AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #1 Skrevet 25. oktober 2017 Hei. Jeg er nybakt mor til en liten kropp som ikke ennå kan krype. Jeg er udugelig med husarbeid, det vil si... Jeg hater det, så jeg er skippertaksmenneske. Jeg har venner og familie som kjenner meg og gir meg en dags varsel før besøk. Mannen er dessverre ikke mye bedre enn meg. Fordi vi har hatt uvane med å vaske klær og håndklær for sjeldent så har vi enorme mengder klær (vi har normal personlig hygiene altså). Vi har en tendens til å rote med at vi samler tørr tomemballasje I en haug der og skal "gå ut med det snart", samler post og magasiner I hauger, ikke legger bøker og hobbyting på plass og er notoriske til å aldri ha faste plasser til noen ting. Huset vårt ser tidvis ikke ut i måneskinn. Men nå har vi en som trenger rent gulv og en mor som vet hvor ting er. Så nå har herr og fru skrotnisse kjørt to hengerlass med ting på skroten, og tømt alt av skap på barnerommet (vi brukte det som ekstra kott, babyen trengte jo ikke mer enn kommoden sin) og mye fra kjeller og kjøkkenskap, og vårt eget skap. Vi har kjøpt inn en masse blanke pladtesker med lokk og hobbyhyller til boden og har fått ca ryddet dette. Jeg sliter nå med vaskerommet.. Et uinnredet rom med én liten hylle og bare betongvegger og gulv, med en vask i et hjørne.. Vaskemaskin og tørketrommel på hver sin vegg. Og midt på ene langveggen står varmtvannsbereder. Så, det er ingen lettvint måte å skru opp hyller på. Og alt ligger på gulvet. Rent oppå tørketrommel og null system. Også sliter jeg med daglig rydding. Jeg prøver å endre vaner, men det føles ut som alt jeg tar I blir rot. Bare jeg sitter i sofaen og ammer en stund så ser den rotete ut, med tepper, mobil, fjernkontroll, vannflaske, ammepute, noen lodne sokker jeg tar på når jeg fryser, siklesmekker iver sofaryggen til tørk og tørre på bordet. Altså, jeg lever i en praktisk babyboble men jeg skulle ønske det så ryddigere ut her. Og jeg trenger gode tips og gode vaner for å få det til. Vi skal også kjøpe ny støvsuger.. Har noen tips til en hjelpeløs, rotete sjuske som har en intenst ønske om å endre seg...? Tar i mot alt, inkludert fornærmelser fordi jeg er sjuskete med baby i hus. Jeg fortjener det i så fall. Anonymkode: 140e9...d29 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #2 Skrevet 25. oktober 2017 Det viktigste er å ha en fast plass til hver enkelt ting. I tillegg legger man alltid ting på plass etter bruk, -med en gang!- Lag system på hva som skal gjøres når. Ex en maskin med klær settes på hver morgen (eller når det måtte passe), blomster vannes hver søndag, papp tømmes mandag morgen (sett klart kvelden før!). Du må altså planlegge og holde deg til planen. Mannen må gjøre det samme. Bare å lære seg med en gang. Blir ikke bedre når barnet vokser til! Anonymkode: 24b03...f58 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #3 Skrevet 26. oktober 2017 Først og fremst må du finne ut hva som faktisk er rot. Ting du trenger i nærheten når du ammer, noe jeg vil tro du gjør relativt hyppig gjennom dagen, er ikke nødvendigvis rot dersom det befinner seg der du trenger det. Dersom du synes det ser ruskete ut og faktisk plages av det, kan du kanskje samle det i en kurv i sofaen? Vaskerommet kan innredes rundt berederen. Skaff nok dunker til skittentøy. Gjerne så du kan sortere vasken direkte i dunkene. Hylle til vaskemidler. Et par store baljer til rent tøy. Gjør til vane å legge på plass klærne til en fast tid. Finn ut hvor alle ting skal være, og legg det på plass så snart du er ferdig med å bruke det. Klesvask og oppvask blir veldig kjapt til rot, om man ikke tar unna etter hvert. Tøm oppvaskmaskina når den er ferdig, så skittent kan settes rett inn. Legg på plass klær som er tørket. Legg skittent tøy direkte i dunken. Men som sagt, først må du definere hva som er rot for deg. For meg er f.eks ikke kaffekoppen og glasset som jeg bruker utover dagen rot - selv om det tar opp plass på stuebordet. Fordi jeg bruker dem gjennom dagen. Anonymkode: 3bd91...d25 1
Horten Market Skrevet 26. oktober 2017 #4 Skrevet 26. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste er å ha en fast plass til hver enkelt ting. I tillegg legger man alltid ting på plass etter bruk, -med en gang! Anonymkode: 24b03...f58 Dette er viktig! En vesentlig forskjell mellom rotekoppen og den ryddige, er at rotekoppen er mer energiøkonomisk. Ja, du leste riktig. Når du skal bruke noe igjen ganske snart, da virker det bortkastet å rydde det på plass nå. Sløsing med energi, faktisk. Men konsekvensen er at det blir rotete. Et ryddig hjem krever litt mer sløsing med energi. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #5 Skrevet 26. oktober 2017 På vaskerommet trenger du et system til å sortere klesvasken, f.eks store plastkurver i forskjellige farger. Ellers trenger du et skap på veggen (gjerne et som kan låses) til vaskemidler. Kjøkkeninnredning funker bra på vaskerom. Prøv å finne en fast plass til alt. Og legg ting tilbake etter bruk. Jeg har brukt de siste 18 årene på å oppdra gubben og guttungen til akkurat det. Gubben legger fremdeles fra seg verktøy o.l der han har brukt det, men guttungen begynner å bli flink (men så var guttungen bare 8 da jeg begynte å mase på han, gubben var 38...). Ting du trenger å ha i nærheten kan du ha i en kurv, som en annen foreslo. Anonymkode: e6254...3e6
Roci Skrevet 26. oktober 2017 #6 Skrevet 26. oktober 2017 Et poeng her er også å finne ut hvor ting har sin "naturlige" plass ut fra bruk etc. Hvis f. eks. nøkler til stadighet havner et helt annet sted enn der du vil at de skal være, er det kanskje like greit å plassere nøkkeloppbevaringen der nøklene vanligvis havner. 1
ops2 Skrevet 26. oktober 2017 #7 Skrevet 26. oktober 2017 Kan du lage en liten skisse av vaskerommet eller beskrive det litt nærmere? Hvor lange er veggene, og hvorfor står alt så spredt? Jeg lurer på om noe så enkelt som at en rørlegger flytter på en stikkontakt kan hjelpe. Slik det høres ut, så er alt spredt på forskjellige vegger. Hvorfor ikke flytte tørketrommelen på samme vegg som vaskemaskinen, og så kjøpe en benkeplate som legges over? Så lang plate som veggen. Under kan det monteres enkle underskap fra Ikea (Har du Ikea i nærheten?) Har du ikke Ikea, vel, så selger da noen trådstativer fra Elfa, for eksempel. De kan ha hjul og trilles inn og ut under benkeplata. Mener at Obs og alle slags byggebutikker selger noen form for oppbevaringsystemer. Trådstativer trenger du ikke skru fast. http://www.elfabloggen.no/kategori/vaskerom/ Oppå benken kan du sortere og brette rene klær. Over benken henger du opp hyller. Ikea igjen, de har noen smarte løsninger. http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/laundry/ Jeg liker disse skittentøyskapene. Og merk at de har justerbare føtter. Det er sikkert ujevnt gulv hos deg, når du har betonggulv. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S69155377/
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #8 Skrevet 26. oktober 2017 Hei, jeg starter sist jeg. Vaskerommet er lite, 3 x 2,7 meter, og to av veggene "ødelegges" av dører (en dør videre inn til en inneklemt bod) og langveggen hvor varmtvannsbereder står har pipen kommende ned bed bereder, med aske-uttak. Jeg har dermed tørketrommel på en kortvegg sammen med en dør, en vaskemaskin på langveggen sammen med vask og dør og en kortvegg med en grov arbeidshylle på... Også langveggen som brytes opp av bereder og pipe. Jeg kunne kanskje fått inn kjøkkenninnredning, men nepøe mye, og gulvet er jo helt ujevnt (faller mot sluk I midten av rommet) og med vegger I betong så føles det ut som er megaprosjekt å gjøre "for mye" her. Kanskje vi skal snekre noen hyller som kan stå på gulvet og festes i taket, dype og brede nok til å ha store baljer stående i? Ja, de rotete er nok energisparere. Jeg har jo levd sånn lenge. Rydd minst mulig I en uke, ta skippertak og rydd+vask I to timer, gi faen I en uke... Men jeg liker hjemmet mitt ryddig. Så jeg prøver. Jeg har også laget en sjekkliste på telefon, med en app. Det høres kanskje banalt ut for mange, men siste to ukene har jeg skrevet alt jeg skal gjøre her. Alt fra ta ut av oppvaskmaskin, ta ut alt søppel, samle alle tomflasker, vask 1 maskin, sett på 1 tørketrommel, vask speilet på badet og tørk av benken på kjøkkenet. Altså. Alle sånne ting som jeg håper blir vaner. Kurv i sofaen høres også fint ut. Litt av "greia" er at jeg liker at det ser ryddig ut (rart av en rotekopp), samt at jeg har en baby (jeg tar bilder hele tiden, rotet mitt blir godt dokumentert). Anonymkode: 140e9...d29 1
Gjest Stjernelill Skrevet 27. oktober 2017 #9 Skrevet 27. oktober 2017 Å være en rotekopp er veldig lett 🙈 det kan være lurt at du nå i barselpermisjon lager deg systemer hjemme, slik at dette er godt igang og gjennomførbart når babyen skal begynne i barnehage og du skal tilbake på jobb. Vi har selv kjøpt inn gjennomsiktige plastkasser til julepynt, og andre ting som lagres gjennom året. Kjøkkenskaper er gjennomryddet siste ukene og alt som er kjekt å ha, men som ikke brukes har vi kastet 😅 det er sååå kjedelig å tømme søppel, men det er mere kjedelig å ha overfyllte søppelbokser inne.... så det er bare å gidde å gå ut. Tar 2 minutter og så er det gjort liksom lykke til!
Gjest Coolaid Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 På 25.10.2017 den 18.02, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er nybakt mor til en liten kropp som ikke ennå kan krype. Jeg er udugelig med husarbeid, det vil si... Jeg hater det, så jeg er skippertaksmenneske. Jeg har venner og familie som kjenner meg og gir meg en dags varsel før besøk. Mannen er dessverre ikke mye bedre enn meg. Fordi vi har hatt uvane med å vaske klær og håndklær for sjeldent så har vi enorme mengder klær (vi har normal personlig hygiene altså). Vi har en tendens til å rote med at vi samler tørr tomemballasje I en haug der og skal "gå ut med det snart", samler post og magasiner I hauger, ikke legger bøker og hobbyting på plass og er notoriske til å aldri ha faste plasser til noen ting. Huset vårt ser tidvis ikke ut i måneskinn. Men nå har vi en som trenger rent gulv og en mor som vet hvor ting er. Så nå har herr og fru skrotnisse kjørt to hengerlass med ting på skroten, og tømt alt av skap på barnerommet (vi brukte det som ekstra kott, babyen trengte jo ikke mer enn kommoden sin) og mye fra kjeller og kjøkkenskap, og vårt eget skap. Vi har kjøpt inn en masse blanke pladtesker med lokk og hobbyhyller til boden og har fått ca ryddet dette. Jeg sliter nå med vaskerommet.. Et uinnredet rom med én liten hylle og bare betongvegger og gulv, med en vask i et hjørne.. Vaskemaskin og tørketrommel på hver sin vegg. Og midt på ene langveggen står varmtvannsbereder. Så, det er ingen lettvint måte å skru opp hyller på. Og alt ligger på gulvet. Rent oppå tørketrommel og null system. Også sliter jeg med daglig rydding. Jeg prøver å endre vaner, men det føles ut som alt jeg tar I blir rot. Bare jeg sitter i sofaen og ammer en stund så ser den rotete ut, med tepper, mobil, fjernkontroll, vannflaske, ammepute, noen lodne sokker jeg tar på når jeg fryser, siklesmekker iver sofaryggen til tørk og tørre på bordet. Altså, jeg lever i en praktisk babyboble men jeg skulle ønske det så ryddigere ut her. Og jeg trenger gode tips og gode vaner for å få det til. Vi skal også kjøpe ny støvsuger.. Har noen tips til en hjelpeløs, rotete sjuske som har en intenst ønske om å endre seg...? Tar i mot alt, inkludert fornærmelser fordi jeg er sjuskete med baby i hus. Jeg fortjener det i så fall. Anonymkode: 140e9...d29 Mitt generelle tips til deg er følgende: Tenk minimalistisk, les litt om minimalisme, finn videoer på youtube og se filmen https://www.theminimalists.com/netflix/ . Det er ikke vits i å organiserer alt for mye, det beste er å eie kun det du trenger og er glad i. Du kan jo begynner å følge utfordringen her på kvinneguiden om du ikke allerede gjør det - det er enkelt og helt opp til deg selv hvordan du starter - her endres måten du tenker på. Du kan også lage din egen tråd hvor vi andre deler erfaringer, heier på hverandre og følger det du gjør. Du er selvfølgelig ikke sjuskete eller hjelpesløs - du er like god som alle oss andre som er mer eller mindre ryddig, det er bare at du ikke helt har funnet ut hvordan du skal gjøre det. Så til vaskerommet. Du kan selvfølgelig henge opp hyller osv selv om det er betong vegger. Man borrer bare inn et hull, setter inn en plugg og skrur skrue inn i pluggen. Sist uke på Norske rotehjem var det noen som hadde problemer med vaskerommet - se programmet og ta med deg ideer derfra. Bruk pinterest og søk på declutter, minimalism osv. Oppsummering: - Godta at du har baby og tingene er litt snudd på hodet. Alt trenger ikke være perfekt, senk standarden. - Begynn å tenke på å eie mindre - Minimer - ikke organsier mer enn du trenger - Finn inspirasjon - Godta at ting tar tid, du er helt normal og ikke minst mer enn god nok. - Få hele familien med
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #11 Skrevet 30. oktober 2017 Vi har en hylle fra ikea med kurver i på badet, som vi sorterer klesvasken i etter hvitt/farget og temperatur det skal vaskes i. Slenger bare håndkleet i riktig kurv når det er skittent, og vasker når kurven er full. Er rotehue, men det der funker faktisk ganske bra selv for meg. Har en slik: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00324518/?cid=ps|no|shopping_stue|201702161149086900_1 Vi har sånn liten toppmatet vaskemaskin da, så disse kurvene er perfekte i størrelsen. Du trenger kanskje større kurver, men anbefaler i hvertfall prinsippet. Anonymkode: 467ef...cb4
-venter- Skrevet 7. november 2017 #12 Skrevet 7. november 2017 Mange skryter av flylady, er et husrydding/rengjørings-"program" med tilhørende app. Laget for å trene opp vaner som på sikt vil gi deg et ryddig og rent hjem hver dag. 1
tweet Skrevet 9. november 2017 #13 Skrevet 9. november 2017 Dette er som om jeg selv skulle skrevet det, bare at babyen min ikke er født enda. Er skikkelig redd for at rot og kaoset rundt meg skal gå enda mer til helvete når barnet kommer, så nå må jeg ta tak! Hang meg på utfordringen i en tråd i denne kategorien (bli kvitt firehundreognoen eiendeler på 30 dager) som jeg skal starte med i dag! Blir deilig å gradvis bli kvitt alt vi ikke trenger. Kanskje en idé for deg også? Har så sinnsykt mye å ta tak i, så jeg skal også begynne med å skrive liste over det som skal bli gjort dag for dag, uten at det blir for mye. I morgen (eller senere i dag da) tenkte jeg å henge opp en maskin klær, legge sammen det som fortsatt ligger i trommelen og rydde klærne som ligger strødd på soveromsgulvet. Samboer skal få støvsuge og ta ut av oppvaskmaskinen. Kommer til å krysse av listen for hver oppgave som er utført, for jeg vet hvor tilfredsstillende det er å se ting forsvinne fra listen! Har også skaffet meg korg til vaskemidler og en litt fin sekk til panteflasker under benken på vaskerommet, skal skaffe meg korg til å ha fjernkontroller i, nye skittentøyskorger (de jeg har nå er myke og synker sammen når det blir mye klær, og er blitt ødelagt). Føler det er viktig for oss skippertakfolk å ta få ting i gangen og få faste rutiner på ting, ellers blir det for mye og motivasjonen forsvinner. Faste plasser til ting og tang er nok også lurt, og det å rydde gjennom hele dagen og ikke ta alt på en gang. Lettere sagt enn gjort, og jeg har ikke klart det enda, men skal virkelig prøve framover. Kanskje vi kan motivere hverandre litt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå