Gå til innhold

Drypper fra taket - studentbolig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har regnet en del i hele går og nå i natt, og jeg våknet nå av en merkelig lyd. Det viste seg at det drypper fra taket inne på rommet mitt, så jeg satt en bøtte under enn så lenge og skal kontakte huseier. 

Hvordan fikses dette? Må man rive opp i taket mitt eller er feilen utendørs? Når det har regnet før har jeg ikke merket noe, men har bare bodd her noen måneder og det har ikke regnet så lenge som nå, så jeg vet ikke om det kan ha skjedd før. Når jeg flyttet inn var det duct-tape på stedet akkurat fra der det drypper, som jeg ikke viste hvorfor var der, men tenker nå at den som bodde her tidligere har satt det der på grunn av drypping. Derfor litt redd for at huseier ikke kommer til å gjøre noe? 

Det er vel ikke jeg som må betale for dette?

Anonymkode: 0fed5...beb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huseier er vel en kynisk utleier som ikke bryr seg. Men si i fra og se hva som skjer, skjer det ikke noe så flytter du. Hsr du ikke mulighet for det uniddrlbart så anmelder du. Eier kan ikke si at ikke visste noe, når det er teipet over der det drypper!

Skrevet
12 minutter siden, tdm900 skrev:

Huseier er vel en kynisk utleier som ikke bryr seg. Men si i fra og se hva som skjer, skjer det ikke noe så flytter du. Hsr du ikke mulighet for det uniddrlbart så anmelder du. Eier kan ikke si at ikke visste noe, når det er teipet over der det drypper!

Litt redd for at det er slik. At utleiere har vist om dette og ikke gjort noe, eller at de ikke har fått gjort noe enda. Det er vel kanskje mulig at de ikke har vist om det heller, men de må jo uansett ha sett rommet og sett at det var teipet over i taket. Kontrakten min er på et år, så har ikke mulighet til å flytte ut. Men er det ikke problemer med slikt i de fleste studentboliger, at utleiere ikke egentlig tar seg bryet? På hvilket grunnlag kan jeg anmelde og hva hjelper det? Må snakke med foreldrene mine også, dette er første gang jeg bor for meg selv så er ganske uerfaren...

Skrevet

"Husleieloven gir deg følgende rettigheter hvis du har mugg og fukt i boligen som kan karakteriseres som mangler:

• Rett til å kreve at problemene utbedres. Dette innebærer for eksempel at utleier ikke uten videre kan si at du må flytte hvis det avdekkes problemer med mugg og fukt. En forutsetning for dette er imidlertid at det må være rimelig å kreve at utleier gjennomfører skadesanering.
  • Rett til å gjennomføre utbedringer på huseiers regning, forutsatt at han eller hun ikke selv tar ansvar. Også dette forutsetter at det var rimelig å kreve utbedring av utleier.
  • Rett til å kreve et forholdsmessig avslag i leien 
  • Rett til å avslutte leieforholdet ved heving, forutsatt at manglene utgjør et vesentlig mislighold
  • Rett til å kreve erstatning, forutsatt at manglene resulterer i økonomiske tap. Dette kan for eksempel være merforbruk av strøm under utbedringen, flytteutgifter etc. Vær oppmerksom på at tingskader sjeldent kan kreves erstattet fra utleier. Også leietakere bør av denne grunn ha egen innboforsikring."

Kilde: http://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter.aspx

Anonymkode: d7828...660

Skrevet

Er dette via studentsamskipnaden? I så fall melder du fra ASAP! De fikser opp. Er dette en privat huseier hadde jeg sett meg om etter ny bolig og vist til pkt 4 i innlegget over. Det at det sto en tape over når du flyttet inn viser at det ikke er noe nytt for huseier at det kommer inn vann. Har huseier ikke gjort noe med saken tidligere er det stor sjans for at det ikke skjer noe umiddelbart heller. Da er det du som må slite med skaden. Sjekk at du har innboforsikringen i orden, meld fra til huseier, gjerne skriftlig (mail) slik at du har dokumentasjon om du skulle trenge det. Vær samtidig på utkikk etter ny bolig om huseier ikke vil gjøre noe med dryppingen. Skjer det ingen ting innen rimelig tid flytter du ut og hever kontrakten.

Anonymkode: bd7fa...118

Skrevet

Uansett hvor lang kontrakten din er, så skal man ikke finne seg i hva som helst som nevnt over her.

Anonymkode: 896f6...8fe

Skrevet

Takk for svar. Leier privat. Har meldt ifra til de, men ikke fått svar enda. Det var ikke så mye og vil ikke gjøre noen skade på tingene mine, annet enn at det var veldig irriterende. Uansett har jeg innboforsikring. Synes jo det høres rart ut om de skal ha visst om det og ikke gjort noe, det vil jo bare bli dyrere og mer jobb for dem om de drøyer. Får se hva de svarer tilbake. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Leier privat. Har meldt ifra til de, men ikke fått svar enda. Det var ikke så mye og vil ikke gjøre noen skade på tingene mine, annet enn at det var veldig irriterende. Uansett har jeg innboforsikring. Synes jo det høres rart ut om de skal ha visst om det og ikke gjort noe, det vil jo bare bli dyrere og mer jobb for dem om de drøyer. Får se hva de svarer tilbake. 

Det kalles for kynisme! Noen utleiere er slik, desverre! Uansett hva husleieloven sier kan du da ikke bo der under slike forhold!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...