AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #1 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg er mye aktiv. Trener mellom 4 og 7 økter i uken der jeg veksler mellom kondisjons-, styrke-, mobilitet- og teknikktrening. De fleste øktene er moderate til harde. Sier ikke dette for å snikskryte, men for å poengtere at jeg kjører kroppen relativt hardt. Jeg trives veldig godt med treninga mi, og et langsiktig mål er selvsagt å prestere bedre. Jeg har satt meg noenlunde inn i hva kroppen trenger av riktig ernæring, spesielt når man er såpass aktiv. Problemet mitt er at jeg ofte ikke har nok matlyst til å spise nok i løpet av en dag. Jeg liker sunn mat, det er ikke det, men ofte kjenner jeg at jeg må presse i meg maten fordi både kroppen og lysten sier stopp. Prøver å spise variert slik at det ikke blir den samme maten om og om igjen, men det er liksom det samme uansett. Ofte ligger jeg mellom 1200 og 1500 kalorier om dagen, og dette er ikke nok når jeg er såpass aktiv. Vet at det høres ut som tidenes luksusproblem, men jeg merker selvsagt at dette går ut over hvor mye jeg klarer å yte på treninga, og det gjør meg veldig motløs. Noen andre som opplever noe lignende og som har et tips eller to? Anonymkode: 2416a...32e
Gjest Coolaid Skrevet 25. oktober 2017 #2 Skrevet 25. oktober 2017 Trening og kosthold går hånd i hånd sammen med hvile. Spiser du ikke skikkelig så er nok noe av treningen bortkastet. Du trenger ikke tips - du vet nok hva du må gjøre. Vær snill med kroppen din, foreslår mer hvile og en god del mer mat.
Gjest Anthrax Skrevet 25. oktober 2017 #3 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg vil anbefale å kutte ned treningsvolumet - kroppen får ikke nok tid til å hente seg inn igjen før du kjører på. Og du spiser ALTfor lite! Peanøttsmør, nøtter, avokado +++ masse kaloririk mat du kan spise. Du jobber mot deg selv her.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #4 Skrevet 25. oktober 2017 Det er faktisk ganske vanskelig å komme opp i 2000 kcal uten kaloritung mat som hvete, ris, nøtter og olje. Dersom du spiser mye grønnsaker så blir du faktisk mett på 3-400 kcal per måltid. Og fiberrike grønnsaker sitter godt i. Svaret er å tilføre en sunn kilde til høykalori per vektenhet. Som nøtter. Spiser du på det jevne for eksempel bakte grønnsaker (med eller uten magert kjøtt er uvesentlig, siden magert kjøtt er kalorifattig kost) til middag: kapp opp en neve nøtter og ha på toppen, bland sammen en saus basert på nøtter og egg, eller velg å putte i noe med høyere kaloritetthet: som pasta, nudler eller ris. Bland deg (eller kjøp, for all del) en energidrikk til trening bestående av melk med nøttesmør i og ha en ekstra klatt smør eller en ekstra ss olje i maten. Anonymkode: 90a41...ee6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #5 Skrevet 25. oktober 2017 Hvor lenge har du slitt med matlysten? Har du heller ikke lyst på sjokolade eller annet godis? Er du god på å lage mat, eller er du en person som har en tendens til å lage middag som ende ropp med å smake litt dårlig? Anonymkode: 79fe1...67c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #6 Skrevet 25. oktober 2017 34 minutter siden, Coolaid skrev: Trening og kosthold går hånd i hånd sammen med hvile. Spiser du ikke skikkelig så er nok noe av treningen bortkastet. Du trenger ikke tips - du vet nok hva du må gjøre. Vær snill med kroppen din, foreslår mer hvile og en god del mer mat. Ja, jeg vet hva jeg må gjøre, problemet er bare det at jeg ikke klarer å gjøre det. I blant må jeg presse i meg mat, og det er ikke bra for hverken magen (får ofte vondt i magen og blir kvalm når jeg gjør det) eller psyken (blir både frustrert og lei meg når jeg ikke klarer å spise nok). Og jeg er sårt klar over at da blir noe av treninga bortkastet. Derfor trenger jeg tips til hvordan jeg kan få i meg mer/økt matlyst. Anonymkode: 2416a...32e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #7 Skrevet 25. oktober 2017 36 minutter siden, Anthrax skrev: Jeg vil anbefale å kutte ned treningsvolumet - kroppen får ikke nok tid til å hente seg inn igjen før du kjører på. Og du spiser ALTfor lite! Peanøttsmør, nøtter, avokado +++ masse kaloririk mat du kan spise. Du jobber mot deg selv her. Ja, kanskje det er det som er problemet. Har ikke tenkt sånn på saken, men kanskje treningsmengden er det som gjør at jeg ikke har nok matlyst? Eller noe i den duren. Nøtter er allerede en del av kosten. Spiser 1 neve ubehandlede nøtter nesten hver dag. Spiser ofte en neve ekstra på kvelden når jeg er "ferdig" med dagens måltider, men ser at jeg trenger flere kalorier. Anonymkode: 2416a...32e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #8 Skrevet 25. oktober 2017 Du må enten trene mindre eller spise mer. Det er faktisk så enkelt. Å spise så lite i forhold til treningsmengde vil bare gjøre én ting: bryte ned kroppen din og kan potensielt bli farlig over tid. Anonymkode: ee956...209
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #9 Skrevet 25. oktober 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ganske vanskelig å komme opp i 2000 kcal uten kaloritung mat som hvete, ris, nøtter og olje. Dersom du spiser mye grønnsaker så blir du faktisk mett på 3-400 kcal per måltid. Og fiberrike grønnsaker sitter godt i. Svaret er å tilføre en sunn kilde til høykalori per vektenhet. Som nøtter. Spiser du på det jevne for eksempel bakte grønnsaker (med eller uten magert kjøtt er uvesentlig, siden magert kjøtt er kalorifattig kost) til middag: kapp opp en neve nøtter og ha på toppen, bland sammen en saus basert på nøtter og egg, eller velg å putte i noe med høyere kaloritetthet: som pasta, nudler eller ris. Bland deg (eller kjøp, for all del) en energidrikk til trening bestående av melk med nøttesmør i og ha en ekstra klatt smør eller en ekstra ss olje i maten. Anonymkode: 90a41...ee6 Takk for gode tips! Spiser allerede en del nøtter hver dag, men ser at jeg kan få det inn i maten på andre måter i tillegg. Angående kalorier type karbohydrater, så prøver jeg å spise grove kornprodukter som f.eks grove knekkebrød med frø og nøtter (liker ikke brød). Jeg prøver å ikke spise så mye raske karbohydrater, som fin pasta og fin ris, men kanskje jeg burde spise mer av det? Det går i f.eks soyabønne-pasta og naturris. Anonymkode: 2416a...32e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #10 Skrevet 25. oktober 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har du slitt med matlysten? Har du heller ikke lyst på sjokolade eller annet godis? Er du god på å lage mat, eller er du en person som har en tendens til å lage middag som ende ropp med å smake litt dårlig? Anonymkode: 79fe1...67c Det går opp og ned. I noen perioder spiser jeg sånn at jeg holder vekta, av og til litt mer, andre perioder sliter jeg med matlysten. Har vært sånn siden i fjor kanskje. Det er først det siste året jeg har trappet opp treninga såpass, og den dårlige matlysta har nok komt med dette. Jeg er relativt flink til å lage mat. Jeg syns det smaker godt når jeg spiser, men det er som om kroppen sier stopp. Etter bare et par biter så føles det som om maten "setter seg fast" i mellomgulvet, og jeg får iblant sure oppstøt. Det gjelder all mat. Er ikke allergisk mot noe eller noe sånt. Som regel gjelder det godis også, men noen dager så frister det mest med noen biter surt smågodt. Da spiser jeg det. Det er jo greit for å få opp antall kalorier, men det er ikke akkurat med på å bygge opp kroppen. Anonymkode: 2416a...32e
Gjest Sukkerbit Skrevet 25. oktober 2017 #11 Skrevet 25. oktober 2017 Har du tatt blodprøve og sjekka hvordan du ligger an i forhold til vitaminer i det siste? Tenker på B12 og jern spesielt, da det kan i stor grad innvirke på matlysten. Hvis du faktisk ligger rundt 1000 kcal i underskudd hver dag (eller 4-7 dager i uka) så betyr jo det at du går ned mye i vekt. Stemmer det at du går ned mye i vekt? Hvis ikke er det ikke sikkert det står så ille til med kaloriene som du tror, eller at du har lavt stoffskifte noe du kan få behandling for hos lege. Når man trener mye og bruker mye energi, trenger kroppen påfyll av energi, da i form av karbohydrater. Kroppen vil ikke greie å prestere langvarig uten et godt oppfylt lager. Derfor er ris, poteter og pasta viktig hvis man vil ha energi på trening. Kroppen vår er laget sånn at den har matlyst etter hvor mye kalorier den trenger i forhold til hva den forbruker om dette systemet ikke er "skiplet" av fysisk eller psykisk sykdom. Derfor er det naturlig at når man trener mye føler man også et behov for å spise "hele tiden". Derfor må du sjekke opp hva som er årsaken til denne matlysten som er dårlig. 7 dager i uka med moderat til intensiv trening er også for mye. Kroppen har lang restitusjonstid og du må lære å kjenne kroppen din i stedet for å overkjøre den totalt som det nesten later til at du gjør.
Gjest Sukkerbit Skrevet 25. oktober 2017 #12 Skrevet 25. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går opp og ned. I noen perioder spiser jeg sånn at jeg holder vekta, av og til litt mer, andre perioder sliter jeg med matlysten. Har vært sånn siden i fjor kanskje. Det er først det siste året jeg har trappet opp treninga såpass, og den dårlige matlysta har nok komt med dette. Jeg er relativt flink til å lage mat. Jeg syns det smaker godt når jeg spiser, men det er som om kroppen sier stopp. Etter bare et par biter så føles det som om maten "setter seg fast" i mellomgulvet, og jeg får iblant sure oppstøt. Det gjelder all mat. Er ikke allergisk mot noe eller noe sånt. Som regel gjelder det godis også, men noen dager så frister det mest med noen biter surt smågodt. Da spiser jeg det. Det er jo greit for å få opp antall kalorier, men det er ikke akkurat med på å bygge opp kroppen. Anonymkode: 2416a...32e Du må sjekke om du har gastroøsofagal reflukssykdom eller spiserørsbrokk.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #13 Skrevet 25. oktober 2017 2 minutter siden, Sukkerbit skrev: Har du tatt blodprøve og sjekka hvordan du ligger an i forhold til vitaminer i det siste? Tenker på B12 og jern spesielt, da det kan i stor grad innvirke på matlysten. Hvis du faktisk ligger rundt 1000 kcal i underskudd hver dag (eller 4-7 dager i uka) så betyr jo det at du går ned mye i vekt. Stemmer det at du går ned mye i vekt? Hvis ikke er det ikke sikkert det står så ille til med kaloriene som du tror, eller at du har lavt stoffskifte noe du kan få behandling for hos lege. Når man trener mye og bruker mye energi, trenger kroppen påfyll av energi, da i form av karbohydrater. Kroppen vil ikke greie å prestere langvarig uten et godt oppfylt lager. Derfor er ris, poteter og pasta viktig hvis man vil ha energi på trening. Kroppen vår er laget sånn at den har matlyst etter hvor mye kalorier den trenger i forhold til hva den forbruker om dette systemet ikke er "skiplet" av fysisk eller psykisk sykdom. Derfor er det naturlig at når man trener mye føler man også et behov for å spise "hele tiden". Derfor må du sjekke opp hva som er årsaken til denne matlysten som er dårlig. 7 dager i uka med moderat til intensiv trening er også for mye. Kroppen har lang restitusjonstid og du må lære å kjenne kroppen din i stedet for å overkjøre den totalt som det nesten later til at du gjør. 1 minutt siden, Sukkerbit skrev: Du må sjekke om du har gastroøsofagal reflukssykdom eller spiserørsbrokk. Har ikke tatt blodprøver for å sjekke vitaminer, men tenker at det kanskje er lurt å gjøre. Samme med reflukssykdom/spiserørsbrokk. Skal bestille en legetime. Angående vekta så går jeg ned i vekt de periodene hvor jeg sliter med matlysten. Går ned typisk 2-3 kilo. Deretter kommer en periode hvor matlysten er normal igjen, hvor jeg går opp de samme kiloene. Så går jeg ned igjen, og så opp igjen osv. De periodene hvor matlysten er normal så merker jeg det også veldig godt på treninga med at jeg yter sykt mye bedre. Er kanskje litt selvsagt, men nevner det bare for ordens skyld. Kan umulig være bra for kroppen å gå sånn opp og ned i vekt hele tiden? Hadde jo vært fint om jeg kunne hatt en stabil vekt jevnt over. Eller er det kanskje ikke så mange kilo at et gjør noe? Anonymkode: 2416a...32e
Gjest Coolaid Skrevet 25. oktober 2017 #14 Skrevet 25. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet hva jeg må gjøre, problemet er bare det at jeg ikke klarer å gjøre det. I blant må jeg presse i meg mat, og det er ikke bra for hverken magen (får ofte vondt i magen og blir kvalm når jeg gjør det) eller psyken (blir både frustrert og lei meg når jeg ikke klarer å spise nok). Og jeg er sårt klar over at da blir noe av treninga bortkastet. Derfor trenger jeg tips til hvordan jeg kan få i meg mer/økt matlyst. Anonymkode: 2416a...32e Trene mindre - slappe av mer. Da vil du også få bedre resultater av treningen.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #15 Skrevet 25. oktober 2017 Min umiddelbare tanke er at du spiser mer enn du tror. Du ville ikke hatt energi til å trene så mye dersom du ikke spiste nok, det merkes kjempefort på formen. Og du ville rast ned i vekt med det inntaket. Anonymkode: d5962...11c 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #16 Skrevet 25. oktober 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Det går opp og ned. I noen perioder spiser jeg sånn at jeg holder vekta, av og til litt mer, andre perioder sliter jeg med matlysten. Har vært sånn siden i fjor kanskje. Det er først det siste året jeg har trappet opp treninga såpass, og den dårlige matlysta har nok komt med dette. Jeg er relativt flink til å lage mat. Jeg syns det smaker godt når jeg spiser, men det er som om kroppen sier stopp. Etter bare et par biter så føles det som om maten "setter seg fast" i mellomgulvet, og jeg får iblant sure oppstøt. Det gjelder all mat. Er ikke allergisk mot noe eller noe sånt. Som regel gjelder det godis også, men noen dager så frister det mest med noen biter surt smågodt. Da spiser jeg det. Det er jo greit for å få opp antall kalorier, men det er ikke akkurat med på å bygge opp kroppen. Anonymkode: 2416a...32e Det høres jo litt ut som mageproblemer.. Anonymkode: 79fe1...67c
Fluttershy Skrevet 1. november 2017 #17 Skrevet 1. november 2017 Har du forsøkt/vurdert å supplere med måltidsshake med mye proteiner? Ikke sikkert det er løsningen for deg, men jeg har generelt hatt problemer med å spise så mye jeg bør, hvis jeg ikke har spist veldig usunt. For meg hjalp det veldig og drikke noen av måltidene. Du som trener så mye bør jo virkelig få i deg mer næring.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #18 Skrevet 1. november 2017 Et annet alternativ kan være å kjøre lettere økter på 2-3 av dem, og heller spise mer på 2-3 tunge økter. Om du kjører 7 økter i uka, så må du trene hver dag, eller trene to dager en dag for å få en hviledag. Og for de aller fleste, er det sterkt anbefalt å ha en hviledag. Minst. Anonymkode: 22e67...b4f 1
Wiggins Skrevet 3. november 2017 #19 Skrevet 3. november 2017 Jeg har erfart at hvis jeg trener mye, dvs blit skikkelig gjennomsliten etter ei økt, tar det tid før jeg klarer å spise noe særlig. Det stemmer overens med artikler jeg har lest. Hvis du presser kroppen hardt, orker ikke fordøyelsen å jobbe ootimalt, og klarer ikke prosessere så mye mat. Trapp litt ned på treninga di, få tilstrekkelig med søvn og se om det hjelper. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #20 Skrevet 3. november 2017 På 25.10.2017 den 14.36, AnonymBruker skrev: Takk for gode tips! Spiser allerede en del nøtter hver dag, men ser at jeg kan få det inn i maten på andre måter i tillegg. Angående kalorier type karbohydrater, så prøver jeg å spise grove kornprodukter som f.eks grove knekkebrød med frø og nøtter (liker ikke brød). Jeg prøver å ikke spise så mye raske karbohydrater, som fin pasta og fin ris, men kanskje jeg burde spise mer av det? Det går i f.eks soyabønne-pasta og naturris. Anonymkode: 2416a...32e Ts. Hva med å gjøre et forsøk? Ta en uke. I denne uka skal du begrense mengden tungfordøyelige fiber som helkorn (maks et måltid grovt per dag) og ingen (overhodet) bønner, kål eller rå grønnsaker. Vær også forsiktig med nøtter. Gi det 1 uke. Dersom du ikke etter en uke føler at fordøyelsesproblemene bedrer seg så går du tilbake til normalen. Bedrer det seg så øker du mengden sakte igjen til du når maksverdier. Ironien med magebesvær er at sunn mat gjerne også er tungfordøyelig mat. Og kan dermed føre til mer magetrøbbel enn finkorn. Problemene du beskriver er rimelig klassiske tegn på at tarmen jobber på høygir og likevel ikke når gjennom. Så gi den lettfordøyelig en uke og se om det snur trenden. Fiber kommer i mange former. Dersom du sliter med tungfordøyelig fiber løser du hvordan du får i deg nok fiber bedre med tilskudd enn med mat som gir deg refluks. Anonymkode: 90a41...ee6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå