Gå til innhold

HUNDERASE????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har endelig tenkt meg å kjøpe meg hund. Har vokst opp med både Cavalier og Kongepuddel, og ønsker noe midt i mellom og som har lite sykdommer.

Jeg har sett på Breton, men ønsker ikke en jakthund da jeg ikke kommer til å drive med dette.

Toller har jeg også sett på, men de jeg har møtt til nå har vært litt reservert.

Cavapoo har jeg null peiling på.

Noen ideer????

Anonymkode: 39fe5...b18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cavapoo er ikke en rase, men en designerblanding. Så der er det ikke så lett å vite hva du får.

Toller er en brukshund, så den er kjempefin hvis du skal drive aktivt med hundesport. Vi skal kjøpe det nå siden vi ønsker å drive med lydighet, rally, agility og utstilling. Mange har toller som en familiehund, men mange av disse blir understimulerte. 

Vi har eurasier fra før, og de er en flott familiehund, men de er også reserverte, og man må være veldig nøye med valg av oppdretter og sjekke gener i dogweb og ha kontroll på foreldrenes sykdommer etc, siden det avles mye på dem nå.

Spørsmålet er vel egentlig hva du ønsker å tilby hunden. Hvor mye tur, skal du drive med noen aktiviteter, hva slags liv planlegger du å ha med hunden? Tenker du på pelsstell, aktivitetsnivå, og hva er din familiesituasjon?

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Rainbow skrev:

Cavapoo er ikke en rase, men en designerblanding. Så der er det ikke så lett å vite hva du får.

Toller er en brukshund, så den er kjempefin hvis du skal drive aktivt med hundesport. Vi skal kjøpe det nå siden vi ønsker å drive med lydighet, rally, agility og utstilling. Mange har toller som en familiehund, men mange av disse blir understimulerte. 

Vi har eurasier fra før, og de er en flott familiehund, men de er også reserverte, og man må være veldig nøye med valg av oppdretter og sjekke gener i dogweb og ha kontroll på foreldrenes sykdommer etc, siden det avles mye på dem nå.

Spørsmålet er vel egentlig hva du ønsker å tilby hunden. Hvor mye tur, skal du drive med noen aktiviteter, hva slags liv planlegger du å ha med hunden? Tenker du på pelsstell, aktivitetsnivå, og hva er din familiesituasjon?

Takk for gode tips!

Blir for det meste skogs- og fjellturer, både på ski og på beina. Går som regel påtur en time for dagen, men hadde nok gått mer om jeg hadde hatt en liten turkamerat! Og fjellturer blir det hver ferie, turer i noen timer da så den må være i allfall litt utholdende. Er veldig glad i freestyle og litt agility så blir noe av det også. Pelsstell er ikke min sterkeste side.. Bor alene, men møter jevnlig familien og slekt og venner med både hunder, andre dyr og barn. 

Skrevet

Hvis du skal drive med agility og gå såpass mye tur kan det hende det går fint med en toller! Eller kanskje en cocker spaniel eller en annen av spaniel-typene?

Ellers har NKK en rasevelger: https://kjopehund.no/rasevelger/ (du får flere valg der enn det som kommer opp først)

Canis hadde en også, som var mer omfattende. Men får bare feilmeldinger på linker dit foreløpig. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har helt motsatt inntrykk av tollere. De ELSKER jo folk?! Hehe.

Anonymkode: 1b510...3dc

Skrevet

Hvorfor ikke puddel?

Anonymkode: 1d96f...8dc

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke puddel?

Anonymkode: 1d96f...8dc

Enig, hva med mellompuddel?

Anonymkode: 24eed...c65

Skrevet

Ops, så det med pelsstell nå. Men det trenger ikke være all verden med pelsstell på puddel om du holder den kortklipt. Dessuten er det en vanesak, så lenge du har godt utstyr og begynner mens valpen er liten så blir jobben grei. :) 

• Liker 1
Skrevet

Vi har akkurat fått en liten valp i hus. Vi valgte en rase vi ikke hadde kjennskap til fra før, men som så ut til å passe oss perfekt. Rasen heter Dhoki Apso/Tibetansk Terrier (det er ikke en terrier). Den blir 12-14 kg som voksen, den er frisk, allergivennlig, smart, morsom og aktiv ute, men rolig inne. Utseendet minner om en Old English Sheep dog, men mindre. Den får mye pels, men dersom man ikke skal bruke den til utstilling kan den fint klippes ned.

Anonymkode: 37462...66e

Skrevet
11 timer siden, Belle âme skrev:

Kooikerhund?

Det er en flott hunderase vet du! Men finnes det noen av dem i Norge da?

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har helt motsatt inntrykk av tollere. De ELSKER jo folk?! Hehe.

Anonymkode: 1b510...3dc

Virkelig?? Åh, nå ble jeg glad, det er drømmerasen!! Må vel være svært nøye med oppdretter da...

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig, hva med mellompuddel?

Jeg er ikke sikker på om jeg har kapasitet til å stimulere den nok.. Den er tross alt verdens nest smarteste hunderase...

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har akkurat fått en liten valp i hus. Vi valgte en rase vi ikke hadde kjennskap til fra før, men som så ut til å passe oss perfekt. Rasen heter Dhoki Apso/Tibetansk Terrier (det er ikke en terrier). Den blir 12-14 kg som voksen, den er frisk, allergivennlig, smart, morsom og aktiv ute, men rolig inne. Utseendet minner om en Old English Sheep dog, men mindre. Den får mye pels, men dersom man ikke skal bruke den til utstilling kan den fint klippes ned.

Anonymkode: 37462...66e

Googlet den, så skjønn!!! <3

Huff, har jammen mye flott å velge i!

Gjest Belle âme
Skrevet
5 timer siden, Mst skrev:

Det er en flott hunderase vet du! Men finnes det noen av dem i Norge da?

Ja, dei finnast :) trur ikkje dei er vanlege her då.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...