Gå til innhold

Sykemeldt, men ingen penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har seg sånn at jeg er sykemeldt nå i 2 uker. På disse to ukene er jeg bare satt opp 2 ganger fordi jeg er ekstrahjelp og blir ringt dagen før eller samme dag om vakter. Gjennomsnittlig jobber jeg 80% i måneden. Nå som jeg er sykemeldt får jeg da bare 2 vakter betalt og ikke 6-7 som jeg er vant med. Hva skal jeg gjøre? Leier leilighet, må betale mat, mobil, strøm osv.. Er så lei meg nå, og aner ikke hvordan dette skal gå rundt :( 

Anonymkode: 04c4b...05b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV skal dekke mellomlegget, det kan ta litt tid før beregning gjøres for arbeidsstedet ditt må sende oversikt over dine tidligere utbetalinger. Pengene fra NAV kommer vanligvis i slutten av mnd hvis du er vant til lønn den 12. i mnd. 

• Liker 1
Skrevet

Snakket nettopp med NAV på telefonen og hun sa ikke hadde krav på noe mer enn de 2 vaktene jeg var satt opp på:( Etter 16 kalenderdager vil det være NAV som tar over og de jeg får penger av.. 

Skrevet

I arbeidsgiverperioden (16 dager) får du kun betalt for vaktene du er satt opp på. Gjennomsnittsberegning gjør NAV først dersom du er sykmeldt ut over arbeidsgiverperioden. Dette er en av grunnene til at det ikke lønner seg å være ekstravakt, dessverre. 

Anonymkode: 27146...96f

• Liker 1
Skrevet

Faen.. Kan like så godt bare gå å grave meg under en stein da! 

• Liker 1
Skrevet

Du får bare for de to dagene ja. Opplevde det samme selv for et par år siden, bortsett fra at jeg ikke var satt opp på noen vakter de to ukene. Dermed ingen penger. 

Anonymkode: 9c43e...585

Skrevet

Så utrolig kjip.. Får vell ta opp forbrukslån og bli gjeldsslave herfra til helvette da.

Skrevet

Hvorfor er du sykemeldt hvis du ikke hadde mer enn to vakter? 

Da burde du jo heller brukt egenmelding eller byttet de vaktene, og heller prøve å jobbe andre dager om du klarte det.

Stygt å si, men slik er det å være ekstravakt. Hadde du trodd du skulle bli gjennomsnittsberegnet må jeg skuffe deg, det skjer ikke før etter arbeidsgiverperioden på 16 dager. 

På min arbeidsplass deles det ikke ut vakter til ustabile arbeidstakere før samme dag, til nød kvelden før. Fordi folk ikke skal sette seg opp på x antall vakter for deretter å sykemelde seg.

Anonymkode: e8e37...06e

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor jeg er sykemeldt? Fordi jeg ikke greier å gå på jobb, får panikkanfall både på og på vei til jobb. Har møtt veggen og greier så vidt å komme meg ut av huset uten av jeg virkelig MÅ. Allerede brukt en egenmelding på tre dager da jeg ikke totalt mistet meg selv på vei til jobb. 

Grunnen til at jeg er "ekstravakt" er fordi jeg nylig er ferdig med min utdannelse og på veien til å finne jobben jeg virkelig vil ha har jeg valgt å fortsette på den "gamle" jobben min hvor jeg har vært i en lengre periode og trives. 

Skrevet

Da blir det NAV sosial som må hjelpe deg. Finn frem dokumentasjon på leieforhold, utgiftene du har på dette (husleie og strøm) og kontoutskrifter for siste 3 mnd. Samt kopi av sykemelding. Sleng inn søknad fort som fy. Kjedelig ja, men hvis det er nødvendig så er det nødvendig.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Kontormus skrev:

Da blir det NAV sosial som må hjelpe deg. Finn frem dokumentasjon på leieforhold, utgiftene du har på dette (husleie og strøm) og kontoutskrifter for siste 3 mnd. Samt kopi av sykemelding. Sleng inn søknad fort som fy. Kjedelig ja, men hvis det er nødvendig så er det nødvendig.

Tusen takk for hjelpen ❤️

Skrevet
51 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

NAV skal dekke mellomlegget, det kan ta litt tid før beregning gjøres for arbeidsstedet ditt må sende oversikt over dine tidligere utbetalinger. Pengene fra NAV kommer vanligvis i slutten av mnd hvis du er vant til lønn den 12. i mnd. 

Det stemmer ikke. De første 16 dagene får man kun vakter man har avtalt når man er tilkallingsvikar. Fra 17 dag regner NAV ut et gjennomsnitt for en representiv periode. 

Anonymkode: ab438...d53

• Liker 2
Skrevet

Bare vær klar over at selv om nav betaler etter 16 dager og det da går på gjennomsnittsinntekten så kan det ta laaang tid før du får penger fra nav. Var sykemeldt under graviditeten pga tidlige rier (var sengeliggende), men fikk ikke penger før 4 mnd etter at jeg ble sykemeldt. Derfor er det lurt med en buffer, en konto hvor du har litt penger du kan ta av.

Anonymkode: bfced...22d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...