AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #1 Skrevet 24. oktober 2017 Vi leier en leilighet i 2 etasje av et hus. Vi har imidlertid sagt opp i dag, med gjeldende fra 1 november. Her en noen av grunnene til at vi sier opp: Taket på badet er brunt/svart prikkete i taket. Jeg må tørke taket når vi har dusjet fordi det er vått/drypper av taket i flere timer etter at vi har dusjet. Takrenna der jeg parkerer bilen min, er lekk. Den renner det vann av når det regner. Det drypper ikke, men renner i strie strømmer. Dette resulterer i at jeg blir gjennomvåt når jeg skal ut av bilen. Og enda mer gjennomvåt om jeg må hente varer/skolesekker osv i baksetet. På den andre siden sitter sønnen min i sete, så det er ikke noe alternativ å sette ting der. Bakluken får jeg ikke opp (har stasjonsvogn) ettersom jeg må rygge meg helt inntil kjellerinngangen. Vinduene i hele leiligheten trekker det veldig fra. Det er glippe mellom karmen og vinduet. Merker det veldig godt nå som det ble kaldere. Det er ikke vifte på kjøkkenet. Dette er noe som skulle monteres. Når vi lager mat/koker poteter osv, så dugger vinduet igjen på kjøkkenet, og det blir så rått og vått at det er helt latterlig. Soverommet er rett ved kjøkkenet, så det lukter mat at klær, sengeklær, sov Det er kun en skyvedør mellom kjøkken og soverom. Huseier smeller så vanvittig med ytterdøren, at det rister i gulvet oppe hos oss. Han klarer ikke å lukke den på vanlig måte. Dette gjør han også i helgene, noe som resulterer i at jeg får sove maks til 6.30. Han er fotballspiller, og er ute tidlig på kamper, trening. Når han ser film, så har han på så høyt (kinoanlegg) at det vibrerer i gulvet hos oss, og vi hører bassen så godt at vi kan glemme å sove. Vi får ikke låst døren inn til leiligheten vår. Det er noe galt med låsen i døra som sikkert er 70 år gammel. Dette blir ikke gjort noe med, så jeg sjekker at det er låst nede før jeg legger meg, og går da ned en trapp som det knirker helt vanvittig i! Den knirkinga hørte jeg når vi var på visning, men jammen er den ille når det er stort sett stille i huset Det ene soverommet, må man ut i gangen for å komme inn på. Det er egentlig sønnen vår som har soverom der, da datteren min ikke tørte å sove der.. Det er iskaldt i gangen nå, og derfor har vi valgt å la barna dele soverom inne i leiligheten. Han har ikke sovet på rommet sitt på over en mnd. Det er håpløst å sette på varme i gangen, da sikringen bare går hele tiden Sånn er det inne også. Kun en ovn kan stå på om gangen, og varmen sprer seg ikke lett, da det ikke er veldig åpent her. Dette er noen av grunnene. Huseier mener oppsigelsen skal gå fra 20 nov. Jeg sier opp fra 1 nov. Vi flyttet jo inn den 1 i mnd, og mener at da må vi også si opp den 1. Går han ikke med på dette, så får vi dobbel husleie, da 99 % leier ut fra den 1 i mnd. Jeg har et ønske om at han skal løse oss fra kontrakten før det har gått 3 mnd, da sønnen min bruker 2 forskeskjellige medisiner for astma på bestøver apparat, og han blir dårligere av å bo her. Er dette noe vi kan be om? Kreve? Det at han blir sykere av å bo her, er hovedgrunnen til at vi ønsker å flytte fort. Dette har jeg legeerklæring på, noen jeg er redd han ikke bryr seg nevneverdig om. Han dro rett til sine foreldre når jeg sa opp, fordi han måtte snakke med dem om dette. Han er tydeligvis ikke dreven på dette. Han er 24 år. Kjenner jeg blir litt stressa. Vi KAN sette igjen depositumet på 30 000 kr, men det er depositum neste plass vi skal bo også, så det har vi egentlig ikke råd til Noen som vet hva slags rettigheter vi har, hvis vi har noen? Kjenner jeg blir frustrert over å måtte diskutere dette med huseier. Føler meg som en skolejente, på tross av mine 43 år Anonymkode: 6e553...a1c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #2 Skrevet 24. oktober 2017 Som leietager har man mange rettigheter. Dersom leiligheten er helseskadelig for barnet så har dere en god grunn. Det at takrennen er tett er ikke en grunn da det ikke går ut over helse eller er til fare for mennesker. Om det står på kontrakten at den går fra den 1. Til den 1. Hver mnd så har dere rett ang oppsigelsestid. Dersom avtalen går fra 20. Til 20. Hver mnd så gjelder oppsigelsestiden fra 20. NOV dersom dere ikke sa opp før 20. OKT, men dette skal stå i leiekontrakten. Anonymkode: 70873...9fd
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #3 Skrevet 24. oktober 2017 I kontrakten står det at husleien skal betales den 20 hver mnd. Men vi fikk en muntlig avtale på at vi kunne betale husleie den 1 hver mnd fordi vi begge har lønn denne datoen. Men det står dessverre at det skal sies opp den 20 hver mnd. Det vil si at jeg er 4 dager for seint ute denne mnd, og da gjelder det vel ikke før 20 nov Problemet er jo bare at vi ikke kan bo her lenger enn høyst nødvendig. Vi har økt dosen på medisiner til sønnen vår etter at vi flyttet inn her. Jeg hadde aldri trodd det skulle bli så ille her Legeerklæringen burde være mer enn god nok grunn, for den er solid. Men jeg vet ikke hva vi kan forlange, og hva han kan forlange når det gjelder det økonomiske. Vi klarer jo ikke to husleier. Jeg skjønner at dette er surt for huseier, men jeg håper han klarer å bruke hodet og forstå hvor ille dette er. Jeg tror vel også at mugg på badet også er en god grunn for å kunne få lov til å flytte ut før oppsigelsestiden. De andre tingene jeg nevner, er selvsagt ikke god nok grunn i seg selv, men det er såpass mye mangler jer at det blir en del sammensatte årsaker til at vi ønsker å ut så fort som mulig. Anonymkode: 6e553...a1c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #4 Skrevet 25. oktober 2017 Kontakt husleieforeningen eller advokat innen utleierett for å sjekke muligheter for å si opp når boligen er helsefarlig. Mugg/råte kan være farlig for en med astma, så dere bør ha en god sak. Få også legeerklæring på at sønnen ikke kan bo i et fuktskadet hjem. Anonymkode: 33d6a...738
Gullik Skrevet 25. oktober 2017 #5 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg ville først ha tatt en prat med utleier. Nevn alt du har skrevet i denne tråden om fuktskader og sopp, og forslå at det er best for alle parter om at dere slipper styret med å gå videre med dette til advokat osv. Er han fornuftig, så lar han dere si opp fra den 1. nov.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #6 Skrevet 25. oktober 2017 Fikk melding i dag om at vi må betale ut januar uansett Han bryr seg lite om sykdom på sønnen vår. Og ikke minst at leiligheten er tvers gjennom våt og rå pga dårlig/ingen avtrekk ut. Senest i går måtte jeg tørke taket på badet etter dusj fordi det drypper fra taket lenge etter at vi har dusjet. Setter jo opp vinduet, men det blir jo iskaldt der. Ringte noen i GTS i dag, og dem skal komme å måle fuktighet og se på muggen osv. Men denne huseieren gir seg jo ikke Jeg nevnte at jeg har legeerklæring, men denne betyr null. Legen min er svært skeptisk til at vi må bo der så lenge, og mener vi skal flytte så fort som overhodet mulig. Men vi er ikke gjort av penger liksom. Kan jo ikke betale 25000 kr i husleie i 3 mnd Anonymkode: 6e553...a1c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #7 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg blir skikkelig sint av å lese slike historier! Ikke gi dere! Anonymkode: 2021a...478
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå