AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #1 Del Skrevet 25. oktober 2017 Hei! Strømmen gikk igår og har nå vært borte i nærmere 14 timer. Hvordan gjør vi det med maten i kjøleskap og fryser? Fryseren har vi ikke åpnet, og har nå pakket dyner rundt den for å isolere. Kjøleskapet har vært åpnet rundt kl 10 og da syntes det å være litt varmt inni der. Vi har fått en god halvmeter med snø det siste døgnet og når strømmen gikk lyste det godt opp på himmelen. Antar at strømmen ikke er tilbake før om en stund, da 5000 er berørte fra stedene rundt brummunddal, gjøvik, lillehammer, elverum og trysil har vært berørt. Med andre ord et stort område med flere problemer. Men angående snøen, er det en idé å pakke masse snø i beholdere å putte i kjøleskapet? Blir glad for idéer og innspill, bare å komme med! Vet forresten at vi kan søke om kompensasjon fra strømselskapet om strømmen er borte mer enn 12 timer (noe den er) og evt innboforsikringer, men vi skal på ferie imorgen og prøver å finne ut av hvordan vi kan begrense skadeomfanget. Klem Anonymkode: 2afdd...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #2 Del Skrevet 25. oktober 2017 Sett ut maten dersom du har hage eller balkong i skyggen? Anonymkode: 84f46...48d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #3 Del Skrevet 25. oktober 2017 Som nevnt over, maten i kjølekapet kan stå utendørs om det er kaldt nok til det. Sett den i plastkasser så ikke fugler og skadedyr får tak i maten. Fryseren tåler å stå et par døgn om den ikke blir åpnet. Alltid lurt å ha en isbit i en skål i fryseren, da ser man lett om temperaturen har vært for høy i den. Anonymkode: 241d8...740 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #4 Del Skrevet 25. oktober 2017 Ryker maten så kan du kreve dekning via innboforsikringen din. Er det snø ute så er der kaldere enn i kjøleskapet. Du må selv gjøre det du kan for å forhindre skader og tap. Er strømmen borte så kan ingen gjøre noe her for å slå den på for deg. Anonymkode: 32253...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #5 Del Skrevet 25. oktober 2017 Jeg satte mitt ut jeg, er så mye snø at det går helt fint. og det som ikke skal fryse putter jeg i en bøtte oppå et teppe så det ikke er i kontakt med snøen, bare den kalde lufta. Anonymkode: d4c45...22e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #6 Del Skrevet 25. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ryker maten så kan du kreve dekning via innboforsikringen din. Er det snø ute så er der kaldere enn i kjøleskapet. Du må selv gjøre det du kan for å forhindre skader og tap. Er strømmen borte så kan ingen gjøre noe her for å slå den på for deg. Anonymkode: 32253...fdb Stått opp på feil side av sengen i dag? Anonymkode: a346b...087 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #7 Del Skrevet 25. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ryker maten så kan du kreve dekning via innboforsikringen din. Er det snø ute så er der kaldere enn i kjøleskapet. Du må selv gjøre det du kan for å forhindre skader og tap. Er strømmen borte så kan ingen gjøre noe her for å slå den på for deg. Anonymkode: 32253...fdb Atte hva? Har du i det heletatt lest tråden? Der påpeker jeg at jeg kan få kompensasjon fra strømselskapet eller evt innboforsikring, MEN skal på ferie imorgen og vil gjøre det jeg kan for å minske skadeomfanget (oversatt: gjøre det jeg kan for å forhindre skader og tap). For en holdning du har, jobb med den du, mens jeg jobber med å sette ut maten. Anonymkode: 2afdd...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #8 Del Skrevet 25. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg satte mitt ut jeg, er så mye snø at det går helt fint. og det som ikke skal fryse putter jeg i en bøtte oppå et teppe så det ikke er i kontakt med snøen, bare den kalde lufta. Anonymkode: d4c45...22e Satt du ut mat fra kjøleskap eller begge deler? ☺️ Anonymkode: 2afdd...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #9 Del Skrevet 25. oktober 2017 Oj det var litt værre enn her ja. Strømmen ble borte tidligere i dag og var så vidt på i noen minutter istad. Sett maten ut i plastkasser (pakk litt snø rundt). Ikke åpne fryseren, den er ganske isolert så den tåler nok litt til. Anonymkode: c7a96...9b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #10 Del Skrevet 25. oktober 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: Satt du ut mat fra kjøleskap eller begge deler? ☺️ Anonymkode: 2afdd...c88 Begge deler. Men blingset på den delen hvor du sa du skal på ferie. Det kan jo fort bli plussgrader og snøsmelt igjen, ville ikke hatt det liggende ute og så dratt fra det. Har du noen du kan låne plass hos kanskje, om ikke strømmen er tilbake før du drar? Anonymkode: d4c45...22e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #11 Del Skrevet 25. oktober 2017 Tviler egentlig på at du vil få noen råd som du ikke har tenkt på selv. Du har egentlig bare tre valg: 1. Flytte maten til noen med strøm som kan oppbevare den for deg 2. Satse på at strømmen snart kommer tilbake 3. Skaffe et bensin/dieselaggregat, eventuelt en sånn omformer for 12V til 230V som du kan drive fra f.eks. bilen på tomgang. Så kan du la dette gå til maten er kjølt ned igjen, og så satse på at strømmen kommer tilbake. Anonymkode: f8b48...dad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå