Gå til innhold

Celleprøve, biopsi, konsering, graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har lett men finner ikke svar på det jeg lurer på.

Har vært gravid to ganger - begge endte i MA. Så har jeg hatt en biopsi og en konisering. I dag skal jeg ta en ny biopsi da koniseringen ikke tok alt. Går på medisiner som gjør immunforsvaret mitt "dårligere" (det skal gjøre dettte altså, grunnen til disse pillene). Kan det være at celleforandringene ikke går bort av seg selv fordi kroppen min har dårligere immunforsvar og er dette noe jeg bør ta opp med fastlegen min? For jeg vil jo bli gravid men jeg vil også unngå kreft (i verste fall). gynekologen min sier at forandringene var små og at koniseringen burde tatt siste rest, så hun sa det var litt rart at jeg enda hadde forandringer. Så derfor blir det ny runde med biopsi.

Skal ta blodprøve i februar for å holde kontroll på at immunforsvaret ikke går for langt ned. Så er det time hos lege etter denne for samtale. Da skal jeg ta opp dette med immunforsvar som er dårlig og om dette gir større sjangs for kreft.

MYE snakk rundt det jeg lurer mest på nå, beklager. Så - hvor mange ganger kan man ha biopsi og konisering før det "ikke er mulig" å bli gravid? At man må ta ut alt for å unngå kreft. Sikkert forskjellig på hvor mye som må tas og slik, så antall ganger kan være forskjellig.

Vet noen om noen (eller selv har opplevd) flere koniseringer, blitt kvitt forandringene OG fått barn? Ei venninne har hatt 6 koniseringer og tatt ut alt til slutt, hun har ingen barn, men ville nok hatt om hun kunne.

takk for svar! Skal selvfølgelig lufte ALT dette med gynekologen under biopsien, så det blir snakkesalig setting under noe veldig ubehagelig :P men lurte bare på andre sine erfaringer og historier. Kan (om noen er interesserte) fortelle hva som ble sagt hos gynekologen også.

Anonymkode: dd5ec...23f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare deg på alt, men jeg har hatt celleforandringer. Hvis forandringene skyldes HPV og immunforsvaret er svekket, tar det ofte lengre tid for kroppen å bli kvitt HPV-viruset som fører til forandringer.

Anonymkode: 26362...a2e

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke svare deg på alt, men jeg har hatt celleforandringer. Hvis forandringene skyldes HPV og immunforsvaret er svekket, tar det ofte lengre tid for kroppen å bli kvitt HPV-viruset som fører til forandringer.

Takk for svar :) Fått vite at jeg ikke har 16 og 18 (de "farligste") men det er jo så mange at man ikke kan teste alle de forskjellige visstnok, så det KAN jo være andre som er farlige også, men 16 og 18 står for 80%(? hvertfall mestepaten i stor grad) av tilfellene der man i har fått påvist kreft. Men dette betyr ikke at OM man har 16 og/eller 18 så får man kreft med dødelig utfall.

Skal ta dette med til gynekologen som sagt dette med immunforsvaret.

Skrevet

Jeg hadde heller ikke 16 og 18, men det sto jeg hadde testet positivt på et "HR" HPV (Høy Risiko). Gikk over etter 1,5 år. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde heller ikke 16 og 18, men det sto jeg hadde testet positivt på et "HR" HPV (Høy Risiko). Gikk over etter 1,5 år. 

Flott! Takk for det, dette fikk jeg også nemlig, Høy Risiko delen stod hos meg også. Godt å høre at det gikk over hvertfall, da har jeg dette og jeg skal ta med til gynekologen snart :) Har time klokken 14:15 så har masse å snakke om under den ubehagelige delen :P 

Skrevet

Imunsvekkende medisiner og graviditet? Det pleier ikke være en ok kombinasjon. Er du aidssyk eller transplantert siden du går på denne typen medisiner? 

Hvordan livmorhalsen din tilslutt blir er noe du må diskutere med gynekologen din. Her er jo flere forhold som spiller inn, og du har gitt for lite info til å gi noe bedre svar.

Anonymkode: b2774...b9d

Skrevet

Jeg har hatt kreft og fjernet masse av livmorhalsen. Kan fortsatt få barn, men må følges nøye opp i svangerskapet.

Anonymkode: 213bb...d8c

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt kreft og fjernet masse av livmorhalsen. Kan fortsatt få barn, men må følges nøye opp i svangerskapet.

Anonymkode: 213bb...d8c

Tusen takk for svar, dette var greit å få vite, at "alt håp" ikke er ute selv om man er uheldig. Om du ønsker deg barn ønsker jeg deg masse lykke til!

Skrevet
På 24.10.2017 den 13.10, AnonymBruker skrev:

Imunsvekkende medisiner og graviditet? Det pleier ikke være en ok kombinasjon. Er du aidssyk eller transplantert siden du går på denne typen medisiner? 

Hvordan livmorhalsen din tilslutt blir er noe du må diskutere med gynekologen din. Her er jo flere forhold som spiller inn, og du har gitt for lite info til å gi noe bedre svar.

Anonymkode: b2774...b9d

Det var da voldsomt dramatisk. Immunsvekkende medisiner høres ikke umiddelbart ut som vidundermedisin mot  aids, men er mer vanlig ved f.eks leddgikt og andre sykdommer der immunceller angriper eget vev. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...