Gå til innhold

Transport av hund i bil

Gjest Avocado

Anbefalte innlegg

Gjest Avocado

Her kan de som brenner for sikring av hund i bil få diskutere dette ☺ (pga enorm avsporing i Pilotfruetråden på rampelys)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes to måter å sikre hund forsvarlig og etter regler. Enten i sele som festes i bilbelte, eller i bur som er sikret så det ikke kan flakse avgårde i en ulykke. Enkelt og greit. I noen tilfeller kan man jo ha dem i bagasjen på stasjonsvogn, men da MÅ det være gitter som hindrer hunden å komme frem i bilen, samtidig vil hunden bli kastet ganske bra rundt hvis det skulle skje en ulykke. 

Anonymkode: 73e99...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Avocado skrev:

Her kan de som brenner for sikring av hund i bil få diskutere dette ☺ (pga enorm avsporing i Pilotfruetråden på rampelys)

Det er pålagt å sikre både barn og dyr i bil, det er udiskutabelt. 

Anonymkode: 589e7...598

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er pålagt å sikre både barn og dyr i bil, det er udiskutabelt. 

Anonymkode: 589e7...598

Skjønner liksom ikke hvor stor diskusjon man kan lage av noe sånt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow

Vi har nylig kjøpt kollisjonstestet bur fra Variocage som er festet godt baki bilen. Det er for vår egen sikkerhet og selvfølgelig hundens. Jeg er veldig skeptisk til seler etter å ha sett dem bli kollisjonstestet.

Man kan få tak i relativt gode og sikre bilbur for rundt 2000 kr og oppover som jeg vet om. Da må de selvfølgelig festes godt. Dette er en naturlig del av utgiftene til det å ha hund og jeg syns ikke noen unnskyldning er god nok for å ikke ha det. 

Og dere, vær så snill å ikke benytt dere av plastikkbur eller innebur i bilen! De blir fullstendig ødelagte i ulykker og kan gjøre mer skade en nytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten All Safe hundesele eller et godt kollisjonstestet bilbur. Vi bruker begge deler da vi ikke har plass til Variocagen i den ene bilen. 

Noe av det verste jeg ser er disse små "bilseteburene" som man spenner fast til bilens sete og hvor man fester hunden i en helt vanlig klipssele, samt gitterbur som blir rene eggedeleren ved en kollisjon. :nei::nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regler for sikring av dyr faller inn under bestemmelsene sikring av last. Av hensyn til passasjerene. 

Det finnes selvfølgelig gode og mindre gode måter å sikre hunden, også for hundens del. Men sannheten er at et dyr svært sjeldent vil overleve en ulykke. I bur vil den bli knust, selv i lavere hastigheter. Og en sele vil kveste dyret uansett utforming. Så riktig sikring handler primært om at passasjerene ikke skal få dyret i bakhodet. 

Pilotfrue-tråden har jo tatt helt av på dette området, og drukner i folk som ikke har forstått dette. Virker som om mange trur at et bur er ekvivalent med et bilsete tilpasset høyde og vekt, og trepunkts sele. 

Anonymkode: a26e8...82d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2017 den 19.21, AnonymBruker skrev:

Regler for sikring av dyr faller inn under bestemmelsene sikring av last. Av hensyn til passasjerene. 

Det finnes selvfølgelig gode og mindre gode måter å sikre hunden, også for hundens del. Men sannheten er at et dyr svært sjeldent vil overleve en ulykke. I bur vil den bli knust, selv i lavere hastigheter. Og en sele vil kveste dyret uansett utforming. Så riktig sikring handler primært om at passasjerene ikke skal få dyret i bakhodet. 

Pilotfrue-tråden har jo tatt helt av på dette området, og drukner i folk som ikke har forstått dette. Virker som om mange trur at et bur er ekvivalent med et bilsete tilpasset høyde og vekt, og trepunkts sele. 

Anonymkode: a26e8...82d

Enig. En hund er kjøtt og bein, akkurat som et menneske. Når en kropp slenges i voldsom fart mot metallstenger så sier det seg selv at det ikke er mulig å overleve. En hund på 20 kg tilsvarer vel 600 kg om en bil bråstopper i 50 km/t. Eggdeler blir dessverre et godt uttrykk her.

Anonymkode: b5cb9...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten hund og bruker bur fra Sleepypod til liten hund (eller katt). Anbefaler denne siden http://www.centerforpetsafety.org/ for å lese mer om tester og hvilke produkter som er anbefalt. Etter å ha sett noen av testene ble bilselen kastet i søpla 

Anonymkode: 6c0da...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten hund og bruker bilsele fra ezydog. Det er selen som har kommet best ut i kræsjtester. I et bur vil hunden dø uansett, jeg føler det er større sjanse for at hunden overlever i sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2017 den 14.51, AnonymBruker skrev:

Det finnes to måter å sikre hund forsvarlig og etter regler. Enten i sele som festes i bilbelte, eller i bur som er sikret så det ikke kan flakse avgårde i en ulykke. Enkelt og greit. I noen tilfeller kan man jo ha dem i bagasjen på stasjonsvogn, men da MÅ det være gitter som hindrer hunden å komme frem i bilen, samtidig vil hunden bli kastet ganske bra rundt hvis det skulle skje en ulykke. 

Er klar over at jeg sikkert blir halshugd nå, men... er det ikke slik at det ikke finnes noen spesifikke regler for sikring av hund i bil? Annet enn at all last må sikres, såklart. 

Spesifikk situasjon: jeg kjører sjelden selv, sitter da helst foran med hunden på fanget eller ved føttene mine på gulvet. Hunden er svært rolig i bil og veier ca. 3 kg. Hva er forskjellen på å ha en hund på fanget/på gulvet eller en håndveske med samme vekt? Jeg leser ord som eggedeler og at dyr sjelden overlever bilulykker, hvorfor kan ikke hunden sitte slik da? 

Dette er ikke for å provosere, men fordi jeg virkelig lurer. Kjenner også en politimann som kjører med sin hund liggende i setet ved siden av, han sa at det var lovlig.

Anonymkode: 93920...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, AnonymBruker said:

Er klar over at jeg sikkert blir halshugd nå, men... er det ikke slik at det ikke finnes noen spesifikke regler for sikring av hund i bil? Annet enn at all last må sikres, såklart. 

Spesifikk situasjon: jeg kjører sjelden selv, sitter da helst foran med hunden på fanget eller ved føttene mine på gulvet. Hunden er svært rolig i bil og veier ca. 3 kg. Hva er forskjellen på å ha en hund på fanget/på gulvet eller en håndveske med samme vekt? Jeg leser ord som eggedeler og at dyr sjelden overlever bilulykker, hvorfor kan ikke hunden sitte slik da? 

Dette er ikke for å provosere, men fordi jeg virkelig lurer. Kjenner også en politimann som kjører med sin hund liggende i setet ved siden av, han sa at det var lovlig.

Fordi folk flest vil helst gi dyrene de er glad i en sjans til å overleve ihvertfall. Og den sjansen er høyere når den er sikret enn når du har den på fanget. Hva tror du skjer om airbagen utløses når du har den på fanget? Du risikerer at airbagen dreper hunden din bare av en bitteliten kollisjon der det ellers ikke ville vært noen fare for liv og helse.

Anonymkode: 842c6...0e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk flest vil helst gi dyrene de er glad i en sjans til å overleve ihvertfall. Og den sjansen er høyere når den er sikret enn når du har den på fanget. Hva tror du skjer om airbagen utløses når du har den på fanget? Du risikerer at airbagen dreper hunden din bare av en bitteliten kollisjon der det ellers ikke ville vært noen fare for liv og helse.

Anonymkode: 842c6...0e6

Å fremstille det som at jeg ikke er glad i dyret mitt er ganske unødvendig, syns du ikke?

Airbag er et godt poeng. Hva om hunden ligger på gulvet foran da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Å fremstille det som at jeg ikke er glad i dyret mitt er ganske unødvendig, syns du ikke?

Airbag er et godt poeng. Hva om hunden ligger på gulvet foran da?

Den vil bli slengt rundt avhengig av type kollisjon, for ikke å snakke om at beina dine vil kunne drepe den. Kikk litt på videoer hvor biler kolliderer i 40 km/t, så vil du få en anelse om hvilke krefter det er involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ulven skrev:

Den vil bli slengt rundt avhengig av type kollisjon, for ikke å snakke om at beina dine vil kunne drepe den. Kikk litt på videoer hvor biler kolliderer i 40 km/t, så vil du få en anelse om hvilke krefter det er involvert.

Vil ikke det samme skje i bur? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, AnonymBruker said:

I et godt bur av typen Variocage/Hercules/sveist stålbur har hunden iallefall en mulighet for å overleve, muligens kun teoretisk, men allikevel en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret».

Ordner man seg slik at man får hunden i hodet, så har man forsømt aktsomhetsplikten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om sikkerheten til passasjerene også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om sikkerheten til passasjerene også

Ja, og akkurat der kan ikke jeg se at det er noen forskjell på en håndveske og en hund med samme vekt, så lenge hunden er av typen som holder seg rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og akkurat der kan ikke jeg se at det er noen forskjell på en håndveske og en hund med samme vekt, så lenge hunden er av typen som holder seg rolig.

Man kan faktisk aldri garantere at en hund holder seg rolig. En hund som får panikk kan gjøre mye rart uansett hvor snill den er. En veske vil ikke febrilsk prøve å komme seg unna ved en ulykke 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...