Gå til innhold

Om kosthold gjorde deg frisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva om kosthold sterkt reduserte sjansene dine for å utvikle kreft eller hjerteproblemer? Ville du endret hva du spiste?

Spiser du det du vil, selv om du kanskje blir syk i fremtiden?

Hva om du kunne lære dine barn bedre vaner? 

Synes du det er ok at mange nordmenn spiser dårlig mat og garanterer at de får helseproblemer senere i livet?

Anonymkode: f2ceb...0c5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke jeg kan gjøre kostholdet mitt noe bedre desverre.

Skrevet
1 minute ago, Cyrus said:

Jeg tror ikke jeg kan gjøre kostholdet mitt noe bedre desverre.

Betyr det at du gjør mye for å ha et bra kosthold, eller at du ike ønsker kvitte deg med mat som du liker men som er skadelig?

Skrevet

Jeg er bevisst på å få i meg næringsstoffer, og spise mye frukt og grønt, samt fisk. Akkurat det synes jeg ikke er noe stort offer.

Men jeg unner meg likevel ting jeg vet ikke er sunt. 

Anonymkode: 460d3...56e

• Liker 1
Skrevet

Antar du at nordmenn ikke er opptatt av helsa si og med vilje spiser seg syke, mot bedre vitende? Mener du at man kan bestemme selv om man blir syk eller holde seg frisk? Mener du at man ikke kan spise det man vil og samtidig ha god helse? Hva er egentlig gode spisevaner? Mener du at det finnes mat som er skadelig, uavhengig av hvilken frekvens og mengde man inntar den? For min egen del var det å prøve å leve etter Helsedirektoratets kostanbefalinger med på å ødelegge helsa mi, og jeg fikk mye bedre helse etter at jeg selv tok tak og fant mer, bedre, nyansert og nøytral informasjon om kosthold for god helse.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser ganske så normalt. Å få kreft og mange andre sykdommer er mye uflaks. Ja, livsstilsykdommer skal man ta på alvor. Men nå vet man aldri hva fremtiden bringer. Jeg hadde ikke orket å gjøre om til et kosthold jeg ikke likte for å "garantere" at jeg ikke skulle bli syk i fremtiden. Jeg skal tross alt leve her og nå også. 

Anonymkode: 4bb9d...6ef

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Pringle said:

Antar du at nordmenn ikke er opptatt av helsa si og med vilje spiser seg syke, mot bedre vitende? Mener du at man kan bestemme selv om man blir syk eller holde seg frisk? Mener du at man ikke kan spise det man vil og samtidig ha god helse? Hva er egentlig gode spisevaner? Mener du at det finnes mat som er skadelig, uavhengig av hvilken frekvens og mengde man inntar den? For min egen del var det å prøve å leve etter Helsedirektoratets kostanbefalinger med på å ødelegge helsa mi, og jeg fikk mye bedre helse etter at jeg selv tok tak og fant mer, bedre, nyansert og nøytral informasjon om kosthold for god helse.

Det finnes mennesker som mener man kan unngå mange sykdommer ved å spise bra. Noen mener at kosthold er blant de vktigste faktorer for hvor sannsynlig det er at du utvikler sykdommer, hjerteproblemer og kreft

Men mitt spørsmål er delvis hypotetisk. La oss si at du måtte legge om dietten din til noe helt annet der du reduserte sjansen for mange sykdommer med 40%+. Ville du gjort det? Ville du gitt avkall på mye av maten du er kjent med og liker per idag for egen helse?

Hva om din nærmeste hadde en sykdom som kunne bli bedre med et bedre kosthold?

Skrevet

Jeg er nøye på kostholdet uansett, og ser det ikke som noe offer. Sunn mat smaker bedre enn junk food.

Anonymkode: 41700...5e8

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg er nøye på kostholdet uansett, og ser det ikke som noe offer. Sunn mat smaker bedre enn junk food.

La oss si at du måtte bli veganer for å leve optimalt. Ville du fortsatt gjort det?

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at du gjør mye for å ha et bra kosthold, eller at du ike ønsker kvitte deg med mat som du liker men som er skadelig?

Jeg har allerede et veldig riktig kosthold som jeg trives godt med. Spiser 20g mørk sjokolade hver kveld, og det er nok det mest usunne du finner i min diett.

Skrevet

Vitenskapen har forholdt seg til kosthold på skiftende og sprikende måter. Hva som er et "optimalt kosthold" for 30 år siden er ikke det samme som frontes i dag. Derfor er det vanskelig, om ikke umulig, å failsafe kostholdet sitt mot sykdom og tidlig død. Enkelte fundamentale ting som mye grønnsaker, unngå fabrikert mat, begrense godterispising ect er lette å forholde seg til. Men jeg tror ikke et veldig begrenset kosthold som feks raw food eller lignende automatisk nødvendigvis gir et lengre liv. Man skal jo ha en viss livskvalitet mens man lever også, og et begrenset kosthold tar vekk mye av det sosiale og kosen rundt mat.

I tillegg kjenner jeg veganere med mangelsykdommer eller som dør av kreft i en alder av 50 år. 

Balanse og matglede er tingen.

Anonymkode: 0e014...400

• Liker 5
Skrevet

Ja, jeg har endret mitt kosthold pga kreft og livsstilssykdommer. Det var ikke det kostholder jeg vokste opp med. Det betyr ikke at jeg har et PERFEKT kosthold, da jeg tror det ikke er sunt å være helt nazi på ned på gram fett hver dag f.eks. Men spiser en ekstremt fargerik kost bestående av myeeee frukt og grønt av alle varianter som jeg vet vil hindre mange sykdommer. 

Jeg har spist bort min migrene som har vært en plage siden jeg var 14, så det er jo fint. Og trenger ikke å tenke på sykdommer relatert til overvekt. Ellers drikker jeg ekstreme mengder en gang i blant, som virkelig ikke er gunstig for helsen, men det er en del av mitt balanserte kosthold som funker for en student... og mørk skjokolade er også en staple food i min kost haha. Ikke mye, men litt hver dag. nomnom

Anonymkode: 1afdb...c97

• Liker 1
Skrevet
På 25.10.2017 den 20.53, AnonymBruker skrev:

La oss si at du måtte bli veganer for å leve optimalt. Ville du fortsatt gjort det?

Ja, jeg var veganer en stund og elsker grønnsaker med ris eller pasta, kunne fint levd vegansk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...