AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #41 Skrevet 24. oktober 2017 4 minutes ago, AnonymBruker said: Ja, men hvis styret var klar over at det var en del annen dritt på det loftet enn bare ts sine ting, måtte det fjernes. De bestilte antagelig bil til det i utgangpunktet, og det er gjort så sent som mulig, der de kommer til et loft der ts sine ting stadig står i veien og aner ikke hva som er hva. Så uansett hvordan man vrir og vender på det har ts vært rimelig kjip og ansvarsløs her.. Anonymkode: 20ede...a84 Uansett hvordan man vrir og vender på det så har TS overholdt fristen borettslaget og styret selv satte for henne.... Anonymkode: 066f3...346 9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #42 Skrevet 24. oktober 2017 Jeg lurer virkelig på hvor mange av dere som har sittet i et borettslagsstyre? Og vet hvilket ansvar det medfører? Kjenner dere og til brannvesenets bestemmelser for lagring på loft og i kjellere? Jeg betviler sterkt at flere av dere uttaler dere på bakgrunn av kunnskap, fordi her er rikelig med synsing og meninger/uttalelser stikk i strid med lover og regler. Får man beskjed om å rydde ut av fellesarealene så venter mannikke til siste frist, man går i gang prompte. Om ts ikke hadde noen til å kjøre bort, så fikk hun flytte flyttelasset sitt tilbake i leiligheten. Det fremkommer også at dette er en gammel gård og ikke et nyere borettslag. Da er brannforskriftene enda strengere med hensyn til lagring på loft og andre steder. I verste fall her, så kan styret, hver og en, bli personlig økonomisk ansvarlig for skader fordi de ikke tar grep på ulovligheter. Å ringe Obos for å klage viser og hvor lite ts forstår av Obos sitt ansvar. Obos er forretningsfører for borettslagenes styrer de er ikke til som klageinstans når en beboer er misfornøyd med styrets sanksjoner overfor en beboer. Da må beboeren søke advokathjelp om han ikke selv klarer å gripe fatt i det han mener er urettferdig behandling. Og en ting til, dere, vi har her bare ts sin fremstilling av saken. Hvordan ville denne saken blitt fremstilt av styrelder, eller av brannvesenet? Hva ville dere tenkt om dere bodde i etasjen under loftet og det begynte å brenne? Både ts og mange andre er temmelig korttenkte. Anonymkode: 8555d...7df 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #43 Skrevet 24. oktober 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og da skulle styret ha satt fristen tidligere. Det er fristen det er noe galt med, og det er styret som har satt den. Om de måtte avbestille et døgn før, og dermed vite om alt var tømt eller ei en dag før, så kan de ikke sette fristen til samme dagen. For da har jo ikke beboerne nødvendigvis flyttet tingene sine, siden de har fått beskjed om at fristen for å flytte den er ettermiddagen den dagen. Anonymkode: 31a1a...d24 Hehe. Det komiske oppe i dette er at ts hevder det ikke var mulig for henne å få tak i flyttebil tidligere enn akkurat den dagen, så hadde styret satt fristen tidligere så hadde hun ikke hatt sjans til å flytte tingene sine. :-) Forøvrig. Som styremedlem i sameie ser jeg slike ting hele tiden. Folk som ikke gidder, ikke stiller opp, utsetter ting til siste liten, som må få to og tre purringer før ting blir gjort. Og når en tvist oppstår da er det rene julekvelden av protester. Anonymkode: eb0ab...ca6 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #44 Skrevet 24. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer virkelig på hvor mange av dere som har sittet i et borettslagsstyre? Og vet hvilket ansvar det medfører? Kjenner dere og til brannvesenets bestemmelser for lagring på loft og i kjellere? Jeg betviler sterkt at flere av dere uttaler dere på bakgrunn av kunnskap, fordi her er rikelig med synsing og meninger/uttalelser stikk i strid med lover og regler. Får man beskjed om å rydde ut av fellesarealene så venter mannikke til siste frist, man går i gang prompte. Om ts ikke hadde noen til å kjøre bort, så fikk hun flytte flyttelasset sitt tilbake i leiligheten. Det fremkommer også at dette er en gammel gård og ikke et nyere borettslag. Da er brannforskriftene enda strengere med hensyn til lagring på loft og andre steder. I verste fall her, så kan styret, hver og en, bli personlig økonomisk ansvarlig for skader fordi de ikke tar grep på ulovligheter. Å ringe Obos for å klage viser og hvor lite ts forstår av Obos sitt ansvar. Obos er forretningsfører for borettslagenes styrer de er ikke til som klageinstans når en beboer er misfornøyd med styrets sanksjoner overfor en beboer. Da må beboeren søke advokathjelp om han ikke selv klarer å gripe fatt i det han mener er urettferdig behandling. Og en ting til, dere, vi har her bare ts sin fremstilling av saken. Hvordan ville denne saken blitt fremstilt av styrelder, eller av brannvesenet? Hva ville dere tenkt om dere bodde i etasjen under loftet og det begynte å brenne? Både ts og mange andre er temmelig korttenkte. Anonymkode: 8555d...7df Ja, jeg har sittet i styret hos oss. Og det er ikke bare borettslagsloven som teller i slike tilfeller, men også lov om avtaler der det er siste inngåtte avtale som gjelder. Så dersom styret gir en frist i forhold til hva som enn skal gjøres i borettslagets regi, så er det den som gjelder. Det spiller ingen rolle om folk venter til siste liten eller ikke, for så lenge det gjøres innen den fristen styret har fastsatt så er det juridisk sett innenfor, uansett om man mener beboerne egentlig burde begynt før eller ikke. Som styre tar vi da høyde for det og setter en tidligere frist hvis vi mener at noe haster mer. Det er ganske enkelt Anonymkode: 45fb4...1e7 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #45 Skrevet 24. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer virkelig på hvor mange av dere som har sittet i et borettslagsstyre? Og vet hvilket ansvar det medfører? Kjenner dere og til brannvesenets bestemmelser for lagring på loft og i kjellere? Jeg betviler sterkt at flere av dere uttaler dere på bakgrunn av kunnskap, fordi her er rikelig med synsing og meninger/uttalelser stikk i strid med lover og regler. Får man beskjed om å rydde ut av fellesarealene så venter mannikke til siste frist, man går i gang prompte. Om ts ikke hadde noen til å kjøre bort, så fikk hun flytte flyttelasset sitt tilbake i leiligheten. Det fremkommer også at dette er en gammel gård og ikke et nyere borettslag. Da er brannforskriftene enda strengere med hensyn til lagring på loft og andre steder. I verste fall her, så kan styret, hver og en, bli personlig økonomisk ansvarlig for skader fordi de ikke tar grep på ulovligheter. Å ringe Obos for å klage viser og hvor lite ts forstår av Obos sitt ansvar. Obos er forretningsfører for borettslagenes styrer de er ikke til som klageinstans når en beboer er misfornøyd med styrets sanksjoner overfor en beboer. Da må beboeren søke advokathjelp om han ikke selv klarer å gripe fatt i det han mener er urettferdig behandling. Og en ting til, dere, vi har her bare ts sin fremstilling av saken. Hvordan ville denne saken blitt fremstilt av styrelder, eller av brannvesenet? Hva ville dere tenkt om dere bodde i etasjen under loftet og det begynte å brenne? Både ts og mange andre er temmelig korttenkte. Anonymkode: 8555d...7df Betaler du regningene dine den dagen du får de eller den dagen de forfaller? Leverer du inn selvangivelsen den dagen du får den eller venter du til du har tid og mulighet? Hva er vitsen med en frist mener du? Er det greit for deg at jeg sender regningene dine til inkasso noen dager før forfall, eller vil det oppleves som urimelig? Det er styrets problem at styret har planlagt dårlig. De kunne satt fristen tidligere, slik at de selv fikk forhandlingsrom, men når de ikke gjør det, kan de ikke uten videre skyve kostnaden over på TS. Hen har nemlig forholdt seg til fristen. Anonymkode: 5ca6c...021 10
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #46 Skrevet 24. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe. Det komiske oppe i dette er at ts hevder det ikke var mulig for henne å få tak i flyttebil tidligere enn akkurat den dagen, så hadde styret satt fristen tidligere så hadde hun ikke hatt sjans til å flytte tingene sine. :-) Forøvrig. Som styremedlem i sameie ser jeg slike ting hele tiden. Folk som ikke gidder, ikke stiller opp, utsetter ting til siste liten, som må få to og tre purringer før ting blir gjort. Og når en tvist oppstår da er det rene julekvelden av protester. Anonymkode: eb0ab...ca6 En frist er en frist uansett. Det er mulig TS ikke hadde rukket det hvis fristen var satt til et tidligere tidspunkt, men den var altså ikke det. Og det er det man juridisk sett skal forholde seg til. Anonymkode: 45fb4...1e7 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #47 Skrevet 24. oktober 2017 Ts skal ikke betale noe som helst. Ts fikk en tidsfrist, og denne tidsfristen overholdt hun. Det er egentlig ganske utrolig at mange i denne tråden mener at hun fortjener å bli straffet for å være treig eller lat eller ansvarløs, fordi hun ryddet i siste liten, INNENFOR tidsfristen. Det er vel heller ansvarsløst å ikke være istand til å overholde sine egne satte tidsfrister. Dette må du bare nekte på Ts, og uavhengig av om alt på loftet hadde vært ditt eller ikke forandrer ikke dette på saken. Styret prøver seg jo bare, de kan ikke kreve at du betaler for konsekvenser av avtalebrudd, når du ikke har brutt noen avtale. Anonymkode: 471dc...382 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #48 Skrevet 24. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En frist er en frist uansett. Det er mulig TS ikke hadde rukket det hvis fristen var satt til et tidligere tidspunkt, men den var altså ikke det. Og det er det man juridisk sett skal forholde seg til. Anonymkode: 45fb4...1e7 Ja det er flott å klaske på bordet sin juridiske rett, all den tiden de som sitter i et borettslagstyre må kaste bort FRITIDEN sin på å organisere og ordne opp ting i borettslaget UTEN BETALING. Og man faktisk vil gjøre en innsats. Enkelte folk eier ingen skam og er meget utakknemlige. Anonymkode: eb0ab...ca6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #49 Skrevet 24. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Ja det er flott å klaske på bordet sin juridiske rett, all den tiden de som sitter i et borettslagstyre må kaste bort FRITIDEN sin på å organisere og ordne opp ting i borettslaget UTEN BETALING. Og man faktisk vil gjøre en innsats. Enkelte folk eier ingen skam og er meget utakknemlige. Anonymkode: eb0ab...ca6 Mange borettslag har fett betalt, langt overbetalt etter min mening. I mitt lag tjener de ca 100k i året for å sitte i styret. Hvis du skal klage over en slik lønn vil jeg si at det er du som ikke eier skam... Anonymkode: 066f3...346 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #50 Skrevet 24. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja det er flott å klaske på bordet sin juridiske rett, all den tiden de som sitter i et borettslagstyre må kaste bort FRITIDEN sin på å organisere og ordne opp ting i borettslaget UTEN BETALING. Og man faktisk vil gjøre en innsats. Enkelte folk eier ingen skam og er meget utakknemlige. Anonymkode: eb0ab...ca6 Ja, det kan være frustrerende, men som styre har man ansvaret for planleggingen. For lovverk rundt avtaler gjelder uansett om styret føler folk bør begynne jobben før eller ikke. Mener man at noe må gjøres raskere enn noe annet, så må man ta det hensynet når man fastsetter fristen. Begynner du som styremedlem å rydde vekk ting før en frist, så kan styret bli ansvarlig for f. eks. tap av eiendeler som urettmessig er ryddet bort (rettmessig blir det først når styret begynner ryddejobben etter fristen det selv har satt utløper). Og som styremedlem kan man i tillegg bli personlig ansvarlig for å ta seg til rette på den måten. Anonymkode: 45fb4...1e7 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #51 Skrevet 24. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mange borettslag har fett betalt, langt overbetalt etter min mening. I mitt lag tjener de ca 100k i året for å sitte i styret. Hvis du skal klage over en slik lønn vil jeg si at det er du som ikke eier skam... Anonymkode: 066f3...346 Nå er det vel ikke relevant hvorvidt et styre har fastsatt honorar eller ikke, men jeg kan jo neven så mye at de typiske 100K deles på alle styremedlemmene. Det er forholdsvis lite betalt for en del arbeid. Men det fritar selvfølgelig ikke et styre fra å følge de fristene det selv fastsetter innenfor rammene av avtalelovverket. Anonymkode: 45fb4...1e7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #52 Skrevet 24. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Nå er det vel ikke relevant hvorvidt et styre har fastsatt honorar eller ikke, men jeg kan jo neven så mye at de typiske 100K deles på alle styremedlemmene. Det er forholdsvis lite betalt for en del arbeid. Men det fritar selvfølgelig ikke et styre fra å følge de fristene det selv fastsetter innenfor rammene av avtalelovverket. Anonymkode: 45fb4...1e7 De har 100k hver... det står i vedtektene. Forsåvidt er jeg enig i at det er irrelevant, men når folk får fett betalt og så skal de i tillegg klage på at folk forholder seg til det de sier, så blir det rett og slett for dumt. Anonymkode: 066f3...346 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #53 Skrevet 24. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange borettslag har fett betalt, langt overbetalt etter min mening. I mitt lag tjener de ca 100k i året for å sitte i styret. Hvis du skal klage over en slik lønn vil jeg si at det er du som ikke eier skam... Anonymkode: 066f3...346 Nå har vel ts sagt det var fire leiligheter i blokken? temmelig små forhold med andre ord. Tviler på det betaler ut slike summer. Hvor mange enheter i ditt lag? 100 k delt på feks et styret på 6-7 medlemmer er med all respekt småpenger å regne. Anonymkode: eb0ab...ca6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #54 Skrevet 24. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Nå har vel ts sagt det var fire leiligheter i blokken? temmelig små forhold med andre ord. Tviler på det betaler ut slike summer. Hvor mange enheter i ditt lag? 100 k delt på feks et styret på 6-7 medlemmer er med all respekt småpenger å regne. Anonymkode: eb0ab...ca6 vær så snill og lese før du kommenterer. 100k for hver av styremedlemmene er ganske mye penger. Nå vet jo jeg selvsagt ikke noe om din økonomi, men den må være temmelig bra siden du mener at 100 000 kroner er lite penger Anonymkode: 066f3...346 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #55 Skrevet 24. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: vær så snill og lese før du kommenterer. 100k for hver av styremedlemmene er ganske mye penger. Nå vet jo jeg selvsagt ikke noe om din økonomi, men den må være temmelig bra siden du mener at 100 000 kroner er lite penger Anonymkode: 066f3...346 Det er nok ganske få borettslag at hver av styremedlemmene får 100K. Det er nesten alltid på deling mellom alle styremedlemmene Anonymkode: 45fb4...1e7
Myrthel Skrevet 24. oktober 2017 #56 Skrevet 24. oktober 2017 Jeg har "skumlest" lett, så beklager hvis jeg har hoppet over informasjon. TS fikk beskjed om at kontrollen var på ettermiddagen denne datoen. Ettermiddag vil si fra kl 12:00. TS forteller at hun brukte 3 timer til å rydde på. Dvs. at hun traff fristen på "sekundet". Jeg synes ikke det er rart at styret tok saken i egne hender, når det nærmet seg fristen så drastisk - og ingenting var gjort. Det ligger nok litt irritasjon i bakgrunn for at regningen ble sendt til henne også.TS sa det var en 3 timers jobb - men gutta i søpplebilen jobbet også i 2,5 timer. Dermed hadde ikke TS på noen måte klart å overholde fristen alene. (Nå var det vel ikke alt som var TS sitt rot, men det virket som dette ikke var klarlagt før etterpå). 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #57 Skrevet 24. oktober 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok ganske få borettslag at hver av styremedlemmene får 100K. Det er nesten alltid på deling mellom alle styremedlemmene Anonymkode: 45fb4...1e7 Hva er det du sutrer sånn over? Har ikke dere en generalforsamling du kan være med å påvirke dette? Om du synes det er så fett betalt får du jo melde deg som kandidat til styret. Sannheten er dessverre at veldig få er interessert i å melde seg til slikt, og da blir løsningen å utbetale ekstra "lønn" til styremedlemmer for enkelte borettslag som har store vansker med å skaffe seg folk. Anonymkode: eb0ab...ca6 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #58 Skrevet 24. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du sutrer sånn over? Har ikke dere en generalforsamling du kan være med å påvirke dette? Om du synes det er så fett betalt får du jo melde deg som kandidat til styret. Sannheten er dessverre at veldig få er interessert i å melde seg til slikt, og da blir løsningen å utbetale ekstra "lønn" til styremedlemmer for enkelte borettslag som har store vansker med å skaffe seg folk. Anonymkode: eb0ab...ca6 sorry. det var til anonymkode: 066f3...346 Anonymkode: eb0ab...ca6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #59 Skrevet 24. oktober 2017 8 minutes ago, AnonymBruker said: Det er nok ganske få borettslag at hver av styremedlemmene får 100K. Det er nesten alltid på deling mellom alle styremedlemmene Anonymkode: 45fb4...1e7 Det er ikke poenget. Poenget er at det ble antatt at styret fikk 0 fordi hans eget styre fikk null. På samme måte kan jeg anta at de får 100k, siden det er det mitt styre gjrø. Hver. Anonymkode: 066f3...346 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #60 Skrevet 24. oktober 2017 6 minutes ago, Myrthel said: Jeg har "skumlest" lett, så beklager hvis jeg har hoppet over informasjon. TS fikk beskjed om at kontrollen var på ettermiddagen denne datoen. Ettermiddag vil si fra kl 12:00. TS forteller at hun brukte 3 timer til å rydde på. Dvs. at hun traff fristen på "sekundet". Jeg synes ikke det er rart at styret tok saken i egne hender, når det nærmet seg fristen så drastisk - og ingenting var gjort. Det ligger nok litt irritasjon i bakgrunn for at regningen ble sendt til henne også.TS sa det var en 3 timers jobb - men gutta i søpplebilen jobbet også i 2,5 timer. Dermed hadde ikke TS på noen måte klart å overholde fristen alene. (Nå var det vel ikke alt som var TS sitt rot, men det virket som dette ikke var klarlagt før etterpå). TS hadde 2skap og noe smptteri. AT søppelgutta har ryddet andre sitt boss i 2.5 timer da er vel ikke hennes problem? Anonymkode: 066f3...346 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå