Gå til innhold

Hvor går grensen for dumme spørsmål ?

Far til 2

Anbefalte innlegg

Hvor dumme spørsmål er det lov å komme med i dette forumet ?

Da jeg for en god del år tilbake flyttet på hybel for å studere fikk jeg råd om å basere meg på "egg og bacon" med mitt kunnskapsnivå om matlaging. Det gikk IKKE bra.

Egget ble helt OK, men baconet ble "mindre bra". Da jeg la det på talerkenen knakk det. Og om jeg pustet på det så "støvet det" av det :hoho: .

Etterhvert har jeg klart de mest elementære middagsrettene, men fortsatt sliter jeg med selvfølgelige ting (kan f.eks. ikke koke egg uten eggekoker og "hvit saus" blir gjerne en hard gul-brun deigklump :oops: ).

Heldigvis finnes det massevis av "halvferdig mat som også jeg klarer (div suppeposer, pastaretter og andre enkle retter som Taco, etc, etc).

Jeg ser utifra innleggene her inne at mitt kompetansenivå er av en helt annen verden og vil nødig komme med spørsmål som blir besvart like dumt. Men må tilstå at det er fristende å legge inn et spørsmål fremfor å bla gjennom en haug med kokebøker som faktisk sier VELDIG lite om de enkleste prosessene.

Da jeg i sin tid flyttet hjemmefra fikk jeg en "kokebok" av min mor som het: "For menn uten kvinner (- og kvinner uten øvelse)". Nå sitter jeg med inntrykk av at den siste gruppen ikke finnes (ihvertfall ikke her inne) så det er vanskelig å finne noen på mitt nivå jeg kan snakke med om dette :-? .

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen spørsmål er for dumme. Joda, jeg innrømmer glatt at jeg nok ville hevet øyenbrynene om noen hadde spurt etter en nøyaktig beskrivelse for koking av poteter eller steking av egg, men et sted må jo alle begynne. Og ikke minst synes jeg det er fint at folk faktisk, til tross for noe begrensede ferdigheter, ønsker å lage mat selv og lære seg det. Så spør i vei. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente på 32 år og er et lite (nermest usynlig) hakk over deg. Bacon og hvitsaus kan jeg lage, men så stopper det fort opp. Jeg løser det ved å kjøpe alt i halvfabrikat. Skal jeg lage wok så kjøper jeg strimlet svinekjøtt, wook blanding (grønsaker) og saus på glass. Det er sikkert mye dyrere en alt annet, men da blir ihvertfall maten klumpefri og delvis spisende.

Du kan sikkert spørre i vei om enkle retter her inne (vi må jo forstå oppskriftene :ler: ) og få mange gode svar. Lykke til og håper du omsider klarer å bli en bedre kokk. Jeg mangler interessen så jeg har gitt opp! Finnes mye god mat i varm-matdiskene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god basis kokebok er et must.

Jeg klarer meg ikke uten min rødrutedekokebok og cappelens kokebok. Det er to gode basiskokebøker som beskriver de mest grunnelggende ting på kjøkkenet, som hvilke basisredskaper en trenger, til hvordan en klarer kraft( som er for litt mer vidrekommende).

Her inne er det mange (tror jeg) flinke hobbykokker og noen ekte kokker, så det er gode muligheter for gode svar på enkle spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Tar sjansen på første dumme spørsmål (og det er lov å le av dette :hoho: )

Blandt mine mindre vellykkede "matprosjekter" er altid overgangen fra elementære råvarer til gourmet måltider. Og fra tid til annen har jeg det litt for travelt med å lære hva som går sammen.

Mitt første "gourmet måltid" som ble TOTAL fiasko skjedde for en del år tilbake mens jeg studerte. Jeg skulle ta skrittet opp til eliten iløpet av KORT tid. Hadde på dette tidspunktet lært å steke både egg OG bacon.

Hadde en boks med ferdig lapskaus som jeg skulle varme. Men syntes smaken ble litt kjedelig så jeg ville "sprite den opp litt" med de tilsetningsmulighetene jeg hadde for hånden. Blikket falt på en liten boks som stod ved siden av lapskausen i kjøkkenskapet.

Det stod "Svolværpostei" på den (dvs. rogn).

Etter å ha åpnet boksen med lapskaus. Varmet den opp og hatt oppi boksen med tilsetningsstoffet som het Svolværpostei satt jeg med ned for å NYYYTE.

Det ble kortvarig. Det smakte rett og slett helt jæ.....

Spørsmålet denne gang er derfor:

Hva slags "tilsetning" kan jeg bruke til Lapskaus ? Grønnsaker som gullerøtter kjenner jeg til, men svært lite annet.

Er det noen som har noen forslag ?

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finstrimlet purre, litt ekstra kjøtt (f.eks. rester av kjøtt etter middager, stekte pølsebiter), litt stekt bacon i biter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

En tråd for dumme mat-spørsmål er en god ting!! Takk for at du har startet. Håper den blir lang og forklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har alltid oppi ekstra kokte poteter i terninger (gjerne kokt noen ekstra dagen før, så det bare er å kutte dem opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker da halv/helfabrikat er det et godt tips å lese på pakken hva den inneholder. Innimellom alle merkelige kråketær kan du være heldig å finne tips der til hva slags krydder som allerede er tilsatt... F eks står det hvitløk og timian, kan du finhakke en hvitløksbåt og tilsette sammen med enten litt frisk timian eller tørket fra krydderhylla...

Og du...LITT betyr en liten fingerklype altså! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dumme spørsmål er det lov å komme med i dette forumet ?

Far til 2

Bare kom med spørsmålene, du!

Jeg kan nok en del om matlaging og baking. Men i dataforumet, der kan jeg tenkes å komme med noen veldig dumme spørsmål! Ihvertfall sett fra en dataeksperts side...

Noen kan det ene, noen kan det andre. Det er da helt greit! Og så godt å ha så mange å spørre, da gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lapskaus kan man vel putte i det meste av kjøttrester, pølsebiter og slikt, og det meste av grønnsaker, så lenge de passer til koking.

(Ville nok holdt meg til typiske "norske" grønnsaker som blomkål, brokkoli, gulrot, kålrot poteter og sånn)

For øvrig så lærte jeg av en engelskmann at om man vil ha sprøstekt bacon så legger man det i varm panne, og man vil ha mykt bacon legger man baconet i kald panne.

- et lite tips for gourmetbaconstekere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Supert at det er flere som har spørsmål på nybegynner-nivå! Det har jeg hatt ganske mange av hittil, men selv om jeg synes det er råflaut har jeg funnet ut at dersom jeg skal lære noe må jeg en plass begynne!

Her på siden har jeg fått masse gode svar om det helt elementære, så nå tror jeg faktisk det kan være håp for meg også. Du kan være helt trygg på at jeg synes ingen spørsmål blir for dumme! Jeg er bare glad for at jeg slipper å stille alle selv! Vi kommer nok til å bli rene goumetkokkene til slutt skal du se! Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaaa.... festlig tråd! Spør i vei! Kan sikkert bidra med noe...

Men putta du virkelig Svolvær-postei i lapskausen??? No wonder DEN smakte jævlig! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i aromat på lapskausen, men det er sånt jeg tar på i ettertid, når alt er lessa oppå tallerkenen min.

Ellers er jeg mest glad i saltet kjøtt oppi lapskausen, men det er meg da.

Ellers må jeg si at jeg ikke er noe flink til å lage mat selv. Kan være fordi jeg ikke gidder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en av de bedre trådene, og en lettelse for andre som har vært redd for å komme med spørsmål som bare ville vekke hysterisk latterkrampe hos enklte av de suveren kokkene som finnes her. Som heldigvis ikke har gitt inntrykk av å være typen til å le,likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
For øvrig så lærte jeg av en engelskmann at om man vil ha sprøstekt bacon så legger man det i varm panne, og man vil ha mykt bacon legger man baconet i kald panne.

- et lite tips for gourmetbaconstekere.

Se der ja! Dette har jeg lurt på lenge!! (altså er jeg fremdeles på lære-å-steke-bacon-stadiet jeg da....?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Av meg selv har jeg altså lært at jeg ikke kan blande rogn med lapskaus. Antar at dette også gjelder fisk (altså ikke fisk og lapskaus av storfe).

Men stort sett kan "det meste" av andre matvarer brukes ???

Hva med fugl (kylling) ?

Og så har jeg sett en del superkokker på TV har oppi conac og andre drikkevarer i maten. Går dette sammen med lapskaus også om jeg vil gjøre det spennende ?

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest manne-amatørkokk
Og så har jeg sett en del superkokker på TV har oppi conac og andre drikkevarer i maten. Går dette sammen med lapskaus også om jeg vil gjøre det spennende ?

:ler: Å flambere en lapskaus av den typen som beskrives ser jeg på som temmelig overkill. Men det går sikkert å bruke en slant rødvin for å sette smak. Kanskje ikke noe særlig hensikt på bokslapskaus?

Lapskaus er jo så mangt. Det finnes gryter med fisk og grønnsaker, gryter med fugl og grønnsaker gryter med rødt kjøtt og grønnsaker og gryter med bare grønnsaker. Jeg ville ikke blande fugl, fisk eller rødt kjøtt samtidig.

Om en kan si at Bacalao er en fiskelapskaus så er det nok det som er min favoritt overhodet.

Forresten: I vanlig kjøttlapskaus kan sikkert noen biter med rotselleri være godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...