Gå til innhold

Økonomisk krise - trenger hjelp for å komme meg videre...

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun betaler jo 15400 på gjeld?

Anonymkode: 5cc02...e22

Da ser jeg ikke problemet, da har hun jo mulighet til å nedbetale det innen rimelig tid.

Refinansiere lånene og selg noe du eier slik at du kan forhandle ned noe av gjelden.

Anonymkode: a658e...806

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville solgt bilen. Selv om det du sitter igjen med ikke er nok til å dekke gjelden. Forsikring koster, veiavgift koster, så må du gjerne på verksted, service, osv. Å ha bil er dyrt. 

Har du oversikt over hva du bruker penger på, utover lånene? Fører du regnskap over alle utgifter, så du vet hva du bruker på mat, klær, osv? Om nei, gjør det. Om ja, se på hvilke poster du kan kutte noe på. Bønner og linser er kjempebillig om du kjøper dem tørket og koker selv, og kan fint erstatte en del kjøtt. 

Slutt å snuse umiddelbart. Om du har økonomiske problemer er det helt idiotisk å bruke penger på denslags. Om man ikke har økonomiske problemer også, forsåvidt. 

Anonymkode: 91104...08f

• Liker 2
Skrevet

Du skriver at du kunne klart deg uten bil og da ville jeg undersøkt mulighetene for å selge bilen. Ok, så får du mindre enn lånet, men det kommer med andre utgifter på en bil enn bare billånet og ved å selge bilen så frigjør du penger. Bilen er en stor utgift, bort med den. 

Hva mener du med at du har fått samlet mye, men ikke alt? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ser jeg ikke problemet, da har hun jo mulighet til å nedbetale det innen rimelig tid.

Refinansiere lånene og selg noe du eier slik at du kan forhandle ned noe av gjelden.

Anonymkode: a658e...806

Problemet er ikke at hun ikke klarer å nedbetale lånene sine, men at hun blir deprimert fordi å betale ned 550.000 kr er helt umulig å se for seg skal gå an.

I tillegg har hun snart brukt opp all betalingsutsettelse på lånekassen, hvilket vil si at hun må betale ned over lengre tid på den andre (dyre) gjelden, og da vil det bli enda dyrere...

Det TS trenger hjelp til er ikke å betale ned gjeld, det er hun jo kjempeflink til! Det TS trenger råd til er alt det andre, hvordan overleve når du har 2.000 kr som skal dekke mat, hygiene, uforutsette ting osv.

Marginen er rett og slett for liten.

--------

TS. Du er utrolig flink som holder ut og betaler ned så mye i mnd på gjeld. Jeg syns du virker som en reflektert og rasjonell person som har lært av tabbene dine. Det er ikke alle som lærer av de! Å stå oppi alt nå er skikkelig dritt, men vit at hver eneste måned betaler du ned 11.000 kr av gjelden din. Det er utrolig bra. Gi deg selv tre-fire klapp på skulderen for det, og fokuser på at du er på riktig vei. For hver måned synker gjeldsposten din, og for hver måned blir forhåpentligvis psyken din også bedre. Ta vare på deg selv, og fortsett å betal ned på gjelden din. :blomst:
Jeg anbefaler deg å i det minste se på Luksusfellen. Du trenger ikke melde deg på. Men se på Luksusfellen og plukk opp tips her og der.
Ring kreditorer og forhandle frem en lavere rente(det er jo som regel mennesker i den andre enden av telefonrøret, og vis til at du har betalt ned jevnt og trutt i ett år), eller kanskje en måned eller to avdragsfrihet så du får spart opp en buffer. Da blir marginen din litt større og du tåler en tannlegeregning eller tre til. Har du prøvd det?

Det er bra å se at vennene dine spanderer middag på deg, og det håper jeg du setter pris på. Jeg er sjeleglad for de dagene jeg får middag hos foreldrene mine eller søsteren min (jeg er student).

Masse lykke til! Du er flink! Tenk på alle som stikker hodet i sanden som en struts og later som det ikke er et problem... Heia deg!

Endret av Sugar&Spice
Skrev feil tall, ops.
  • Liker 18
Skrevet

Helt enig med siste innlegg, du er skikkelig flink! 😀😀

Når det er sagt, ville jeg prøvd å få til en gjeldsordning.

Anonymkode: 48781...061

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville sett på hva slags renter du har på smålånene dine. Regner med du har renter på 16% eller mer?

Så ville jeg ha prøvd å refinansiere, så du får ett lån å forholde deg til, og kanskje en rente ned på ca 10%. Har du bare ett lån å betale ned på, vil du fort frigjøre flere tusen pr mnd.

BN bank har f.eks forbrukslån uten sikkerhet til ca 10% effektiv rente.

Anonymkode: c141a...179

Skrevet

Jeg synes du har god oversikt over situasjonen din, bra jobba :) 

er du langtidssykemeldt? Kan i så tilfelle det brukes for å få avdragsfrihet på studielånet? 

Er du ikke langtidssykemeldt, kan du kanskje gjøre noe med inntekten. Kanskje du kan forhandle lønn? Lån hos arbeidsgiver? Be om litt overtid?

jeg ville uansett sett på lånene du har, renten og betingelsene. Ta kontakt, og forklar situasjonen og legg frem budsjett. Vis de at det pr i dag ikke er mulig for deg å betjene gjelden. Gjør et poeng av at dersom de reduserer renten, kan du fortsette å betale ned lånene dine. 

Jeg tror du klarer dette :) 

Anonymkode: 002d9...829

• Liker 1
Skrevet

Skaff deg ekstrajobb. Jobber du annenhver lørdag på butikk vil du ha nok inntekt til å klare deg helt greit. 

Anonymkode: ddc61...a1e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skaff deg ekstrajobb. Jobber du annenhver lørdag på butikk vil du ha nok inntekt til å klare deg helt greit. 

TS er sykmeldt.

Anonymkode: 93434...b08

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS er sykmeldt.

Men det er jo ingen løsning i lengden. Sykepenger er kun ett år.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ingen løsning i lengden. Sykepenger er kun ett år.

Selvfølgelig ikke. Men det nytter ikke TS nå å be henne skaffe en ekstrajobb når hun for øyeblikket ikke kan delta i fulltidsjobben sin :Nikke: 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sett på muligheten til å få gjeldsordning.

For å ha rett til det skal du være ute av stand til å betale gjelden din. Og det synes det for meg som du er. Selv om du ikke misligholder lånene dine, så sier du at du handler på kreditt og tar opp nye lån for å få endene til å møtes. Når du må ta opp nye lån for å betjene gamle lån, så er du praksis ute av stand til å kunne betjene gjelden din.

Anonymkode: c093c...b30

• Liker 2
Skrevet

Pengevett.no, der er det mange i din situasjon - og utrolig mange gode råd!

Skaff fullstendig oversikt over gjeld. Sett opp et budsjett med alle utgifter. Du har krav på et minstebeløp å leve etter (SIFO). Finn ut hvor mye du har mulighet til å bruke på gjeld, og sendt ut brev til kreditorene hvor du forklarer situasjonen, oppgir total-gled, andre utgifter og hvor mye du kan betale. Spør også om de kan senke renten. 

Undersøk om du kan samle de tre lånene til ett, og finn banken med best rente.

Selg bilen og bruk beløpet som buffer.

Anonymkode: 42c28...961

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Prøv å gå på https://www.refinansiere.net/

Der er det en liste med tilbydere av usikrede refinansieringslån. Hvis du finner noe som gir lavere rente eller lengere ledbetalingstid enn det du har i dag, så kan jo det være en mulighet for deg.

Skrevet

lånekassen kan du faktisk be om flere pauser fra. :) 
Det er bare å ringe/maile lånekassen, så kan de gi deg mer å gå på. :) 

Anonymkode: 49c7c...436

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sett på muligheten til å få gjeldsordning.

For å ha rett til det skal du være ute av stand til å betale gjelden din. Og det synes det for meg som du er. Selv om du ikke misligholder lånene dine, så sier du at du handler på kreditt og tar opp nye lån for å få endene til å møtes. Når du må ta opp nye lån for å betjene gamle lån, så er du praksis ute av stand til å kunne betjene gjelden din.

Anonymkode: c093c...b30

Nå kan ingen gi noen fasit her, men jeg tviler nok på at TS vil være kvalifisert til gjeldsordning. Da skal man være varig ute av stand til å betjene gjelden som du sier, men jeg er ikke enig i at TS er der ennå. Hun har en relativt god inntekt, har ikke misligholdt noen lån ennå, og har større verdier som hun også mener hun ikke er avhengig av hun kan selge, dvs. bilen. Selv om man kanskje må ta et tap på bilen i forhold til lånet man har på den, så sparer man fort en del på bompenger, årsavgift, bilforsikring, vedlikehold/service etc. Gjør man slike grep, så vil kreditorer også være mer villig til å inngå en privat avtale, dvs. hun får større handlingsrom av det. Og når man kan skaffe seg et slikt handlingsrom, så tviler jeg på at gjeldsordning vil bli innvilget. Da skal man i tillegg til å være varig ute av stand til å betjene gjelden også ikke ha noen muligheter til å lage mer handlingsrom for seg selv. 

Anonymkode: a4416...436

• Liker 1
Skrevet

Selv om salg av bilen ikke dekker hele lånet, så fjerner det mye av lånet + driftsutgifter. Punkt 1 må være å komme seg dit at hun ikke øker gjelden mer. Da vil mye små endringer hjelpe for å gi 1-5000 mer å gå på i måneden. Ingen driftsutgifter på bil, mye mindre billån, ingen snus, ingen spotify (du kan høre musikk på radio når du pendler, gratis, og spotify har en helt OK gratisversjon også).

Du må rett og slett kutte alle unødvendige utgifter med hard hånd, la det gå sport i det. Ikke bruke penger på snus når du ikke har penger til mat og tannlege  uten kreditt.

I tillegg få til, med hjelp om behov, så godt det lar seg gjøre å samle og redusere gjeld slik at månedlig utgift reduserer gjelden mest mulig.

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange gode svar!! 

Bilen skal jeg sjekke ut mulighetene for å bli kvitt- men jeg må da også skaffe 10-30.000 kroner for å betale ned restandel på lånet (grunnet feilen som er på den. Jeg er i dialog med noen om kanskje har en annen løsning på å reparere dette mye rimeligere og da vil jeg tape mindre ved evnt salg). 

Utgifter er kuttet Til beinet, jeg er aldri ute på noen ting, jeg bruker knapt penger på mat- men ja- jeg bruker kanskje 300 kroner i mnd på snus (bor nærme sverige og kjøper der). 

Gjeldssanering gjelder ikke meg tror jeg, men jeg skal sjekke ut den linken med ulike lån og se om jeg får billigere rente! Jeg har også kanskje (krysser firngrne) fått broren min med som sikkerhet- han har gjeldfri leilighet!! Det hadde vært supert. 

Jeg visste ikke man kan søke ytterligere om friperioder hos Lånekassen, det hjelper veldig å vite- da nedprioriteres i hvertfall det lånet! Jeg vil også gå opp i lønn etterhvert- og jeg tar gjerne en ekstrajobb om jeg får muligheten til det (men først må jeg altså bli frisk nok til å jobbe 100% i hovedjobben min). 

Jeg er mye mer positiv nå enn på lenge, så takk :) 

Anonymkode: 94cbe...be0

• Liker 3
Skrevet

Noen mulighet for at du kan f.eks flytte i kollektiv? Kan fort spare minst 2000 på det i måneden, som blir 24 000 i året. Kutter du ut de 300,- du bruker på snus hver måned sparer du 3600,- i året. 

Anonymkode: 052dd...2a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...