kjøtt med grønnsaker etc.

Men mannen spiser kjøtt, og barnet vårt spiser kjøtt, så er ikke slik at jeg føler for å påtvinge andre mitt syn :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en noe uvanlig "veganer" som innimellom spiser kjøtt og fisk. Vet ikke hva det heter - flexitarianer? Har ikke noen ideologisk grunn, jeg tåler simpelthen ikke egg og melkeprodukter, og fungerer egentlig best på en vegansk diett, men spiser innimellom fisk eller kjøtt hvis jeg får lyst på det eller det er det mest praktiske med hensyn til restaurantbesøk mm. (kanskje 1 gang i mnd)

Anonymkode: 4611c...78c

• Liker 3
Skrevet

Jeg er veganer, mannen og ungene er vegeterianere. Vi er det fordi det rett for oss foreldre og vi mener det er sunt for barna. De er svært godt utviklet for alderen, høyere enn gjennomsnittet og aldri syke.

Anonymkode: 2e803...c8b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva grunnen din er

Man kan sikkert finne mange grunner, men jeg har bare en- det er ekkelt å spise dyr. Om det er katter eller kuer. Jeg vil ikke spise dem, og siden jeg ikke må gjør jeg det ikke heller. 

Er det ikke ørten tråder her om temaet allerede?

Kjenner jeg begynner å bli litt brydd over den selvforherligelsen veganere driver med..

Spiser svært ofte ikke-animalske produkter selv uten å reklamere for det,  har faktisk gjort det hele livet og vet at de fleste gjør det uten å tenke over det. 

Anonymkode: a2733...02e

• Liker 5
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Kjenner jeg begynner å bli litt brydd over den selvforherligelsen veganere driver med..

Spiser svært ofte ikke-animalske produkter selv uten å reklamere for det,  har faktisk gjort det hele livet og vet at de fleste gjør det uten å tenke over det. 

Så fantastisk. Litt sevforherligelse ute og går her?  :) 

• Liker 5
Skrevet

Flexiterianer her. 

Jeg dropper kjøtt pga miljøet og dyrevelferden. Og fordi jeg selv har lyst til å bli en sprek, høggammal dame. Men jeg gjør det aller mest for dyra og miljøet. 

Anonymkode: cef90...268

Skrevet

Pescetarianer her, men spiser ikke fisk ofte. Og er ikke veganer da jeg tåler så utrolig lite, tåler ikke linser, bønner, soya og mange grønnsaker og frukt. Tåler heller ikke hvete, egg eller lakose. Så av mat som kommer fra dyrene, spiser jeg bare gulost, jeg bruker plantemelk.

Gjør dette da jeg er opptatt av miljøvern og dyrenes velferd. 

Anonymkode: 13bc6...0b4

Skrevet

Jeg har økt kjøttforbruket mitt kraftig og spiser mest gressfôret biff. Mest på grunn av min egen helse fordi kjøtt er det sunneste man kan spise. For optimal helse ser det ut til at man bør spise kun kjøtt og drikke vann. Kun det. Dette vil dekke alle våre behov for vitaminer og mineraler og det er så mange eksempler på mennesker som har spist slik som har fått bedre helse. Jeg har hørt om flere eks-veganere som nesten har ødelagt helsa si da de kuttet ut kjøtt som har klart å fikse helsa igjen ved å spise kun kjøtt en periode. Jeg er i en norsk og en internasjonal facebook-gruppe der det er mennesker som har spist kun kjøtt og drukket vann i flere år og de har en utmerket helse i motsetning til hva de hadde før.

En annen grunn er miljø. Det er flere grunner til at beiting er bedre for miljøet enn jordbruk.

Jordbruk ødelegger toppjorda vår. Etter 100 år med jordbruk vil toppjorda være så ødelagt at den må ligge brakk lenge. Beiting forbedrer gresskvaliteten og toppjordkvaliteten. Gresset blir tykkere og kan holde på mer drivhusgasser. Beitedyrene gjødsler toppjorda og tilfører næring. Jordbruk utarmer toppjorda ved å stjele næring.

Jordbruk er ikke bærekraftig. Vi kan fôre flere mennesker med gressfôret kjøtt enn med grønnsaker.  Kun 3% av Norges areal kan brukes til jordbruk. Men en veldig mye større prosentandel kan brukes til beiter. Morenejord full av stein og/eller jord i ulendt terrent kan brukes til beite, men ikke så mye annet.

De har faktisk klart å snu ørkenifiseringen nå! Ved hjelp av beitedyr. De trodde lenge at problemet var for mange beitedyr som spiste opp gresset og trampet det ned, men faktisk er det det motsatte. Vi trenger flere beitedyr. Ved å introdusere beitedyr til et nesten-ørkenområde på riktig måte så har de klart å gjøre det frodig igjen. 

Jordbruk krever mer vann enn beiting. Det er derfor de ikke driver med jordbruk i tørre strøk, men kun har beitedyr. Vann er en mangelvare mange steder i verden.

Jeg har en kamerat av meg som er bonde som driver gården på en måte jeg støtter og han lar dyrene gresse mye, så kalvene har nesten bare spist gress. Av og til når han sender en kalv til slakt, så kjøper han kjøttet tilbake til "innkjøpspris" og selger det videre til sånne som meg. Mesteparten av den store fryseren min i kjelleren er kjøtt fra Torleif (navnet på kalven) akkurat nå. :P

Den eneste grunnen til å kutte ut kjøtt, ville vært på grunn av dyrevelferd. Men på grunn av alle de nevnte grunnene til at kjøttspising er positivt for verden, så savner jeg heller at flere dyrevenner jobber for å få bærekraftig, miljøvennlig og sunt kjøtt i stedet for å kutte ut kjøtt. Mennesket blir syk av dårlig mat, og det blir dyrene også. Dyrene skal ikke ha kraftfôr fullt av soja og korn. 

Anonymkode: 41cc1...0eb

• Liker 3
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har økt kjøttforbruket mitt kraftig og spiser mest gressfôret biff. Mest på grunn av min egen helse fordi kjøtt er det sunneste man kan spise. For optimal helse ser det ut til at man bør spise kun kjøtt og drikke vann. Kun det. Dette vil dekke alle våre behov for vitaminer og mineraler og det er så mange eksempler på mennesker som har spist slik som har fått bedre helse. Jeg har hørt om flere eks-veganere som nesten har ødelagt helsa si da de kuttet ut kjøtt som har klart å fikse helsa igjen ved å spise kun kjøtt en periode. Jeg er i en norsk og en internasjonal facebook-gruppe der det er mennesker som har spist kun kjøtt og drukket vann i flere år og de har en utmerket helse i motsetning til hva de hadde før.

Jeg trodde dette var en tullepost da jeg leste det her, men ser ut som resten av innlegget ditt er seriøst... Hva tenker du om sjøfarende som fikk skjørbuk og dauet i hopetall når de ikke hadde frisk frukt tilgjengelig på skipet?

• Liker 3
Skrevet

Jeg er veganer av dyrevelferdsgrunner. Jeg er prinsipielt imot kjøtt- egg- og melkeindustrien, samt utnyttelse av dyrene - herunder også biprodukter naturligvis. Har nok en mer pragmatisk holding til det å spise dyr, som jeg mener kan være en (liten) del av kostholdet vårt. Hvis jeg kunne jaktet selv, hatt et par høner i hagen o.l kunne jeg vurdert å spise litt animalsk igjen, men sånn som husdyra har det nå til dags.. Vegansk smaker bedre. :)

Resten av familien min er omni, men de spiser veganske middager 3-4 ganger i uka. Jeg har ingen intensjoner om å tvinge mitt kosthold på noen andre, men jeg vil ikke ha animalske produkter i min kropp. Og min samvittighet er renere og bedre enn på lenge. Selvforherligelse eller ei. 

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde dette var en tullepost da jeg leste det her, men ser ut som resten av innlegget ditt er seriøst... Hva tenker du om sjøfarende som fikk skjørbuk og dauet i hopetall når de ikke hadde frisk frukt tilgjengelig på skipet?

Et eksempel på meny ombord (Fra Spain’s Men of the Sea: Daily Life on the Indies Fleets in the Sixteenth Century by Pablo E. Perez-Mallaina, trans. Carla Rabn Phillips; Baltimore: The John Hopkins University Press, 1998.):

Mondays, Wednesdays, and Fridays:
One and a half pounds of biscuit, one liter of water, one liter of wine, half a peck of a mixture of horse beans and chickpeas for each twelve persons, and one pound of salted fish for each three persons. (A peck is about 8 dry quarts – used for dry goods)

Tuesdays:
A pound and a half of biscuit, one liter of water, one liter of wine, one pound mixed rice and oil for each ten persons, and half a pound of salted pork.

Sundays and Thursdays:
A pound and a half of biscuit, one liter of water, one liter of wine, one pound of salted meat, and two ounces of cheese.

Each month:
One liter of oil and something more than a half a liter of vinegar per person.

Jeg tenker at de skulle spist mer kjøtt og fisk og ikke spist 680 gram kjeks hver eneste dag. Det var hovedsaklig kjeksen som gjorde at de fikk skjørbuk, ikke kjøttet og fisken. Jo mer plantemateriell du spiser, jo mer c-vitamin trenger du. Spiser du ikke plantemateriell, trenger du ikke c-vitamin. Skjørbuk ble behandlet med ferskt kjøtt fordi ferskt kjøtt fra de aller fleste dyr har c-vitamin. Men ikke på båtene da. Det var litt vanskelig å få tak i ferskt kjøtt på båtene. 

Hvis du fortsatt ikke tror at det er mulig å spise kun kjøtt og ha en god helse, så må du gjerne lese om Vilhjalmur Stefansson som sammen med en kollega i 1928 la seg inn på sykehus i et helt år og spiste kun kjøtt og innmat. Ingen plantemateriell i det hele tatt. Skjørbuk opptrer etter ca en måned hvis kroppen mangler c-vitamin. De fikk ikke skjørbuk eller noen andre mangler og alle prøvene var fine hele tiden. Det eneste problemet med dietten var hvis de spiste for magert. Da fikk de diaré. Men det lærte de nok fort av.

• Nyttig 1
Skrevet
På 26.10.2017 den 8.45, AnonymBruker skrev:

En annen grunn er miljø. Det er flere grunner til at beiting er bedre for miljøet enn jordbruk.

Jordbruk ødelegger toppjorda vår. Etter 100 år med jordbruk vil toppjorda være så ødelagt at den må ligge brakk lenge. Beiting forbedrer gresskvaliteten og toppjordkvaliteten. Gresset blir tykkere og kan holde på mer drivhusgasser. Beitedyrene gjødsler toppjorda og tilfører næring. Jordbruk utarmer toppjorda ved å stjele næring.

Jordbruk er ikke bærekraftig. Vi kan fôre flere mennesker med gressfôret kjøtt enn med grønnsaker.  Kun 3% av Norges areal kan brukes til jordbruk. Men en veldig mye større prosentandel kan brukes til beiter. Morenejord full av stein og/eller jord i ulendt terrent kan brukes til beite, men ikke så mye annet.

De har faktisk klart å snu ørkenifiseringen nå! Ved hjelp av beitedyr. De trodde lenge at problemet var for mange beitedyr som spiste opp gresset og trampet det ned, men faktisk er det det motsatte. Vi trenger flere beitedyr. Ved å introdusere beitedyr til et nesten-ørkenområde på riktig måte så har de klart å gjøre det frodig igjen. 

Jordbruk krever mer vann enn beiting. Det er derfor de ikke driver med jordbruk i tørre strøk, men kun har beitedyr. Vann er en mangelvare mange steder i verden.

Jeg har en kamerat av meg som er bonde som driver gården på en måte jeg støtter og han lar dyrene gresse mye, så kalvene har nesten bare spist gress. Av og til når han sender en kalv til slakt, så kjøper han kjøttet tilbake til "innkjøpspris" og selger det videre til sånne som meg. Mesteparten av den store fryseren min i kjelleren er kjøtt fra Torleif (navnet på kalven) akkurat nå. :P

Den eneste grunnen til å kutte ut kjøtt, ville vært på grunn av dyrevelferd. Men på grunn av alle de nevnte grunnene til at kjøttspising er positivt for verden, så savner jeg heller at flere dyrevenner jobber for å få bærekraftig, miljøvennlig og sunt kjøtt i stedet for å kutte ut kjøtt. Mennesket blir syk av dårlig mat, og det blir dyrene også. Dyrene skal ikke ha kraftfôr fullt av soja og korn. 

Er det deg igjen?😂😂 nå må du gi deg med det tullet. 

Btw han her basserer all sin viten på en blogg fra en fanatiker som lever av å selge kjøtt. 

All annen forskning viser at dette er bullshit så det holder 😂

Anonymkode: cef90...268

Skrevet
On 10/25/2017 at 10:05 PM, AnonymBruker said:

Nå er jeg ganske ny på kg, så vet ikke hva det har vært mange tråder om og ikke. Som eneste veganer i min familie (kommer fra et lite bygdesamfunn uten andre som jeg vet om er veganere), så føles det naturlig for meg å spørre på forum som dette

I min slekt spises det forresten mye kjøtt hver dag. Kanskje høyt utdannede familier og personer spiser mer vegetarisk eller noe, men i min omgangskrets er det ingen som går en dag uten kjøtt med mindre de er syke eller lignende. De spiser kjøttpålegg, kjøtt til middag og gjerne kjøtt til kvelds også. 

Så i din krets er de fleste noe annet enn i min krets. Det blir feil av deg å tro at alle mennesker er som majoriteten av de du kjenner. For eks vil en svartkledd metaller si at de fleste i hans krets hører på metall, men det betyr ikke at majoriteten av menneskene har det som sin favorittmusikk. 

On 10/26/2017 at 8:45 AM, AnonymBruker said:

Hvorfor tenker du at beitedyr ikke er mer utbredt i Norge? Om det er så miljøeffektivt og gunstig, hvorfor legger ikke Norge om jordbruket til noe mer gunstig og som gir bedre fortjeneste?

Spiser du hjerne og lever? For selve musklene har ikke alt du trenger av næring, du er nødt å spise de delene av dyret de fleste synes er ekle. Dette blir også sagt i det eksperimentet du sikter til, de ble syke i begynnelsen før de begynte å spise flere deler av dyret 

Selvsagt har du hørt om mennesker blir veganere som har blitt dårlige fordi det finnes mange mennesker som ikke klarer gjøre den store endringen i kosthold på en bra måte. Akkurat slik en person som skifter til en kjøttdiett og spiser bare muskler ville etterhvert fått mangler. Akkurat slik som eksperimentet du sikter til der de bløe dårlige i begynnelsen fordi de gjorde det feil.

Jeg kjenner en som fikk skjørbuk fordi han spiste dårlig kjøtt og ikke noe grønt. Så dette gjelder alle dietter der individet spiser dårlig, til og med de som spiser vanlig norsk kost kan få mangler, det er derfor det fortsatt er en del kvinner som har jernmangel i Norge, eller at befolkningen generelt er noe for lav på jod. 

For meg spiller det ingen rolle at man kan leve på kjøtt, for meg spiller det en rolle at man kan leve vegansk. Hva som er sunnest er fortsatt et kontroversielt tema og sannsynligvis noe man ikke har et godt svar på. Noe av det viktigste er nok å kutte ut mye prosessert mat, sukker og tomme kalorier med næringsrik mat. Gjør du det vil du være sunnere uansett som du spiser vegansk eller kjøttsk. For meg handler det om at etterhvert som jeg ble eldre og utviklet mer empati, så klarer jeg også se se noen likheter mellom kuer, sauer og kjæledyr, og slik de fleste inkluderer kjæledyr i sin empati, måtte jeg da inkludere husdyr i min empati fordi jeg forstod at mange av de samme mekanismene man finner i kjæledyr finner man også i husdyr. Så lenge jeg ikke må drepe dyr for å overleve, så kommer jeg heller ikke til å gjøre det. 

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for bilder som bryter med opphavsretten.

Ann Christin, mod

Skrevet

Jeg er veganer av alle de tre store grunnene; miljø, helse og dyrevelferd. 
Å ikke spise dyr virker ganske naturlig for meg. Blir for dumt med folk som elsker hundene sine og betale tusenvis av kroner for operasjoner og protesterer mot hundespising i Kina med gledelig spiser en søt gris som har blitt slaktet og tatt i fra familien sin uten noe mening som blir hørt. Så har vært som mange her inn "flexitarianer" lenge. 

Uansett, det var nok når jeg skjønte hvor skadelig dette faktisk var på miljøet at jeg ble helt vegansk. Virker som de fleste som setter seg inn i dette og leser og ser filmer om dette ender om som veganere. Blir for dumt å gjøre noe annet når man sitter på kunnskapen. Men kan ikke dømme noen da jeg var i samme båt for noen år siden. Det handler jo mye om kultur. Vi har en kultur for å spise kjøtt og ost, og vi er vokst opp med mammas ribbe eller lam, så skjønner det kan virke ekstremt for noen. Jeg har diskusjoner med vennene mine men prakker det ikke på dem. Forledre og søsken har kuttet ned (men bor langt unna de, så blir ikke så påvirket). Ekskjæresten min ble fort veganer etter å få samme informasjon som jeg har sugd til meg. 

Du burde sette deg skikkelig inn i det, og kuttet ut litt og litt hvis det er det du vil. Jo mer man vet jo lettere er det å holde seg til det! Jeg har vært veganer i nesten tre år, og ser fortsatt filmer og prøver å ha så optimal kost som mulig, men samtidig leve livet og ikke tenke på mat hele tiden. Om man bare gjør det for å følge en trend, eller for å prøve en uke, eller gå ned i vekt er det lett å plutselig gi opp. 
Men når du setter deg inn i hva det gjør med kroppen din, dyrene og planeten og fortsetter å lære om det  kommer du aldri til å snu! Det er billigere og alle fordelene som kommer med tid, hud, hår, vekt osv kommer til å gjøre det lettere i lengden. 

På starten kan du ha litt vannvekt, rar bæsj osv, men etter en mnd ca. vil dette være forbi.

Jeg gleder meg til vegansk jul, og alle familiemedlemmene mine elsker å prøve mine nøttekjøttkaker, og vegansk riskrem. Man trenger ikke å føle seg som en hvalross når nyttårsaften kommer og ingen dyr trenger å lide for min jul! LYKKE TIL.

Anonymkode: a02b4...e4d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...