Gå til innhold

Eksem på hendene høst/vinter/tidlig vår.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra nå ca midten av oktober og frem til ca midten av april hvert år, får jeg noe så grusomt eksem på oversiden av hendene med sprukken hud og små blødende sår. Sen vår, sommer og tidlig høst er hendene mine helt fine. 

Er det noen som har tips/råd til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette? Supereffektiv håndkrem som ikke må brukes hele tiden, kosthold osv?

Ei venninne av meg nevnte at noen hun kjenner som hadde samme problemet, har kuttet ut egg og melk, og blitt kvitt det. Men jeg skjønner ikke helt at dette skal hjelpe meg da hendene mine er jo helt fine om sommeren, og da spiser jeg jo like mye egg og melk som ellers. 

Kostholdet mitt består for det meste av frø, hvetekli, egg, ferske og frosne grønnsaker, kylling, laks, leverpostei, makrell i tomat, melkeprodukter, belgfrukter (kikerter, bønner o.l.), knekkebrød. 

Anonymkode: 76f7f...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar du tran el omega 3? 

Datteren min fikk mye eksem på armer (innsiden av albuene) og bak knærne hver vinter før. Etter hun begynte å ta en spiseskje tran hver dag, er eksemet borte. Hun hadde ingenting forrige vinter. 

Før det smørte vi med Mildison krem, og en "feit" krem utenpå. Exomega fra A- Derma, Aloe propolis creme fra Forever Living. 

Men nå trenger vi ikke smøre lengre :)

Anonymkode: 1128f...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tar du tran el omega 3? 

Datteren min fikk mye eksem på armer (innsiden av albuene) og bak knærne hver vinter før. Etter hun begynte å ta en spiseskje tran hver dag, er eksemet borte. Hun hadde ingenting forrige vinter. 

Før det smørte vi med Mildison krem, og en "feit" krem utenpå. Exomega fra A- Derma, Aloe propolis creme fra Forever Living. 

Men nå trenger vi ikke smøre lengre :)

Takk for svar! 

Prøver å huske på å ta tran, men da skal jeg bli flinkere på det. Vet du forresten om trankapsler fungerer like bra som flytende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Prøver å huske på å ta tran, men da skal jeg bli flinkere på det. Vet du forresten om trankapsler fungerer like bra som flytende? 

Det vet jeg ikke, men vil anta det. Datteren min liker den tranen med fruktsmak. Hun begynte igrunn med tran pga hun spiser veldig lite fisk. At eksemen forsvant, var en fin bivirkning ;) nå vet jeg selvsagt ikke om det faktisk var tranen som gjorde utslaget, men jeg tror det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er eksem har du nok nytte av en kortison salve. Også må du være flink til å bruke tykke vanter for å beskytte hender mot vær og vind, Og passe på å smøre hendene ofte. Har vært plaget av håndeksem i mange år, dette er det eneste som hjelper for meg. 

Anonymkode: 1eab3...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elocon og holde seg unna div mat, spes sitrus funker her. 

Anonymkode: 05ec2...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Atopisk eksem så funker Canoderm 5% veldig bra. Den kan du og få på blå resept hvis du har diagnose Atopisk eksem og det er vel det du har.

Anonymkode: d865a...37e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk dusjolje til å vaske hendene i stedet for såpe, smør hendene med fet uparfymert håndkrem etter hver håndvask. Bruk kuldekrem og hansker når du skal ut. Ved eksemutbrudd smør kortisonsalve på eksemet hver kveld. La virke 10 min før du smører med fet krem. Ta tran. Drikk nok vann. Spis sunt og variert. Sitrus, tomat og sjokolade kan trigge eksem.

Anonymkode: 29393...bbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På Atopisk eksem så funker Canoderm 5% veldig bra. Den kan du og få på blå resept hvis du har diagnose Atopisk eksem og det er vel det du har.

Anonymkode: d865a...37e

Nei, har ikke noe diagnose. Godt mulig at det er Atopisk dermatitt jeg har, men det er ikke blitt diagnostisert. Men takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som deg men jeg er diagnostisert med atopisk eksem. Bruker apolar krem på blå resept og det er borte på noen dager. Vil anbefale deg aderma-kremer fra apoteket som finnes I selvvalgområdet, aderma-merket er godt egnet for eksemproblemer, jeg merker forbedring på hendene med en gang hvertfall.

Anonymkode: b7d92...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er eksem, og ikke tørr hud? 

Jeg får ekstremt tørr og sår hud om vinteren pga kulden. Hjelper som regel med fuktighetskrem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksem. Hatt det fra jeg var liten og er nå voksen. Alltid sesongutløst utbrudd, eller utbrudd pga kontakt med jord/kjemikalier/etc. 

Noe som hjelper meg veldig er å sørge for å vaske meg ofte og tørke meg godt. I sesongen fører svette eller fukt til større utbrudd. 

Ellers hjelper kremer med havre, for det er kløestillende. 

Når hendene er værst, tørt som i ørkenen og masse sprekker, så funker ingen kremer uten kortison. Kortison er redningen. Når den har gjort jobben så funker fuktighetskrem igjen.

Har prøvd noen produkt fra helsekost med god nytte. En olje som skulle drikkes noen ss av utblandet i jus, funket bra. Også en bivokskrem på hvit høy tube med grønn etikett, virket også veldig bra.

Anonymkode: 640be...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen år siden gikk jeg på Isotretinoin tabletter mot kviser og en av bivirkningene var veldig tørr hud! Jeg har alltid hatt tørre hender i vinterhalvåret, men det ble helt ekstremt denne perioden. Var rød, prikkete og så tørr at huden sprakk.

Løsningen for meg ble Nivea kremen i blå tinnboks :) Kjøpte den på Cubus til rundt 50 lappen. Det er en veldig fet krem, men det fungerte som bare det! Jeg har alltid en sånn boks på lur fordi den fungerer så bra på tørr hud. Smører på kvelden før jeg legger meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, bobleplast_ skrev:

Sikker på at det er eksem, og ikke tørr hud? 

Jeg får ekstremt tørr og sår hud om vinteren pga kulden. Hjelper som regel med fuktighetskrem. 

Det klør, så da tipper jeg at det er eksem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det klør, så da tipper jeg at det er eksem

Det klør hos meg også. 

Mener ikke å si at du ikke har eksem, altså. Men har det på samme måte, og det er ikke eksem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt veldig god effekt av å bruke såpe av ren geitemelk kombinert med denne kremen. 

Jeg hadde store problemer i over 20 år og i uker av gangen var jeg pleietrengende fordi jeg ikke kunne bøye en eneste finger. Jeg kunne ikke kle på meg, kunne ikke tørke meg etter å ha vært på do, kunne ikke holde glass eller bestikk, skrive eller pusse tenner. Jeg tror jeg har prøvd hver eneste behandling og hvert eneste kjerringråd i hele verden, men ingenting hjalp helt til jeg kombinerte disse to. Kremen myker opp huden og såpa "desinfiserer" sårene og legger igjen et beskyttende lag som gjør at huden ikke blir like utsatt for vær, vind og alle mulige kontaktallergier. I tillegg slipper jeg jo å utsette meg for all dritten som er i vanlige såper. 

Anonymkode: a0422...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...