Gå til innhold

Hvordan finne ut hvilket hovedkort maskinen har?

klatremus

Anbefalte innlegg

Jeg skal hjelpe ei venninne med å sette inn mer RAM. Hu har en gammel maskin. Hun aner ikke hvordan hovedkort hun har, og har ingen papirer på maskinen.

Jeg må vel vite hovedkortet før jeg kjøper RAM, for å finne ut hvor mye og hvordan hun trenger?

Men hvordan finne ut hvilket hovedkort man har? Jeg har vært inne på system å sett, men jeg finner ikke ut av det. Det må da være et sted i maskina det står (uten at jeg slipper å åpne kabinettet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kaffegjesten

Jeg har dissekert maskiner i mange år og har til gode å finne ut hva slags hovedkort det er uten å åpne maskinen. Det du kan forsøke er "google" litt for om mulig finne ut dette der eller gå på hjemmesiden til leverandøren. Likevel er det sikkert lettest å åpne pc'en og ta ut en av RAM-brikkene som er der allerede. Da finner du raskt ut hva slags brikke det er. Står kanskje i bios'n også.

Hvis pc'en er temmelig gammel er det sikkert SD-RAM, men det er iallefall 4 forskjellige hovedtyper, litt etter alder. Disse går ikke om hverandre. Hvis du bor i en stor by kan du jo ta med RAM-brikken til en forhandler. Han vil vite dette med en gang hvilken type du har, men husk ESD-pose på brikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ jeg må altså åpne maskinen for å finne det ut. Star det på rambrikken hvordan brikke det er?

Noen maskiner kan jo ikke ta imot brikker med mye minne. Hvordan finner jeg ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

Det er riktig at ikke alle pc'er fikser mer RAM, men de fleste ikke altfor antikverte pv'er gjør det. Det kan hende du må flashe bios, altså oppgradere den. Du kan lese endel info fra bios-oppsettet. En annen ting du kan gjøre er å fortelle her hva slags pc det er så kanskje - kanskje vi kan hjelpe deg. Det første du må se etter er om det er ledige slots til mer RAM. Ofte står det på RAM-brikkene hva det er - merke, størrelse osv, men slett ikke alltid. Aner ikke hvor du bor, men bor du i Oslo finnes mange steder du kan få hjelp. Bor du andre steder vet jeg ikke hvilke butikker som kan hjelpe deg, men har du f eks digitalkamera kan du ta bilde av brikken og sende til f eks komplett.no, datakjeden, mpx osv. De hjelper deg sikkert.

Spørsmålet er om det lønner seg å oppgardere en veldig gammel pc med mere RAM. Hva er det din venninne bruker pc'n til? Hvis det er spilling ville jeg ikke kastet bort penger på mer RAM, men hvis det er helt andre ting så kanskje............

Forteller du litt mer får du sikkert mer hjelp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så vet jeg ganske lite. Om sant skal sies, så er det ikke akkurat en venninne heller, mer en bekjent, som jeg sa jeg kunne hjelpe.

Egentlig så skrøt jeg kanskje litt for mye på meg, for jeg har vist ikke peiling. Jeg satte inn RAM på min egen maskin en gang, å tenkte derfor at det ikke skulle bli så vanskelig.

Det jeg vet er at hun spiller ikke, det er bare surfing på internett, og office pakka. Men hu klager over at det går så seint. Jeg tenkte derfor at om jeg viste hvilket hovedkort hu hadde, så kunne jeg bare gå til en forhandler her i byen (Kristiansand) å spørre. Men det er kanskje ikke så lett som det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Kan jo være at maskinen er befenkt med virus og spyware også. Altså at det er det som gjør den treg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaffegjesten||

Hvis hun ikke gjør annet enn det du forteller tror jeg nok Rattleshake har helt rett - at pc'n er infisert med noe som tar opp kapasiteten. Da må det ryddes opp i først og mer RAM hjelper dessverre ikke.

Dette kan hun lett se også ved å trykke ctrl+alt+del. Da kommer Windows oppgavebehandling opp og trykk på fanen Prosesser. Der bør det stå omtrent 00 i på alle linjer hvis hun ikke gjør noe. Nederst finner hun "ledig systemprosess" og den bør ligge opp mot 99%. Hvis hun ser noe som tar stor kapasitet får du heller maile opplysninger om den prosessen til oss og så kan vi kanskje komme med gode råd.

PS. Hun har vel virusprogram og brannmur installert? Last ned også Ad-aware og Spybot og kjør disse programmet for å rense opp.DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klatremus u.i

Når jeg trykker ctrl+alt+del, så får jeg opp bare opp alle programmene som kjører jeg.....ikke noe "ledig systemprosess" Hun har 98 eller 95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

Ja, men øverst har du flere faner og fane nr 2 er Prosesser. Fane nr 1 -som du kommer rett inn i er Progarmmer. Se helt øverst i Windows oppgavebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klatremus u.i

Nei, dette skjønner jeg ikke noe. Når jeg trykker ctrl+alt+del i Windows98 får jeg opp et vindu, hvor det står Lukk program som overskrift, så er det alle programmene som kjører. Det finnes ikke en eneste fane der. Det må være noe annet jeg skal gjøre enn å bare trykke det?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

Sorry. Har nå fyrt opp en gammel laptop med Win 98 på og dessverre - jeg har forsøkt å lure deg. Det er riktig at det ikke er flere faner på Win 98 - og da vet ikke jeg hvordan du skal få sett om hvordan systemressursene er i bruk. Fanene er på Win XP. Skal kikke litt mer på laptopen og komme tilbake om jeg får tid og ingen andre har hjulpet deg i mellomtiden. Ja, i mellomtiden kan du jo forsøke de programmene jeg tipset deg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klatremus u.i

nå har jeg snakka med en annen kar her. han sier at om jeg finner ut hovedkortet, så går det ann å finne ut hvordan type RAM og hvor store RAMbrikker det tar. Er dette riktig???

Han sa også at når maskina starter så står det der under oppstarten. (kan f.eks. filme oppstarten, så man får med navnet....)

HVa tror du, holder det å komme ned til en forhandler med navnet på hovedkortet, så kan de finne ut av det????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

Jamen hva skal du med mer RAM hvis det ikke er problemet? Du kan godt kjøpe så mye RAM du vil for meg uten å kjøre Ad-aware og Spybot først. Under oppstart er det riktig at du får et flash av hvor mye - hvor mye RAM det er, men typen finner du ikke. Da må du enten ha hovedkorttypen og det finner du ikke uten å åpne pc'n. Selv da er det ikke lett. Jeg har en gammel Targa fra 2000 og i den står det ingenting på hovedkortet, ingenting. Der måtte jeg gi opp å flashe bios ettersom jeg ikke klarte å finne ut annet en versjon, men ikke hvilken type/navn. Pc'n til din venninne er sikkert satt opp med minstekravet tidligere som var på 64 mb. Du kan kjøpe brikker på opptil 512 og sette inn, men det er lagt fra sikkert det hjelper på hennes problem, dessverre.

Har heller ikke klart å finne ut hvordan man finner systemprosesser i Win 98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest klatremus u.i

Nei, om ikke det er RAM, så hjelper det selvfølgelig ikke. Det hu klager på er oppstarten, at hu kan skru på maskina, så kan hu gå å gjøre noe annet, for det tar så lang tid å starte opp. Om hu har 64MB, så går det jo ikke akkurat fort heller da.

Det jeg mente med oppstarten var navn på hovedkortet, jeg mener jeg får opp det hos meg. Men det er kanskje ikke nok info om det der.

Om ikke det er virus vet jeg nesten ikke hva jeg nå skal gjøre, jeg trodde det skulle være så lett å skifte RAM, men om jeg må flashe Bios og sånt, så vet jeg ikke helt om det er så lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klatremus u.i

NÅ føler jeg at jeg maser veldig, men dere for prøve å bære over med det.

Jeg starta maskina mi i sta, og på oppstarten så står det:

AK73Pro AOpen Dette må da være hovedkortet? Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

Vær så snill å last ned Ad-aware og Spybot og scan pc'n med disse først. Hvis din venninne har hatt pc'n lenge uten å formater harddisken kan jo det også være lurt å gjøre. Pass da bare på å 1. ta back-up av alt du vil ta vare på. 2. Ha alle programmer for hånden som du vil/skal installere på nytt. Glen iallefall MSN plus, det skaper bare problemer. Dessuten husk å installere et virusprogramm FØR du kobler pvc'n på nett igjen. Det er ikke så vanskelig.

Er enig i at 64mb RAM ikke er mye så det kunne sikkert være lurt å oppgardere det litt, men alt bør stå i forhold til hverandre samt hva hun bruker pc'n til. Hjelper ikke med masse RAM hvis du har et utgammel cpu f eks.

Så din siste posting. Sjekk denne linken og hvis hovedkortet ser det slik ut Hvis ja er det DIMM - RAM du skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest klatremus u.i

Ja, dette er hovedkortet jeg har i min maskin, så den saken er grei. Jeg vet ennå ikke hva slags hovedkort min venninne har. Jeg ville bare sjekke om det var mulig å finne typen på hovedkortet ved å se på oppstarten og vidre finne ut hva slags ram man skal ha. Og det går ann ser det ut som.

Jeg tror ikke jeg skal begynne å formatere maskina hennes, jeg gjør det med min egen, men føler meg for usikker til å tukle med hennes maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

Har sjekket flere pc'er på jobben her nå og slett ikke alle sier noe om hovedkortet i oppstarten. Når det gjelder RAM kan du kjøpe det hos f eks Scan Computers AS, Grim torv 2, 38 10 44 50 - eller Clas Ohlson, Barstølv. 35, 38 04 99 40 - eller kanskje PC-master,

Songdalsv. 211, 4645 Nodeland, 482 84 000. Du kan sikkert ta med deg den/en av RAMbrikkene som sitter i pc'n og få en som passer i pc'n til din venninne. Ville likevel satset på å formatere pc'n også. Det burde ikke være vanskelig for deg når du klarer din egen. Husk da også å sjekke om du har en CD med drivere til hovedkortet. Lykke til. Nå må jeg jobbe litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klatremus u.i

Tusen takk for svar kaffegjesten, det var fint at du ville ta deg tid.

Når det gjelder formatering får hun spørre noen andre. Når jeg formaterer min blir det alltid noe kluss, og jeg bruker gjerne en hel helg for å få det til. Dessuten ender det alltid med at jeg må få hjelp av noen, så det vil jeg ikke gi meg ut på hos henne.

Jeg går heller for virus scanning og RAM.

Jeg kan kanskje spørre deg senere når jeg får greie på noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis Pc'n er så gammel, er det jo like sannsynligh at hun har en treg prosessor som lite RAM... Er jo like viktig å oppgradere prosessoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...