AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #1 Skrevet 25. oktober 2017 hei. jeg er ansatt i ett lite firma som går dårlig økonomisk for tiden. Det er veldig mye å gjøre og må dermed jobbe mye overtid. Jeg får ikke utbetalt overtid, jeg får kun bruke det i avspasering. Siden sensommeren har jeg jobbet over 100 timer overtid, og flere kommer det til å bli frem mot jul. Jeg reiser mye og overnatter på hotell. Sover borte ca 5-7 netter i måneden. På disse reisene får jeg absolutt ingenting i tillegg uten om dekket diett og hotell. Jeg har pratet med mange som får reisetillegg for tiden de bruker i reis+ kompensasjon for at en mister hverdagen hjemme med familie og venner. Sjefen min klager konstant om den dårlige likviditeten i firmaet, så mye at det sliter oss ansatte ut. Det har hendt måneder der lønna har blitt delt opp i 2 for bedriften ikke har råd til å betale oss.. han sier selv at han ikke har råd å ta ut lønn til seg selv. Jeg har bestemt meg for å starte deltid utdanning i høst. Jeg ønsker å skifte jobb på sikt, orker ikke syting om dårlige tider og "ha dårlig samvittighet for å få lønn". Er også lei å jobbe og jobbe å kun få avspasering igjen. Jeg er ett menneske som liker meg i jobb å ha noe å sette fingrene i, og trenger dermed ikkke 100 timer avspasering. Kan også nevne at de få gangene jeg har fått overtidsbetalt har jeg ikke fått overtidstillegg. Har kun fått 190kr timen som er ordinær timelønn.. saken er det: jeg lurer på om jeg skal si til sjefen min at jeg har opparbeidet meg 100 timer avspasering. Om han trenger meg til å jobbe mer overtid så ønsker jeg å få dette utbetalt i penger, ettersom jeg ikke ser vits i alle disse timene med avspasering. Fritiden er verdifull i mine øyne, å har han ikke råd til å betale meg for den jobben jeg gjør, så har han heller ikke råd å ha meg i jobb. Er det urimelig av meg å sette det kravet til ham?? Anonymkode: e0d51...e63 3
MrN85 Skrevet 25. oktober 2017 #2 Skrevet 25. oktober 2017 Ta en prat med sjefen din og fortell om din situasjon, Skulle ikke det hjelpe så hadde jeg heller sagt opp.
_popcorn_ Skrevet 25. oktober 2017 #3 Skrevet 25. oktober 2017 Du blir utnyttet grovt! Du SKAL ha overtidstillegget på all overtid. Selv om du avtaler avspasering SKAL du ha tillegget på minst 40%. i tillegg har du nok jobbet mer enn hva som er tillatt: Maksimalt kan du pålegges 10 timer i løpet av 7 dager, 25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker, 200 timer pr 52 uker. Det er ikke lov pålegge deg over 13 arbeidstimer i løpet av 24 timer, og samlet arbeidstid kan ikke være mer enn 48 timer i løpet av 7 dager. Ta kontakt med fagforening, for å vite hvordan du kan fremme krav om å få utbetalt overtiden du har krav på. 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #4 Skrevet 26. oktober 2017 Velkommen til arbeidslivet TS. Selv har jeg aldri fått hverken vanlig timebetalt, overtidsbetaling eller mulighet til å avspasere alle timene som går til merarbeide. Vær glad du har en arbeidsgiver som gir betalt i det minste. Anonymkode: eb32f...b57
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #5 Skrevet 26. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Velkommen til arbeidslivet TS. Selv har jeg aldri fått hverken vanlig timebetalt, overtidsbetaling eller mulighet til å avspasere alle timene som går til merarbeide. Vær glad du har en arbeidsgiver som gir betalt i det minste. Anonymkode: eb32f...b57 Selv om du lar deg utnytte uten å tørre å si ifra, betyr ikke at andre skal gjøre det samme. Høres ut som du trenger å ta mer ansvar for ditt eget liv. :/ Anonymkode: 89b0a...70b 17
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #6 Skrevet 26. oktober 2017 Dersom firmaet går så dårlig at de ikke har råd til å lønne de ansatte er nok bedriften på vei til å gå dunken uansett. Jeg ville begynt å se meg om etter en annen jobb sporentreks. Alle timene til avspasering må du ta opp med sjefen. Du må jo få betalt for disse på et vis før du slutter, enten ved at timene utbetales eller at du får avspasere med lønn (som blir litt samme greia, på et eller annet vis må du få betalt for disse uansett) Jeg håper du har disse timene til «avspasering» skriftlig et sted slik at du i det minste kan sende lønnskrav til boet/lønnsgarantiordningen dersom bedriften går konkurs. Jeg tror lønnsgarantiordningen kun utbetaler fra en viss tid før bedriften går konkurs også, så det er ingen vits i å ruge på disse timene i evigheter. Anonymkode: 96de1...d04 5
student86 Skrevet 26. oktober 2017 #7 Skrevet 26. oktober 2017 Er du organisert, så snakk med dem. Evt ring Arbeidstilsynet. Dette høres helt horribelt ut, og ja, det er utnytting! Har dere det slik at disse timene må tas ut i avspasering/få lønn for dem før året er omme? Isåfall haster det å få gjort noe med det! 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #8 Skrevet 26. oktober 2017 12 hours ago, _popcorn_ said: Du blir utnyttet grovt! Du SKAL ha overtidstillegget på all overtid. Selv om du avtaler avspasering SKAL du ha tillegget på minst 40%. i tillegg har du nok jobbet mer enn hva som er tillatt: Maksimalt kan du pålegges 10 timer i løpet av 7 dager, 25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker, 200 timer pr 52 uker. Det er ikke lov pålegge deg over 13 arbeidstimer i løpet av 24 timer, og samlet arbeidstid kan ikke være mer enn 48 timer i løpet av 7 dager. Ta kontakt med fagforening, for å vite hvordan du kan fremme krav om å få utbetalt overtiden du har krav på. Det er veldig mange som ikke får utbetalt overtid og må avspaserer time mot time. De fleste omgangsvennener mine har det sånn. Anonymkode: 573bc...32e 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #9 Skrevet 26. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selv om du lar deg utnytte uten å tørre å si ifra, betyr ikke at andre skal gjøre det samme. Høres ut som du trenger å ta mer ansvar for ditt eget liv. :/ Anonymkode: 89b0a...70b Vås. Hva får deg til å tro at vi ikke gjør det og at vi ikke har tatt det opp? Det er bare ikke så enkelt å stille krav i dagens arbeidsliv. Det er lite jobber å få og veien til arbeidsledighet er kort. Anonymkode: eb32f...b57 1
_popcorn_ Skrevet 26. oktober 2017 #10 Skrevet 26. oktober 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er veldig mange som ikke får utbetalt overtid og må avspaserer time mot time. De fleste omgangsvennener mine har det sånn. Anonymkode: 573bc...32e Det er ikke tillatt, utenom i særlig uavhengige stillinger. Arbeidstilsynet er veldig klar på at tillegget SKAL utbetales selv om man avspaserer time mot time. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/ Men ja, det er dessverre mange arbeidsgivere som lurer seg unna, og mange arbeidstakere som ikke er klar over rettighetene sine. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #11 Skrevet 26. oktober 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: hei. jeg er ansatt i ett lite firma som går dårlig økonomisk for tiden. Det er veldig mye å gjøre og må dermed jobbe mye overtid. Jeg får ikke utbetalt overtid, jeg får kun bruke det i avspasering. Siden sensommeren har jeg jobbet over 100 timer overtid, og flere kommer det til å bli frem mot jul. Jeg reiser mye og overnatter på hotell. Sover borte ca 5-7 netter i måneden. På disse reisene får jeg absolutt ingenting i tillegg uten om dekket diett og hotell. Jeg har pratet med mange som får reisetillegg for tiden de bruker i reis+ kompensasjon for at en mister hverdagen hjemme med familie og venner. Sjefen min klager konstant om den dårlige likviditeten i firmaet, så mye at det sliter oss ansatte ut. Det har hendt måneder der lønna har blitt delt opp i 2 for bedriften ikke har råd til å betale oss.. han sier selv at han ikke har råd å ta ut lønn til seg selv. Jeg har bestemt meg for å starte deltid utdanning i høst. Jeg ønsker å skifte jobb på sikt, orker ikke syting om dårlige tider og "ha dårlig samvittighet for å få lønn". Er også lei å jobbe og jobbe å kun få avspasering igjen. Jeg er ett menneske som liker meg i jobb å ha noe å sette fingrene i, og trenger dermed ikkke 100 timer avspasering. Kan også nevne at de få gangene jeg har fått overtidsbetalt har jeg ikke fått overtidstillegg. Har kun fått 190kr timen som er ordinær timelønn.. saken er det: jeg lurer på om jeg skal si til sjefen min at jeg har opparbeidet meg 100 timer avspasering. Om han trenger meg til å jobbe mer overtid så ønsker jeg å få dette utbetalt i penger, ettersom jeg ikke ser vits i alle disse timene med avspasering. Fritiden er verdifull i mine øyne, å har han ikke råd til å betale meg for den jobben jeg gjør, så har han heller ikke råd å ha meg i jobb. Er det urimelig av meg å sette det kravet til ham?? Anonymkode: e0d51...e63 Meld ham til Arbeidstilsynet og kontakt fagforening/advokat. Anonymkode: 31b9d...e97
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #12 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg har vært dumsnill altfor lenge! Jeg sendte melding til sjefen om at jeg ønsket et møte. Møte skal vi ha senere! På tide å kreve det jeg har rett på 💪🏻😤 -Ts Anonymkode: e0d51...e63 1
_popcorn_ Skrevet 26. oktober 2017 #13 Skrevet 26. oktober 2017 9 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg har vært dumsnill altfor lenge! Jeg sendte melding til sjefen om at jeg ønsket et møte. Møte skal vi ha senere! På tide å kreve det jeg har rett på 💪🏻😤 -Ts Anonymkode: e0d51...e63 Ta med tillitsvalgt, eller en fra fagforening på møtet!!!
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #14 Skrevet 26. oktober 2017 18 minutter siden, _popcorn_ skrev: Ta med tillitsvalgt, eller en fra fagforening på møtet!!! Det er en bitte liten bedrift.... så slikt eksisterer ikke her ts Anonymkode: e0d51...e63
_popcorn_ Skrevet 27. oktober 2017 #15 Skrevet 27. oktober 2017 21 hours ago, AnonymBruker said: Det er en bitte liten bedrift.... så slikt eksisterer ikke her ts Anonymkode: e0d51...e63 Om du er fagorganisert så kan du be om støtte fra fagforening selv om det ikke er tillitsvalgt i bedriften. Verneombud på arbeidsplassen kan også eventuelt bistå. Poenget er iallefall å ha med støtte, slik at det ikke blir ord mot ord dersom det oppstår konflikt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #16 Skrevet 28. oktober 2017 Søk deg ny jobb. Denne skuta er i ferd med å gå under. Anonymkode: 66424...945
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå