Gå til innhold

Er det dyreplageri å la kjæledyret dø av alderdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som mennesker, får kjæledyr mye aldersrelaterte helseplager når de blir gammel. Noen avliver, andre lar naturen gå din gang.

Hvis man ser at et dyr er svært plaget av plager relatert til alder: fins der noen måte å få slutt på piningen om eier ikke skjønner at dyret kanskje bør avlives? 

Eks: kjæledyr som er blitt så gamle at bevegelsesfriheten er alvorlig innskrenkt, de orker nesten ingenting lenger og har antagelig smerter når de beveger seg. 

Anonymkode: 48a11...f72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dyret har det vondt og ikke har noen glede av å leve lengre, bør en la det få slippe det. Tur til veterinær, beroligende, bedøvelse og til sist den endelige sprøyten på humant vis og absolutt nei til steining, drukning, skadeskyting og andre hjemmeløsninger. 

Anonymkode: 597e7...afc

• Liker 10
Skrevet

Hvis man vet helt sikkert at dyret er veldig plaget med smerter, så er det best å la dyret slippe. Dyr er ikke som mennesker, og får ikke den nødvendige hjelpen som trengs for å holde smerter i sjakk. Hverdagen kan ikke tilrettelegges i samme grad. Det er ikke alt som kan behandles, og dyr kan ikke si fra hvor de har vondt eller hvor vondt det gjør. 

Det beste er å spørre veterinær hva veterinær sier. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg synes det er dyreplaging å la dyret dø av seg selv hvis man ser at dyret ikke har det bra. En del av eiers plikt er å se når dyret har flere vonde dager enn gode og la det få slippe.

• Liker 13
Skrevet

Men jeg lurer på  om det er noe man kan gjøre dersom eier selv kanskje bare ikke vil innse at dyret er for gammelt pga sterk tilknytning til dyret?

TS

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Men jeg lurer på  om det er noe man kan gjøre dersom eier selv kanskje bare ikke vil innse at dyret er for gammelt pga sterk tilknytning til dyret?

TS

Melde til Mattilsynet. Man har et ansvar om man ser at dyr lider unødig.

• Liker 7
Skrevet

Du har gamle mennesker som ikke ønsker å dø, og gamle mennesker som ønsker å dø.
Jeg ville ikke myrdet hunden min, bare fordi noen mente avliving er riktig. 
Om hunden er klar, så er det bedre om den sovner naturlig i mine øyne.

Skrevet
1 minutt siden, Tabris skrev:

Melde til Mattilsynet. Man har et ansvar om man ser at dyr lider unødig.

Ok, kan man være anonym? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, kan man være anonym? 

Ja dessverre, det er en ekstra belastning for dyreeier

Skrevet
2 minutter siden, Drakan skrev:

Du har gamle mennesker som ikke ønsker å dø, og gamle mennesker som ønsker å dø.
Jeg ville ikke myrdet hunden min, bare fordi noen mente avliving er riktig. 
Om hunden er klar, så er det bedre om den sovner naturlig i mine øyne.

Og hvordan vet du at hunden din "er klar"? At kroppen ikke klarer mer og dør av seg selv? Uansett hvor syk og mye smerter den har? 

Anonymkode: b4fde...087

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Apis skrev:

Ja dessverre, det er en ekstra belastning for dyreeier

Hva mener du? Hva er best? Gi faen eller melde? 

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

For gammelt? Alder burde ikke ha noe med det å gjøre. Har det uløselige alvorlige sykdommer som fratar all livsglede bør du vurdere

Direkte dyreplageri vil jeg ikke si det er. Mange mennesker som lever i konstante smerter selv med behandling som ikke får hjelp til å dø. Men det mest humane kan muligens være å hjelpe likevel

Endret av Sykkelkopp
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan vet du at hunden din "er klar"? At kroppen ikke klarer mer og dør av seg selv? Uansett hvor syk og mye smerter den har? 

Du har mennesker som sliter med smerter og de er ikke klar. 
Jeg kan ikke velge når dyret mitt skal dø. Hvor uetisk hadde jeg ikke vært? Hypokonder som kaller hunden min beste venn og familie, for så å myrder den fordi jeg mener den har det for vondt? Hunden vet best selv når tiden er inne, akkurat som vi gjør når vi dør. Jeg vil gjøre hva som er best for dyret mitt, men ikke drepe den for så lite. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Hva er best? Gi faen eller melde? 

Vis du ser dyret lider så melder du selvsagt fra, det er så jævlig opplevelse og få mattilsynet på døra selv om alt er i orden, jeg vet om de som har reist rett til veterinær for og avlive friske dyr der alt var i orden fordi fikk en knekk etter å ha blitt anmeldt anonymt 

Skrevet
1 minutt siden, Sykkelkopp skrev:

For gammelt? Alder burde ikke ha noe med det å gjøre. Har det uløselige alvorlige sykdommer som fratar all livsglede bør du vurdere

Jeg tror ikke det feiler dyret noe annet en svært høy alder. Så høy alder at det nesten ikke klarer gå/stå mer.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det feiler dyret noe annet en svært høy alder. Så høy alder at det nesten ikke klarer gå/stå mer.

La ting gå som det skal. :) 
Er du heldig er det enda mange år igjen. Om det bare er alder, så kan man forvente at dyret reagerer saktere, lik et gammelt menneske. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det interessert i ting eller ligger den bare stille i et hjørne hele dagen?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dyret apatisk, tynt, avmagret og ikke klarer å gå og stå pga smerter, så er det riktig og avlive 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Er det interessert i ting eller ligger den bare stille i et hjørne hele dagen?

Mye likt som et svært gammelt menneske. Vondt for å gå, virker slitent og litt desorientert.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Drakan skrev:

Du har mennesker som sliter med smerter og de er ikke klar. 
Jeg kan ikke velge når dyret mitt skal dø. Hvor uetisk hadde jeg ikke vært? Hypokonder som kaller hunden min beste venn og familie, for så å myrder den fordi jeg mener den har det for vondt? Hunden vet best selv når tiden er inne, akkurat som vi gjør når vi dør. Jeg vil gjøre hva som er best for dyret mitt, men ikke drepe den for så lite. 

Så du vil bære det ut og inn fordi det ikke kan stå på beina? Mennesker er jo sengeliggende de og. 

Og siden mennesker lever i store smerter, så må dyret ditt og gjøre det så lenge det har puls? For du kan ikke bestemme at et smertehelvete skal være over? 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...