AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #1 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg har allerede begynt å planlegge/kjøpe inn julegaver siden jeg har termin rett oppunder jul. Til samboerens familie er det ganske mye penger som skal ut da de er flere enn min og de gir gjerne mer enn hva jeg synes er nødvendig. Dette har jeg ikke egentlig tenkt noe videre over før i går hvor jeg ble litt lei meg egentlig. Bare til sammenligning er det dobbelt så mye penger til hans familie som til min. Vi venter som sagt barn sammen, men jeg har ett eldre barn fra tidligere. Vi har lyst til å kjøpe en ganske dyr gave til han som han har ønsket seg lenge. Vi tenkte at kanskje noen i familiene ønsket å spleise på denne slik at de slapp å lure på hva de skulle kjøpe til han. Samboeren spurte familien på sin side og da kom det frem at ingen av de egentlig hadde tenkt til å bruke stort på julegave til mitt barn i det hele tatt og nesten ble litt tatt på sengen. Da ble jeg sittende å tenke på hvor mye penger jeg allerede har brukt på gavene de skal få og hvor mye tanke jeg har lagt ned i de slik at alle skal føle at det ligger omtanke i gaven. Dette er en familie med mye midler også så det er ikke økonomien det står på, mens vi er veldig i startgropen ift huskjøp og jobb. Har ikke lyst til å ta det opp med samboeren at det sårer meg da jeg er redd det skal føles som om jeg anklager han og familien for noe. Jeg har egentlig mest lyst til å si at vi får kutte ned på gavene de får av oss og at familien hans ikke får gi mer i gave til babyen enn hva sønnen min får, men forstår jo at det blir feil også. Sitter bare å føler veldig på at forskjellen kommer til å bli veldig tydelig på julaften da jeg selv opplevde det i min barndom. Beklager langt innlegg, det ble bare litt mye på toppen av hormonene her. Noen forslag til hva jeg kan gjøre uten å virke utaknemmelig eller kravstor? Akkurat nå har jeg mest lyst til å bare blakke meg helt på en haug av leker og ting til mitt eget barn og kjøpe gavekort på XXL til hans familie. Anonymkode: db31e...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #2 Skrevet 25. oktober 2017 Du kan ikke forvente at hans familie skal bruke like mye penger på din sønn fra tidligere, som på deres kommende barnebarn/niese/nevø osv. Det er bare sånn det er. Da jeg hadde stebarn fikk hun selvfølgelig gaver fra min familie, men ikke på lik linje ned biologiske barn i familien.( av meg og ex fikk hun Seff likt som sine søsken) De kommer aldri til å bli like knyttet eller føle samme bånd til din sønn, er bare å akseptere det, og også lære din sønn å takle det. Anonymkode: 1b5df...6d1 14
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #3 Skrevet 25. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke forvente at hans familie skal bruke like mye penger på din sønn fra tidligere, som på deres kommende barnebarn/niese/nevø osv. Det er bare sånn det er. Da jeg hadde stebarn fikk hun selvfølgelig gaver fra min familie, men ikke på lik linje ned biologiske barn i familien.( av meg og ex fikk hun Seff likt som sine søsken) De kommer aldri til å bli like knyttet eller føle samme bånd til din sønn, er bare å akseptere det, og også lære din sønn å takle det. Anonymkode: 1b5df...6d1 Ja jeg vet du har helt rett, men det blir liksom det samme fra min side. De er ikke min familie så hvorfor skal jeg kjøpe og planlegge så mye for dem om du skjønner når vi ikke har felles økonomi? Hormonene mine som er litt i trassalderen kjenner jeg. Anonymkode: db31e...8d9 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #4 Skrevet 25. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Ja jeg vet du har helt rett, men det blir liksom det samme fra min side. De er ikke min familie så hvorfor skal jeg kjøpe og planlegge så mye for dem om du skjønner når vi ikke har felles økonomi? Hormonene mine som er litt i trassalderen kjenner jeg. Anonymkode: db31e...8d9 Men hvorfor gjør du det i utgangspunktet da? Burde ikke gaver til samboers familie være samboers ansvar? Og er det første julen dere er sammen, siden dette kommer overraskende på deg nå? Anonymkode: 8262d...fec 32
Arabella Skrevet 25. oktober 2017 #5 Skrevet 25. oktober 2017 Hvorfor skal du i det hele tatt stå for gavekjøp til mannens familie? Det er da virkelig hans oppgave. 37
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #6 Skrevet 25. oktober 2017 Mann din kan ordne gaver til sin familie, du ordner til din. Om dere har felles økonomi legger dere begge inn i potten, men det er naturlig at legger mer i sin og du i din. Anonymkode: 525e7...cbe 13
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #7 Skrevet 25. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvorfor gjør du det i utgangspunktet da? Burde ikke gaver til samboers familie være samboers ansvar? Og er det første julen dere er sammen, siden dette kommer overraskende på deg nå? Anonymkode: 8262d...fec Nei det er ikke første julen og som sagt har jeg ikke ofret det en tanke før det gikk opp for meg hvor mye babyen kommer til å få i sammenligning til mitt barn. Det var da det slo ned i meg at det er egentlig veldig skjevt fordelt generelt. Jeg trenger ikke gave fra dem engang, jeg er mye mer glad i å gi og pusle med andres gaver, så jeg kan skylde meg selv egentlig. Anonymkode: db31e...8d9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #8 Skrevet 25. oktober 2017 Ja jeg vet at jeg ikke burde ta hele ansvaret for gavene, men den skaden har allerede skjedd og skal ikke gjentas neste år. Anonymkode: db31e...8d9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #9 Skrevet 25. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Ja jeg vet at jeg ikke burde ta hele ansvaret for gavene, men den skaden har allerede skjedd og skal ikke gjentas neste år. Anonymkode: db31e...8d9 Akkurat den biten er i alle fall ikke noe du kan klandre hans familie for. Det er ditt (og evt hans) valg. Når jeg tenker meg om så er det godt mulig jeg har gjort meg skyldig i noe av det samme selv, i ren tankeløshet. Broren til mannen min hadde en samboer med barn fra før. Vi kjente hverken henne eller barna, visste ikke hvor mange hun hadde engang, og tenkte aldri på å kjøpe julegave til dem. Vi fikk gave fra "Per (broren) med familie", men det kan jo godt hende det var hun som ordnet dem uten at vi visste det. (Til mitt forsvar var jeg og mannen unge og tankeløse da de var sammen. Broren er samboer med en annen dame nå som også har barn fra før, og de får like mye av oss som hans biologiske barn.) Anonymkode: 8262d...fec 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #10 Skrevet 25. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Akkurat den biten er i alle fall ikke noe du kan klandre hans familie for. Det er ditt (og evt hans) valg. Når jeg tenker meg om så er det godt mulig jeg har gjort meg skyldig i noe av det samme selv, i ren tankeløshet. Broren til mannen min hadde en samboer med barn fra før. Vi kjente hverken henne eller barna, visste ikke hvor mange hun hadde engang, og tenkte aldri på å kjøpe julegave til dem. Vi fikk gave fra "Per (broren) med familie", men det kan jo godt hende det var hun som ordnet dem uten at vi visste det. (Til mitt forsvar var jeg og mannen unge og tankeløse da de var sammen. Broren er samboer med en annen dame nå som også har barn fra før, og de får like mye av oss som hans biologiske barn.) Anonymkode: 8262d...fec Ja jeg forstår jo at det er fort gjort å ikke tenke på det engang, men de kjenner meg og mitt barn veldig godt. Spiser middag sammen en gang i uken osv. det første du skrev har du helt rett i, det er utelukket min feil, men det har jeg aldri prøvd å gi noen andre skylden for heller Anonymkode: db31e...8d9
Gjest NotNaomi Skrevet 25. oktober 2017 #11 Skrevet 25. oktober 2017 Syns barn i familien skal få like mye uansett om de er biologisk i familie med noen. Barn er veldig vare for urettferdighet! De er akkurat like mye verdt om de er bonusbarn eller ei. Det er bedre om en går ned i pris (er dritt lei av pengemaset i jula),sånn at det blir rettferdig. Syns det er lite omtenksomt og sært at en ikke behandler barn likt. Det er noe de vil sette stor pris på,og vil ha med seg som gode minner videre. Slutt med forskjellsbehandling på barn som er i familie sier jeg.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #12 Skrevet 25. oktober 2017 Akkurat nå, NotNaomi skrev: Syns barn i familien skal få like mye uansett om de er biologisk i familie med noen. Barn er veldig vare for urettferdighet! De er akkurat like mye verdt om de er bonusbarn eller ei. Det er bedre om en går ned i pris (er dritt lei av pengemaset i jula),sånn at det blir rettferdig. Syns det er lite omtenksomt og sært at en ikke behandler barn likt. Det er noe de vil sette stor pris på,og vil ha med seg som gode minner videre. Slutt med forskjellsbehandling på barn som er i familie sier jeg. Ja det er nettopp det jeg tenker også, så derfor ble jeg så tatt på sengen i går. Som jeg skrev i HI vokste jeg opp med at felles barn fikk tydelig større og finere gaver enn jeg fikk, og den følelsen unner jeg ikke mitt barn å ha. vi har snakket med gutten om at babyen kommer til å få mye i starten da det bare er sånn med babyer og at det blir som bursdagen dens. Anonymkode: db31e...8d9 5
Jolene Skrevet 25. oktober 2017 #13 Skrevet 25. oktober 2017 Ikke alle som automatisk tenker på sønnen din som bsrnebarn. Jeg hadde ikke gjort det. Sånn er livet når man får flere kull med barn. 4
bettsa Skrevet 25. oktober 2017 #14 Skrevet 25. oktober 2017 Men har svigerfamilien truffet din sønn? Jeg hadde ikke brukt store summer på stebarn jeg ikke har truffet.
Gjest NotNaomi Skrevet 25. oktober 2017 #15 Skrevet 25. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja det er nettopp det jeg tenker også, så derfor ble jeg så tatt på sengen i går. Som jeg skrev i HI vokste jeg opp med at felles barn fikk tydelig større og finere gaver enn jeg fikk, og den følelsen unner jeg ikke mitt barn å ha. vi har snakket med gutten om at babyen kommer til å få mye i starten da det bare er sånn med babyer og at det blir som bursdagen dens. Anonymkode: db31e...8d9 Nettopp. Du reagerte,og det vil de fleste barn gjøre. Syns ikke det er pent i det hele tatt!
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #16 Skrevet 25. oktober 2017 Akkurat nå, bettsa skrev: Men har svigerfamilien truffet din sønn? Jeg hadde ikke brukt store summer på stebarn jeg ikke har truffet. Står lenger opp i tråden at vi spiser middag sammen minst en gang i uken Anonymkode: db31e...8d9 9
DrueSmoothie Skrevet 25. oktober 2017 #17 Skrevet 25. oktober 2017 (endret) Vi har stort sett delt kostnader på gaver til begge familier, og jeg synes det er helt fair. Selv om gaven er til hans familiemedlemmer, og omvendt i hans tilfelle, så står også mitt navn på "fra-lappen" og jeg tenker at jeg bidrar gjerne jeg. Vi har heller ikke felles økonomi, men så lenge vi gir gaver fra oss sammen så er det naturlig å gjøre det sånn synes jeg. Han har noen flere medlemmer i sin familie, men det har jeg aldri tenkt over, det er ikke hans feil og det kunne like gjerne vært omvendt. Vi har dog ikke delt på krona hver gave, men jeg har kjøpt noen gaver og han har kjøpt noen, uavhengig av hvem de er til, men den det har passet best for har ordnet det. Men nei, jeg hadde nok aldri forventet at hans familie skulle kjøpe gaver til mitt barn dersom jeg hadde ett barn fra et tidligere forhold. Hvertfall ikke før det barnet naturlig var en del av slekta, og det er ikke noe som nødvendigvis skjer i det heletatt. Og dette barnet får vel kanskje gaver fra sin far sin side? Og får sånn sett gaver fra begge naturlige sider likevel? Men ja, jeg ser tanken din med mye penger, for det er når man regner sammen hva alle gavene koster man faktisk ser det.... grøss! Men, noe helt annet, takk for at du minnet meg på at det er vel på tide å begynne å ordne julegaver for flere av oss Så kan man være ferdig i god tid og nyte førjulstiden uten gavestress! Endret 25. oktober 2017 av DrueSmoothie 1
Gjest NotNaomi Skrevet 25. oktober 2017 #18 Skrevet 25. oktober 2017 2 minutter siden, Jolene skrev: Ikke alle som automatisk tenker på sønnen din som bsrnebarn. Jeg hadde ikke gjort det. Sånn er livet når man får flere kull med barn. Om de ikke tenker på det automatisk,så får de tenke seg om! Nei,livet trenger ikke være sånn. Barn skal bli behandlet rettferdig. De skal vel ikke lide fordi en finner nye partnere? Det er jo ikke akkurat uvanlig. Syns det er egoistisk å kun tenke på "seg og sine". Akkurat som om noen barn er mer verdt av den grunn. De er jo ikke det. Alle barn har samme verdi.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #19 Skrevet 25. oktober 2017 7 minutes ago, NotNaomi said: Syns barn i familien skal få like mye uansett om de er biologisk i familie med noen Poenget er at familien til mannen er ikke i familie med barnet til hans kone. Barnet kan derimot ha familie på dets farsside. Anonymkode: c58d5...aa4 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #20 Skrevet 25. oktober 2017 Mener ikke å virke utakknemlig for svarene jeg har fått i tråden her altså, ikke missforstå meg. Jeg synes bare ikke det er riktig at barn skal forskjellsbehandles til jul. Da er det bedre å gi gave av ca lik verdi/størrelse og heller gi ekstra til bursdag hvor ikke gaver blir sammelignet eller sette inn penger på en konto. Jeg forstår at noen ikke gidder å bruke samme beløp på et barn de ikke har blodsbånd med, men jeg håper at de aller fleste tenker over at for barn er slikt veldig tydelig hvis det ene barnet får 5 gaver og det andre kun 1. Anonymkode: db31e...8d9 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå