AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #1 Skrevet 24. oktober 2017 Vi har pga salg av leilighet oppbevart flere ting på loftet som tilhører de fire leilighetene i blokken. Jeg fikk beskjed uken før forrige om at brannvesenet kom på ettermiddagen 18 oktober og at mine ting måtte være borte til da. Våknet tidlig den 18 for å rydde bort og bære ned de store tingene men når jeg kommer opp dit er ett av styremdlemmene der sammen med to personer fra ett firma og har begynt å bære ned ett par av mine ting. Jeg får stoppet dem og sagt at dette ikke skal kastes. Personen fra styret sa han var nødt til å bestille søppelbil. Jeg ble litt satt ut da beskjeden jeg fikk uken før var at de kom på ettermiddagen og at det måtte være borte til da. Nå derimot har de bare bestilt søppelbil til morgenen den 18. Det var masse ting der oppe som ikke var mitt, de to mennene fra firmaet spurte om de kunne kaste det og jeg sa jeg vet ikke da det ikke er mitt. De hadde fått beskjed om at loftet skulle tømmes helt. Vi var på loftet ca fra kl 9 og mennene fra firmaet dro 11-11.30. Nå har jeg fått en faktura fra styret på Kr 10000 for 14 timers arbeid og det står at styret har bestilt søppelbil som skal betales av meg i sin helhet. Jeg er rett og slett sjokkert. Hvordan kan de bare gå ut ifra at alt der oppe var mitt? Det var store skapseksjoner, sponplater, madrasser, støvsugere osv som ikke var mitt. Jeg ringte Obos som er forretningsfører for borettslaget og fikk beskjed om at det var styret jeg måtte henvende meg til og at jeg ikke kunne bestride kravet. Hvordan skal jeg gå frem her? Det er absolutt ikke ett alternativ å betale hele regningen og i utgangspunktet syntes jeg at det ikke var riktig at de hadde bestilt søppelbil på forhånd til morgenen den 18 når jeg hadde fått beskjed om at ting måtte bort før ettermiddagen den 18 når brannvesenet kom. Jeg blir så opprørt av at de ser ut til å ha benyttet anledningen til at loftet skulle bli rensket på min regning. Trenger alt av råd jeg kan få her og sette stor pris på all hjelp. Regningen hadde aldri blitt betalt i sin helhet uansett men både meg og samboeren har blitt permittert/fått kuttet end arbeidsmengden slik at vi er i en svært vanskelig økonomisk situasjon om dagen og dette er rett og slett krise for oss. Anonymkode: d0563...8db
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #2 Skrevet 24. oktober 2017 For det første: sørg for å ta all kommunikasjon skriftlig, eller si ifra når du ringer til noen at du tar opp telefonsamtalen. Har du skriftlig beskjeden du fikk om at ting ikke skulle være borte fra loftet før om ettermiddagen? Om ja, sender du med denne meldingen til styret. Siden det ikke sto noen annen frist, og ikke noe annet enn at ting måtte være borte innen ettermiddagen, har de ikke noe som helst grunnlag for å oppføre seg sånn som de gjør. Om avtalen var "borte innen ettermiddagen", kan de ikke fakturere folk for at ting ikke er borte innen morgenen. Om du ikke har beskjeden skriftlig, er det litt vanskeligere, siden det da fort blir ord mot ord. Da må du huske hvem som ga deg muntlig beskjed, og gjengi beskjeden så godt du husker. Om de fremdeles setter seg på bakbeina, ta kontakt med juridisk avdeling hos obos igjen. Anonymkode: 31a1a...d24 13
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #3 Skrevet 24. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første: sørg for å ta all kommunikasjon skriftlig, eller si ifra når du ringer til noen at du tar opp telefonsamtalen. Har du skriftlig beskjeden du fikk om at ting ikke skulle være borte fra loftet før om ettermiddagen? Om ja, sender du med denne meldingen til styret. Siden det ikke sto noen annen frist, og ikke noe annet enn at ting måtte være borte innen ettermiddagen, har de ikke noe som helst grunnlag for å oppføre seg sånn som de gjør. Om avtalen var "borte innen ettermiddagen", kan de ikke fakturere folk for at ting ikke er borte innen morgenen. Om du ikke har beskjeden skriftlig, er det litt vanskeligere, siden det da fort blir ord mot ord. Da må du huske hvem som ga deg muntlig beskjed, og gjengi beskjeden så godt du husker. Om de fremdeles setter seg på bakbeina, ta kontakt med juridisk avdeling hos obos igjen. Anonymkode: 31a1a...d24 Jeg fikk kun beskjed muntlig uken før om at brannvesenet kom På ettermiddagen den 18. Anonymkode: d0563...8db
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #4 Skrevet 24. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk kun beskjed muntlig fra en i styret uken før om at brannvesenet kom På ettermiddagen den 18. Anonymkode: d0563...8db Anonymkode: d0563...8db
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #5 Skrevet 24. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk kun beskjed muntlig uken før om at brannvesenet kom På ettermiddagen den 18. Anonymkode: d0563...8db Da skriver du det også i klagen, og klager på at slike beskjeder ikke formidles skriftlig. Om du ikke kommer noen vei, ta kontakt med f.eks. jussforeningen e.l. Om du er medlem i en fagforening, tilbyr også mange av dem juridisk bistand i private saker. De kan ikke bare fakturere deg helt uten at det foreligger noen skriftlig informasjon om at de kommer til å gjøre dette på forhånd, og hva du skal gjøre for å unngå det. Anonymkode: 31a1a...d24 10
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #6 Skrevet 24. oktober 2017 14 timers arbeid? Hvor mange flyttemenn var det som kom? Anonymkode: 119ca...e78 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #7 Skrevet 24. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 14 timers arbeid? Hvor mange flyttemenn var det som kom? Anonymkode: 119ca...e78 2 stk, de var på loftet i 2-2,5 timer. Styret har kun sendt meg regning fra borettslaget slik at jeg ikke vet hvilket firma det er eller hvor mange timer de har fakturert dem med spesifikasjoner. Anonymkode: d0563...8db
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #8 Skrevet 24. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da skriver du det også i klagen, og klager på at slike beskjeder ikke formidles skriftlig. Om du ikke kommer noen vei, ta kontakt med f.eks. jussforeningen e.l. Om du er medlem i en fagforening, tilbyr også mange av dem juridisk bistand i private saker. De kan ikke bare fakturere deg helt uten at det foreligger noen skriftlig informasjon om at de kommer til å gjøre dette på forhånd, og hva du skal gjøre for å unngå det. Anonymkode: 31a1a...d24 Nei det er jo helt sprøtt i grunn. Og med tanke på alt det andre som var der oppe så virker det som om de bare har bestemt seg for at alt var mitt og de har spesifisert at regningen skal betales av meg i sin helhet. Anonymkode: d0563...8db
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #9 Skrevet 24. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 2 stk, de var på loftet i 2-2,5 timer. Styret har kun sendt meg regning fra borettslaget slik at jeg ikke vet hvilket firma det er eller hvor mange timer de har fakturert dem med spesifikasjoner. Anonymkode: d0563...8db Da må du be om underbilag hvor utgiftene er spesifisert. Anonymkode: 119ca...e78 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #10 Skrevet 24. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har pga salg av leilighet oppbevart flere ting på loftet som tilhører de fire leilighetene i blokken. Jeg fikk beskjed uken før forrige om at brannvesenet kom på ettermiddagen 18 oktober og at mine ting måtte være borte til da. Våknet tidlig den 18 for å rydde bort og bære ned de store tingene men når jeg kommer opp dit er ett av styremdlemmene der sammen med to personer fra ett firma og har begynt å bære ned ett par av mine ting. Jeg får stoppet dem og sagt at dette ikke skal kastes. Personen fra styret sa han var nødt til å bestille søppelbil. Jeg ble litt satt ut da beskjeden jeg fikk uken før var at de kom på ettermiddagen og at det måtte være borte til da. Nå derimot har de bare bestilt søppelbil til morgenen den 18. Det var masse ting der oppe som ikke var mitt, de to mennene fra firmaet spurte om de kunne kaste det og jeg sa jeg vet ikke da det ikke er mitt. De hadde fått beskjed om at loftet skulle tømmes helt. Vi var på loftet ca fra kl 9 og mennene fra firmaet dro 11-11.30. Nå har jeg fått en faktura fra styret på Kr 10000 for 14 timers arbeid og det står at styret har bestilt søppelbil som skal betales av meg i sin helhet. Jeg er rett og slett sjokkert. Hvordan kan de bare gå ut ifra at alt der oppe var mitt? Det var store skapseksjoner, sponplater, madrasser, støvsugere osv som ikke var mitt. Jeg ringte Obos som er forretningsfører for borettslaget og fikk beskjed om at det var styret jeg måtte henvende meg til og at jeg ikke kunne bestride kravet. Hvordan skal jeg gå frem her? Det er absolutt ikke ett alternativ å betale hele regningen og i utgangspunktet syntes jeg at det ikke var riktig at de hadde bestilt søppelbil på forhånd til morgenen den 18 når jeg hadde fått beskjed om at ting måtte bort før ettermiddagen den 18 når brannvesenet kom. Jeg blir så opprørt av at de ser ut til å ha benyttet anledningen til at loftet skulle bli rensket på min regning. Trenger alt av råd jeg kan få her og sette stor pris på all hjelp. Regningen hadde aldri blitt betalt i sin helhet uansett men både meg og samboeren har blitt permittert/fått kuttet end arbeidsmengden slik at vi er i en svært vanskelig økonomisk situasjon om dagen og dette er rett og slett krise for oss. Anonymkode: d0563...8db Dette er sturet i sin fulle rett til å gjøre. Du har tatt deg til rette på fellesarealet (felles loft) og brukt loftet på en måte som ganske sikkert er i strid med både ordensregler og vedtekter for ditt og de fleste andre borettslag. Borettslaget kunne fått en klekkelig bot fra brannvesenet om loftet var blokkert/brukt til et formål det ikke skal brukes til, eller enda verre ommdet hadde begynt å brenne så hadde hele borettslaget stått uten eller med krafitg redusert/avkortet forsikring. Hva som er ditt og hva som er andre sitt, det kan verken brl eller andre vurdere. Derfor er hele fakturaen sendt det som har vedkjent deg å ha ting på loftet. Jeg vil her tro, uten å vite, at du har fått beskjed om å omgående fjerne tingene. Når det ikke har blitt gjort, så har ikke brl noe alternativ med å vente og se, konsekvensene for de andre i huset og hele brl kan bli alvorlige og store om brl ikke reagerer. Å sette hardt mot hardt, når du så ettertrykkelig har tatt deg tilrette på fellesarealene og i tillegg vedkjent deg dette, fører neppe frem. En litt ydmyk holdning der du viser til det som faktisk var ditt og hva som ikke var ditt, så kan du kanskje få redusert beløpet litt. Å klage på dårlig økonomi når du har en bolig å selge er tull. Alle vil helst beholde mest mulig av egne penger i en flytteprosess, men da må vi og bruke hodet og ikke ta oss tilrette på fellesarealer og ellers. Ingenting er mer irriterende enn folk som tror de eier både loft og kjeller i brl. og må ha tilsnakk flere ganger for å rette seg etter ordensregler. Styret sin reaksjon her får meg til å lure på om ikke det er mer enn denne ene episoden i brl som får dem til å statuere et eksempel på uakseptabel opptreden. Anonymkode: 8555d...7df 7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #11 Skrevet 24. oktober 2017 Hva forventet du ts? At de skulle sitte der å vente til brannvesenet kom med å flytte tingene? Da er det jo for sent, siden det sikkert tok endel timer å få fjernet alt sammen. Jeg kjønner de ville starte tidlig om morgenen da så tett opp til fristen kunne se at du/dere ennå ikke hadde fått ut fingeren. Hvorfor må du utsette det til siste liten? Anonymkode: eb0ab...ca6 8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #12 Skrevet 24. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er sturet i sin fulle rett til å gjøre. Du har tatt deg til rette på fellesarealet (felles loft) og brukt loftet på en måte som ganske sikkert er i strid med både ordensregler og vedtekter for ditt og de fleste andre borettslag. Borettslaget kunne fått en klekkelig bot fra brannvesenet om loftet var blokkert/brukt til et formål det ikke skal brukes til, eller enda verre ommdet hadde begynt å brenne så hadde hele borettslaget stått uten eller med krafitg redusert/avkortet forsikring. Hva som er ditt og hva som er andre sitt, det kan verken brl eller andre vurdere. Derfor er hele fakturaen sendt det som har vedkjent deg å ha ting på loftet. Jeg vil her tro, uten å vite, at du har fått beskjed om å omgående fjerne tingene. Når det ikke har blitt gjort, så har ikke brl noe alternativ med å vente og se, konsekvensene for de andre i huset og hele brl kan bli alvorlige og store om brl ikke reagerer. Å sette hardt mot hardt, når du så ettertrykkelig har tatt deg tilrette på fellesarealene og i tillegg vedkjent deg dette, fører neppe frem. En litt ydmyk holdning der du viser til det som faktisk var ditt og hva som ikke var ditt, så kan du kanskje få redusert beløpet litt. Å klage på dårlig økonomi når du har en bolig å selge er tull. Alle vil helst beholde mest mulig av egne penger i en flytteprosess, men da må vi og bruke hodet og ikke ta oss tilrette på fellesarealer og ellers. Ingenting er mer irriterende enn folk som tror de eier både loft og kjeller i brl. og må ha tilsnakk flere ganger for å rette seg etter ordensregler. Styret sin reaksjon her får meg til å lure på om ikke det er mer enn denne ene episoden i brl som får dem til å statuere et eksempel på uakseptabel opptreden. Anonymkode: 8555d...7df På hvilket grunnlag sier du at ts har "tatt seg til rette"? Ts skriver at loftet disponeres av de fire leilighetene. Det betyr at de har lov å sette ting der. Du synser og tror noe når du sier "ganske sikkert er i strid med". Det vet du ingenting om. Vi hadde felles loft i vårt gamle borettslag, og det var fullt lovlig å sette ting der. Reglene var kun at man skulle holde det ryddig. Ts har også skrevet at hun IKKE har fått beskjed om å fjerne dem omgående, men at de måtte være borte innen brannvesenet kom om ettermiddagen en bestemt dag. Les innlegget, i stedet for å synes og tolke og si ting som direkte er feil. Anonymkode: 31a1a...d24 16
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #13 Skrevet 24. oktober 2017 Styret er ikke i sin fulle rett til å hyre ett eksternt selskap på min regning nei. Jeg har vedkjent sofa og to madrasser og ett skap, ikke alt det andre. Har heller ikke vært andre episoder nei. Er ett svært vanskelig styret her. Var vannlekkasje i rørene på badet som går gjennom hele gården her for noen år siden som gikk på byggets forsikring, da prøvde de å få meg til å betale egenandelen på forsikringen på kr 18000. Selv forsikringselskapet deres sa da det er borettslaget som skal betale egenandelen slik at de måtte gi seg da de ikke kan kreve at jeg skulle betale egenandel på en forsikring som ikke er min. Så nei, har ikke vært andre episoder her hvor jeg har tatt meg til rette nei. Anonymkode: d0563...8db 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #14 Skrevet 24. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva forventet du ts? At de skulle sitte der å vente til brannvesenet kom med å flytte tingene? Da er det jo for sent, siden det sikkert tok endel timer å få fjernet alt sammen. Jeg kjønner de ville starte tidlig om morgenen da så tett opp til fristen kunne se at du/dere ennå ikke hadde fått ut fingeren. Hvorfor må du utsette det til siste liten? Anonymkode: eb0ab...ca6 Når man har fått beskjed om at noe må være gjort innen et visst tidspunkt, så kan man velge helt fritt selv når man gjør det, så lenge det er gjort innen fristen. Ts hadde frist til om ettermiddagen, og begynte om morgenen, altså hadde hun god tid på seg, og hun ble ferdig med å få ut sitt i god tid før denne fristen hun ble gitt. "sikkert tok en del tid" vet du ingenting om, det er ren troing og synsing. Ville de starte tidlig om morgenen, så skulle de ha sagt at alt måtte være borte innen morgenen; ikke innen ettermiddagen. Anonymkode: 31a1a...d24 12
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #15 Skrevet 24. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva forventet du ts? At de skulle sitte der å vente til brannvesenet kom med å flytte tingene? Da er det jo for sent, siden det sikkert tok endel timer å få fjernet alt sammen. Jeg kjønner de ville starte tidlig om morgenen da så tett opp til fristen kunne se at du/dere ennå ikke hadde fått ut fingeren. Hvorfor må du utsette det til siste liten? Anonymkode: eb0ab...ca6 Vi hadde ingen til å kjøre før den dagen. Vi brukte nøyaktig tre timer så alt var godt planlagt. Anonymkode: d0563...8db 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #16 Skrevet 24. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man har fått beskjed om at noe må være gjort innen et visst tidspunkt, så kan man velge helt fritt selv når man gjør det, så lenge det er gjort innen fristen. Ts hadde frist til om ettermiddagen, og begynte om morgenen, altså hadde hun god tid på seg, og hun ble ferdig med å få ut sitt i god tid før denne fristen hun ble gitt. "sikkert tok en del tid" vet du ingenting om, det er ren troing og synsing. Ville de starte tidlig om morgenen, så skulle de ha sagt at alt måtte være borte innen morgenen; ikke innen ettermiddagen. Anonymkode: 31a1a...d24 Akkurat! Anonymkode: d0563...8db
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #17 Skrevet 24. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du be om underbilag hvor utgiftene er spesifisert. Anonymkode: 119ca...e78 Ja jeg skal også gjøre dette. Anonymkode: d0563...8db
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #18 Skrevet 24. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man har fått beskjed om at noe må være gjort innen et visst tidspunkt, så kan man velge helt fritt selv når man gjør det, så lenge det er gjort innen fristen. Ts hadde frist til om ettermiddagen, og begynte om morgenen, altså hadde hun god tid på seg, og hun ble ferdig med å få ut sitt i god tid før denne fristen hun ble gitt. "sikkert tok en del tid" vet du ingenting om, det er ren troing og synsing. Ville de starte tidlig om morgenen, så skulle de ha sagt at alt måtte være borte innen morgenen; ikke innen ettermiddagen. Anonymkode: 31a1a...d24 Jeg tipper de har bestilt flyttefolk m/bil dagen før, da de så ingenting var gjort. Tror du det er så enkelt å få bestilt slikt på et øyeblikk? Har selv bestilt slikt for sameiet og da var det ikke ledig før etter to uker. Anonymkode: eb0ab...ca6 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #19 Skrevet 24. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg tipper de har bestilt flyttefolk m/bil dagen før, da de så ingenting var gjort. Tror du det er så enkelt å få bestilt slikt på et øyeblikk? Har selv bestilt slikt for sameiet og da var det ikke ledig før etter to uker. Anonymkode: eb0ab...ca6 Og da tar man kontakt med beboer og sier at man planlegger å bestille bil til neste morgen fordi det enda ikke er fjernet, slik at beboer kan svare for seg. Bare si at du ikke betaler regningen da du ikke har bestilt noe arbied og ikke har brutt noen pålegg eller bestemmelser. Sender de den til inkasso kan du bare bestride kravet mot inkassoselskapet så kommer de ingen vei uten å kunne dokumentere at du har bestilt denne fjerningen Anonymkode: 066f3...346 16
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #20 Skrevet 24. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tipper de har bestilt flyttefolk m/bil dagen før, da de så ingenting var gjort. Tror du det er så enkelt å få bestilt slikt på et øyeblikk? Har selv bestilt slikt for sameiet og da var det ikke ledig før etter to uker. Anonymkode: eb0ab...ca6 Nei, jeg tror ikke slikt er bestilt på et øyeblikk. Men igjen: det er STYRET som ga fristen til ettermiddagen. Har de satt fristen til ettermiddagen, betyr det at beboerne ikke trenger å ha ryddet ut før om ettermiddagen, som er fristen styret ga. Om styret da ikke har beregnet tid til å få flyttet ut ting beboerne ikke har flyttet selv, er dette styret sin egen feil. Om de trengte tid til dette, burde de satt av tid til det ETTER fristen de ga beboerne. Så om brannfolkene skulle komme om ettermiddagen den 18., og styret hadde tenkt å bestille inn folk for å få det tømt i god tid før dette, så er det styret som da var ansvarlig for å sette fristen til for eksempel den 16., så de hadde et par dager på seg for å få tømt det beboerne ikke tømte selv. Så her er det helt og holdent styret som har feilet. Både i å gi beskjeder, i å planlegge, og i å sette frister. Ts har forholdt seg til beskjeden hun har fått fra styret. Anonymkode: 31a1a...d24 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå