Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 19 år, bosatt i Kristiansandsområdet. Jeg ønsker meg en jobb, men vet ikke hva som passer for meg. Jeg sliter mye psykisk (traumer), og mitt største problem i jobb ville nok vært at jeg fort hadde blitt overloaded (og deretter kastet opp) og utslitt av så mange inntrykk jeg ikke fordøyer på en normal måte. I tillegg er jeg veldig ustabil og har lite kontroll på følelsene mine. De kan kommet som kastet på meg, og like etter plutselig forsvinne. Når jeg sover lite blir jeg fort dårlig, og har hatt gjentakende episoder med selvskading. 

Foreldrene mine er usikre på hvor vidt jeg klarer å ha jobb nå. Og jeg er usikker på hva som passer meg. Jeg vil gjerne være til nytte i samfunnet, samtidig som jeg får meg litt jobberfaring og tjener penger. Det er mange av mine venninner som har jobb, og jeg synes de er kjempe heldige. Jeg vet at de er friske og har mer kapasitet enn det jeg har. 

Om noen av dere kjenner noen arbeidsplasser hvor jeg ikke må forholde meg til så altfor mange mennesker (typisk Sørlandssenteret), så hadde jeg blitt glad.

Jeg er ei jente som blir beskrevet som hyggelig, omsorgssfull, snill, empatisk og glad. Jeg er glad i mennesker, og ønsker å hjelpe. Men er fortsatt ikke der at jeg burde jobbe med psykiatri/eldrehjem, mest fordi jeg tar innover meg andres smerte svært sterkt. Å jobbe på et sykehjem, og oppleve et dødsfall der (selvom jeg ikke hadde relasjon til personen) hadde satt meg helt fullstendig ut av spill, og aktivert traumene (og dissosiasjon). Jeg har ikke noe følelsesregister som skiller disse relasjonene, og jeg hadde stått i fare for en retraumatisering av primærtraumet (følelsen av utrygghet og det å bli forlatt, Itillegg til lammende skyldfølelse overfor den døde og dets familie)

Jeg er interessert i språk (snakker spansk), og kunne tenke meg en jobb innenfor oversetting/guide elns i fremtiden. Noen som vet om noe sånt i dette området? 

Beklager for et litt rotete innlegg, men håper noen av dere har noen tips til hva jeg kan søke. 

Anonymkode: 5d9d8...9f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen?

Skrevet

Ville undersøkt utdannelse for å blitt tolk eller oversetter siden du tydeligvis kunne tenke deg dette. Det bør vel være noe nav kan gi støtte til også hvis du sliter så mye som du gir inntrykk av? 

Helt enig i At du ikke bør jobbe med mennesker i hvertfall :) 

Anonymkode: 92497...a81

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville undersøkt utdannelse for å blitt tolk eller oversetter siden du tydeligvis kunne tenke deg dette. Det bør vel være noe nav kan gi støtte til også hvis du sliter så mye som du gir inntrykk av? 

Helt enig i At du ikke bør jobbe med mennesker i hvertfall :) 

Anonymkode: 92497...a81

Enig her! Snakk med nav, kanskje de kan hjelpe deg! 

Skrevet
40 minutter siden, Mona123 skrev:

Enig her! Snakk med nav, kanskje de kan hjelpe deg! 

Tusen takk for svar. 

Ja, jeg kunne hørt med dem. Men jeg vil prøve å være så uavhengig som mulig. Hvertfall ikke snylte på systemet. Jeg har lyst til å være til nytte uten å være en belastning.

Skrevet

Men jeg kunne kanskje prøvd meg i en butikk der det ikke er så mange folk? 

Eller en dyreklinikk eller noe?

Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Men jeg kunne kanskje prøvd meg i en butikk der det ikke er så mange folk? 

Eller en dyreklinikk eller noe?

I de fleste servicestillinger, som butikk og klinikk, vil det være stressende situasjoner og når du er ansatt er det forventet at du takler det. Kan det være aktuelt å begynne med en praksisplass der du ikke får lønn men får prøvd deg ut noen uker? Da vil du kanskje føle mindre press og få erfaring med hvordan du takler det. Det kan jo være på lavstress steder som bibliotek eller arkiv?

Anonymkode: 05f45...7ce

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ei jente på 19 år, bosatt i Kristiansandsområdet. Jeg ønsker meg en jobb, men vet ikke hva som passer for meg. Jeg sliter mye psykisk (traumer), og mitt største problem i jobb ville nok vært at jeg fort hadde blitt overloaded (og deretter kastet opp) og utslitt av så mange inntrykk jeg ikke fordøyer på en normal måte. I tillegg er jeg veldig ustabil og har lite kontroll på følelsene mine. De kan kommet som kastet på meg, og like etter plutselig forsvinne. Når jeg sover lite blir jeg fort dårlig, og har hatt gjentakende episoder med selvskading. 

Foreldrene mine er usikre på hvor vidt jeg klarer å ha jobb nå. Og jeg er usikker på hva som passer meg. Jeg vil gjerne være til nytte i samfunnet, samtidig som jeg får meg litt jobberfaring og tjener penger. Det er mange av mine venninner som har jobb, og jeg synes de er kjempe heldige. Jeg vet at de er friske og har mer kapasitet enn det jeg har. 

Om noen av dere kjenner noen arbeidsplasser hvor jeg ikke må forholde meg til så altfor mange mennesker (typisk Sørlandssenteret), så hadde jeg blitt glad.

Å jobbe i serviceyrker eller på et handlesenter høres helt feil ut for dine problemer. Problemet i ditt tilfelle, er at du risikerer forverre dem fordi du ikke får noe veiledning fra noen som vet hva som vil påvirke deg negativt eller positivt. Du MÅ sannsynligvis gå til fastlege, henvisning til psykolog og gå på NAV. Derfra kan du få litt penger fra NAV mens du enten jobber i praksis og får tiltakspenger eller du jobber halv stilling. Sannsynligvis vil du forverre problemene dine om du jobber 100% på et senter med mye sure kunder og stressede kollegaer

Hjelper ikke hvor selvstendig du vil være om du forverrer problemene på sikt og blir ute av stand til å gjøre noe

Anonymkode: 607c1...28c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...