AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #1 Skrevet 24. oktober 2017 Vi er inne i en periode med sykdom. Vesla har fått feber. Hun er 2 år. Så langt kun feber. Det jeg lurer på er hvordan vi skal gjøre det i forhold til Paracet. Vi har tenkt at det beste er å gi om natten slik st hun får sove. Om dagen prøver vi å ikke gi men la kroppen jobbe. Hva blir riktig? Er veldig redd for natten og at man ikke klarer å følge med hele tiden. Anonymkode: 21775...5cc
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #2 Skrevet 24. oktober 2017 Gi etter allmentilstand. Blir hun slapp, har vondt, er tydelig redusert samt har høy temp, så gi paracet. Jeg har pleid å gi til natten mtp god søvn, søvn er viktig for å bli frisk. Man blir ikke verken fortere eller saktere frisk av å ta paracet - det blir bare mer behagelig å være syk. Anonymkode: 16777...034 2
Vera Vinge Skrevet 24. oktober 2017 #3 Skrevet 24. oktober 2017 Jeg har også gitt ut fra allmenntilstand, men jeg vet av erfaring med mine barn at de alltid får dårlig nattesøvn ved feber og ligger og vrir seg i timesvis og er plaget hvis de ikke får paracet/ibux. Og jeg tenker søvn er viktig for barna ved sykdom. Har da helst bare gitt om kvelden og evt i løpet av natta. Og så har ofte en av oss sovet sammen med det syke barnet ved høy feber, så vi føler vi har bedre kontroll i løpet av natta.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #4 Skrevet 24. oktober 2017 Vi har gitt på natta for å bedre søvnen og på dagtid ved behov (vurdert almenntilstanden). Selvfølgelig aldri over anbefalt dose. Synes ikke det er nødvendig at de har unødvendig mye vondt, men hvis det er sykdom over en lang periode begrenser vi det litt. En ulempe med Paracet er at jeg synes det er vanskeligere å vurdere hvordan formen er sånn egentlig. Anonymkode: db5d3...c49
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #5 Skrevet 24. oktober 2017 Med mindre temperaturen er 40+ gir vi sjelden Paracet på dagtid. Er allmenntilstanden påvirket får de selvfølgelig da. Til natta kan jeg gi hvis temp er over 39,5 og de har vært høyere på dagen. Men jeg har barn som tåler det godt og som regel sover selv om de er febrile. De aller fleste barn tåler feber godt, mye bedre enn oss voksne. Men det er ikke feil å gi ved lavere temperatur heller hvis barnet ikke har det greit. Følg magefølelsen din! God bedring til jenta di Anonymkode: b292f...213
Gjest GoldenLioness Skrevet 25. oktober 2017 #6 Skrevet 25. oktober 2017 Har aldri gitt min 2 åring Paracet. Barn tåler høy feber bedre enn voksne. Med mindre feberen blir veldig høy(for et barn) så lar vi han ri det ut.
våren14 Skrevet 25. oktober 2017 #7 Skrevet 25. oktober 2017 Gir helst ikke paracet ved feber, med mindre almenntilstanden er så dårlig at det trengs. Feber trengs jo for å bli frisk igjen. Evt til natta, men ofte sover hun greit når hun har feber. Ved forkjølelse UTEN feber derimot, da blir det ofte en paracet de par første kveldene, tror det ofte startet med vondt i halsen, for da trenger hun smertestillende for å få sove litt. Så ser det an etter situasjon, men gir helst ikke ved normalt lav feber.
Minlillelykke Skrevet 25. oktober 2017 #8 Skrevet 25. oktober 2017 Vi gir ikke paracet om han ikke har tydelig vondt. Vi har erfart at om vi gir igjennom dagen får han så mye energi at sykedomsfoløpet forlenges. Vi gir ved søvn på dagtid og før han legges på kvelden
Vera Vinge Skrevet 25. oktober 2017 #9 Skrevet 25. oktober 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har gitt på natta for å bedre søvnen og på dagtid ved behov (vurdert almenntilstanden). Selvfølgelig aldri over anbefalt dose. Synes ikke det er nødvendig at de har unødvendig mye vondt, men hvis det er sykdom over en lang periode begrenser vi det litt. En ulempe med Paracet er at jeg synes det er vanskeligere å vurdere hvordan formen er sånn egentlig. Anonymkode: db5d3...c49 Enig i det siste. I tillegg vil jeg tro svingninger opp og ned i temperatur ikke er så behagelig. På dagen har mine barn av en eller annen grunn ofte sovet greit selv ved mye feber, men har tydelig mye ubehag om natta, kanskje fordi feberen er stigende utover kvelden og det er ubehagelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå