Gå til innhold

Konsekvenser for dårlig oppførsel på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 12 år og etter gårdagens samtale med læreren har jeg tenkt å spørre andre om råd.

Han har alltid vært sånn. Det går i perioder, men vi er alltid tilbake til det samme igjen.

Han forstyrrer, snakker med andre ( som sitter på andre siden av klasserommet) og er generelt urolig. nei, han har ingen diagnose( sjekket).

Kan være småfrekk i munn og argumenterer alt.

Jeg har snakket med han mange ganger , men jeg tror ikke han bryr seg. Det er aldri hans feil.

Noen tips?

Anonymkode: d6f04...bbc

Videoannonse
Annonse
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Ta bort goder. TV spill, mobil, må være med mamma og pappa i helgene etc. Det er sånne konsekvenser som svir.

Skrevet

Enig med den som skrev over her. Ta bort goder som Internett, spill osv. 

Det finns absolutt ingen unnskyldning for å oppføre seg dårlig. Han har to valg i livet, og det er å bråke og snakke stygt og forstyrre, eller å ta gode valg: å være hyggelig mot andre og følge regler.

Han vet veldig godt hva han driver med! Men den dårlige oppførselen må bort! Si til han at du ikke kommer til å gi deg før han slutter. 

Anonymkode: 69f2a...cdb

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som trass utvikelt fordi han føler seg dårlig eller urettferdig behandlet. Hvordan er dere som foreldre? Forsøker dere forstå tankene og følelsene hans, eller krever dere at han skal gjøre og være som dere vil uten at dere grunngir det?

Alternativet er at han føler andre legger mye press på at han skal gjøre alt bra på skolen og motsetter seg detteOm han tidligere var en mønsterelev er det mulig dere og lærerene har lagt så mye press på han at han utagerer

Anonymkode: 65489...282

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som trass utvikelt fordi han føler seg dårlig eller urettferdig behandlet. Hvordan er dere som foreldre? Forsøker dere forstå tankene og følelsene hans, eller krever dere at han skal gjøre og være som dere vil uten at dere grunngir det?

Alternativet er at han føler andre legger mye press på at han skal gjøre alt bra på skolen og motsetter seg detteOm han tidligere var en mønsterelev er det mulig dere og lærerene har lagt så mye press på han at han utagerer

For noe piss.

Det er ett barn som tester grenser. Og siden handlingen ikke får konsekvenser så fortsetter han selvsagt.

Anonymkode: a88ed...9cc

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han gjør pga han vil det. Lærerne er helt ok og ingen presser ham på noe som helst måte. Han lever et ganske behagelig liv. Trener, har mange venner, foreldre som forstår , lytter og støtter... Han er 12 år og klarer å sitte og jobbe hvis han vil. Snart skal han begynne på ungdomsskole og han får nok nedsatt orden pga sånn oppførsel. Det minste han kan gjøre er å oppføre seg skikkelig og respektere skoleregler ( som er ikke mange av)

Har tatt vekk playstation og han mener at han bør få konsekvens. Den del skjønner jeg ikke. Trodde han skal overreagere og være sur :fnise:

ts

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Han gjør pga han vil det. Lærerne er helt ok og ingen presser ham på noe som helst måte. Han lever et ganske behagelig liv. Trener, har mange venner, foreldre som forstår , lytter og støtter... Han er 12 år og klarer å sitte og jobbe hvis han vil. Snart skal han begynne på ungdomsskole og han får nok nedsatt orden pga sånn oppførsel. Det minste han kan gjøre er å oppføre seg skikkelig og respektere skoleregler ( som er ikke mange av)

Har tatt vekk playstation og han mener at han bør få konsekvens. Den del skjønner jeg ikke. Trodde han skal overreagere og være sur :fnise:

ts

Han var enig i at han skulle få en konsekvens? Om jeg forstår deg rett:) Det er jo fordi han er fullt klar over at han har oppført seg dårlig. Det er jo bra om han forstår det, da kan det hende han ser realiteten i ting. 

Skrevet

Du kan jo også snakke med han om hva kverulering (argumentere mot "alt") er, og at det faktisk IKKE er GREIT. Du burde egentlig ta det så langt som å si at det ikke er LOV. 

Det er greit å være uenig, men det handler for det første om måten man uttrykker det på, og for det andre er det situasjoner der han bare må si JA, OK, og gjøre det han skal! Han er ikke syk, han klarer å gjøre det samme som alle andre. 

Skrevet

Hva med å forsterke positiv oppførsel framfor å straffe dårlig oppførsel?

lag en avtale om at det er slutt på å snakke med andre i timene og belønn ham om han holder avtalen 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville Først og fremst prøvd å finne ut av tankemønsteret hans her. Gjør han det på pur f***? Eller fordi han sover for lite og har vanskelig med å konsentrere seg? Eller fordi han har for få utfordringer på skolen? Eller annet. 

Hvis det er pga pur f** så ville jeg sagt at neste gang du får en slik beskjed fra skolen så kommer du til å ta deg fri fra jobb og bli med ham på skolen, og sitte bakerst i klasserommet en dag slik at du kan si ifra til ham hvis han ikke oppfører seg. Det holder sannsynligvis med den trusselen ;) 

• Liker 9
Skrevet

Gjør han dette med "vilje", er det for lite action for ham i hverdagen, er han ute etter å få en reaksjon, trigge voksne? 

I så fall ville jeg ha tatt vekk goder (som du sier du har gjort, og han er enig i), og muligens bedt om en tett dialog med læreren (type en eller to ganger i uka) og belønnet ham etter hvor flink han har vært til å la være å være frekk. 

I utgangspunktet mener jeg at ingen skal belønnes for normal, høflig oppførsel, men her høres det ut som om det trengs litt andre midler for å få ham til å snu tankegangen. Som du sier, snart er det ungdomsskole (jeg har ei på 7.trinn selv), og det forventes på en måte litt mer... Hvis feks læreren kan si på fredag at uka har vært fin, får han ta med seg en kompis på kino / i svømmehallen i helga. Har han vært frekk og kverulert, får han ikke det. Dere må selvfølgelig snakke om hva han gjør når han utøver uønsket oppførsel i forkant, sånn at det ikke er rom for diskusjon ang hva som er bra oppførsel og ikke.

Misforstå meg rett, men jeg jobber i skolen selv og kjenner "typen" du beskriver her. Mange er lette å snu, mens andre er mer vanskelige. All ære til deg for at du vil få ham til å endre oppførsel! Mulig du må til med "sterk lut" i starten - men jeg støtter altså en slags belønningsstrategi i tillegg til å fjerne goder....

Skrevet

Du skriver at han sier at det ikke er hans feil. Der ville jeg vært beinhard. Den eneste som bestemmer at han skal forstyrre andre eller være frekk i munnen er ham selv. Der er det faktisk ikke rom for andre tolkninger, og det ville jeg slått HARDT ned på. Punkt en er at han tar ansvar for egne handlinger!

Skrevet

Du kan ikke rett og slett overvære en time? Tipper han syntes det er rimelig flaut å ha mor ved sin side.

Skrevet

Har samme problemet med min. Han er VELDIG skoleflink, veldig grei hjemme, hører alltid etter, gjør som han får beskjed om, holder avtaler, svarer aldri frekt osv. Et prakteksemplar😅 Har også en som er litt mer krevende, bare for å få frem at jeg ikke er helt blind på mine egne barn. 

Men på skolen er han noen ganger frekk, gidder ikke jobbe, vandrer rundt, svarer osv. Er rett og slett ufordragelig. Værst med den ene læreren, da han rett og slett ikke liker han. I begynnelsen forsto vi egentlig ingenting når vi fikk desse tilbakemeldingene, vi kjente han ikke igjen overhode. Prøvde prate med han osv. Når dette gjentok seg over tid tok vi en prat med lærerene sammen med han. Der han fikk uttale seg om hvordan han ville ha korrigeringene i klasserommet. Og ble enige om at nå måtte han ta sin del av ansvaret også, ellers ville det få konsekvenser. 

Det skjedde igjen og vi tok mobil, ps og iPad. I tillegg skrenket vi inn på innetider, leggetider ga han rett og slett mindre frihet fordi han hadde brutt tilliten vi har til han. Så har vi avtale med læreren om st jeg skal ha e-post for hver fredag. Har han en utelukkende bra uke får han igjen godene. Dette har fungert veldig bra for oss. I tillegg til dette måtte han snakke med lærerene, renske lufta og ubskylde seg for at han hadde behandlet dem med så lite respekt. 

Ellers bruker jeg mye tid på å snakke med han om dette. Han er 10 og går i 5. Klasse. 

Når han ønsker seg noe stort så bruker jeg å si at visst han sparer og oppfører seg på skolen kan dette ordne seg, det er også en stor motivasjon. 

Anonymkode: 1fa45...dc4

• Liker 2
Skrevet

Takk for svarene. Jeg jobber i nærheten av skolen og har sagt hvis han ikke tar seg sammen så kommer jeg og sitter med han på skolen eller går med han rundt i friminuttene. 

Dette er noe han gjør pga han ikke gidder å jobbe, vil ha oppmerksomhet, være morsom osv. Eller kjøper jeg rett og slett klovnekostume han kan gå med på skolen. Han er en gutt som er veldig snill, omsorgsfull og god venn. Mange gode egenskaper og derfor skal jeg ikke gi med å jobbe med den andre delen. Han er stor gutt og han forstår godt hva han holder på med.

De grunnleggende regler må han respektere eller får han konsekvenser for det videre i livet. Han måtte også si unnskyld til læreren for frekke kommentarer.

ts

• Liker 2
Skrevet

Sønnen min har en sånn i klassen, han blir ikke bedre med årene, min nevner at han blir urolig etter 10 minutt og bruker resten av timen til å lage bråk, bråket har forandret seg etter som han har blitt eldre men det er like mye bare andre ting han fokuserer på. Han er typisk en som tester grenser på det meste. Han får mye kjeft av læreren. Han har begynt å skulke mye nå siste året og foreldrene lar han sitte hjemme. 

Det eneste jeg hører når alle foreldre/barn er samlet i klassen, er at han får enormt mye kjeft av foreldrene for den minste ting selv om det han gjør ikke er sånt jeg ville kjeftet på han for. Foreldrene vil ha en ordentlig gutt som oppfører seg eksemplarisk og istedenfor har de en som er høyt og lavt uten at han egentlig gjør noe vondt mot noen andre. 

Jeg ville kanskje ikke brukt kjeft og straff. Når han er på besøk hos oss er han snill som bare det. Jeg sitter ofte og tar en prat med han og sønnen min og lar han fortelle om ting, jeg ser bare han lyser opp når han får oppmerksomhet. 

Anonymkode: ee0f0...f39

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, tingeling skrev:

Jeg ville Først og fremst prøvd å finne ut av tankemønsteret hans her. Gjør han det på pur f***? Eller fordi han sover for lite og har vanskelig med å konsentrere seg? Eller fordi han har for få utfordringer på skolen? Eller annet. 

Hvis det er pga pur f** så ville jeg sagt at neste gang du får en slik beskjed fra skolen så kommer du til å ta deg fri fra jobb og bli med ham på skolen, og sitte bakerst i klasserommet en dag slik at du kan si ifra til ham hvis han ikke oppfører seg. Det holder sannsynligvis med den trusselen ;) 

Jeg gjorde det en gang. Og det holdt med den ene dagen. Verdens flaueste tvillinger oppførte seg eksemplarisk resten av skoletiden. 

Anonymkode: d6ac4...68f

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det høres ut som ADHD, og med erfaring tror jeg ikke straff er det rette her,men heller prøve å finne ut av problemmene, og jobbe med det enn å bare trykke han ned,jeg synes ikke du skal spørre her på kg-men spørre fagpersoner så du slipper å få dårlige og uanaserte råd av folk som ikke kjenner seg igjen.

Det er aldri ett problem barn, men ett barn som spør om hjelp!

Anonymkode: 3b454...941

• Liker 2
Skrevet
14 hours ago, minister-mio said:

Hva med å forsterke positiv oppførsel framfor å straffe dårlig oppførsel?

lag en avtale om at det er slutt på å snakke med andre i timene og belønn ham om han holder avtalen 

denne

Anonymkode: 3b454...941

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Han kjeder seg og savner klare grenser og konsekvenser. 

Anonymkode: b4e3b...789

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...