Gå til innhold

Har ikke barnevernet blitt bedre nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg lest nok om det føler jeg, men forstår likevel ikke hvorfor er det så mange som føler seg «overkjørt» av etaten? I 2015 vedtok regjeringen ny lov, hvor tiltak fra barnevernet vil bli pålagt selv om foreldre motsier seg. Dette er for å forhindre omsorgsovertakelse. Det er også blitt slik at barnevernet griper inn tidligere, altså nettopp for å forhindre omsorgsovertagelse. Men likevel er det folk som påstår at barna blir fratatt uten god grunn. Jeg skulle ønske jeg kunne få en forklaring på hvorfor enkelte opplever dette fortsatt, på tross alt det ble gjort mye bra i barnevernet også. Feil kan skje. Feil skjer overalt, på sykehus, i gamlehjem, på skoler og ja til og med i barnevernet. Og mange som har yrket sitt skulle ikke hatt det osv. Folk er forskjellige og mange har holdinger som ikke passer i arbeidslivet. Jeg tror på at det finnes triste saker. Men. Når man velger å samarbeide med barnevernet, faktisk vise at du vil barnas beste, så vil enhver barnevernleder se dette og forstå at du prøver det du kan og vil det beste for barnet ditt. Jeg kan ikke se for meg at ressurssterke og kjærlige foreldre har tendens til å miste barna sine. Det hadde ikke Norge funnet seg i. 

Anonymkode: a82f6...589

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg en titt på Facebook gruppen «Barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet» og få et innblikk i hvordan BV «holder på» ut i fra medlemmenes synspunkt. Om de som skriver der inne er egnet som foreldre er noe helt annet. Noen virker oppegående, andre virker helt psycho.

Anonymkode: dc06a...9bb

• Liker 3
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg en titt på Facebook gruppen «Barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet» og få et innblikk i hvordan BV «holder på» ut i fra medlemmenes synspunkt. Om de som skriver der inne er egnet som foreldre er noe helt annet. Noen virker oppegående, andre virker helt psycho.

Anonymkode: dc06a...9bb

Du skal ikke forhåndsdømme de du mener er "psycho". Menneskene i den gruppa er mennesker du ikke kjenner :). Det er både barn, tenåringer og voksne der som forteller sine historier og opplevelser med Barnevernet. De kan dokumentere og det har de gjort. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg lest nok om det føler jeg, men forstår likevel ikke hvorfor er det så mange som føler seg «overkjørt» av etaten? I 2015 vedtok regjeringen ny lov, hvor tiltak fra barnevernet vil bli pålagt selv om foreldre motsier seg. Dette er for å forhindre omsorgsovertakelse. Det er også blitt slik at barnevernet griper inn tidligere, altså nettopp for å forhindre omsorgsovertagelse. Men likevel er det folk som påstår at barna blir fratatt uten god grunn. Jeg skulle ønske jeg kunne få en forklaring på hvorfor enkelte opplever dette fortsatt, på tross alt det ble gjort mye bra i barnevernet også. Feil kan skje. Feil skjer overalt, på sykehus, i gamlehjem, på skoler og ja til og med i barnevernet. Og mange som har yrket sitt skulle ikke hatt det osv. Folk er forskjellige og mange har holdinger som ikke passer i arbeidslivet. Jeg tror på at det finnes triste saker. Men. Når man velger å samarbeide med barnevernet, faktisk vise at du vil barnas beste, så vil enhver barnevernleder se dette og forstå at du prøver det du kan og vil det beste for barnet ditt. Jeg kan ikke se for meg at ressurssterke og kjærlige foreldre har tendens til å miste barna sine. Det hadde ikke Norge funnet seg i. 

Foreldrene og barna finner seg heller ikke i å bli splittet opp. Men hva skal de da gjøre når Barnevernet vinner over 90 prosent av sakene i Fylkesnemda og Tingretten? Når du kjemper for å få være sammen med din familie så er det det du må vise Barnevernet. :) Det er Barnevernet som skal invitere til samarbeid på prinsippet barnas beste. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hmm. Er det slik barnevernet opererer? Det må være grunn til at de er der i første omgang da,

Mikromanagement  brukes når denne grunnen ikke er sterk nok.

Anonymkode: fe4d3...7a8

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mikromanagement  brukes når denne grunnen ikke er sterk nok.

Jobber du i barnevernet?

Skrevet

Hvis det er normalt å gjøre slike mikroanalyser så kommer halve Norge til å miste barna sine etterhvert. Flott 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Er det slik barnevernet opererer? Det må være grunn til at de er der i første omgang da,

Det finnes jo mange hjelpetiltak som foreldre kan få i vanskelige situasjoner, så forstår ikke hvorfor gå til omsorgsovetagelse hvis man kan få hjelpetiltak først?

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Det finnes jo mange hjelpetiltak som foreldre kan få i vanskelige situasjoner, så forstår ikke hvorfor gå til omsorgsovetagelse hvis man kan få hjelpetiltak først?

Fordi det er store penger som er involvert. Folk blir multimillionærer

VG AVSLØRER: Barnevernmillionær fikk sparken etter dobbeltrolle - nå jobber han i nabokommunen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnevernsmilliardene/vg-avsloerer-barnevernmillionaer-fikk-sparken-etter-dobbeltrolle-naa-jobber-han-i-nabokommunen/a/24154178/#xtor=CS6-6-[24154178 vg_avsloerer_barnevernmillionaer_fikk_sparken_etter_dobbeltrolle_naa_jobber_han_i_nabokommunen]

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er store penger som er involvert. Folk blir multimillionærer

VG AVSLØRER: Barnevernmillionær fikk sparken etter dobbeltrolle - nå jobber han i nabokommunen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnevernsmilliardene/vg-avsloerer-barnevernmillionaer-fikk-sparken-etter-dobbeltrolle-naa-jobber-han-i-nabokommunen/a/24154178/#xtor=CS6-6-[24154178 vg_avsloerer_barnevernmillionaer_fikk_sparken_etter_dobbeltrolle_naa_jobber_han_i_nabokommunen]

Men får ikke de penger av å tilby hjelpetiltak? Det er jo det som er i denne saken. De kjøpte tjenester for millioner. Hjelpetiltak koster det også

Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Men får ikke de penger av å tilby hjelpetiltak? Det er jo det som er i denne saken. De kjøpte tjenester for millioner. Hjelpetiltak koster det også

Usammenlignbare priser.

Pluss, ved omsorgovertakelse er det lettere å kontrollere pengestrømmen.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usammenlignbare priser.

Pluss, ved omsorgovertakelse er det lettere å kontrollere pengestrømmen.

På hvilken måte?

Skrevet

Med andre ord. Helt allminnelige foreldre risikerer å miste barna uten grunn? Da kan halve Norge miste barna da dersom de får en melding på seg.

• Liker 1
Skrevet

Hadde BV blitt innblandet det første året jeg var mor så hadde jeg nok fått store problemer med dem... Jeg var usikker og sjenert blant andre mennesker. God kontroll på tomannshånd. I tillegg manglet noe "vanlig" kontakt med barnet som jeg ikke merket på samme måte som f.eks bhg observerte. Senere viser det seg at barnet har autisme. Husker observasjonene BUP hadde var helt grusomme, hadde det vært BV som hadde disse hadde de nok satt i gang tiltak med en gang fordi jeg taklet det ikke. 

Anonymkode: 2a74e...9ee

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

På hvilken måte?

På mange måter.

En av de dyreste tiltakene er enetiltak som koster rundt 8 mill NOK per barn i året. (https://www.nrk.no/sorlandet/har-ikke-kontroll-pa-okt-bruk-av-enetiltak-i-barnevernet-1.13651034

En privat Firma  kan både engasjere sakkyndig psykolog som anbefaler enetiltak og tilby seg selv som fosterhjem. Samtidig kan det søkes ekstra penger og finnes ekstrabehov. Dette er mye mer lønnsomt enn (for eksempel) å sende støttekontakt en dag i uke.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord. Helt allminnelige foreldre risikerer å miste barna uten grunn? Da kan halve Norge miste barna da dersom de får en melding på seg.

Ja. Kjærlige og trygge foreldre kan erstattes med et uegnet hjem. Vold, rus osv. 

Skrevet

Noen av de (få) som mister omsorgen for barna sine er ikke i stand til å se at de ikke klarer å ta vare på barna sine, at de ikke ser barnas beste. Disse kan sees i facebookgruppen som nevnes over her. Det kommer tydelig frem at flere i den gruppen sliter med forskjellige ting som naturlig nok ikke gjør dem til de beste foreldre.

Men, til deres forsvar: Det er flere saker hvor barn som har blitt plassert borte fra foreldrene av barnevernet ikke har fått det bedre etter at omsorgen har blitt overtatt av barnevernet. Det som jeg synes er trist, er at ingen fra barnevernet har greid å nå inn til disse menneskene, skape en relasjon og tillit. Hvis det hadde skjedd, hadde det kanskje vært mulig å finne løsninger sammen med dem, bruke ressursene deres?

Jeg tror at det å pålegge hjelpetiltak, vil kunne føre til færre omsorgsovertakelser (det er IKKE mange i utgangspunktet). Til @slagelse : Har du hørt om familieråd? Det er en metode fra New Zealand, hvor familie og nettverk forsøker og finne en løsning, slik at barnet enten kan bo hjemme og foreldrene får hjelp av andre familiemedlemmer, eller det kan få bo hos andre familiemedlemmer hvis ikke foreldrene klarer å ta seg godt nok av det. Denne metoden blir benyttet mer og mer i barnevernet.

Anonymkode: a682b...4b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...