Gå til innhold

Uanmeldt hjemmebesøk (barnevernet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis barnevernet kommer på uanmeldt hjemmebesøk. Hvilket tidspunkt kommer de typisk på? Klokka 17? Klokka 20.30? (Etter leggetid) Er det tilfeldig? Undersøker de først for å forsikre seg om at foreldrene er hjemme? 

Anonymkode: f3bf1...4f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter uanmeldt for av en grunn, dessverre.

• Liker 18
Skrevet
2 minutter siden, EvaLena skrev:

Det heter uanmeldt for av en grunn, dessverre.

Jo, det forstår jeg. Det jeg lurer på er om de gjør noen form for research på forhånd, slik at de ikke kommer den dagen man er kveldsvakt og barna er hjemme med barnevakten. Eller på et tidspunkt hvor barnet har fotballtrening eller lignende. 

• Liker 1
Skrevet

Ja de kommer da på uanmeldt hjemmebesøk. Det kan være midt i middagen, sent på kvelden etter 23 eller når ungene er på fotballtrening. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, slagelse skrev:

Ja de kommer da på uanmeldt hjemmebesøk. Det kan være midt i middagen, sent på kvelden etter 23 eller når ungene er på fotballtrening. 

OK, så det er helt tilfeldig og uten forberedelser fra deres side? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

OK, så det er helt tilfeldig og uten forberedelser fra deres side? 

Barnevernet har da gjerne snakket med foreldrene om at de kommer til å komme på uanmeldte besøk. Så helt tilfeldig er det ikke. Jeg vet om flere saker hvor Barnevernet har kommet etter 23 på kvelden. I den ene saken lå det klær på gulvet og dette ble rapportert negativt i saksdokumentene. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, slagelse skrev:

Barnevernet har da gjerne snakket med foreldrene om at de kommer til å komme på uanmeldte besøk. Så helt tilfeldig er det ikke. Jeg vet om flere saker hvor Barnevernet har kommet etter 23 på kvelden. I den ene saken lå det klær på gulvet og dette ble rapportert negativt i saksdokumentene. 

Seriøst? Jeg er opplært til at man skal si god natt til stuen før man legger seg (rydde den), men skal si meg skyldig i å stå opp til både klær og leker i fri flyt her :fnise: de hadde hatt en fin rapport om organisering her da for å si det sånn.

Anonymkode: b1bea...c53

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, slagelse skrev:

Sover ikke folk gjerne etter kl. 23? Høres litt rart ut. 

Anonymkode: 30f8a...258

• Liker 24
Skrevet
7 minutter siden, slagelse skrev:

OK, da kan man jo si at på torsdager er vi ikke hjemme og slik. Trodde uanmeldt betydde at ingen visste noe som helst. Klokka 23 var sent, da har vi lagt oss for lengst for å si det sånn. Høres også rart ut at vanlig rot skal være noe problem. 

• Liker 5
Skrevet

Sover ikke folk gjerne etter kl. 23? Høres litt rart ut. 

Anonymkode: 30f8a...258

Jo man gjør det. Likevel er det noen som får besøk da. Jeg vet om en sak hvor Barnevernet kom på besøk 23:00 på kvelden og var inne på soverommet til barna til midnatt. 

Skrevet
10 minutter siden, slagelse skrev:

Dette høres da ganske merkelig ut. De fleste har da jobb dagen etter. Litt klesrot har vel de fleste hjem. Høres ut som noen har dysset ned det som faktisk ble rapportert. 

Anonymkode: 506ac...963

• Liker 46
Gjest Coolaid
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnevernet kommer på uanmeldt hjemmebesøk. Hvilket tidspunkt kommer de typisk på? Klokka 17? Klokka 20.30? (Etter leggetid) Er det tilfeldig? Undersøker de først for å forsikre seg om at foreldrene er hjemme? 

Jeg vet om personer som har fått besøk av barnevernet 0700. Det kan være når som helst så vidt jeg forstår. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

OK, da kan man jo si at på torsdager er vi ikke hjemme og slik. Trodde uanmeldt betydde at ingen visste noe som helst. Klokka 23 var sent, da har vi lagt oss for lengst for å si det sånn. Høres også rart ut at vanlig rot skal være noe problem. 

Vanlig rot er ikke et problem, men husets tilstand er ett av mange punkter som skal kommenteres i en vurderingsrapport. Det skal være grisehus før det blir regnet som et problem i seg selv. Saksbehandlere har nok smårot og tøy på gulvet til tider i egne hjem også, sånn gjennomsnittlig.

Barnevernet kan selvsagt også komme sent. Mange familier blir jo f.eks meldt pga festing, rus og nattebråk med barn tilstede, eller at de forlater unge barn alene i huset på kveld/natt osv.

• Liker 21
Gjest Wolfraven
Skrevet

De kommer når de vet det passer minst.

Skrevet

Man har som oftest hatt en dialog med barnevernet først. Det er sjelden at et uanmeldt besøk er det første som skjer. I mange tilfeller så kommer de ikke på uanmeldt besøk i det hele tatt.

Og selv om rot blir nevnt i rapporten, så betyr ikke det at det blir vektlagt. Alt som blir sagt, gjort og observert blir skrevet i rapporten. 

Anonymkode: ebb42...c2b

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, Coolaid skrev:

Jeg vet om personer som har fått besøk av barnevernet 0700. Det kan være når som helst så vidt jeg forstår. 

Da må de vel være sikre på at foreldrene ikke er på jobb. 

Skrevet
8 minutes ago, slagelse said:

Jo man gjør det. Likevel er det noen som får besøk da. Jeg vet om en sak hvor Barnevernet kom på besøk 23:00 på kvelden og var inne på soverommet til barna til midnatt. 

Hadde det kommet noen til meg klokken 23.00 på kvelden hadde jeg sagt at jeg sov, så de fikk komme tilbake en annen dag.

Anonymkode: 77cbe...fb4

• Liker 3
Gjest Coolaid
Skrevet

Da må de vel være sikre på at foreldrene ikke er på jobb. 

Vet jeg ingenting om. Det er vel ganske normalt for mange å være hjemme på den tiden også. 

Skrevet

Hvorfor spiller det noen rolle TS når de kommer? Hvis du har noe å "skjule" forslår jeg at du retter opp i det og sørger for at alt er på stell :) det er så mye enklere og bedre enn å prøve fremstå som noe annet enn man er under et besøk..

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, Coolaid skrev:

Vet jeg ingenting om. Det er vel ganske normalt for mange å være hjemme på den tiden også. 

Er det? De fleste har vel dratt hjemmefra eller er i ferd med å dra. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...