Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke studier krever lavt snitt?

Anonymkode: bfe87...5e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Religionsstudier. 

Anonymkode: a40d9...754

• Liker 1
Skrevet

Kunsthøyskoler og enkelte arkitektskoler har opptaksprøve. 

Anonymkode: 3abd8...932

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det varierer jo fra studiested til studiested.

Da jeg skulle begynne å studre var det null i opptakskrav for øk/ad på det som i dag er nord-universitetet. Ellers kan man vel bli sykepleier.

Skrevet (endret)

Gå på Samordna opptak. Sjekk inntakskravene fra 2017, og se hvor mange av studiene som tok inn alle søkere. Disse studiene kommer du inn på. Forbehold: at du fyller eventuelle spesielle inntakskrav. F.eks er det noen studier som krever realfag, og da må du naturlig nok ha det i fagkretsen. Lærerstudiene krever minst 35 poeng, 4 i matte og 3 i norsk, så der er du ikke kvalifisert. 

Endret av Ullvott
Skrevet
4 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Da jeg skulle begynne å studre var det null i opptakskrav for øk/ad på det som i dag er nord-universitetet. Ellers kan man vel bli sykepleier.

Det er vel ikke så mange sykepleierstudier som har under 3 i snitt lenger vel? De mest populære er jo oppe på 5. 

Anonymkode: a40d9...754

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Snittet på sykepleie er vel godt over 4 de fleste steder.

Anonymkode: 72f9a...7f3

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Det var ikke ett sykepleierstudium som hadde inntakskrav under 40 poeng denne høsten, i alle fall. De aller fleste lå mellom 45 og 50 poeng, og noen var over 50, også. 

• Liker 3
Gjest Annetnavn_
Skrevet (endret)

.

Endret av Annetnavn_
Skrevet

Altså du kan studere mye, men hva kan du bestå?

• Liker 2
Skrevet

Hvis du vil kan du begynne på BI eller Markedshøgskolen eller andre private høgskoler. Der er det mange linjer hvor det ikke er noe karakterkrav for å komme inn :) 

• Liker 1
Skrevet

3 er jo en veldig dårlig karakter, da. Men hvis du veit med deg sjøl at årsaken til det begredelige resultater er at du ikke åpna ei bok, men at du kunne klart deg vesentlig bedre om du hadde villet, kan du bare begynne å studere. Hvis du er motivert, vel å merke.
Hvis ikke, bør du heller ta sikte på noe du kan klare. Å sitte igjen uten eksamen, bare med studiegjeld, er verre enn verst.

Skrevet

Det fins mange studier som ikke har poengkrav på grunn av få søkere, deriblant ingeniørstudier i Oslo f.eks. Jeg er ganske sikker på at du kan studere det du vil om du er villig til å flytte på deg. 

Anonymkode: a4b53...984

Skrevet

Jeg gikk ut med 2.9 fra VGS. Etter et par år hadde dette kommet seg på rundt 3.5, eller deromkring. 

Begynte på Ingeniørstudiene, og gikk ut med B/C i snitt. Skal nevnes at jeg ikke hadde noen interesse for Allmenne fag, som jeg studerte på VGS, og hadde fokuset på helt andre steder. 

Anonymkode: cf65a...c0a

Skrevet

Masse! Det beste er om du kan flytte på deg, gjerne til mindre plasser og små skoler. Vil du komme inn i Oslo, Bergen eller Trondheim så er det bare å glemme med en gang. Men ellers finnes det mange muligheter! Jeg hadde under 3 i snitt fra vgs, men ventet noen år etter vgs før jeg startet på universitetet. Er i dag utdannet Siviløkonom med A/B-snitt fra studiet. 

Hva vil du studere?

Anonymkode: 5203e...c1a

Skrevet

Masse studier som er åpne. 

Anonymkode: ce624...74d

Skrevet

De fleste kommer inn i Finnmark vel?

Anonymkode: 673d3...7f7

Skrevet

I 1980-årene var det fritt opptak overalt...

Du kan bli prest?

Studere i utlandet?

Medisin i Polen/Budapest?

Anonymkode: 8fc5a...871

Skrevet

Bodø Business School?

BI?

Anonymkode: 8fc5a...871

Skrevet

Dette varierer fra sted til sted, og fra studie til studie. Når det gjelder snittet ditt så sier det fint lite om hvor bra du vil gjøre det på et studie. Jeg har sett mange med gode karakterer fra vgs som faller helt igjennom på universitetet, og mange med dårlige karakterer som har blomstret. Studier handler for det meste om interesser. Det er i hvert fall mitt inntrykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...