Gå til innhold

Blitt fakturert urettmessing av styret


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lovlig å oppbevare ting på loftet? Det synes ikke slik, da alt må fjernes før brannvesenet kommer på inspeksjon. I så tilfelle har dere brutt betingelsene i sameieavtalen, og likevel fått varsel uten sanksjoner i god tid. 

Selvfølgelig må styret da ha tid til å rydde før brannvesenet kommer på inspeksjon. Utover dette er jeg helt enig i at noe har sviktet i kommunikasjonen da du oppfattet dette som en frist, og ikke at alt måtte fjernes umiddelbart på grunn av regelbrudd. 

Du kan selvfølgelig klage til styret på at deler av arbeidet var knyttet til andre enheter. Men at dere må betale noe er i dette tilfellet helt rimelig. 

Anonymkode: f9cc0...7a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tror ikke slikt er bestilt på et øyeblikk. 

Men igjen: det er STYRET som ga fristen til ettermiddagen. Har de satt fristen til ettermiddagen, betyr det at beboerne ikke trenger å ha ryddet ut før om ettermiddagen, som er fristen styret ga. Om styret da ikke har beregnet tid til å få flyttet ut ting beboerne ikke har flyttet selv, er dette styret sin egen feil. Om de trengte tid til dette, burde de satt av tid til det ETTER fristen de ga beboerne. Så om brannfolkene skulle komme om ettermiddagen den 18., og styret hadde tenkt å bestille inn folk for å få det tømt i god tid før dette, så er det styret som da var ansvarlig for å sette fristen til for eksempel den 16., så de hadde et par dager på seg for å få tømt det beboerne ikke tømte selv.

Så her er det helt og holdent styret som har feilet. Både i å gi beskjeder, i å planlegge, og i å sette frister. Ts har forholdt seg til beskjeden hun har fått fra styret. 

Anonymkode: 31a1a...d24

Mente selvfølgelig at styret måtte ta stilling til å avlyse flyttebil m/folk dagen før. Da man vanligvis opererer med 24 t avbestillingsfrist for slike flyttebiler m/folk. Det er nemlig ikke mulig å avbestille samme dagen de kommer. Da er det for sent.. Var ihvertfall slik når jeg bestilte flyttebil.

Anonymkode: eb0ab...ca6

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde ingen til å kjøre før den dagen. Vi brukte nøyaktig tre timer så alt var godt planlagt. 

Anonymkode: d0563...8db

Dere fant tilfeldigvis ingen andre datoer? Nekter jeg å tro.. Over hvor langt tidsperspektiv siden dere fikk beskjeden fra styret? 

Jeg tipper dere er av typen som utsetter slikt i siste liten. Sånt straffer seg iblant.

Anonymkode: eb0ab...ca6

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Er det lovlig å oppbevare ting på loftet? Det synes ikke slik, da alt må fjernes før brannvesenet kommer på inspeksjon. I så tilfelle har dere brutt betingelsene i sameieavtalen, og likevel fått varsel uten sanksjoner i god tid. 

Selvfølgelig må styret da ha tid til å rydde før brannvesenet kommer på inspeksjon. Utover dette er jeg helt enig i at noe har sviktet i kommunikasjonen da du oppfattet dette som en frist, og ikke at alt måtte fjernes umiddelbart på grunn av regelbrudd. 

Du kan selvfølgelig klage til styret på at deler av arbeidet var knyttet til andre enheter. Men at dere må betale noe er i dette tilfellet helt rimelig. 

Anonymkode: f9cc0...7a2

Det er på ingen måte rimelig sålenge hun forholdt seg til fristen satt av styret, eller mener du at styret kan si at alle bilene må fjernes fra fellesparkeringen innen fredags morgen for så å bestille tauing av alle bilene torsdag kveld og forlange at du betaler tauingen?

Anonymkode: 066f3...346

  • Liker 16
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Mente selvfølgelig at styret måtte ta stilling til å avlyse flyttebil m/folk dagen før. Da man vanligvis opererer med 24 t avbestillingsfrist for slike flyttebiler m/folk. Det er nemlig ikke mulig å avbestille samme dagen de kommer. Da er det for sent.. Var ihvertfall slik når jeg bestilte flyttebil.

Anonymkode: eb0ab...ca6

Nå måtte jo styret ha flyttefolk uansett, siden det var mye dritt der oppe som ikke var TS sitt, så da får de jo bare finne ut hvem som satt alt der eller så blir det en felleskostnad på laget, det er faktisk ikke TS sitt problem at styret ikke forholder seg til sine egne frister.

Anonymkode: 066f3...346

  • Liker 7
Skrevet

Gratis rettshjelp eller advokat. Nå. Og du har selvfølgelig anledning til å bestride kravet, som ethvert annet krav fra en annen kreditor, noe du selvfølgelig også skal gjøre. I bestridelsen ber du samtidig styre føre bevis for at tingene som ikke er dine tilhører deg. Det blir vanskelig i et fellesareale :) 

Anonymkode: 45fb4...1e7

  • Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lovlig å oppbevare ting på loftet? Det synes ikke slik, da alt må fjernes før brannvesenet kommer på inspeksjon. I så tilfelle har dere brutt betingelsene i sameieavtalen, og likevel fått varsel uten sanksjoner i god tid. 

Selvfølgelig må styret da ha tid til å rydde før brannvesenet kommer på inspeksjon. Utover dette er jeg helt enig i at noe har sviktet i kommunikasjonen da du oppfattet dette som en frist, og ikke at alt måtte fjernes umiddelbart på grunn av regelbrudd. 

Du kan selvfølgelig klage til styret på at deler av arbeidet var knyttet til andre enheter. Men at dere må betale noe er i dette tilfellet helt rimelig. 

Anonymkode: f9cc0...7a2

Det kan godt være det er lovlig å oppbevare ting der, selv om det må fjernes for at brannvesenet kommer på inspeksjon. Du vet ikke hva de skal inspisere. Om det er for å inspisere at rømningsveier ikke er sperret, og tingene må fjernes fordi de faktisk sperrer disse rømingsveiene, så er det ulovlig å ha ting der, ja. Men om det var for å inspisere noe annet, kan det godt være at det er helt ok å ha ting stående, men at de må fjernes for at brannesenet skal komme til dit de skal. 

Anonymkode: 31a1a...d24

Skrevet

Syns kanskje du trakk goodwill-strikken til sameiet litt vel langt..spesielt med å først starte på loftet samme dag som inspeksjonen. Skjønner godt at de ikke turte ta noen sjanser. Men samtidig var nok den søppelbilen bestilt i god tid, men tanke på alle tingene på det loftet. De sendte vel hele regningen til deg i forbannelse, men de kan ikke fakturere deg alene for dette. Summen bør deles på hele sameiet, fordi folk ikke kommer til å innrømme hvem sitt boss alt er, og noe er sikkert ingen sitt. 

Anonymkode: 20ede...a84

  • Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sturet i sin fulle rett til å gjøre. Du har tatt deg til rette på fellesarealet (felles loft) og brukt loftet på en måte som ganske sikkert er i strid med både ordensregler og vedtekter for ditt og de fleste andre borettslag. Borettslaget kunne fått en klekkelig bot fra brannvesenet om loftet var blokkert/brukt til et formål det ikke skal brukes til, eller enda verre ommdet hadde begynt å brenne så hadde hele borettslaget stått uten eller med krafitg redusert/avkortet forsikring. 

Hva som er ditt og hva som er andre sitt, det kan verken brl eller andre vurdere. Derfor er hele fakturaen sendt det som har vedkjent deg å ha ting på loftet. Jeg vil her tro, uten å vite, at du har fått beskjed om å omgående fjerne tingene. Når det ikke har blitt gjort, så har ikke brl noe alternativ med å vente og se, konsekvensene for de andre i huset og hele brl kan bli alvorlige og store om brl ikke reagerer. 

Å sette hardt mot hardt, når du så ettertrykkelig har tatt deg tilrette på fellesarealene og i tillegg vedkjent deg dette, fører neppe frem. En litt ydmyk holdning der du viser til det som faktisk var ditt og hva som ikke var ditt, så kan du kanskje få redusert beløpet litt. 

Å klage på dårlig økonomi når du har en bolig å selge er tull. Alle vil helst beholde mest mulig av egne penger i en flytteprosess, men da må vi og bruke hodet og ikke ta oss tilrette på fellesarealer og ellers. Ingenting er mer irriterende enn folk som tror de eier både loft og kjeller i brl. og må ha tilsnakk flere ganger for å rette seg etter ordensregler. Styret sin reaksjon her får meg til å lure på om ikke det er mer enn denne ene episoden i brl som får dem til å statuere et eksempel på uakseptabel opptreden. 

Anonymkode: 8555d...7df

Vås. Å sette et eksempel med å kun fakturere en beboer, uten å ta hensyn til at alt ikke tilhører en enkelt beboer? Ja, du skulle gjerne ha prøvd deg med sånn oppførsel i vårt borettslag, så skulle vi sørget for at rettsutgifter hadde forfulgt deg i mange år etterpå :) 

 

Anonymkode: 45fb4...1e7

  • Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente selvfølgelig at styret måtte ta stilling til å avlyse flyttebil m/folk dagen før. Da man vanligvis opererer med 24 t avbestillingsfrist for slike flyttebiler m/folk. Det er nemlig ikke mulig å avbestille samme dagen de kommer. Da er det for sent.. Var ihvertfall slik når jeg bestilte flyttebil.

Anonymkode: eb0ab...ca6

Ja, og da skulle styret ha satt fristen tidligere. Det er fristen det er noe galt med, og det er styret som har satt den. Om de måtte avbestille et døgn før, og dermed vite om alt var tømt eller ei en dag før, så kan de ikke sette fristen til samme dagen. For da har jo ikke beboerne nødvendigvis flyttet tingene sine, siden de har fått beskjed om at fristen for å flytte den er ettermiddagen den dagen. 

Anonymkode: 31a1a...d24

  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Syns kanskje du trakk goodwill-strikken til sameiet litt vel langt..spesielt med å først starte på loftet samme dag som inspeksjonen. Skjønner godt at de ikke turte ta noen sjanser. Men samtidig var nok den søppelbilen bestilt i god tid, men tanke på alle tingene på det loftet. De sendte vel hele regningen til deg i forbannelse, men de kan ikke fakturere deg alene for dette. Summen bør deles på hele sameiet, fordi folk ikke kommer til å innrømme hvem sitt boss alt er, og noe er sikkert ingen sitt. 

Anonymkode: 20ede...a84

Goodwill eller ikke. Når et styre setter en formell frist, så skal det følge denne formelle fristen. En ting er om TS hadde kommet i etterkant, men når man har fått beskjed om at X må fjernes innen Y, så kan ikke styret igangsette formelle reaksjoner før fristen har blitt overtrådt. 

Styret kan heller ikke sende regningen for rydding av et fellesareale til en beboer alene. Dette skal i utgangspunktet fordeles på alle beboerne som har tilgang til det samme arealet, gjennom at borettslaget betaler og utgiftene til det hentes inn gjennom betaling av fellesutgifter. Så må styret eventuelt i etterkant følge opp den enkelte beboer de mener har opptrådt i strid med vedtekter og/eller husordensregler i arealet det er snakk om. 

Anonymkode: 45fb4...1e7

  • Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er på ingen måte rimelig sålenge hun forholdt seg til fristen satt av styret, eller mener du at styret kan si at alle bilene må fjernes fra fellesparkeringen innen fredags morgen for så å bestille tauing av alle bilene torsdag kveld og forlange at du betaler tauingen?

Anonymkode: 066f3...346

 

Du misforstår fullstendig og blander to saker som ikke har noe med hverandre å gjøre.  

Om det er ulovlig å oppbevare ting på loftet, i alle fall ting brannvesenet ved en inspeksjon vil anmerke, er det snilt av styret å varsle og gi beboeren muligheten til å rydde. Og tilsvarende frekt av beboeren å vente så lenge at styret må rydde selv. 

På en parkeringsplass der det er lov å stå, men som skal asfalteres om på et tidspunkt, er styret pliktig å sette en rimelig og absolutt frist. Og beboeren har klagemulighet om tauing begynner før dette tidspunktet. 

Jeg spør rett og slett TS om hva som står i sameieavtalen om oppbevaring på loftet - før vi får svar på det er det umulig å si noe om hva som er riktig her. 

Anonymkode: f9cc0...7a2

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og da skulle styret ha satt fristen tidligere. Det er fristen det er noe galt med, og det er styret som har satt den. Om de måtte avbestille et døgn før, og dermed vite om alt var tømt eller ei en dag før, så kan de ikke sette fristen til samme dagen. For da har jo ikke beboerne nødvendigvis flyttet tingene sine, siden de har fått beskjed om at fristen for å flytte den er ettermiddagen den dagen. 

Anonymkode: 31a1a...d24

Må folk ha alt inn med teskje i dag? Enhver oppegående sjel skjønner da at om brannvesenet kommer den dagen så er det for sent å avbestille. Dette får ts ta på sin kappe for å utsette ting i sist liten.

Anonymkode: eb0ab...ca6

  • Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå måtte jo styret ha flyttefolk uansett, siden det var mye dritt der oppe som ikke var TS sitt, så da får de jo bare finne ut hvem som satt alt der eller så blir det en felleskostnad på laget, det er faktisk ikke TS sitt problem at styret ikke forholder seg til sine egne frister.

Anonymkode: 066f3...346

Nå er det nå engang slik at det er kun hun som har vedkjent seg saker som ligger der oppe. Om det andre skrotet som ligger der hun hevder ikke er hennes, ikke kan identifiseres hvem det er sitt eller at noen har vedkjent seg dette, har hun en dårlig sak.

Anonymkode: eb0ab...ca6

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Du misforstår fullstendig og blander to saker som ikke har noe med hverandre å gjøre.  

Om det er ulovlig å oppbevare ting på loftet, i alle fall ting brannvesenet ved en inspeksjon vil anmerke, er det snilt av styret å varsle og gi beboeren muligheten til å rydde. Og tilsvarende frekt av beboeren å vente så lenge at styret må rydde selv. 

På en parkeringsplass der det er lov å stå, men som skal asfalteres om på et tidspunkt, er styret pliktig å sette en rimelig og absolutt frist. Og beboeren har klagemulighet om tauing begynner før dette tidspunktet. 

Jeg spør rett og slett TS om hva som står i sameieavtalen om oppbevaring på loftet - før vi får svar på det er det umulig å si noe om hva som er riktig her. 

Anonymkode: f9cc0...7a2

Anbefaler deg å lese litt rundt om lovverket som regulerer skriftlige avtaler. Rent juridisk skjer det ofte at den siste beskjeden trumfer tidligere inngått avtaler. Det vil si, at dersom TS har fått en frist å forholde seg til for rydding, så er det kun den som gjelder, uavhengig av hva som måtte stå i vedtektene som har blitt utarbeidet tidligere. 

Anonymkode: 45fb4...1e7

  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er det nå engang slik at det er kun hun som har vedkjent seg saker som ligger der oppe. Om det andre skrotet som ligger der hun hevder ikke er hennes, ikke kan identifiseres hvem det er sitt eller at noen har vedkjent seg dette, har hun en dårlig sak.

Anonymkode: eb0ab...ca6

Spiller ingen rolle, for når styret fastetter en frist, så er det som en avtale å regne. Styret kan ikke begynne rydding før den tid, og kan i hvert fall ikke sende regningen til TS. 

Anonymkode: 45fb4...1e7

  • Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det nå engang slik at det er kun hun som har vedkjent seg saker som ligger der oppe. Om det andre skrotet som ligger der hun hevder ikke er hennes, ikke kan identifiseres hvem det er sitt eller at noen har vedkjent seg dette, har hun en dårlig sak.

Anonymkode: eb0ab...ca6

Spiller heller ingen rolle at hun ikke vedkjenner seg dette. Det er den som forsøker å fremsette et krav som må bevise at utstyr X tilhører person Y. 

Anonymkode: 45fb4...1e7

  • Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Goodwill eller ikke. Når et styre setter en formell frist, så skal det følge denne formelle fristen. En ting er om TS hadde kommet i etterkant, men når man har fått beskjed om at X må fjernes innen Y, så kan ikke styret igangsette formelle reaksjoner før fristen har blitt overtrådt. 

Styret kan heller ikke sende regningen for rydding av et fellesareale til en beboer alene. Dette skal i utgangspunktet fordeles på alle beboerne som har tilgang til det samme arealet, gjennom at borettslaget betaler og utgiftene til det hentes inn gjennom betaling av fellesutgifter. Så må styret eventuelt i etterkant følge opp den enkelte beboer de mener har opptrådt i strid med vedtekter og/eller husordensregler i arealet det er snakk om. 

Anonymkode: 45fb4...1e7

Ja, men hvis styret var klar over at det var en del annen dritt på det loftet enn bare ts sine ting, måtte det fjernes. De bestilte antagelig bil til det i utgangpunktet, og det er gjort så sent som mulig, der de kommer til et loft der ts sine ting stadig står i veien og aner ikke hva som er hva. Så uansett hvordan man vrir og vender på det har ts vært rimelig kjip og ansvarsløs her..

Anonymkode: 20ede...a84

Skrevet
8 minutes ago, AnonymBruker said:

 

Du misforstår fullstendig og blander to saker som ikke har noe med hverandre å gjøre.  

Om det er ulovlig å oppbevare ting på loftet, i alle fall ting brannvesenet ved en inspeksjon vil anmerke, er det snilt av styret å varsle og gi beboeren muligheten til å rydde. Og tilsvarende frekt av beboeren å vente så lenge at styret må rydde selv. 

På en parkeringsplass der det er lov å stå, men som skal asfalteres om på et tidspunkt, er styret pliktig å sette en rimelig og absolutt frist. Og beboeren har klagemulighet om tauing begynner før dette tidspunktet. 

Jeg spør rett og slett TS om hva som står i sameieavtalen om oppbevaring på loftet - før vi får svar på det er det umulig å si noe om hva som er riktig her. 

Anonymkode: f9cc0...7a2

Du sier at sakene ikke har noe med hverandre å gjøre, men hva om det var ulovelig å stå på parkeringsplassen og lovlig å oppbevare ting på loftet? Det er kanskje greit å ikke gå ut i fra noe som ikke står noen steder? (med unntak av at TS har sagt at det var lov å oppbevare ting på loftet, så der falt jo argumentasjonsretkken din bort).

Men du ser vel at ved parkeringseksempelet var beboerne så frekke at de lot bilen stå så lenge at styret var nødt til å fjerne de selv? (Tisvarende var styret ikke nødt til å fjerne ting fra loftet selv, siden det ble flyttet før fristen).

Anonymkode: 066f3...346

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hvis styret var klar over at det var en del annen dritt på det loftet enn bare ts sine ting, måtte det fjernes. De bestilte antagelig bil til det i utgangpunktet, og det er gjort så sent som mulig, der de kommer til et loft der ts sine ting stadig står i veien og aner ikke hva som er hva. Så uansett hvordan man vrir og vender på det har ts vært rimelig kjip og ansvarsløs her..

Anonymkode: 20ede...a84

Nei, fordi styret begynte ryddearbeidet før fristens utløp. TS hadde god tid på formiddagen til å rydde, noe hun også med tydelig hadde intensjoner om å benytte seg av. 

Her er det styret som har planlagt dårlig, så det må det ta på egen kappe. Man setter ikke gang ryddejobb på styrets initiativ dagen før en eventuell brannkontroll. Det skulle minst ha begynt noen uker før, slik at alle beboere som hadde ting i fellesarealet hadde fått reell mulighet til å rydde ut ting der, helst ennå lenger. I vårt borettslag sette vi frister på flere måneder, og med en påminnelse når det nærmer seg. Det er fordi vi lever i den virkelige verden. Folk jobber, og ikke nødvendigvis i landet. Folk er på ferie. Folk har forpliktelser andre steder. Grunnene er mange til at man ikke setter i gang ryddejobber med kort frist, og et godt styre vet å ta høyde for praktikaliteter. 

Anonymkode: 45fb4...1e7

  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...