AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #1 Skrevet 25. oktober 2017 Mannen og jeg skal separeres og har tenkt å ha delt bosted, da begge skal ha like rettigheter og delta i alle avgjørelser ang barna. Av praktiske årsaker, kan ikke barna bo 50/50 hos oss, og det blir omtrent 70/30 (mest hos mor). Er det sånn at ved delt bosted blir alltid barnetrygd og særfradrag fordelt 50/50 uavhengig av hvor barna faktisk bor eller det det mulig å avtale en annen fordeling av disse ordningene også? Jeg tenker at det mest rettferdige ville vært at den som har barna mest og da har mest utgifter til mat, klær osv fikk tilsvarende mer av disse godene, men mulig det ikke er slik? Far skal ikke betale bidrag, bare så det er sagt... Vi er venner og samarbeider godt, så jeg er ikke ute etter å lure far på noe vis, men føler vel at jeg burde få litt mer av de økonomiske fordelene siden jeg kommer til å ha mer utgifter knyttet til barna. Noen som har tilsvarende ordning og erfaringer å dele? Anonymkode: eaccb...aca
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #2 Skrevet 25. oktober 2017 Ingen som vet? Anonymkode: eaccb...aca
Britt Banditt Skrevet 25. oktober 2017 #3 Skrevet 25. oktober 2017 (endret) Hvis du har fast bosted og 70/30: du kan ha rett på overgangsstønad og stønad til barnetilsyn (64% av utgiftene), avhengig av din inntekt og alder på barna. Du har rett på en ekstra barnetrygd og særfradraget. Delt bosted og 70/30: blir akkurat det samme som delt bosted og 50/50. Far kan søke om at dere deler barnetrygden og han får også da rett på halve særfradraget. Overgangsstønad og stønad til barnetilsyn har du ikke rett på (pga delt bosted). Endret 25. oktober 2017 av Britt Banditt
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #4 Skrevet 25. oktober 2017 18 minutter siden, Britt Banditt skrev: Hvis du har fast bosted og 70/30: du kan ha rett på overgangsstønad og stønad til barnetilsyn (64% av utgiftene), avhengig av din inntekt og alder på barna. Du har rett på en ekstra barnetrygd og særfradraget. Delt bosted og 70/30: blir akkurat det samme som delt bosted og 50/50. Far kan søke om at dere deler barnetrygden og han får også da rett på halve særfradraget. Overgangsstønad og stønad til barnetilsyn har du ikke rett på (pga delt bosted). Ok. Var det jeg trodde. Jeg har nok uansett ikke rett på overgangsstønad, men hadde vært fint om særfradraget og barnetrygda ble fordelt ihht hvor mange prosent vi har barna. Takk for svar. Anonymkode: eaccb...aca
Britt Banditt Skrevet 25. oktober 2017 #5 Skrevet 25. oktober 2017 Hvis barna er små (under 8) så har du rett på overgangsstønad helt til du tjener rundt 500-og-noe-tusen i året. Jo mer du tjener, jo mindre har man rett på såklart😊 Bare ville si det, at det kan hende man kan få noen kroner, selv om man har "normal" inntekt.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #6 Skrevet 25. oktober 2017 31 minutter siden, Britt Banditt skrev: Hvis barna er små (under 8) så har du rett på overgangsstønad helt til du tjener rundt 500-og-noe-tusen i året. Jo mer du tjener, jo mindre har man rett på såklart😊 Bare ville si det, at det kan hende man kan få noen kroner, selv om man har "normal" inntekt. Jeg tjener over grensa, så har ikke rett på det, men det er helt greit Andre trenger de pengene mer enn meg. Anonymkode: eaccb...aca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå