AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #1 Skrevet 24. oktober 2017 Min baby på 8 mnd har vært relativt rask motorisk, og dette har ført med seg en del knall og fall de to-tre siste månedene. Hun slår seg veldig ofte, selv om jeg passer på hele tiden. For to dager siden falt hun fra halvveis stående stilling og slo bakhodet i flisene. Hun hylgråt i et minutt ca før det gikk over til "vanlig" gråt et par minutt. Hun fikk kul, lite sår og ble litt blå. Disse to dagene har hun vært veldig sutrete, kan plutselig begynne å gråte for "ingenting" og virker trøtt hele tiden (sover likt som hun alltid har gjort). I tillegg faller hun bakover i sittende stilling (noe hun ikke har gjort siden hun var 6 mnd), men kun når Hun er i senga eller rundt meg. Så jeg vet ikke om hun gjør det med vilje, for det ser egentlig sånn ut, og hun gråter ikke (jeg klarer å ta henne imot når vi sitter på gulvet, så hun får ikke vondt). Er det vanlig at babyer blir sånn etter de har slått hodet, eller bør jeg gå til lege? I følge PregLife-appen er hun midt i et utviklingstrinn, så kan være derfor hun gråter også.. Lurer også på om deres babyer slår seg ofte? Hun begynte å krype da hun ble 6 mnd og reise seg rett før hun ble 7 mnd, og har siden det ikke klart å ligge i ro et sekund. I tillegg blir det lite søvn for meg da hun på natten (og før hun kunne krype) er klistremerke-baby, så jeg klarer ikke å holde heeelt følge med denne raceren. Anonymkode: e0190...d5d
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #2 Skrevet 24. oktober 2017 Kanskje ta seg en tur til legen bare for å skjekke at alt er bra? Anonymkode: f6e9f...11f 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #3 Skrevet 24. oktober 2017 Er du bekymret, så tar du henne til lege! Greit å få sjekket ut. Ofte bør hodeskader sjekkes ut. Kan hende hun har fått en mild hjernerystelse, og derfor er svimmel, som igjen gir gråt og at hun er ustødig. Jeg har en gutt som er superaktiv. Høyt og lavt. Han slår seg og innimellom. Ramlet ned trapp, ramlet ned fra vindu, sofa og bord. Han må passes på hele tiden. Noe som ikke går når vi har tre andre barn som og skal følges opp. Så det hender at han faller. Har barnesikret hele huset, og alle hjelper til med å passe på han, men allikvel hender det at han ramler og slår seg. Han her er helt ekstrem, så vil ikke si at det er normalt, men noen er mer aktive enn andre. Normalt med knall og fall, men man bør jo passe på. Selv om det ikke alltid er like lett. Anonymkode: e6aad...825
Påkrevd Skrevet 24. oktober 2017 #4 Skrevet 24. oktober 2017 (endret) Hvis hun plutselig har endret seg med tanke på gråting og/eller motorikk etter en "trøkk" i hodet, ville jeg tatt henne med for en sjekk, ja. Bedre med en gang for mye enn en gang for lite. Hvor ofte babyer slår seg er veldig individuelt. Ta for eksempel min niese, som var veldig rolig og forsiktig som liten. Hun falt så og si aldri, og gråt bare når hun var sulten. Men lillebroren på 2 år tror jeg ikke jeg har sett uten en eller annen skramme siden han begynte å krabbe. Helt propell uten den minste bekymring inntil han kjører hodet inn i noe. Artig skrue, men det lønner seg å alltid ha et plaster innen rekkevidde:) Endret 24. oktober 2017 av Påkrevd 2
Vera Vinge Skrevet 24. oktober 2017 #5 Skrevet 24. oktober 2017 Hvis du opplever henne som endret etter fallet, dvs. trøtt og med dårligere koordinasjon, ville jeg absolutt bedt lege vurdere det. Det ene barnet mitt slo hodet noen ganger, men virket helt upåfallende etterpå. Men hadde han vært noe endret, ville jeg fått en sjekk av det. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #6 Skrevet 24. oktober 2017 Her skulle du ha dratt med det samme etter fallet. Skaden kan allerede ha skjedd nå.. Dette er straffbart. Anonymkode: d743c...d6e 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #7 Skrevet 24. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her skulle du ha dratt med det samme etter fallet. Skaden kan allerede ha skjedd nå.. Dette er straffbart. Anonymkode: d743c...d6e Man drar ikke til legen hver gang barn faller. Man ser an situasjonen. Det er vanlig med noen skrammer og kuler når man blir mer bevegelig. Anonymkode: 65db0...741 12
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #8 Skrevet 24. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her skulle du ha dratt med det samme etter fallet. Skaden kan allerede ha skjedd nå.. Dette er straffbart. Anonymkode: d743c...d6e Nei. Det er verken straffbart, ei heller er det gitt at man skal dra til legen i det ungen faller. Om man hadde sett at ungen hadde brukket noe, eller hatt en annen synlig skade som helt klart trenge lege, skulle man dratt med en gang. Men med andre skader, som denne ts beskriver, er man nødt til å se an situasjonen. Hadde ts ringt legen med en gang, og sagt at "Ungen min falt og grein", så hadde legen 100% garantert sagt at hun skulle vente og se an situasjonen og så heller ta kontakt om ungen virket unormal etter en stund. Anonymkode: d14f4...249 8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #9 Skrevet 24. oktober 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her skulle du ha dratt med det samme etter fallet. Skaden kan allerede ha skjedd nå.. Dette er straffbart. Anonymkode: d743c...d6e Og derfor blir jeg avvist på legevakten de få gangene jeg drar med min. Pga overhysteriske mødre som drar til legen for hver minste lille ting. Stemmer også for en legesjekk, men syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ikke ha gjort det før. Unger slår seg. Du har ikke gjort noe straffbart. Du har fulgt opp veldig bra. Anonymkode: 994ee...ca2 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #10 Skrevet 24. oktober 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og derfor blir jeg avvist på legevakten de få gangene jeg drar med min. Pga overhysteriske mødre som drar til legen for hver minste lille ting. Stemmer også for en legesjekk, men syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ikke ha gjort det før. Unger slår seg. Du har ikke gjort noe straffbart. Du har fulgt opp veldig bra. Anonymkode: 994ee...ca2 Barnet er 8 mnd, og slo seg i bakhodet på et flisbelagt gulv. Flisgulv er et hardt materiale.. Har selv vært inne med mitt barn, og vet at det blir tatt på alvor. Det er full sjekk med en gang. Når dere ringer inn, er det anbefalt å ordlegge seg ordentlig. Fort gjort å bli stemplet som hysterisk. Anonymkode: d743c...d6e
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #11 Skrevet 24. oktober 2017 Jeg føler med deg, TS, jeg har akkurat sånn selv. 8 mnd. Storebroren var ikke sånn, så jeg blir usikker hvordan håndtere dette. Hun setter seg opp, reiser seg, men hodet er for tung og hun velter ofte. Hun må passes på konstant. Det vi prøver å gjøre nå er: hun er aldri på gulvet alene, det sitter alltid en voksen ved siden av og holder en arm på henne. Det hender jeg ikke rekker å stoppe henne fra å falle allikevel. Vi har dekket omtrent hele stuegulv med tepper og lekematter (søk "Nille lekematte" f.eks). Hun bare får lov å krabbe der. Hvis hun vil og trenger være en annen plass i leiligheten, som gang eller bad, hvor det er fliser, må hun sitte oppå voksen. "Sitte" - dvs hun er oppå mine knær, jeg holder henne, og hun prøver å hoppe og krabbe vekk. Ellers går det mye i bæring og sitte i spisestolen, og vi leker i senga. Jeg håper den perioden er snart over og hun får bedre balanse. Som sagt, min forrige var ikke sånn og jeg aner ikke hvor lenge det varer. Slitsomt og skummelt er det. Anonymkode: 6c99a...559
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #12 Skrevet 24. oktober 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler med deg, TS, jeg har akkurat sånn selv. 8 mnd. Storebroren var ikke sånn, så jeg blir usikker hvordan håndtere dette. Hun setter seg opp, reiser seg, men hodet er for tung og hun velter ofte. Hun må passes på konstant. Det vi prøver å gjøre nå er: hun er aldri på gulvet alene, det sitter alltid en voksen ved siden av og holder en arm på henne. Det hender jeg ikke rekker å stoppe henne fra å falle allikevel. Vi har dekket omtrent hele stuegulv med tepper og lekematter (søk "Nille lekematte" f.eks). Hun bare får lov å krabbe der. Hvis hun vil og trenger være en annen plass i leiligheten, som gang eller bad, hvor det er fliser, må hun sitte oppå voksen. "Sitte" - dvs hun er oppå mine knær, jeg holder henne, og hun prøver å hoppe og krabbe vekk. Ellers går det mye i bæring og sitte i spisestolen, og vi leker i senga. Jeg håper den perioden er snart over og hun får bedre balanse. Som sagt, min forrige var ikke sånn og jeg aner ikke hvor lenge det varer. Slitsomt og skummelt er det. Anonymkode: 6c99a...559 Det er ikke farlig å falle, så lenge de ikke slår hodet. Babyer og barn lærer fort hvordan de skal falle mest mulig hensiktsmessig. Vi har en turbosønn som krabber rundt høyt og lavt, og aller helst vil fyke rundt og rive ned alt som er farlig. Det får han selvfølgelig ikke lov til, så vi går etter han og passer på, men hindrer han aldri fysisk. Han reiser seg opp etter badekar (på flisegulv), kommoder, oppvaskmaskin og alt som tenkes kan - noen ganger faller han, og det går helt fint. Han har slått hodet to ganger på tregulv, og det har også gått fint. Nå slår han aldri hodet lenger da han har lært seg å falle på rumpa, og hvis han skulle falle bakover så løfter han nå hodet så det ikke treffer bakken. Poenget mitt er egentlig at selv om det er skummelt, er det sjeldent farlig å falle fra egen høyde, og man trenger ikke passe så godt på som dere gjør. Små babyer er full av utforskertrang, og liker ikke å bli holdt fast på den måten. Hvorfor får hun kun lov å krabbe på myke tepper i stua? Hvis dere følger etter og står bak og passer på skjer det vel ingenting hvis hun krabber rundt andre steder? Det er gøy for babyen å utforske ulike underlag ("hei, her var det hardere og litt glatt enn i stua"). Javel, så falt hun og slo seg litt da hun prøvde å reise seg, da er det trøst og så er det fort glemt og hun vil videre. Anonymkode: 48d6b...d76 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #13 Skrevet 24. oktober 2017 straffbart altså Anonymkode: ab0a8...4d3
Harlekin Skrevet 24. oktober 2017 #14 Skrevet 24. oktober 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler med deg, TS, jeg har akkurat sånn selv. 8 mnd. Storebroren var ikke sånn, så jeg blir usikker hvordan håndtere dette. Hun setter seg opp, reiser seg, men hodet er for tung og hun velter ofte. Hun må passes på konstant. Det vi prøver å gjøre nå er: hun er aldri på gulvet alene, det sitter alltid en voksen ved siden av og holder en arm på henne. Det hender jeg ikke rekker å stoppe henne fra å falle allikevel. Vi har dekket omtrent hele stuegulv med tepper og lekematter (søk "Nille lekematte" f.eks). Hun bare får lov å krabbe der. Hvis hun vil og trenger være en annen plass i leiligheten, som gang eller bad, hvor det er fliser, må hun sitte oppå voksen. "Sitte" - dvs hun er oppå mine knær, jeg holder henne, og hun prøver å hoppe og krabbe vekk. Ellers går det mye i bæring og sitte i spisestolen, og vi leker i senga. Jeg håper den perioden er snart over og hun får bedre balanse. Som sagt, min forrige var ikke sånn og jeg aner ikke hvor lenge det varer. Slitsomt og skummelt er det. Anonymkode: 6c99a...559 Enig med den over, her passer dere på alt for mye. Barnet må få lov til å utforske annet enn på myke lekematter! Det høres ikke bra ut at dere begrenser barnets bevegelsesfrihet så mye med fastholding, fastspenning i stol osv. 1
Drakan Skrevet 24. oktober 2017 #15 Skrevet 24. oktober 2017 Hadde tatt henne til legen med en gang. Kan være farlig skader på kraniet. Hva om hun er såpass skadet at hun sovner uten å våkne opp? (grøss) 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #16 Skrevet 24. oktober 2017 56 minutter siden, Drakan skrev: Hadde tatt henne til legen med en gang. Kan være farlig skader på kraniet. Hva om hun er såpass skadet at hun sovner uten å våkne opp? (grøss) Tragisk når late mødre ikke gidder å dra seg til legen med sitt barn, bare fordi de selv ikke gidder.. Anonymkode: d743c...d6e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #17 Skrevet 25. oktober 2017 Iom at du merker forandring ville jeg definitivt dratt til legen. Kan være hjernerystelse, selv om de små ikke så lett får dette. Bakhodet er vel litt ekstra ille mtp på det kanskje. Men kanskje bare plaget med hodepine i etterkant... Men ser du endring i balansen så er et legebesøk helt klart på tide! Forøvrig enig at man kan se det litt an, unger faller jo hele tiden, men viktig å reagere hvis man opplever endringer. Vesla vår på 20 mnd falt og slo panna rett i flisgulvet på badet og hadde den største kulen. Typisk nok under kveldstellet... Fulgte godt med den natta for å si det sånn (bla tipset om å røre ved øyevippene for å sjekke at barnet sover og ikke er bevisstløst), og ga de beskjed om hva som hadde skjedd i bhg så de også kunne følge med neste dag selv om hun virket helt fin... Gikk helt greit, ble bare med kulen. Men bakhodet er verre enn panna innbiller jeg meg av en eller annen grunn. Heldigvis går det jo oftest helt fint bare at de har litt vondt i etterkant. De tåler jo mye mer enn oss voksne, er nok "laget" for å tåle endel fall og knall de første årene. Hadde allikevel ikke nølt med å oppsøke legevakt/fastlege jeg hadde vært det minste i tvil. Anonymkode: 473e5...a3e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå