AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #1 Skrevet 24. oktober 2017 Barnefar bor ca 90 mil unna barnet vårt og det har han gjort siden barnet var 2 år gammelt. Han flyttet hjem til familie. Han har hatt samvær hver ferie pluss 1 helg hver mnd det ikke er ferie, slik at den riktige prosenten på hans samvær det vet jeg ikke helt. Nå ønsker han, av en eller annen grunn, å ha barnet 100%. Han kommer til å gå til retten med dette. Han mener nok av en eller annen grunn at han er bedre forelder enn jeg er. Må legge til at vi har en stor konflikt pågående for tiden slik at kommunikasjonen mellom oss er rettere sagt heller dårlig. Dette har vi prøvd å fikset på hos fvk, men han avslutter nå de samtalene og sier han går rettssak på grunn av dette. Spørsmålet mitt er, hva kan jeg forvente? Vil han få gjennomslag? Jeg har masse familie og venner i ryggen og som er på min side og som ikke noen gang har tvilt på min omsorgsevne. Og de ser meg og jenta sammen ofte. Barnet er også mer knyttet til meg enn til faren og det har hun alltid vært, nettop fordi det har vært jeg som har vært der for henne mest og det er hos meg hun har hatt sitt bosted siden hun var bitteliten. Nå er hun snart 8 år, og båndene mellom oss blir jo ikke svakere. Far flyttet så langt vekk at hun nå må ta fly i en hel time for å være sammen med han. Og når hun er der er hun mest med besteforeldre og ikke faren. Faren har også vist sider som viser at han tenker på sine egne behov fremfor hennes da han begynte å overtale henne til å reise ganger hun faktisk ikke har hatt noe lyst. Han viser ikke at han bryr seg om at hun ikke vil reise, og at han heller velger å omsnu henne isteden for å respektere hennes ønske. Hva tror dere? Kan han få 100%? Anonymkode: 6abb6...09e
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #2 Skrevet 24. oktober 2017 Han har lov til å prøve, men sannsynligheten for at barnet blir tatt vekk fra sitt nettverk, skole, venner etc er nok rimelig lav. Med mindre det viser seg at du er skikkelig dårlig skikket. Men spar deg opp penger, det koster flesk med advokat og den må du med stor sannsynlighet dekke selv uansett utfall av saken. Anonymkode: 035d7...c8c 9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #3 Skrevet 24. oktober 2017 Tenker han at datteren skal flytte til han da, eller er planen å bo i nærheten av deg? Uansett, svaret er nei. Han vil aldri få medhold. Anonymkode: 4496d...d64 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #4 Skrevet 24. oktober 2017 Snakk med en advokat. Om dere begge er skikkelige folk som klarer å få retten til å tro at dere er skikkelige folk kan han godt hende får høuere prosent, men neppe 100%. Om dere begge er skikket blir du i worst case scenario samværforelder som han er nå. Snakk med advokat. Anonymkode: 61b04...fd7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #5 Skrevet 24. oktober 2017 Han kan da alltids prøve. Men barnets beste veier tyngre enn foreldres ønsker her. Skal barnet måtte flytte til andre siden av landet? Skal barnet måtte bli fratatt den stabiliteten mor har gitt hele livet? Skal man tvinge barnet til å flytte fra alt barnet kjenner til av venner og miljø? Som sagt, han kan jo prøve. Han får neppe 100%. Skaff deg advokat med en gang Anonymkode: e379d...e4a 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #6 Skrevet 24. oktober 2017 Han vil få medhold om barnet blir grovt mishandlet hjemme hos deg, men får såklart ikke medhold om det bare er fordi kommunikasjonen mellom deg og han som voksne ikke er bra, så lenge barnet har det bra. Så lenge du vet at barnet har det bra hos deg så har du ingenting å være bekymret over. Mange menn som bruker dette som hersker og maktdemonstrering fordi de er bitre på eksdama si og vet hun er glad i barnet og vil ta noe hun er glad i fra henne, fordi hun som han har vært glad i gikk fra han. Anonymkode: f4652...b45 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #7 Skrevet 24. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med en advokat. Om dere begge er skikkelige folk som klarer å få retten til å tro at dere er skikkelige folk kan han godt hende får høuere prosent, men neppe 100%. Om dere begge er skikket blir du i worst case scenario samværforelder som han er nå. Snakk med advokat. Anonymkode: 61b04...fd7 Men skal jenta være nødt til å reise enda mer? Hun reiser land og strand 1 gang i mnd allerede så jeg synes det høres urealistisk ut at han skal få høyere prosent. Han krever også at hun skal ta fri en ekstra dag hver gang han skal ha samvær, og det synes jeg er MER enn nok fravær fra skolen. Ts Anonymkode: 6abb6...09e 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #8 Skrevet 24. oktober 2017 Kan legge til at det kan bli en lang prosess. Det er normalt med flere møter for en rettssak. Det kan være en sakkyndig blir oppnevnt, da vil denne personen snakke med deg, barnet og faren, og antakelig observere noen samvær. Før han kan saksøke, må han vise en gyldig meklingsattest. Antar dere har fått det siden du nevner familievernkontoret. En attest er gyldig i 6 mnd. Anonymkode: 035d7...c8c 2
regine Skrevet 24. oktober 2017 #9 Skrevet 24. oktober 2017 TS - senk skuldrene og pust med magen. Der er BARNETs beste som skal stå i Fokus - ikke fars egoisme. Det förste du bör gjöre er å skaffe deg en god advokat som er spesialist på familierett. H*n kan veilede deg i hva og hvordan du bör agere framover. Og så venter du. Overlat ALT initiativ til far, han må sette igang prosessen - i förste omgang sende stevning - för du skal gjöre noe som helst. Det kan godt väre at det bare er tomme trusler fra hans side, det er dessverre et maktmiddel en del fedre bruker. Når det gjelder sjansene hans er de - som andre sier - mikroskopiske. Et barn på 8 år skal höres (men selvsagt ikke bestemme) og det er altså BARNETs behov og beste som skal ivaretas. Det må väre svärt spesielle omstendigheter om et barn skal fjernes fra sin primäre omsorgsperson, miste skoleklasse, venner og miljö for å flytte til en helt annen kant av landet. Du trenger heller ikke gå med på noen endring i samvärsordningen - med tanke på at barnet må reise så langt som det må, så er det greit som det er i dag. Det kan du helt klart også stå på om det skulle bli rettssak. Jo eldre hun blir jo verre blir det dessuten med fravär fra skolen, man mister både undervisning og tilhörighet ved mye fravär. Men igjen- forbered deg, skaff advokat, för logg over hva barnet sier om samvär med besteforeldre og annet far gjör. Det kan du få bruk for DERSOM det virkelig blir rettsak. En noenlunde oppegående advokat vil nok også fortelle far at han har svärt liten mulighet for å gå fram, så du kan jo håpe det slutter der. Lykke til! 4
GammelKaktus Skrevet 24. oktober 2017 #10 Skrevet 24. oktober 2017 Han kommer ingen vei. Lettere sagt enn gjort men prøv å pust med magen og tenk at dette går bra. Aldri om de river vekk et barn fra sin mor og nettverket for å flytte barnet til en helgepappa. 3
ViljaH Skrevet 24. oktober 2017 #11 Skrevet 24. oktober 2017 Uten å være jurist vil jeg si at dette er en sak domstolene vil forsøke å løse ved mekling før det kommer til retten. Han skal ha svært gode argumenter for hvorfor barnet bør rykkes opp fra alt kjent og kjært og flyttes 100% til en far hun knapt kjenner. Hvis du er en OK mor så har han ingen sjanse, normalt sett. Å løse det i mekling vil spare begge parter og retten for unødvendig ressursbruk. Om det går til rettssak ville jeg lagt inn krav om at far skal dekke dine saksomkostninger som han påfører deg ved dette unødvendige søksmålet. Så får du se hva dommer synes om det. La far bare brumle, si at du mener du har en god sak så kjør på. 5
tirben Skrevet 24. oktober 2017 #12 Skrevet 24. oktober 2017 (endret) Han kan gå til sak, men vil ikke vinne. For at barnet skal flyttes fra sin familie og nærmiljø, må det være for at hun har dårlige oppvekstvilkår der hun er. Far må derfor bevise at barnet får det BEDRE hos ham enn hos mor, og da er det ikke økonomisk det blir lagt vekt på. Dette kan være en tom trussel fra far. Ville derfor ikke kontaktet advokat før du får brev fra hans advokat. Advokat er DYRT! Men dersom du får brev fra hans advokat, må du selvfølgelig skaffe deg advokat selv også. Men senk skuldrene, hvis du forteller sannheten nå om at du gir god nok omsorg, så vil de ikke fjerne barnet fra ditt hjem. Far kan heller ikke kreve at barnet tar fri fra skolen ved hvert samvær. Endret 25. oktober 2017 av tirben 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #13 Skrevet 24. oktober 2017 Så lenge det ikke finnes noe barnemishandling (rus, vold etc) hjemme hos deg har du ingenting å frykte. Av erfaring er det kjempe tungt og vanskelig å gå igjennom en slik sak. Veldig ødeleggende. Men å kunne få 100% skal ekstremt mye til. Det eneste tipse jeg har vis det skulle bli sak, prøv å ikke vær en del av konflikten og vær saklig når du snakker med bf. Helst hold det meste av kontakten skriftlig og ikke sleng dritt om far uansett hvor ille det blir. Drama, konflikter og drittslenging er noe dommere ofte misliker svært mye, og ikke minst svært skadelig for barnet. Eks "far er en god og snill far når datteren er der og jeg ønsker at de fortsetter samværet de har i dag, men slik jeg ser det nå er datteren mer knyttet til meg da far har flyttet et stykke fra oss og har ikke den daglige omsorgen jeg har hatt i X antall år. Datteren har også et godt og trygt miljø rundt seg der hun bor i dag med familie og venner. Det vil ikke være heldig for barnet å bli tatt ut av det gode miljøet hun har rundt seg i dag etc". Med dette ser dommeren at du er samarbeidsvillig, ser barnets behov og legger til rette for samvær. Lykke til og håper far endrer mening. Anonymkode: 5bbfe...dea 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå