Gå til innhold

Er veldig sjenert - Skal på samling med over hundre mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan godt hende at dette blir lett gjenkjennelig, men det får bare være.

Jeg er ekstremt sjenert. Har ikke sosial angst, bare en god dose gammeldags sjenanse. Liker å sosialisere, men kvier meg sterkt til å ta kontakt med folk. Dette gjelder spesielt folk jeg ikke kjenner.

I tillegg har jeg en litt usynlig fysisk funksjonshemming (en av sansene mine funker ikke som den skal, men dette viser svært lite fordi jeg er obs på hvordan jeg fremtrer) som gjør det ekstra vanskelig for meg å tolke og å lese ulike situasjoner. Dette fører til at jeg kvier meg enda mer fordi jeg vet ikke om jeg "gjør ting rett" i sosiale settinger.

I helga skal jeg på en samling med et par hundre mennesker. Jeg kjenner INGEN av de som skal dit. Jeg har en rolle som innebærer at jeg må være litt ekstra frempå med å bli kjent med og snakke med folk.

Dere skjønner sikkert tegninga :) Er det noen som har gode tips til hvordan jeg best kan forberede meg på dette? Hvordan ta kontakt med folk? Hva kan jeg tenke for at jeg skal slappe litt mer av? 

Eksempel: fredag er det felles middag (bufet). For meg er dette en skrekkslagen situasjon, fra begynnelse til slutt. Er det bare å finne en ledig plass? Vil folk tenke at jeg er rar dersom jeg spør om jeg kan få sitte med de? Skal jeg hilse på alle rundt bordet? Hva "åpner" man samtalen med?

Hjelp.

Anonymkode: d345b...c44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er tunghørt . Og jeg kjenner meg igjen i  det du skriver. Jeg unngår  sånne situasjoner som du skal  men noen ganger må man.   Råd jeg kan gi. Prøv å være uthvilt før du skal ditt.  Selvironi er en god ting å ha. Bedre å le av seg selv en å dø av flauhet. Finn et sted  ( en do  eller noe ) hvor du kan hente deg opp igjen hvis det blir for mye.   Og husk man er egentlig ikke så synelig som man tror . Dummer du deg litt ut lat som ingen ting og håp ingen så det. Som regel så gjør ingen det eller så bare  le av det.

Anonymkode: 63b59...fe3

Skrevet

Og bare sett deg ned. Prøv å finn en du kjenner litt . Prøv å snakk med noen du kjenner litt . 

Anonymkode: 63b59...fe3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt hende at dette blir lett gjenkjennelig, men det får bare være.

Jeg er ekstremt sjenert. Har ikke sosial angst, bare en god dose gammeldags sjenanse. Liker å sosialisere, men kvier meg sterkt til å ta kontakt med folk. Dette gjelder spesielt folk jeg ikke kjenner.

I tillegg har jeg en litt usynlig fysisk funksjonshemming (en av sansene mine funker ikke som den skal, men dette viser svært lite fordi jeg er obs på hvordan jeg fremtrer) som gjør det ekstra vanskelig for meg å tolke og å lese ulike situasjoner. Dette fører til at jeg kvier meg enda mer fordi jeg vet ikke om jeg "gjør ting rett" i sosiale settinger.

I helga skal jeg på en samling med et par hundre mennesker. Jeg kjenner INGEN av de som skal dit. Jeg har en rolle som innebærer at jeg må være litt ekstra frempå med å bli kjent med og snakke med folk.

Dere skjønner sikkert tegninga :) Er det noen som har gode tips til hvordan jeg best kan forberede meg på dette? Hvordan ta kontakt med folk? Hva kan jeg tenke for at jeg skal slappe litt mer av? 

Eksempel: fredag er det felles middag (bufet). For meg er dette en skrekkslagen situasjon, fra begynnelse til slutt. Er det bare å finne en ledig plass? Vil folk tenke at jeg er rar dersom jeg spør om jeg kan få sitte med de? Skal jeg hilse på alle rundt bordet? Hva "åpner" man samtalen med?

Hjelp.

Anonymkode: d345b...c44

Det kommer vel litt ann på menneskene og stemningen det. Vet ikke. Aner ikke hva det innebærer en gang. 🙂 Selv har jeg ikke det problemet. 🤓

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg har vel ingen handikap, bortsett fra å høre litt dårlig hvis det er mye støy i rommet. Uansett så er jeg ikke så overlykkelig når jeg må forholde meg til mange mennesker.

Angående bufet, det er bare å smile pent, finne seg en plass og spørre om den er ledig. Et godt triks er å være tidlig ute slik at folk faktisk må spørre deg om det er ledig. Nå aner ikke jeg i hvilken kontekst denne sammenkomsten er, men uansett går det jo an å presentere seg og si et par setninger om din tilknytning til sammenkomsten.

Hvis du er redd for smalltalk kan det være lurt å finne på et 4-5 samtaletemaer på forhånd som du du kan skifte til om ting begynner å gå litt trått, men unngå kontroversielle temaer slik som politikk og religion. Å starte en utredning om hvor idiot Donald Trump er er derfor ingen god ide.

Lykke til! :)

Anonymkode: 6b511...482

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...