Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et litt sårt tema for meg. Jeg møtte alle mine beste venner da under studiene, og vi er nå ferdigutdannet. Jeg studerte juss. Selv om jeg vet at det finnes mange fra helt normale familier på jussen, så hadde jeg "uflaks" i og med at absolutt alle i vennegjengen min kommer fra rike familier. Jeg merket ikke så alt for mye til det under studiene, utenom at jeg hadde deltidsjobb og var littegrann mer sparsom enn de andre. Men jeg har jo alltid vært klar over det. Men nå begynner jeg å merke det godt, og det gjør litt vondt.

Selv om vi har akkurat samme yrke nå så vil jeg aldri klare å "nå dem igjen". De er allerede milevis foran meg økonomisk. Mange i vennegruppen har foreldre som har direkte har kjøpt leilighet til dem midt i Oslo, mens jeg har ikke foreldre som engang kan kausjonere for meg, så jeg bor i kollektiv mens jeg forsøker å spare opp penger. Men å spare opp penger mens jeg har disse vennene er ikke lett. Ikke bare har mange av dem ekstremt lave bokostnader siden de ikke har lån på leilighetene sine, men de har også samboere (som også har studert juss). De har veldig mye penger til overs, mens jeg har ikke det. Eller jo, jeg har jo en god slump til overs hver måned - men dette går jo til sparing til egenkapital. Til og med når jeg om noen år kanskje har råd til å kjøpe meg en liten leilighet vil jeg jo fortsatt ha langt mindre å rutte med siden jeg da vil sitte med høye bokostnader...

Det leie er at dette er gode venner av meg. De vet jo at jeg ikke har like god råd som dem, men de kan jo ikke akkurat droppe sin egen livsstil bare for min skyld. Ørten middager ute hver eneste måned, drinker, ferieturer, weekendturer... Jeg vet bare ikke om det er realistisk å holde på disse vennene. Jeg er den eneste i vennegjengen som har helt normale foreldre, snakkes ikke akkurat om forskudd på arv rundt middagsbordet hos mine foreldre...

Samtidig kjenner jeg også på at selv om jeg aldri kan bli som dem, så har jeg jo et helt vanlig liv i Norge. Jeg er jo ikke fattig. Jeg vet at jeg burde være takknemlig. Men når jeg hver eneste dag får slengt i trynet alt vennene mine bruker penger på så gjør det litt vondt likevel. Jeg blir sittende hjemme og spise pasta med dolmio mens de er ute på en eller annen fancy restaurant som jeg ikke har råd til å gå på.

Jeg vet bare ikke om jeg hadde fått et bedre liv om jeg heller hadde forsøkt å skaffe meg venner som er mer som "meg". Men jeg kan jo ikke akkurat bytte ut hele vennegjengen min heller. 

Anonymkode: 64596...67a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er et typisk tilfelle der man ser hva andre har, og glemmer hva andre ikke har. Ok, så vennene dine er på fancy resturant, men du vet at der er mange mennesker som ikke en gang kan se på en dårlig kafe?

Du er frisk, du har en jobb du forhåpentligvis liker. Sett pris på det du har. Perspektivet ditt om penger og økonomi kan til og med gi deg et eprspektiv på ting som rike ikke har. Det er lærdom og kunnskap du kan dra ut ifra situasjonen din

- Hilsen ung ufør som aldri fikk ta utdanning og som lever et veldig isolert liv, men fortsatt setter pris på livet 

Anonymkode: 206aa...c93

• Liker 11
Skrevet

Jeg har ikke noen gode råd til deg, men jeg vil bare si at jeg forstår deg. Nå vet jeg ikke om du har studert i Oslo eller Bergen, men jeg møtte en del sånne under studietiden min (nyutdannet) i Bergen. For å si det sånn - jeg har fått åpnet øynene mine for at det eksisterer en "elite" økonomisk i Oslo som jeg aldri hadde oppdaget uten å gå på jussen. Man blir litt frustrert over at man selv har opptil flere deltidsjobber og disse ikke jobber om sommeren en gang. Heldigvis er min vennegjeng fra studietiden litt mer "vanlig" enn din gjeng, og den rikeste av dem er vel en av de mer spartane av oss. Uansett - lykke til, jeg håper det løsner litt for deg. Hvem vet - kanskje starter du et selskap som blir et imperium? :)

Anonymkode: e6ef8...9a7

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg syns du skal slutte å føle at du ikke er god nok fordi du ikke ønsker å matche samme livsstil som venninnene dine. Våg heller å være deg selv 100% og ikke en i flokken som gjør som de andre. Bli kjent med deg selv og finn ut hvem du vil være - dersom du har gode venner så vil de fortsatt ønske å være sammen med deg. 

Hva skjer dersom du tar initiativ til aktiviteter som er mer nøktern? 

Jeg syns ikke overforbruk er noe å trakte etter og tenker at de som lever på den måten kanskje virker litt mindre smarte. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et typisk tilfelle der man ser hva andre har, og glemmer hva andre ikke har. Ok, så vennene dine er på fancy resturant, men du vet at der er mange mennesker som ikke en gang kan se på en dårlig kafe?

Du er frisk, du har en jobb du forhåpentligvis liker. Sett pris på det du har. Perspektivet ditt om penger og økonomi kan til og med gi deg et eprspektiv på ting som rike ikke har. Det er lærdom og kunnskap du kan dra ut ifra situasjonen din

- Hilsen ung ufør som aldri fikk ta utdanning og som lever et veldig isolert liv, men fortsatt setter pris på livet 

Dårlig svar. Dette sier hun jo at hun er klar over.

Anonymkode: de055...07a

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Coolaid skrev:

Jeg syns du skal slutte å føle at du ikke er god nok fordi du ikke ønsker å matche samme livsstil som venninnene dine. Våg heller å være deg selv 100% og ikke en i flokken som gjør som de andre. Bli kjent med deg selv og finn ut hvem du vil være - dersom du har gode venner så vil de fortsatt ønske å være sammen med deg. 

Hva skjer dersom du tar initiativ til aktiviteter som er mer nøktern? 

Jeg syns ikke overforbruk er noe å trakte etter og tenker at de som lever på den måten kanskje virker litt mindre smarte. 

Men det er jo ikke overforbruk for dem. Ikke mer enn en  vanlig norsk livsstil.

Og til dere som ikke skjønner problemet:

Når vi vanlige reiser på en helgetur til Barcelona, en hyttetur på fjellet og sommerferie i to uker i løpet av året, kan de doble det. Når vi går på Egon og dropper vinglass nr 2 pga prisen, kjøper de champisflaske nr 2 på Maemo....og de spiser ute i morgen også. For dem er det normalt.

Og vi som går på Egon og gleder oss til helgetur til europeisk storby, hvordan forholder vi oss til venninna som lever på ketchup og pasta fra first price halve måneden, og som bare har råd til helgetur om vi bor gratis på noens hytte og passer på prisen når vi handlet med oss mat?

Jeg har venner med bedre råd og med dårligere råd, og begge deler kan være vanskelig. På byen med de mer velstående er det kanskje stadig runder med altfor dyre drinker, hvor det kan være litt dempende på stemningen å melde seg ut. Ute med de fattigere glemmer jeg å tenke på at det er cover charge på utestedet, eller at et vinglass koster 20 kr mer her og at derfor burde vi ikke gått hit.. (Litt søkte eksempler, men dere skjønner hva jeg mener.)

Hvis sju venner har kjempelyst til å gjøre noe, skal de da la være fordi ts ikke har råd? 

Det er jo heller ikke bare bare å få nye venner...

Skjønner deg godt, ts, men du høres ut som en fornuftig og hyggelig person :) Du får nok flere venner, og noen av de gamle beholder du nok også, selv om man spres mer etter studiene. Lykke til!

• Liker 2
Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Når vi vanlige reiser på en helgetur til Barcelona, en hyttetur på fjellet og sommerferie i to uker i løpet av året, kan de doble det. Når vi går på Egon og dropper vinglass nr 2 pga prisen, kjøper de champisflaske nr 2 på Maemo....og de spiser ute i morgen også. For dem er det normalt.

Og vi som går på Egon og gleder oss til helgetur til europeisk storby, hvordan forholder vi oss til venninna som lever på ketchup og pasta fra first price halve måneden, og som bare har råd til helgetur om vi bor gratis på noens hytte og passer på prisen når vi handlet med oss mat?

Jeg har venner med bedre råd og med dårligere råd, og begge deler kan være vanskelig. På byen med de mer velstående er det kanskje stadig runder med altfor dyre drinker, hvor det kan være litt dempende på stemningen å melde seg ut. Ute med de fattigere glemmer jeg å tenke på at det er cover charge på utestedet, eller at et vinglass koster 20 kr mer her og at derfor burde vi ikke gått hit.. (Litt søkte eksempler, men dere skjønner hva jeg mener.)

Hvis sju venner har kjempelyst til å gjøre noe, skal de da la være fordi ts ikke har råd? 

Skjønner deg godt, ts, men du høres ut som en fornuftig og hyggelig person :) Du får nok flere venner, og noen av de gamle beholder du nok også, selv om man spres mer etter studiene. Lykke til!

Om du skal snu å kronen er vel likke Egon det beste eksemplet. 

Jeg skjønner godt hvordan du tenker, jeg er litt der selv, men er dette gode venner så ser jeg ikke problemet. Jeg blir ikke med på alt mine venner gjør, jeg velger billigere ferier osv. Men vi er da like gode venner likevel.

Jeg forholder meg likt ti vennene mine med million villaer betalt av pappa som venninnene som bor i kolletkiv.

Anonymkode: 22c79...45d

Skrevet
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg glemte at vi fattige ikke forstår hvordan det føles å ikke kunne doble drinken på egon -__-

Skrevet (endret)

Forstår hvordan TS har det fra egen omkrets. Har sett det har gått skikkelig ille for de med mindre penger når de ønsker å "bli med i gjengen".

Bil, hytte, ferieturer de egentlig ikke har penger til men de ville ikke være utenfor det gode selskap. Arv brukt opp, skilsmisser og hus på tvangssalg. Det holder ikke med Hyundai i et Jaguar nabolag eller campingvogn på Koppang når naboene er på Hafjell.

Det er egentlig ikke noe annet å gjøre enn å godta at verden er sånn. TS kan ikke vinne den konkurransen,ikke komme likt engang. Noen har mye og andre mindre. Heller fokusere på det som er innenfor rekkevidde enn forsøke å å holde følge. Alternativt gifte seg til penger??

Endret av Commander
  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du skjønner ikke poenget. Ts skriver jo at hun vet hun har normalt god råd, og at det er vennene som er uvanlige, hvorfor terpe på noe hun vet? Saken er at Ts faller litt utenfor fellesskapet gjennom «relativ fattigdom» - det som EE tilgjengelig for vennene. Er ikke det for henne. Uansett hvor fattig andre folk har det.

ts, at vennene dine er vennene dine selv om dere ikke stær på kikegot økonomisk, betyr i alle fall at de ikke bare vil omgås like barn men er med deg for dem du er. Jeg ville ikke byttet ut disse vennene, men du kan sikkert supplere med å få deg flere venner fra andre kår, gjennom feks jobben.

Livet er langt og vil by på ulike utfordringer som ikke bare har med penger å gjøre, selv om det er økonomi som er merkbart akkurat nå. Jeg synes du skal fokusere som du gjør på å spare, og innstille deg på kompromisser, kanskje du også etterhvert vil kunne bli partner i et advokatselskap og tjene veldig godt, men uansett så vil ikke utelivet vedvare når man får barn, og om man triller i en vogn til 20.000 el 6.000 spiller ikke så stor rolle.

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Limbo 2014 said:

Du skjønner ikke poenget. Ts skriver jo at hun vet hun har normalt god råd, og at det er vennene som er uvanlige, hvorfor terpe på noe hun vet? Saken er at Ts faller litt utenfor fellesskapet gjennom «relativ fattigdom» - det som EE tilgjengelig for vennene. Er ikke det for henne. Uansett hvor fattig andre folk har det.

ts, at vennene dine er vennene dine selv om dere ikke stær på kikegot økonomisk, betyr i alle fall at de ikke bare vil omgås like barn men er med deg for dem du er. Jeg ville ikke byttet ut disse vennene, men du kan sikkert supplere med å få deg flere venner fra andre kår, gjennom feks jobben.

Livet er langt og vil by på ulike utfordringer som ikke bare har med penger å gjøre, selv om det er økonomi som er merkbart akkurat nå. Jeg synes du skal fokusere som du gjør på å spare, og innstille deg på kompromisser, kanskje du også etterhvert vil kunne bli partner i et advokatselskap og tjene veldig godt, men uansett så vil ikke utelivet vedvare når man får barn, og om man triller i en vogn til 20.000 el 6.000 spiller ikke så stor rolle.

Åja, jeg glemte at poenget er at man kan ha et bra liv selv om man ikke er like rik som sine rikeste venner. jeg glemte at man kan skape sin egen verdi, jeg glemte at man kan ha egne positive perspektiv på ting som ikke er avhengig av andre menneskers rikdom. Jeg glemte at menneske er et begrenset vesen som sikler etter andres rikdom, som aldri er fornøyd med mindre de har hva alle andre har

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Åja, jeg glemte at poenget er at man kan ha et bra liv selv om man ikke er like rik som sine rikeste venner. jeg glemte at man kan skape sin egen verdi, jeg glemte at man kan ha egne positive perspektiv på ting som ikke er avhengig av andre menneskers rikdom. Jeg glemte at menneske er et begrenset vesen som sikler etter andres rikdom, som aldri er fornøyd med mindre de har hva alle andre har

Nei, du neglisjerte at Ts allerede visste det du forsøkte å fortelle henne og - for å gjenta det - at det å være utenfor et fellesskap kan være vondt, uansett verdigrunnlag.

Anonymkode: 97ed8...6f4

• Liker 3
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei, du neglisjerte at Ts allerede visste det du forsøkte å fortelle henne og - for å gjenta det - at det å være utenfor et fellesskap kan være vondt, uansett verdigrunnlag.

uffda

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

uffda

Bare hyggelig 🙂

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bare hyggelig 🙂

Hun kan i det minste drikke dyr vin mens hun lider )~: 

• Liker 1
Gjest Viva_2017
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du skal snu å kronen er vel likke Egon det beste eksemplet. 

Jeg skjønner godt hvordan du tenker, jeg er litt der selv, men er dette gode venner så ser jeg ikke problemet. Jeg blir ikke med på alt mine venner gjør, jeg velger billigere ferier osv. Men vi er da like gode venner likevel.

Jeg forholder meg likt ti vennene mine med million villaer betalt av pappa som venninnene som bor i kolletkiv.

Anonymkode: 22c79...45d

Men hun her har ALLE vennene i den rike kategorien. Hadde sikkert ikke vært så problematisk om det var litt variasjon i gjengen

Skrevet
27 minutter siden, Commander skrev:

Forstår hvordan TS har det fra egen omkrets. Har sett det har gått skikkelig ille for de med mindre penger når de ønsker å "bli med i gjengen".

Bil, hytte, ferieturer de egentlig ikke har penger til men de ville ikke være utenfor det gode selskap. Arv brukt opp, skilsmisser og hus på tvangssalg. Det holder ikke med Hyundai i et Jaguar nabolag eller campingvogn på Koppang når naboene er på Hafjell.

Det er egentlig ikke noe annet å gjøre enn å godta at verden er sånn. TS kan ikke vinne den konkurransen,ikke komme likt engang. Noen har mye og andre mindre. Heller fokusere på det som er innenfor rekkevidde enn forsøke å å holde følge. Alternativt gifte seg til penger??

Men du snakker om statusjag? Oppfatter ikke at ts ønsker seg luksuslivet selv, Det var jo ikke noe stort problem når de alle var studenter og mer på like fot, sier hun jo.

Skrevet

Det er jo ikke dyre ferier og dyre middager som er det viktige i livet. Anbefaler deg å tenke igjennom hva som gjør deg lykkelig, og hvordan du ønsker å innrede livet ditt. Skaff deg nye venner som passer din livsstil. 

Anonymkode: c376e...565

• Liker 1
Skrevet

Men, altså, Ts: uavhengig av hvor mye penger vi har eller ikke har så er det jo de gode opplevelsene vi husker igjen? 

Nå er langweekend i Barcelona og sommerferie i Japan selvsagt noe en husker igjen, men det blir jo gammalt, som alt annet. Rike folk drikker også kakao ved bål i Nordmarka, jogger seg en tur, ser på solnedgangen (om det er fra terrassen fra foreldrenes hytte så kan du kanskje være gjest?), går på ski, griller i fjøra og gjør normale ikke-dyre ting.

Du bør nok finne en slags felles grunn. Fancy middag utgår for Ts, men hun er venninna vi ringer når det skal grilles, draes på båttur, trimmes og diverse. Altså: bare med «trim» så har du jo dekt endel av det sosiale. Dere må alle, rike som fattig, ut og opp 3-4 ganger i uka. Foreslå ting, Ts. Inviter dem inn i din «verden» og husk på at for rike unger er normal hverdagskost av typen gratis ganske så eksotisk. 

Og, sist, om en ikke velger en god prat med en venn over en flaske billig vin fremfor fancy mat så er en ikke mye til livsnyter. :)  Så be dem over. Gode venner som de er så takker de ja, skal du se.

Anonymkode: 4c1ac...7fb

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner at du kan føle deg "mindreverdig" økonomisk dersom du kun har disse vennene. Det ville jeg også ha gjort. Jeg foreslår at du får deg nye vennskap med personer som er mer på bølgelengde som deg, uten å bytte ut alle vennene dine. Man kan ha flere ulike venner :) Jeg tror du ville ha følt deg bedre da, og sett annerledes på deg selv. De aller fleste er slik som deg, som har normalt god råd og må spare til store ting som bolig, ferieturer osv. Jeg har venner som er rike og kan pusse opp hele huset uten å bruke sparekontoen, og venner som alltid er blakke. Variasjon er fint :) 

Anonymkode: 8d941...3e8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...