AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #1 Skrevet 24. oktober 2017 Min mann sin søster har to barn og jeg har vært der siden eldstemann var bitteliten. Hun er nå 11 år, og minstemann er 2. Vi har et nært og godt forhold med barna, men med søsteren og hennes samboer (far til yngste) har vi mindre kontakt på grunn av hele situasjonen. Jeg og mannen har vært sammen i 6 år, gift i 3, og har 1 barn sammen. Far til minste (eldstejenta har en annen far som er 99% ute av bildet pga rus) har en fortid med rus og vold. Han har også 2 barn fra tidligere forhold som han ikke har kontakt med, selv om de er relativt små (under 7 år). Han forklarer det med at "barnemor er gal" og hun nekter han samvær, og at de ikke har råd til advokat for å få en ordning på dette (har rådet både til fri rettshjelp og å ta kontakt med barnevernet for å finne en ordning, men det virker som det ligger mer bak uten å spekulere videre i det). Før vi selv fikk barn var vi en del sammen med dem, men vi var såpass uenige i deres holdning til alkohol + barn at det ikke tok lang tid før vi endte mer som barnevakt enn festdeltakere. Da tok vi som regel med barnet (før nr 2 var født) hjem til oss (edru) i 8 tiden og endte flere ganger med å ha hun hele helgen. For oss var det jo på en måte koselig fordi hun er en flott jente, men på den andre siden var det ufattelig trist å se mor skyve hun vekk på den måten. Begge de to røyker mengder med hasj foran barna. Først fikk vi greie på det gjennom rykter, men da valgte vi heller å stole på dem, men etter å ha blitt ringt av naboer fordi det lukter hasj (naboene kjenner oss) og de vil at noen skal ta ungene, og at eldstemann har fortalt at de ofte røyker "soverøyk" hvor de blir veldig trøtte etterpå og at hun ikke må fortelle om det fordi det er en ulovlig blomst (hennes ord), så har vi jo skjønt at det ligger mye sannhet i ryktene. Alt eskalerte rett før sommeren hvor far havnet i en slåsskamp (foran barna) med en kompis og politiet kom på døren. Da ble vi ringt midt i natten av politiet for å hente ungene ellers ble de plassert i beredskapshjem umiddelbart, og når jeg kjørte opp for å hente de den natten sto både mor og far og var drita fulle og ruset, mens politiet hentet ut en diger bag med rus(var der i 3-5 minutter så hørte jo hva de snakket om, og det var rusmidler). Ungene ble boende hos oss i 2 dager før vi fikk beskjed om at de kunne komme hjem igjen. Dette er kun litt av ting som har skjedd, men jeg vil ikke gå inn i flere episoder her. Er mye mer, men går i det samme. Vi har sendt inn 2 bekymringsmeldinger, og vært i møte med barnevernet. Vi har vært åpne for å være fosterforeldre, selv om det er svært tungvint akkurat nå for oss å ta inn 2 nye barn. Vi har fått tilbud om å begynne på kurs for å bli fosterforeldre. Problemet er at det ikke skjer noe i saken. Det har nå gått flere måneder, og de har fortsatt barnevakt ca hver helg for å dra ut å feste. Ved flere episoder har barna sovet her, fordi jeg er redd for at hvis de ikke er her så blir de "med på festen" (som har skjedd før). Ikke misforstå, det er godt og koselig å ha de her, men vi har eget barn og jobb å forholde oss til, og det er rett og slett ikke alltid det passer å ha de over helgen. Besteforeldrene vet ikke om alt som skjer, selv om vi forteller, for det blir ord mot ord og de stoler så mye på datteren sin. De har også barna veldig mye. Hver kveld har jeg vondt i magen på grunn av disse barna. Jeg føler ikke barnevernet gjør nok i saken, spesielt fordi jeg selv har jobbet 5 år tett med barnevernet (annen etat), og vet at dette er langt over streken i forhold til hva som blir gjort i saken. De er veldig åpne med oss om at barnevernet er involvert, og de har ikke vært sinna når vi sendte inn melding (vi satt og pratet med dem først). Jeg tror de slipper "billig" unna fordi de samarbeider godt med barnevernet i den forstand at de er åpne for all hjelp (avlastning) de kan få. Eldstejenta begynner å vise tegn på mistrivsel, og har begynt å utagere, og minstemann henger litt etter virker det som (uten at jeg kan si med sikkerhet). Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Vi har ikke mulighet til å bare ha de boende her på heltid uten videre, da må vi isåfall kjøpe større hus fordi vi er relativt nyetablerte og har ikke den største plassen å boltre oss på. Å være 5 stykker på 70kvm med 1 bad er ikke heldig for noen av oss, men jeg vet ikke hva vi skal gjøre lenger.. Som sagt, vi har levert 2 bekymringsmeldinger og vært i møte med BV, men ingenting ser ut til å skje. Sist vi snakket med dem var de veldig klare på at vi ikke har rett til innsyn i saken, så vi vet jo ikke med klarhet hva som skjer. Siste bekymringsmelding leverte vi for 2 måneder siden, så jeg er veldig i tvil om vi skal sende enda en. Det er jo ikke noe nytt i saken, bare samme gamle smørja. Dette i tillegg til at politiet sender inn melding den kvelden hvor jeg måtte hente barna den natten før sommeren. Jenta kan for eksempel komme syklende på døren halv 10 på kvelden fordi mamma har tatt en soverøyk og hun får vondt i hodet av lukten.. Hjelp? Anonymkode: 148b1...128 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #2 Skrevet 24. oktober 2017 Off. Dette er ille. så utrolig rart at barnevernet ikke gjør mer! Ville ringt for å purre. Mulig saken kan tas videre til fylkesmannen?? Skjønner veldig godt at du er bekymret. Anonymkode: 7f5de...e54 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #3 Skrevet 24. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Off. Dette er ille. så utrolig rart at barnevernet ikke gjør mer! Ville ringt for å purre. Mulig saken kan tas videre til fylkesmannen?? Skjønner veldig godt at du er bekymret. Anonymkode: 7f5de...e54 Takk for svar. Jeg tror ikke vi har noe rett til å ta det videre til fylkesmannen, eller kan privatpersoner gjøre det? Ja, det er fryktelig rart. Jeg har som sagt ringt og spurt, men vi har ikke innsyn i saken så får ikke vite noe. Mor er veldig åpen med meg om det siden jeg har jobbet tett med etaten tidligere og dermed forstår en del, men det virker som det blir tatt veldig lett på. Anonymkode: 148b1...128
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #4 Skrevet 24. oktober 2017 Er du villig til å kontakte politiet dersom jenta kommer på døra seint om kvelden når mor har røyka? Barnevernsvakten? Jeg vil tro minsten er hjemme når eldste kommer... Evt sende ny bekymringsmelding hver gang du får opplysning om røyking med barn tilstede? Jeg forstår at dere er litt ambivalent til å ta inn ungene på stående fot, men hva er alternativet? Anonymkode: 237f9...17a 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #5 Skrevet 24. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du villig til å kontakte politiet dersom jenta kommer på døra seint om kvelden når mor har røyka? Barnevernsvakten? Jeg vil tro minsten er hjemme når eldste kommer... Evt sende ny bekymringsmelding hver gang du får opplysning om røyking med barn tilstede? Jeg forstår at dere er litt ambivalent til å ta inn ungene på stående fot, men hva er alternativet? Anonymkode: 237f9...17a Takk for svar! Jeg tror at om vi hadde ringt politiet når hun kom på døren hadde det vært et stort tillitsbrudd for henne. Hun er veldig skeptisk til politi og barnevern i utgangspunktet (mor og stefar forteller har sagt at de er der for å ta henne), så hun blir hysterisk når de er tilstede (spesielt den gangen i sommer). Jeg kan jo sende en ny bekymringsmelding, men jeg tror ærlig talt ikke det vil styrke saken. Når politiet har tatt de ruset med barn og sendt det inn burde vel barnevernet reagere? Om jeg sender melding på melding vil det nok tilslutt virke som jeg er ute etter å "ta" mor, og barnevernet er såvidt meg bekjent klar over røykingen deres. Dessuten er jeg også litt redd for at om jeg sender inn for mange ganger så tilslutt ender det med at foreldrene ikke lenger føler seg trygg på meg og vi får barna mindre, og dermed mister de en trygghet når situasjonen er som den er. Ja.. nei, det er jo det da. Kommer det til det punktet at det enten er oss som fosterforeldre eller noen fremmede så tar vi de såklart inn, vanskelig eller ei. Men om dette er hva barnevernet tenker hadde vi jo satt pris på å bli bedre informert og blitt kurset bedre, spesielt så vi hadde hatt litt tid til å forberede oss. Når de er her nå så sover jo deres yngste + vårt barn på vårt barn sitt rom, og eldstejenta i sengen med oss. Det gjør jo rett og slett at ingen sover noe godt.. Anonymkode: 148b1...128
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #6 Skrevet 24. oktober 2017 kan du alliere deg med naboene og oppfordre de til å sende bekymringsmelding hver gang de ser noe? Anonymkode: 4b3e1...1fa
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #7 Skrevet 24. oktober 2017 Fra en som har vokst opp i fosterhjem, og som ble hentet ut sent. Tenk på barna først, ikke hva foreldrene måtte tenke og mene, barna er den uskyldige part uansett, barn er barn og fortjener trygghet. Desto lengre tid det går, desto flere minner/traumer er det som må behandles. Man liker å tro at barn tåler mye, men faktum er at barn er ekstremt overbekyttende for sine egne foreldre, og trenger noen som er overbeskyttende for de. Ta kontakt med barnvernsvakten,purr på barnevernet og du har lov til å ta kontakt med fylkesmannen. Anonymkode: 8f189...690 7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #8 Skrevet 24. oktober 2017 Skjønner at det ikke er det beste å plutselig skulle ta til seg to unger, men her må man tenke på barna. Det at foreldre drikker og ruser seg slik foran barn er helt uakseptabelt. Barn kan utvikle angst, og få andre problemer. Det er selvfølgelig ikke bra av verken barnevernet eller foreldrene. Men det er ikke tid for å legge ut skyld. Barna må ut av det huset, og få god og stabil oppfølging. Og jeg tenker at det beste er noen de kjenner fra før. Har dere ikke mulighet til å bo litt trangere akkurat nå? Har du ringt å snakket med barnevernet? Altså du har sendt bekymringsmelding, men du kan snakke med de, og minne de på at det haster. Det er mulig dere kan få til noe gradvis hvis det blir vanskelig å få til fosterforeldre på fulltid. Og dere må si til besteforeldrene hvor alvorlig det er. Det er som annen bruker sier ikke tid for å beskytte foreldre, men barna. Dere må fortelle om rusinven, politiet osv. Anonymkode: 4c639...a54 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #9 Skrevet 25. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg tror at om vi hadde ringt politiet når hun kom på døren hadde det vært et stort tillitsbrudd for henne. Hun er veldig skeptisk til politi og barnevern i utgangspunktet (mor og stefar forteller har sagt at de er der for å ta henne), så hun blir hysterisk når de er tilstede (spesielt den gangen i sommer). Jeg kan jo sende en ny bekymringsmelding, men jeg tror ærlig talt ikke det vil styrke saken. Når politiet har tatt de ruset med barn og sendt det inn burde vel barnevernet reagere? Om jeg sender melding på melding vil det nok tilslutt virke som jeg er ute etter å "ta" mor, og barnevernet er såvidt meg bekjent klar over røykingen deres. Dessuten er jeg også litt redd for at om jeg sender inn for mange ganger så tilslutt ender det med at foreldrene ikke lenger føler seg trygg på meg og vi får barna mindre, og dermed mister de en trygghet når situasjonen er som den er. Ja.. nei, det er jo det da. Kommer det til det punktet at det enten er oss som fosterforeldre eller noen fremmede så tar vi de såklart inn, vanskelig eller ei. Men om dette er hva barnevernet tenker hadde vi jo satt pris på å bli bedre informert og blitt kurset bedre, spesielt så vi hadde hatt litt tid til å forberede oss. Når de er her nå så sover jo deres yngste + vårt barn på vårt barn sitt rom, og eldstejenta i sengen med oss. Det gjør jo rett og slett at ingen sover noe godt.. Anonymkode: 148b1...128 Jeg forstår... Det dere i alle fall kan gjøre, er å purre på å bli kurset. Du kan kanskje også spørre barnevernet om det er noe dere kan gjøre for å få fortgang i saken? Anonymkode: 237f9...17a 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #10 Skrevet 25. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mann sin søster har to barn og jeg har vært der siden eldstemann var bitteliten. Hun er nå 11 år, og minstemann er 2. Vi har et nært og godt forhold med barna, men med søsteren og hennes samboer (far til yngste) har vi mindre kontakt på grunn av hele situasjonen. Jeg og mannen har vært sammen i 6 år, gift i 3, og har 1 barn sammen. Far til minste (eldstejenta har en annen far som er 99% ute av bildet pga rus) har en fortid med rus og vold. Han har også 2 barn fra tidligere forhold som han ikke har kontakt med, selv om de er relativt små (under 7 år). Han forklarer det med at "barnemor er gal" og hun nekter han samvær, og at de ikke har råd til advokat for å få en ordning på dette (har rådet både til fri rettshjelp og å ta kontakt med barnevernet for å finne en ordning, men det virker som det ligger mer bak uten å spekulere videre i det). Før vi selv fikk barn var vi en del sammen med dem, men vi var såpass uenige i deres holdning til alkohol + barn at det ikke tok lang tid før vi endte mer som barnevakt enn festdeltakere. Da tok vi som regel med barnet (før nr 2 var født) hjem til oss (edru) i 8 tiden og endte flere ganger med å ha hun hele helgen. For oss var det jo på en måte koselig fordi hun er en flott jente, men på den andre siden var det ufattelig trist å se mor skyve hun vekk på den måten. Begge de to røyker mengder med hasj foran barna. Først fikk vi greie på det gjennom rykter, men da valgte vi heller å stole på dem, men etter å ha blitt ringt av naboer fordi det lukter hasj (naboene kjenner oss) og de vil at noen skal ta ungene, og at eldstemann har fortalt at de ofte røyker "soverøyk" hvor de blir veldig trøtte etterpå og at hun ikke må fortelle om det fordi det er en ulovlig blomst (hennes ord), så har vi jo skjønt at det ligger mye sannhet i ryktene. Alt eskalerte rett før sommeren hvor far havnet i en slåsskamp (foran barna) med en kompis og politiet kom på døren. Da ble vi ringt midt i natten av politiet for å hente ungene ellers ble de plassert i beredskapshjem umiddelbart, og når jeg kjørte opp for å hente de den natten sto både mor og far og var drita fulle og ruset, mens politiet hentet ut en diger bag med rus(var der i 3-5 minutter så hørte jo hva de snakket om, og det var rusmidler). Ungene ble boende hos oss i 2 dager før vi fikk beskjed om at de kunne komme hjem igjen. Dette er kun litt av ting som har skjedd, men jeg vil ikke gå inn i flere episoder her. Er mye mer, men går i det samme. Vi har sendt inn 2 bekymringsmeldinger, og vært i møte med barnevernet. Vi har vært åpne for å være fosterforeldre, selv om det er svært tungvint akkurat nå for oss å ta inn 2 nye barn. Vi har fått tilbud om å begynne på kurs for å bli fosterforeldre. Problemet er at det ikke skjer noe i saken. Det har nå gått flere måneder, og de har fortsatt barnevakt ca hver helg for å dra ut å feste. Ved flere episoder har barna sovet her, fordi jeg er redd for at hvis de ikke er her så blir de "med på festen" (som har skjedd før). Ikke misforstå, det er godt og koselig å ha de her, men vi har eget barn og jobb å forholde oss til, og det er rett og slett ikke alltid det passer å ha de over helgen. Besteforeldrene vet ikke om alt som skjer, selv om vi forteller, for det blir ord mot ord og de stoler så mye på datteren sin. De har også barna veldig mye. Hver kveld har jeg vondt i magen på grunn av disse barna. Jeg føler ikke barnevernet gjør nok i saken, spesielt fordi jeg selv har jobbet 5 år tett med barnevernet (annen etat), og vet at dette er langt over streken i forhold til hva som blir gjort i saken. De er veldig åpne med oss om at barnevernet er involvert, og de har ikke vært sinna når vi sendte inn melding (vi satt og pratet med dem først). Jeg tror de slipper "billig" unna fordi de samarbeider godt med barnevernet i den forstand at de er åpne for all hjelp (avlastning) de kan få. Eldstejenta begynner å vise tegn på mistrivsel, og har begynt å utagere, og minstemann henger litt etter virker det som (uten at jeg kan si med sikkerhet). Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Vi har ikke mulighet til å bare ha de boende her på heltid uten videre, da må vi isåfall kjøpe større hus fordi vi er relativt nyetablerte og har ikke den største plassen å boltre oss på. Å være 5 stykker på 70kvm med 1 bad er ikke heldig for noen av oss, men jeg vet ikke hva vi skal gjøre lenger.. Som sagt, vi har levert 2 bekymringsmeldinger og vært i møte med BV, men ingenting ser ut til å skje. Sist vi snakket med dem var de veldig klare på at vi ikke har rett til innsyn i saken, så vi vet jo ikke med klarhet hva som skjer. Siste bekymringsmelding leverte vi for 2 måneder siden, så jeg er veldig i tvil om vi skal sende enda en. Det er jo ikke noe nytt i saken, bare samme gamle smørja. Dette i tillegg til at politiet sender inn melding den kvelden hvor jeg måtte hente barna den natten før sommeren. Jenta kan for eksempel komme syklende på døren halv 10 på kvelden fordi mamma har tatt en soverøyk og hun får vondt i hodet av lukten.. Hjelp? Anonymkode: 148b1...128 Huff, stakkars disse barn! 😢😓 Bra du står på og forsøker å få ta over barna! Synd bv ikke gjør noe. Kanskhe du kan inngå en privat avtale med disse menneskene og ta over barna ved at de er på «permanent besøk» og i formerer skole og legen om dette? Anonymkode: 9d9d2...1c7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #11 Skrevet 25. oktober 2017 Tror ikke dere bør være fosterforeldre for barna jeg, når dette har pågått i en årrekke og ingenting blir gjort. Sorry, dette er krast, men jeg føler det blir en slags omsorgssvikt at dere tar imot barna innimellom men så sender dem tilbake igjen. Det er ikke 'snillt'. Og du må da informere besteforeldrene! Send flere bekymringsmeldinger! (men det er lett å sitte her og være klok altså) Anonymkode: e5997...9ad
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #12 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg har faktisk opplevd akkurat det samme med niesen til mannen min. Vi sendte bekymringsmelding tre ganger og hadde henne masse gjennom hele oppveksten. Barnevernet var inne der sikkert tyve ganger etter bekymringsmeldinger og det var møter og tilbud og blabla. Det var snakk om det samme, hasjrøyiking og generelt en urolig oppvekst. Først da niesa va 16 år og så fra til barnevernet selv ble hun sendt i fosterhjem. Hun er 19 nå og har lest sin egen mappe og fatter ikke at ikke barnevernet gjorde noe da hun var liten. Det som ser ut til å ha reddet moren fra å miste henne var det sterke nettverket rundt, altså tanter og onkler, besteforeldre, venners foreldre og hennes voksne søsken, alle de som passet på henne og sendte bekymringsmelding altså. Anonymkode: 8dafb...5f7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #13 Skrevet 25. oktober 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan jo sende en ny bekymringsmelding, men jeg tror ærlig talt ikke det vil styrke saken. Når politiet har tatt de ruset med barn og sendt det inn burde vel barnevernet reagere? Om jeg sender melding på melding vil det nok tilslutt virke som jeg er ute etter å "ta" mor, og barnevernet er såvidt meg bekjent klar over røykingen deres. Dessuten er jeg også litt redd for at om jeg sender inn for mange ganger så tilslutt ender det med at foreldrene ikke lenger føler seg trygg på meg og vi får barna mindre, og dermed mister de en trygghet når situasjonen er som den er. Anonymkode: 148b1...128 Du bør sende melding hver eneste gang, for at BV skal forstå omfanget. At det har en eller to meldinger om dette kan bortforklares med unntakstilfeller og foreldrene vil selvsagt ikke innrømme at dette skjer hver helg. Når de da er noenlunde ressursterke og har såpass til nettverk skjer det ofte at BV lar det humpe og gå, og bruker sine ressurser på familier som er mer ute og kjøre. For hver melding som blir sendt inn blir de nødt til å vurdere det som litt mer alvorlig. Det minste som burde skje her er at foreldrene blir satt på pisseprøver, som vil begrense den stadige "soverøykingen". Allierer deg heller med venner og naboer, slik at meldingene kommer fra flere hold. Jeg har hatt noen lignende situasjoner i vennenettverket mitt, og slik du forteller det så underreagerer BV her, og det skyldes nok mangel på omfang som de kjenner til. Du må også være villig til å risikere at barna forsvinner ut av familien. Det er bedre for dem å vokse opp uten rus, og dere vil nok få noe samvær, selv om dere ikke blir fosterhjem direkte. Ikke la frykten for dette hindre deg i å hjelpe ungene. Når det gjelder sovesituasjonen midlertidig hadde jeg rett og slett kjøpt ei feltseng og satt inn på deres rom, til det eldste barnet, eventuelt en til yngste på barnerommet, dersom de minste også sover dårlig. Anonymkode: f4155...de8 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå