Gå til innhold

Økonomisk krise - trenger hjelp for å komme meg videre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal prøve å være ryddig - men det er ikke sikkert jeg klarer det :-) 

Kort fortalt, vært «dum» i min ungdom og unge voksentid, blitt rundlurt av et par ekser og endt forholdet med gjeld... vært student for lenge og fikk endelig fast jobb for 1 år siden. Er 31 år. Har jobbet deltid gjennom hele studietiden, men har hatt flere mnd hvor jeg har vært helt uten inntekt, og som student gåen man jo ingen ting fra nav, da ble alternativet for å overleve dessverre kreditt osv :(  har en helt grei lønn, men ikke nok mtp all gjelden jeg har klart å få. Har også store reiseutgifter (i overkant av 2000 kr pr mnd). Akkurat nå er jeg sykemeldt pga psyken av ulike årsaker,  og ironisk nok sparer jeg faktisk penger på det..... 

Grovt regnet har jeg : 

550.000 i forbruksgjeld fordelt på 3 lån (fått samlet mye men ikke alt). Betaler omtrent 11.000 på dette PR mnd. nå)

450.000 i Lånekassen (snart brukt opp alle de periodene du kan søke om å slippe å betale.. vet noen om det er mulig å søke om ytterligere betalingsforetak perioder hos Lånekassen?). Pris : 2200 PR mnd

100.000 i billån (på en bil jeg nå ikke får solgt da jeg får mindre enn lånet osv grunnet en vesentlig feil på bilen - bilen er kjørbar og meget billig ellers og jeg har litt behov for bil- men kunne klart meg uten også...) pris: 2200 PR mnd. 

Har lave forsikringsutgifter (ca 600 inkl bil, reise, ulykke og noe annet), dyr telefonregning (ca 8-900) pga bindingstid (vurderer faktisk å selge telefonen og prøve å arve en telefon av noen venner og få et rimeligere Abb., men må fremdeles betale 400 PR mnd på denne i 1 eller 2 år. Fått ned prisen med ca 200 ved å endre type abb nå- så var dyrere før!)  

husleie : 7400 med strøm og Internett og TV  (dette er veldig billig i dette området!)

jeg føler jeg har klart å få god oversikt over økonomien og gjelden min. Tar gjerne i mot tips for app eller lignende som er BRA for å ha denne oversikten i. 

Jeg sitter med omtrent 2000 kroner igjen når alle mine regninger er betalt - og uforutsette regninger dukker alltid opp. For eksempel  Måtte jeg til tannlegen (hadde skikkelig tannverk og nå måte denne mnd- det kostet 2200  og nå måtte det fikses...) 

mat. Heldigvis spiser jeg ikke mye- men jeg må jo ha mat... jeg føler jeg spiser billig, men jeg må jo finansiere dette med enda mer kreditt i denne onde sirkelen  jeg er i.. jeg blir heldigvis spandert middag på av venner ofte da de vet jeg trenger det :) 

ingen i familien stiller opp for meg som sikkerhet, og har ikke mange gode venner (og ikke vil jeg egentlig bruke venner til slikt heller). Selv om jeg aldri har hatt en betalingsanmerkning og knapt betalt en regning for sent. 

Har hatt noen kredittkort men de er flyttet inn i forbrukslån og klippet opp nå. Har beholdt ett fra banken min- fordi jeg ikke får det til å gå rundt uten..... 

Nav hjelpetelefonen ba meg begynne å misligholde lånene mine, først da hadde jeg krav på hjelp. Men det stikker så sinnsykt langt inne...

Jeg drikker veldig sjeldent, og skal kutte ut snusen totalt nå, og er aldri ute på byen. Shopper så og si ingen ting av klær osv, så den posten tror jeg er på under 300 kroner PR mnd :) 

jeg lurer rett og slett på hva jeg skal gjøre i min situasjon- dette blir bare værre og værre. Ekstrajobb er heller ikke bare bare å få da jeg akkurat nå er sykemeldt pga skade og psyke (så må bli frisk først). Og det må jo kunne koordineres med den faste jobben min- som jeg bruker mye tid på å reise til og fra PR dag). Jeg føler det er feil å bruke penger på å få hjelp fra proffe også, for det er jo penger jeg ikke har. 

Jeg har  virkelig blitt skikkelig deprimert av denne situasjonen- Tar i mot ALT av tips. Hvem jeg kan kontakte, hva jeg kan gjøre for å spare inn mer penger på ting, finnes det en ekstrajobb det er lett å få den dagen jeg blir frisk nok til å jobbe igjen? Eller hjemmefra som faktisk genererer noe (spørreundersøkelser osv er jeg ikke Intr i, prøvde det men det blir for mye tid for for noen 10 kroninger inn....)

Jeg skriver anonymt, men om noen vil sende pm skriv det så sender jeg først :) jeg er flau over egen situasjon og går til psykolog ukentlig fordi jeg har noen traumer og problemer som gjør at jeg har litt lett for å bli utnyttet (derav forbruksgjelden fra tidligere forhold...). Snart er det nytt år og da blir det noen tøffe mnd med egenandeler igjen før jeg får frikort :-( 

Anonymkode: 94cbe...be0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine tips er da:

- Samle alle lån, forsøk å få avtale på de kredittlånene som gjenstår. 

- Vurder bilen: Kan du evt. leie den ut? Vet om enkelte som leier ut bil på f. eks. Nabobil. Det er en viss risiko for slitasje, skader osv., men mange tjener mer eller mindre på dette. Vurder også om du bør selge den selv om du taper på det - for det er ikke bare lånet (som du uansett må betale) som koster når det gjelder bilhold, det er årsavgift, forsikring, drivstoff, service/vedlikehold osv. 

- Mobiltelefon. I noen avtaler så kan man kjøpe seg ut av bindingstiden. Det koster fort litt, men kan i mange tilfeller være billigere enn å holde på et dyrt abonnement over tid, og så kan man heller kjøpe seg det billigste abonnementet man finner. Hvis du får gjort det, forsøk å selge telefonen og kjøp en billig en. 

- Nå har du ikke nevnt det så vidt jeg ser, men kutt alt av eventuelle abonnementer som spotify, netflix, aviser du måtta ha osv. 

- Husleie: Har du mulighet til å velge bort TV fra husleien din? En del borettslag har dette innbakt i felleskostandene, men det gjelder ikke nødvendigvis alle sameier/borettslag. Man greier seg faktisk helt uten TV i dag, og om man kan velge bort dette så sparer man både månedlige utgifter og TV-lisens (fordrer at man kvitter seg med TV og dekoder med tv-mottaker og går for en billig skjerm uten TV-inngang), for TV lisens (noen tusen i året) + månedlige TV kostnader (ca en hundrings eller mer) blir jo fort ca 300 kroner bespart i måneden i snitt.

- Forsikringer generelt: Ta en telefon til forsikringsselskapet, se om du kan få redusert premien (greier du å kvitte deg med bil, så kan du jo også ta vekk bilforsikring fra det regnestykket). Ta eventuelt tilbudet med deg til andre forsikringsselskaper og spør om de matcher dette. 

- Har du mulighet til å leie ut et rom i boligen der du bor på f. eks. Airbnb fra tid til annen? Det kommer litt an på om du eier eller leier. 

Anonymkode: a4416...436

Skrevet

Du må nesten oppgi inntekten din også :)

Anonymkode: a658e...806

• Liker 2
Skrevet

Meld deg på Luksusfellen. 

Jeg synes du vil passe godt inn i det konseptet fordi du bortforklarer din gjeld med at det er noen ekser og alle andre sin skyld at du er kommet i et økonomisk uføre. 

Hvis ikke så får du reforhandle gjelden din selv. Å ikke betale vil straks bli langt mer kostbart da får du inkassogebyrer og dommer på deg fra Forliksrådet og er straks stemplet som dårlig betaler. Da får du ikke mobilabn. Ikke leie bolig, ikke stifte ny gjeld.... ja selv strøm kan du få problemer med å få nytt abn. På.

Anonymkode: 0b403...8dd

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine tips er da:

- Samle alle lån, forsøk å få avtale på de kredittlånene som gjenstår. 

- Vurder bilen: Kan du evt. leie den ut? Vet om enkelte som leier ut bil på f. eks. Nabobil. Det er en viss risiko for slitasje, skader osv., men mange tjener mer eller mindre på dette. Vurder også om du bør selge den selv om du taper på det - for det er ikke bare lånet (som du uansett må betale) som koster når det gjelder bilhold, det er årsavgift, forsikring, drivstoff, service/vedlikehold osv. 

- Mobiltelefon. I noen avtaler så kan man kjøpe seg ut av bindingstiden. Det koster fort litt, men kan i mange tilfeller være billigere enn å holde på et dyrt abonnement over tid, og så kan man heller kjøpe seg det billigste abonnementet man finner. Hvis du får gjort det, forsøk å selge telefonen og kjøp en billig en. 

- Nå har du ikke nevnt det så vidt jeg ser, men kutt alt av eventuelle abonnementer som spotify, netflix, aviser du måtta ha osv. 

- Husleie: Har du mulighet til å velge bort TV fra husleien din? En del borettslag har dette innbakt i felleskostandene, men det gjelder ikke nødvendigvis alle sameier/borettslag. Man greier seg faktisk helt uten TV i dag, og om man kan velge bort dette så sparer man både månedlige utgifter og TV-lisens (fordrer at man kvitter seg med TV og dekoder med tv-mottaker og går for en billig skjerm uten TV-inngang), for TV lisens (noen tusen i året) + månedlige TV kostnader (ca en hundrings eller mer) blir jo fort ca 300 kroner bespart i måneden i snitt.

- Forsikringer generelt: Ta en telefon til forsikringsselskapet, se om du kan få redusert premien (greier du å kvitte deg med bil, så kan du jo også ta vekk bilforsikring fra det regnestykket). Ta eventuelt tilbudet med deg til andre forsikringsselskaper og spør om de matcher dette. 

- Har du mulighet til å leie ut et rom i boligen der du bor på f. eks. Airbnb fra tid til annen? Det kommer litt an på om du eier eller leier. 

Anonymkode: a4416...436

Takk for gode tips! Jeg skal sjekke mulighetene for å selge bilen selv med tap. TV får jeg ikke fjernet fra husleien.  Har ikke Netflix (men Viaplay «gratis» via TV abb som er i husleien), men er avhengig av Spotify (som pendler - blir småsprø av å ikke høre på musikk på toget tur retur jobb x antall timer PR uke...). Har leid ut bilen til en kompis når han har hatt behov for bil, men tør ikke det mtp feilen som er på den nå... jeg har muligens funnet en rimeligere løsning å fikse det på enn først antatt- så krysser fingrene for det. Hadde nok klart meg helt greit uten (det er dyrt med bil ja!). Men om jeg selger, må jeg ha penger for å cashe ut tapet for å ikke selge den med heftelser :-/ skal virkelig sjekke ut dette med bilen! 

Jeg leier, og det er nok ikke en typisk ålreight air bnb leilighet i forhold til det jeg har sett på tidligere derfra :/  

har ingen andre abonnenter :-) 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nesten oppgi inntekten din også :)

Jeg har ca 26500 utbetalt pr. Mnd, og de faste utgiftene pr. Dags dato er 24500.. 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meld deg på Luksusfellen. 

Jeg synes du vil passe godt inn i det konseptet fordi du bortforklarer din gjeld med at det er noen ekser og alle andre sin skyld at du er kommet i et økonomisk uføre. 

Hvis ikke så får du reforhandle gjelden din selv. Å ikke betale vil straks bli langt mer kostbart da får du inkassogebyrer og dommer på deg fra Forliksrådet og er straks stemplet som dårlig betaler. Da får du ikke mobilabn. Ikke leie bolig, ikke stifte ny gjeld.... ja selv strøm kan du få problemer med å få nytt abn. På.

Anonymkode: 0b403...8dd

Det er helt uaktuelt å melde seg på luksusfellen. Jeg har angst fra før, så skal hvertfall ikke oute meg på TV. Så PR-kåt blir jeg aldri :-P 

jeg føler vel ikke helt at jeg bortforklarer gjelden med ekser osv., men vil ikke skrive for mye her. Mye av det som nå er forbruksgjelden kommer av at jeg ble rundlurt av en eks og endte med flere hundre tusen i minus og måtte etablere meg totalt på nytt. Jeg hadde vært dum og naiv- men tar det på tabbekontoen. Jeg har jo blitt kvitt en god selv gjeld de siste årene også- før det på en eller annen måte har snudd igjen nå.. jeg har også en erstatningssak (eller to faktisk) inne til behandling- og disse pengene blir selvfølgelig puttet rett inn i gjelden. Også har jeg vært sløv og ikke hatt oversikt og brukt for mye (pluss disse mnd jeg hadde uten inntekt i det hele tatt under studietiden). Fikk fast inntekt for litt over ert år siden- det Hjalp veldig! Har spart mange tusen i året på å ha klart å samle såpass som jeg har. Har avtale med banken min i morgen- håper på noen forslag derfra. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips! Jeg skal sjekke mulighetene for å selge bilen selv med tap. TV får jeg ikke fjernet fra husleien.  Har ikke Netflix (men Viaplay «gratis» via TV abb som er i husleien), men er avhengig av Spotify (som pendler - blir småsprø av å ikke høre på musikk på toget tur retur jobb x antall timer PR uke...). Har leid ut bilen til en kompis når han har hatt behov for bil, men tør ikke det mtp feilen som er på den nå... jeg har muligens funnet en rimeligere løsning å fikse det på enn først antatt- så krysser fingrene for det. Hadde nok klart meg helt greit uten (det er dyrt med bil ja!). Men om jeg selger, må jeg ha penger for å cashe ut tapet for å ikke selge den med heftelser :-/ skal virkelig sjekke ut dette med bilen! 

Jeg leier, og det er nok ikke en typisk ålreight air bnb leilighet i forhold til det jeg har sett på tidligere derfra :/  

har ingen andre abonnenter :-) 

Jeg har ca 26500 utbetalt pr. Mnd, og de faste utgiftene pr. Dags dato er 24500.. 

Det er helt uaktuelt å melde seg på luksusfellen. Jeg har angst fra før, så skal hvertfall ikke oute meg på TV. Så PR-kåt blir jeg aldri :-P 

jeg føler vel ikke helt at jeg bortforklarer gjelden med ekser osv., men vil ikke skrive for mye her. Mye av det som nå er forbruksgjelden kommer av at jeg ble rundlurt av en eks og endte med flere hundre tusen i minus og måtte etablere meg totalt på nytt. Jeg hadde vært dum og naiv- men tar det på tabbekontoen. Jeg har jo blitt kvitt en god selv gjeld de siste årene også- før det på en eller annen måte har snudd igjen nå.. jeg har også en erstatningssak (eller to faktisk) inne til behandling- og disse pengene blir selvfølgelig puttet rett inn i gjelden. Også har jeg vært sløv og ikke hatt oversikt og brukt for mye (pluss disse mnd jeg hadde uten inntekt i det hele tatt under studietiden). Fikk fast inntekt for litt over ert år siden- det Hjalp veldig! Har spart mange tusen i året på å ha klart å samle såpass som jeg har. Har avtale med banken min i morgen- håper på noen forslag derfra. 

kan du sette opp budsjettet for de 24.500?:)

Skrevet

Dette var såpass stort beløp at økonomisk rådgiving via Nav eller noe (gratis) kanskje er det beste..

Anonymkode: 5cc02...e22

• Liker 2
Skrevet

Betaler du for mye skatt? Oppdater skattekortet ditt og betal ekstra på gjelden med de pengene.

Kan du poste oversikt over de forskjellige lånene med renter? Jeg ville delt de inn i bolker med 5% renter (0-5, 6-10, 11-15, 16-20, 21-25, 26-30) og betalt den minste gjelden i hver bolk. hvis du har lån som er små bør du betale de ned, mange kreditorer gjør deg mindre kredittverdig om mindre istand til å refinansiere.

Du bør også skaffe deg en ekstrajobb. Med høye renter vil noen tusen ekstra nå utgjøre mye forskjell i renter totalt sett.

Skrevet

Få opp budsjettet ditt her, så skal vi se om du kvalifiserer til gjeldsordning.

Anonymkode: 41692...729

• Liker 1
Skrevet

Kan du kontakte de du har gjeld hos og prøve å få til en litt lenger nedbetalingstid? Så har du litt mer i mnd, selv om du må betale over lenger tid.

Skrevet

Du sier du har store reiseutgifter (i overkant sv 2.000 per mnd). Er dette billånet? For i så fall kommet forsikring, veiavgift, drivstoff, bompenger, parkering osv i tillegg...

Skrevet

Siden du har 1 million i gjeld... ville jeg valgt faktisk luksusfellen.
Gjelden fra studie tiden er noe man kan overleve med og nedbetale saktens men sikkert, og alltid få løsninger med.

Det andre på rundt 600 000 er litt vel mye. :( 
Skjønner du er deprimert. Du kan få hjelp av nav også om luksusfellen ikke er alternativ. Si at du sliter med økonomien og trenger hjelp. Er trist at du skal ha en slik tyngde, men sånt skjer.

Sitat

Nav hjelpetelefonen ba meg begynne å misligholde lånene mine, først da hadde jeg krav på hjelp. Men det stikker så sinnsykt langt inne..

Du burde gjøre det nav har sagt, det sitter kanskje langt inne, men du må faktisk gjøre noe før det blir verre. 

Skrevet

"Valgt luksusfellen" foreslår flere her. Sannsynligheten for å bli med er nok meeeget lav. Og ts selv vil ikke dette. 

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, Pikeliten skrev:

"Valgt luksusfellen" foreslår flere her. Sannsynligheten for å bli med er nok meeeget lav. Og ts selv vil ikke dette. 

Selv om ts ikke velger å gå til luksusfellen kan ts se igjennom om hun/han finner noen tips om budsjett hun/han kan bruke. 
Synes selv Luksusfellen har hjulpet min økonomi (f.eks blitt flinkere å sette av penger). Har også laget en budsjett tavle lik den i luksusfellen. ^_^
Bedre å planlegge når man har noe å se på.

Skrevet
10 minutes ago, Drakan said:

Selv om ts ikke velger å gå til luksusfellen kan ts se igjennom om hun/han finner noen tips om budsjett hun/han kan bruke. 
Synes selv Luksusfellen har hjulpet min økonomi (f.eks blitt flinkere å sette av penger). Har også laget en budsjett tavle lik den i luksusfellen. ^_^
Bedre å planlegge når man har noe å se på.

Absolutt. Luksusfellen har mange gode råd, også til de som ser på.

Skrevet

Du har jo en god inntekt på 26.500 og husleie på bare 7400 inkl strøm, internett og TV, hvor går resten av midlene?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo en god inntekt på 26.500 og husleie på bare 7400 inkl strøm, internett og TV, hvor går resten av midlene?

Hun betaler jo 15400 på gjeld?

Anonymkode: 5cc02...e22

• Liker 7
Skrevet

Ha med å tjene ekstra i helgene på å selge musa di? Vet det høres drastisk ut, men ser du ok ut og greier det kan en slik løsning slette gjelden din helt på et par år. 

Anonymkode: 143b2...9b6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du klarer fint å forhandle uten luksusfellen. 

Selg så mange ting du klarer, slik at smålånene forsvinner. 

Endret av Minitroll
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha med å tjene ekstra i helgene på å selge musa di? Vet det høres drastisk ut, men ser du ok ut og greier det kan en slik løsning slette gjelden din helt på et par år. 

Anonymkode: 143b2...9b6

Me too#

Anonymkode: a7f43...9d4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...