Gå til innhold

skal plystring etter kvinner bli ulovlig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

burde det vært ulovlig å plystre etter damer på gaten ? ser noen feminister vil gjøre dette ulovlig nå og gi bøter til menns som plystrer eller kommenterer kvinner som går forbi dem på gata. de kaller dette for hate speech.  snart vil det jo være ulovlig å bare si hei til en kvinne i tilfelle hun vil bli krenket 

eller er dette helt bak mål ?

Anonymkode: 2e4d5...c7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snart må menn se ned i bakken med en gang kvinner befinner seg i nærheten, for å ikke bli ankalget for voldtekt.

Anonymkode: a4ecf...ef3

• Liker 4
Gjest Catalina Culès
Skrevet

De der feministene burde jekkes kraftig ned, de er jo så blåst i hodet sitt som det går an. 

Skrevet

Dere menn som plystrer, har dere noensinne opplevd damer som plyster etter dere? Jeg tror ikke jeg kjenner til noen kvinner som har gjort det. 

En annen ting er at dere blir vel fornærmet og skjeller ut kvinner som ikke responderer på plystringa, før dere skjønner at plystringa er bortkasta da kvinnene ikke kan høre dere pga hørselskader oppstått pga altfor høy musikk.

Anonymkode: 937f8...c3c

• Liker 9
Skrevet

Plystring og hoiing etter kvinner er negativ oppmerksomhet. Ulovlig er kanskje å dra det litt vel langt, men at det blir slått ned på blant diverse arenaer synes jeg virkelig er på sin plass. 

Dersom du ikke klarer å se forskjellen på plystring og en normal samtale er det vel egentlig du som har et problem. 

Anonymkode: b52ee...ada

• Liker 23
Skrevet

Ulovlig... tja, men det er bra at slik oppførsel blir slått ned på. Trakassering er ikke greit.

Og om man ikke kan snakke til kvinner på en normal og respektfull måte så er du en del av problemet. 

• Liker 11
Skrevet

Alt som kommer fram om dagen og alt fokus på trakassering er bare positivt og skulle gjerne vært gjort for lengst. Man burde kanskje heller heie fram en diskusjon om hva som er greit og ikke, dette handler noe mer alvorlig enn noe som kan betegnes som å føle seg "krenket".. det sier seg selv at man ikke kan trekke paralleller mellom om det å si hei og det å bedrive seksuell trakassering 

• Liker 6
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere menn som plystrer, har dere noensinne opplevd damer som plyster etter dere? Jeg tror ikke jeg kjenner til noen kvinner som har gjort det. 

En annen ting er at dere blir vel fornærmet og skjeller ut kvinner som ikke responderer på plystringa, før dere skjønner at plystringa er bortkasta da kvinnene ikke kan høre dere pga hørselskader oppstått pga altfor høy musikk.

Anonymkode: 937f8...c3c

Jeg har opplevd det flere ganger, syntes det var hyggelig :)

Gjest solavskjerming
Skrevet

Trakassering meg her og trakassering meg der. Når skal disse kvinnene roe seg ned noen hakk og ikke føle seg krenket av alt mulig? Det må være ufattelig slitsomt i lengden å tåle så himla lite...

Skrevet
3 minutter siden, lillevennen skrev:

det sier seg selv at man ikke kan trekke paralleller mellom om det å si hei og det å bedrive seksuell trakassering 

Gjør det? De aller fleste eksemplene som ble trekt frem og karakterisert som trakassering i "10 hours walking in New York" klippet som det ble så mye oppstyr om for et par år siden var jo av typen "hei", "god morgen", "hvordan går det", osv. Og det var jo stor enighet blant kvinnene her på KG, i media og ellers om at dette var forferdelig trakassering.

Anonymkode: 98c95...162

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet blir snart hva skal til for og ikke krenke Norske kvinner. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er litt delt her. Plystring eller kommentarer på gata er jo ubedt oppmerksomhet, og noe poengløst... hva det noen gang leda til? Men derfra til å forby det... Jeg vet ikke. Jeg vet heller ikke om det hadde hatt noen effekt. Det skjer jo generelt lite av det i Norge, det er mest i utlandet, særlig Sør-Europa jeg har opplevd det. Jeg vet at noen ser på det som et kompliment, men veldig mange gjør ikke det. Jeg synes ikke det er galt at fremmede snakker til hverandre, men å si "hei" er noe annet enn å rope noe objektiviserende etter noen. Det virker som veldig mange med vilje gjør seg litt dumme og setter likhetstrekk mellom å lage hvislelyder av ymse slag, som man kunne gjort etter et dyr, og å snakke til et menneske på en normal måte.

Dette ble litt mye på en gang, merka jeg, but in the end; Nei, jeg tror ikke et forbud har noe for seg.  

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, RoH skrev:

Mission impossible.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det? De aller fleste eksemplene som ble trekt frem og karakterisert som trakassering i "10 hours walking in New York" klippet som det ble så mye oppstyr om for et par år siden var jo av typen "hei", "god morgen", "hvordan går det", osv. Og det var jo stor enighet blant kvinnene her på KG, i media og ellers om at dette var forferdelig trakassering.

Det handler jo mer om hvordan disse mennene tar kontakt og ikke akkurat hva de sier. Det må du vel da forstå? 

Anonymkode: b52ee...ada

• Liker 5
Skrevet

Catcalling er ubehagelig. Mange menn forstår at det er ubehagelig og trakkaserende for kvinner, tusen takk til dere. Til kvinner og menn som er at de som føler ubehag av catcalling må skjerpe seg, skjerp dere.

• Liker 10
Gjest supernova_87
Skrevet
3 minutter siden, bortebra skrev:

Jeg er litt delt her. Plystring eller kommentarer på gata er jo ubedt oppmerksomhet, og noe poengløst... hva det noen gang leda til? Men derfra til å forby det... Jeg vet ikke. Jeg vet heller ikke om det hadde hatt noen effekt. Det skjer jo generelt lite av det i Norge, det er mest i utlandet, særlig Sør-Europa jeg har opplevd det. Jeg vet at noen ser på det som et kompliment, men veldig mange gjør ikke det. Jeg synes ikke det er galt at fremmede snakker til hverandre, men å si "hei" er noe annet enn å rope noe objektiviserende etter noen. Det virker som veldig mange med vilje gjør seg litt dumme og setter likhetstrekk mellom å lage hvislelyder av ymse slag, som man kunne gjort etter et dyr, og å snakke til et menneske på en normal måte.

Dette ble litt mye på en gang, merka jeg, but in the end; Nei, jeg tror ikke et forbud har noe for seg.  

Jeg tror det du sier om objektivisering er litt cluet. Eller seksualisering. Men gud forby at flørting blir ulovlig. Hva skjedde med å bli sjarmert når noen vier deg litt positiv oppmerksomhet, enten det er vennlig "flørt" eller interessert flørt? Er vi blitt så dårlig på kroppsspråk og grenser at vi må sette forbud og absolutter på alt? At uten disse så klarer vi ikke å gi gode nok uttrykk for at "haha, hyggelig at du flørter, men jeg er ikke interessert" og videre respektere og akseptere disse grensene? 

Hvordan lærer vi videre opp barna våre til å bli respektfulle mennesker som tar hensyn til andres grenser når alt de lærer er å forholde seg til regler og påbud/forbud?

Skrevet

Dette blir litt som å spørre "Burde ran av gamle damer være ulovlig? " 

Altså - det er sjokkerende at man skal trenge regler og lover for noe som burde si seg selv. Det handler om normal folkeskikk. 
Er du interessert i en dame så gå bort å si hei og presenter deg slik man ville gjort med menn man vil snakke mer med (f.eks på felles hobby, skole eller arbeidsplass). Å plystre etter kvinner viser igjen en mentalitet om at kvinner er til for mannens seksuelle og fysiske nytelse, at mennene som plystrer tror at de kan ta seg til rette i en kvinnes - et menneskes - liv helt uten videre bare fordi de selv har lyst. 

Det største problemet med plystring etter kvinner er ikke bare den ubehagelige og nedverdigende inntreningen i livet som potensielt kan ødelegge hele dagen og uka for henne, men det er ikke til å glemme eller legge under en stein at menn reagerer med aggresivitet om man ikke snur seg, og enda mer hets om man snur seg og responderer på plystringen. 

Personlig har jeg blitt løpt etter og revet i håret ned til bakken og slått fordi jeg ikke har respondert på plystring , 
og når jeg har snudd meg å sagt på en dempet måte "skjerp dere" så har jeg blitt trua med voldtekt og aggresjon, 
og når jeg har forsøkt å være vennlig å smile til de som plystrer så følger de opp med "vil du ha pikk eller? kom her a, skal du få smake litt pikk søta!" , og det alene understreker hvor sexistisk plystring er når de tror at et smil betyr at man vil ha pikken dems. 

Anonymkode: 25a67...63d

• Liker 12
Skrevet
10 minutter siden, RoH skrev:

Nei, det store spørsmålet er hva i helvete skal egentlig til , hvor mange kvinner må si fra om at menn må oppføre seg bedre mot de, for at menn skal endre holdningene sine????? Det er hos holdningen til menn problemet ligger, og ikke hos kvinner som sier i fra at ting er ubehagelig . 

Anonymkode: 25a67...63d

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...