Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal prøve å holde meg i korthet, men det blir vel fort noen ord ut av dette:)

Jeg er i midten av 20-årene og har prøvd ut diverse studier. Jeg går nå på sykepleierstudiet og har jobbet i flere år med relevante jobber knyttet opp mot helse. Både deltid i perioder med andre studier, og heltid. Nå som jeg først har startet på sykepleiestudiet så merker jeg mer og mer trangen etter å starte opp igjen med fotografering som var det jeg satset på for 4-5 år siden. Jeg fullførte halvparten av den utdannelsen før jeg valgte å trekke meg ut. Dette er som sagt noen år siden. Jeg merket at jeg ikke ønsket å være i et slikt miljø basert på overfladiske kunder/oppdrag. Jeg hadde den gang nesten bare erfaring med å være assistent i motebransjen, da skjønner dere kanskje hva jeg mener med overfladiske kunder/oppdrag. Og ikke minst holdninger, oppførsel og verdier som de fotografene hadde. Dette var ting som ikke fristet for meg. I senere tid har jeg fått øyene opp for flere av de jeg gikk i klasse med som virkelig har gjort det bra på karrierefronten innenfor foto. De har gjort det bra på de områdene jeg selv ønsket å satse på, mye portrett, nyfødtfoto, bryllup osv. Jeg kjenner jeg blir litt..misunnelig. Dette var fotografer som lå langt bak meg i kunnskap på skolen, men de fikk det jammen til allikevel. 

Nå sitter jeg litt i klemma. Jeg har nemlig latterlig mye studielån etter masse prøving og feiling av diverse studier. Sykepleiestudiet er min siste sjanse nå til å få støtte fra lånekassen til en bachelor. Jeg vet ikke om det bare er tanker nå eller om det er reele tanker at jeg faktisk har blitt usikker på hele studieretningen. Jeg føler ikke det "kallet" som jeg har hatt innenfor helse tidligere. Likevel er min tanke at jeg har lyst til å fullføre sykepleierstudiet, det er trygt økonomisk og jeg har alltid noe å gå tilbake på hvis ting skulle knipe i senere tid. Jeg har lenge lekt med tanken om å starte et hjemmestudio og jobbe som fotograf på deltid, dette er tanken noen år frem i tid. Jeg har så smått lyst til etter denne eksamensperioden å blåse støv av kameraet mitt og begynne så smått igjen... Foto er usikkert å satse på, men jeg klarer ikke å legge fra meg det. Dessuten kjenner jeg på kroppen at det å jobbe som sykepleier 100% er veldig lite fristende...Dum innstilling kanskje etter så kort tid i studiet, men jeg har som sagt jobbet noen år med jobber som er relevante for sykepleien.  Jeg vil jobbe med mennesker, barn, det å kunne hjelpe andre.. men jeg vil også kunne jobbe med foto..

Høres dette fornuftig ut eller er jeg helt på jordet? Hva ville du ha gjort?

Anonymkode: 0d652...73d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må du faktisk være litt fornuftig før du løper etter drømmen som fotograf 

du har masse studiegjeld, dette skal betales, til det trenger du en jobb med fast inntekt. Her er altså sykepleier det lureste for deg, det er ingenting som hindrer deg i å begynne med foto senere, men økonomisk sett så kan du ikke bare bytte studier hele tiden med mindre du faktisk har råd til å gå skole uten støtte fra Lånekassen. 

Anonymkode: fd9ea...ba7

Skrevet

Sats på sykepleien, så får du heller ha foto som en hobby jobb. Hvis den går bra satser du på foto, men du bør ikke ta en sjans å hoppe av sykepleien uten videre. Sykepleie studiet har flere muligheter enn du aner. 

Anonymkode: 25a14...689

Skrevet

Jeg er også en kreativ person og har valgt å jobbe i butikk (interiør) samt jobbe deltid med det andre kreative jeg har. Kanskje du kan kombinere det med to jobber? Om fotostudioet går bra kan du slutte i den andre jobben. Beste er å gjøre det som gjør deg lykkelig :)

Anonymkode: 16e43...9b8

• Liker 1
Skrevet

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sats på sykepleien, så får du heller ha foto som en hobby jobb. Hvis den går bra satser du på foto, men du bør ikke ta en sjans å hoppe av sykepleien uten videre. Sykepleie studiet har flere muligheter enn du aner. 

Anonymkode: 25a14...689

Har ingen planer om å hoppe av studiet ;) "Likevel er min tanke at jeg har lyst til å fullføre sykepleierstudiet, det er trygt økonomisk og jeg har alltid noe å gå tilbake på hvis ting skulle knipe i senere tid."

Anonymkode: 0d652...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...