Gå til innhold

Forventninger lengde på sykemelding fra kollegaer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er (relativt) ung, 37 år, og fikk hjerteinfarkt for to uker siden. Jeg fikk først 2 uker 100 % sykemelding fra legene på Ullevål og har i dag vært hos fastlegen som ga meg 2 uker til med 100 % sykemdleing. Jeg er virkelig ikke i form enda og fikk beskjed om å ikke engang gjøre aktiviteter så jeg ble andpusten de første to ukene. Nå går det litt bedre men det tar tid å venne kroppen til 5 medisiner og få den igang etter en liten skade på hjertet.

Virker som mine kollegaer ikke forstår dette helt og de maser om når jeg skal tilbake på jobb. Jeg har noe ansvar for annet personale men min sjef har delegert dette så det er ikke noe problem. Sjefen har forøvrig ikke mast. Bare ønsket meg god bedring.

Hva ville dere mene er "normal" tid å være borte 100 % fra jobb etter et hjerteinfarkt? Jeg synes det er rart (og ganske slitsomt) å bli "mast" på. Jeg har dårlig nok samvittighet som det er :(

Anonymkode: 33fd7...407

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo! Du har hatt hjerteinfarkt. Ikke tenk på det en gang. Hadde du vært min kollega hadde jeg ikke forventet å se deg på veldig lenge. Nå må du først og fremst ta vare på deg seg. God bedring! 

• Liker 23
Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Noen er borte i flere mnd. Hjerteproblemer innebærer ofte en endring i livsstil og det er en stor omveltning i hverdagen. Det kan og oppleves svært skremmende. Synes du skal gi deg den tiden DU trenger uansett om det er 1 eller flere mnd. Forhåpentligvis maser kollegaer forde de vil du skal vite at de savner deg, men du kan bare si til dem at det og stresser deg litt for nå trenger du tid for deg selv. 

Skrevet
9 minutter siden, Leo skrev:

Hallo! Du har hatt hjerteinfarkt. Ikke tenk på det en gang. Hadde du vært min kollega hadde jeg ikke forventet å se deg på veldig lenge. Nå må du først og fremst ta vare på deg seg. God bedring! 

Helt enig!  Ta vare på deg selv, det er det absolutt viktigste nå.  Kan du eventuelt kontakte sjefen og be ham/henne ta en prat med de som maser og be dem om å gi deg ro om du synes det er vanskelig å sette ned foten selv?

God bedring!

• Liker 3
Skrevet

Kjære vene hjerteproblemer er ikke noe man skal kødde med. Du skal absolutt ikke dra tilbake på jobb før du er klar for det. Ikke stress i det hele tatt, hvor lang tid man trenger etter noe slik er veldig variabelt. Du får bare svare at du er tilbake når du er frisk nok og ikke ønsker mer diskusjon rundt det. 

Anonymkode: 5012c...93d

• Liker 3
Skrevet

Herregud, jeg hadde ikke forventet å se deg på månedsvis! De er ufattelig urimelig. 2 ukers sykemelding for en så omfattende skade? Hadde de følt det samme om du ble påkjørt av buss? Vær borte så lenge du trenger, med verdens beste samvittighet. Masse god bedring :) 

ps: fortell kollegaene dine at det ikke er du som bestemmer om du skal sykemeldes. Si at det er legene som sykemelder deg fordi hn syns du er for syk til å jobbe!

• Liker 7
Skrevet

Kan hende kollegaene ikke forstår alvoret, eller ikke helt skjønner det som har skjedd enda. 
Slapp av, fokuser på det som gjør deg bedre. Snakk med sjefen om han/hun kan forklare litt hva som har skjedd til andre. 
God bedring. 
Håper du blir helt frisk igjen. :lillesky2:

• Liker 3
Skrevet

Inntil 4 uker er den noramle lengde på sykemelding etter hjerteinfarkt. Unntaket er de som har hatt åpen operasjon med bytte av årer eller klaffer, men regner ikke med du er blandt dem. At det ta tid å venne seg til at man har hatt infarkt og må begynne på medisiner er en ting, men du kan ikke være sykemeldt i lange tider kun for å takle det. Du kan jo evt trappe opp gradvis på jobb, så ikke overgangen blir så stor. 

Anonymkode: 0e1fc...eec

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er (relativt) ung, 37 år, og fikk hjerteinfarkt for to uker siden. Jeg fikk først 2 uker 100 % sykemelding fra legene på Ullevål og har i dag vært hos fastlegen som ga meg 2 uker til med 100 % sykemdleing. Jeg er virkelig ikke i form enda og fikk beskjed om å ikke engang gjøre aktiviteter så jeg ble andpusten de første to ukene. Nå går det litt bedre men det tar tid å venne kroppen til 5 medisiner og få den igang etter en liten skade på hjertet.

Virker som mine kollegaer ikke forstår dette helt og de maser om når jeg skal tilbake på jobb. Jeg har noe ansvar for annet personale men min sjef har delegert dette så det er ikke noe problem. Sjefen har forøvrig ikke mast. Bare ønsket meg god bedring.

Hva ville dere mene er "normal" tid å være borte 100 % fra jobb etter et hjerteinfarkt? Jeg synes det er rart (og ganske slitsomt) å bli "mast" på. Jeg har dårlig nok samvittighet som det er :(

Individuelt. Noen blir uføretrygdet etterpå andre klarer å gå tilbake i jobb på fulltid etter noen måneder. Om ca. to måneder vil du kunne vurdere hva du trenger av tid. 

Anonymkode: 7ab2d...7cd

• Liker 2
Skrevet

Hjelpe meg..hjerteinfarkt som 37 åring? Høres helt grusomt ut. Hør på legen og din egen kropp og gi blaffen i alt annet. Du kommer ikke særlig langt uten hjerte..

Lurer også litt på hva som lå bak innfarktet hos en så ung person. Hvis arbeidssituasjonen din er svært stressende f.eks bør du jo absolutt tenke på det også videre..

Anonymkode: c6106...162

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for lykkeønskninger og svar fra dere alle.

Legen har beroliget meg med at det er helt i orden å være sykemeldt lenger enn to uker. Og noen nevnte noe om at jeg ikke må bli for lenge og det er heller ikke meningen. Jeg har på ingen måte fått depresjon (som er vanlig) eller særs vanskelig for å takle det. Jeg ble stentet og det er "fikset" nå, men det er også til dels store bivirkninger som anbpusthet, kvalme og hodepine av noen av medisinene. I tillegg regner jeg med at det ikke er uvanlig at kroppen har fått seg et "trøkk" etter et infarkt.

Dette innebærer ingen livsstilsendringer siden jeg er normalvektig, spiser sundt (mer fisk enn de fleste faktisk), er aktiv og trener (dans) 3 ganger i uken. Jeg har aldri hatt høyt kolesterol - snarer tvert i mot har det vært litt lavt. Men jeg har siden jeg har vært ung hatt litt høyt blodtrykk - noe flere i familien har. Snuser/røyker ikke og drikker veldig, veldig sjeldent alkohol. Jeg fikk tilbud om rehabilitering men i samråd med legene fant vi ut at det ikke var nødvendig siden jeg ikke behøver å gjøre noen endringer eller lære om kosthold/trening utover de jeg kan og vet fra før. Har fått tilbud om å være med på "hjerteskolen" på det lokale sykehuset, der de også har opptrening, men det starter ikke før om 3 uker.

Så ja - det kan skje alle ser det ut til! Men jeg er ikke blitt redd for at det skal skje igjen. Trenger bare litt mer tid på å komme meg, og da hjelper det ikke med sms'er og meldinger på messenger fra kolleager om  hjelp til div. på jobb og spørsmål om jeg ikke snart er tilbake.

TS

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Individuelt. Noen blir uføretrygdet etterpå andre klarer å gå tilbake i jobb på fulltid etter noen måneder. Om ca. to måneder vil du kunne vurdere hva du trenger av tid. 

Anonymkode: 7ab2d...7cd

Jobber du i helsevesnet og har god kjennskap til dette? Jeg fikk nemlig ikke inntrykk av legene at det ville bli så lang sykemelding. I hvert fall ikke 100 %. Og det håper jeg virkelig heller ikke det blir.

Skrevet

Det er jo egentlig helt urelevant hva som er "vanlig" sykemeldingstid etter en sånn hendelse ovenfor dine kollegaer. 

Synes det er veldig spisellt at de tillater seg å mase og lure på NÅR du kommer tilbake. Det er en sak mellom deg og arbeidsgiver. Jeg hadde også blitt sur om kollegaer la seg oppi hvor lenge jeg skulle være borte.

Noe helt annet om de sier at de håper du blir frisk raskt og håper du kommer tilbake snart fordi de savner deg osv. 

Anonymkode: 1c549...4ca

• Liker 3
Skrevet

Hei TS!

Jeg er sykemeldt for tiden, har vært sykemeldt i tre uker og var hos fastlegen i går og ble sykemeldt for 14 dager til og blir nok borte lenger enn det også.  Jeg skjønner frustrasjonen din over dette maset og at det kan være vanskelig å takle, har opplevd det selv. 

I begynnelsen av sykemeldingsperioden min var det flere kollegaer som maste på meg via SMS og Messenger, både om ting de trang hjelp til på jobb (som de kan finne ut av uten å spørre meg om de gidder å gjøre en liten innsats, men det er lettvint å spørre meg som har det i hodet) og spørsmål om hvor lenge jeg blir borte/når jeg kommer tilbake.  Jeg svarte på en del av dem, men når det stadig kom nye meldinger kjente jeg at det ble for mye og at jeg måtte sette ned foten. 

Jeg sendte en epost til alle kollegaene mine med sjefen på kopi om at ikke jeg dessverre vet når jeg er tilbake og ba dem om å respektere at jeg er syk og trenger ro så lenge jeg er sykemeldt.   Dette har kollegene mine respektert og jeg har bare fått noen meldinger av typen "Fortsatt god bedring", "Håper du har det bedre" etc. etter det.  

God bedring :) 

Anonymkode: a6430...b29

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for lykkeønskninger og svar fra dere alle.

Legen har beroliget meg med at det er helt i orden å være sykemeldt lenger enn to uker. Og noen nevnte noe om at jeg ikke må bli for lenge og det er heller ikke meningen. Jeg har på ingen måte fått depresjon (som er vanlig) eller særs vanskelig for å takle det. Jeg ble stentet og det er "fikset" nå, men det er også til dels store bivirkninger som anbpusthet, kvalme og hodepine av noen av medisinene. I tillegg regner jeg med at det ikke er uvanlig at kroppen har fått seg et "trøkk" etter et infarkt.

Dette innebærer ingen livsstilsendringer siden jeg er normalvektig, spiser sundt (mer fisk enn de fleste faktisk), er aktiv og trener (dans) 3 ganger i uken. Jeg har aldri hatt høyt kolesterol - snarer tvert i mot har det vært litt lavt. Men jeg har siden jeg har vært ung hatt litt høyt blodtrykk - noe flere i familien har. Snuser/røyker ikke og drikker veldig, veldig sjeldent alkohol. Jeg fikk tilbud om rehabilitering men i samråd med legene fant vi ut at det ikke var nødvendig siden jeg ikke behøver å gjøre noen endringer eller lære om kosthold/trening utover de jeg kan og vet fra før. Har fått tilbud om å være med på "hjerteskolen" på det lokale sykehuset, der de også har opptrening, men det starter ikke før om 3 uker.

Så ja - det kan skje alle ser det ut til! Men jeg er ikke blitt redd for at det skal skje igjen. Trenger bare litt mer tid på å komme meg, og da hjelper det ikke med sms'er og meldinger på messenger fra kolleager om  hjelp til div. på jobb og spørsmål om jeg ikke snart er tilbake.

TS

Gi beskjed til sjefen din om at kollegaene dine ber om hjelp etc når du er sykemeldt, så kan de få beskjed om å slutte med dette 

Anonymkode: e234b...55f

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du operert? Drit i kolegaene. Neste gang svarer du..jeg har hatt infarkt

Anonymkode: 508c5...b01

Skrevet

Veldig spesielt at det virker som om kollegaene dine ikke forstår omfanget av et hjerteinfarkt. Det er jo helt utrolig! Ta den tiden du trenger! Jeg har ingen anelse om hva som er normalt. Men det tar tid å komme seg. Både fysisk og psykisk. Samtidig er det jo kjekt å komme tilbake på jobb igjen, men du må få tid å komme deg først. Ha 100% sykemelding og deretter spør om legen kan gi deg f.eks. 50% sykemelding (eller mer/mindre). Da kan du f.eks. jobbe annenhver dag isteden, halv dag, få tilrettelagt for mange pauser gjennom arbeidsdagen istedenfor å kjøre på med 100% arbeid gjennom en hel arbeidsdag. Det er nok lurt å begynne forsiktig enn å kjøre på og videre få lengre tids sykemelding pga. stress/psykisk/fysisk. 

• Liker 1
Skrevet

Det er tøft for kroppen med de meditorer du får. Eks den sorten du bruker et år pga stentet, reagerer mange på. Nedturen kan komme hos deg senere. Ta den tiden du trenger. 

Anonymkode: 508c5...b01

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...