AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #1 Skrevet 25. oktober 2017 Heisann Jeg lurer på om det er en logisk forklaring på hvorfor jeg veier mer dagen etter jeg har spist varm mat til kvelds?? Jeg vet at vekta varierer fra dag til dag, men jeg har funnet ut at den går ekstra mye opp dagen etter jeg har spist noe varmt... Høres sikkert helt teit ut, men det er noe jeg har gått å lurt på. Spiser jeg f.eks brødskiver til kvelds, våkner jeg med "normal" vekt, mens hvis jeg f.eks spiser varmt ostesmørbrød viser den mer. Begge er jo brød med ost, bare at den ene er varm?? Har prøvd med annen varm mat også. Jeg har prøvd dette flere ganger og får samme resultat hver gang.. Kanskje kroppen holder mer vann av varm mat? Noen som vet? Anonymkode: 93ff9...e4b
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #2 Skrevet 25. oktober 2017 Hvor mye mer veier du? Anonymkode: ec75a...64c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #3 Skrevet 25. oktober 2017 Helt ulogisk at 2 skiver med hvitost på kvelden gir mindre vekt enn 2 skiver med smeltet hvitost, med mindre du krydret ostesmørbrødene og de dermed hadde mer salt så du holder på mer væske. Ellers vanlig å bli "tyngre" av varmmat enn skivemåltid fordi varmebehandling komprimerer mange råvarer: en wokblanding krymper jo ekstremt fra man hiver den i panna til den er klar f.eks. Dermed er samme volum fysisk mye tyngre, har mer næringsstoffer og gjerne mer salt i tillegg. Anonymkode: eca1b...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #4 Skrevet 25. oktober 2017 Tipper den varme maten er saltere og binder mer vann. Anonymkode: 887bc...767
Hjertefisk Skrevet 26. oktober 2017 #5 Skrevet 26. oktober 2017 Hvor mange gram er det snakk om egentlig? Sikker på at det er noen tydelig sammenheng i det hele tatt? Det er ganske vanlig at vekta svinger litt opp og ned fra dag til dag. Derimot vet jeg at kroppen bruker litt ekstra energi når man spiser/drikker veldig kald mat. Men det burde ikke utgjøre mer enn noen usle gram uansett.
penny_ Skrevet 27. oktober 2017 #6 Skrevet 27. oktober 2017 (endret) Jeg vil tippe at det er helt tilfeldig. Det er så mange andre faktorer som spiller inn som du garantert ikke har tatt med i beregningen som f.eks. mage og tarminnhold som igjen av henger av hvor mye du har spist tidligere på dagen og om du har vært på do. Det jeg i alle fall kan si helt sikkert er at hvis brødskivene og osteskivene veide akkurat det samme, så får du ikke mer fett på kroppen av å spise varm mat. Regner med det er det du er redd for. Endret 27. oktober 2017 av penny_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå