Gå til innhold

NEI! #metoo er ikke om "menn som er sjenerte og ikke kan sjekketriks" eller menn som "bare spøker"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vært fint om du la ved en link, så vi fikk helheten i det han skrev.

Skrevet

skal prøve å finne link også for dere som ikke er på FB

ts

Anonymkode: 141e3...0d4

• Liker 1
Skrevet

Var det ikke en dame som hadde påstått dette i et skriv til han da? Og så hadde han postet det? Jeg forsto det ikke som at det var hans personlige mening om #metoo ?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, #metoo handler IKKE om å ikke forstå sjekkemekanismene. Og det handler ikke om å misforstå spøk og alvor. Men det handler om en grunnleggende ikke-respekt av kvinner, kropp og grenser. 

De aller fleste menn har stor respekt for kvinner. Det er kun en ørliten promille som kanskje ikke har det like mye som resten.

Anonymkode: 80b94...2f5

Skrevet (endret)
16 minutes ago, AnonymBruker said:

Men nå er jeg drittlei av forbanna unnskyldninger som forsvarer idiotene som tafser og krenker.

Hvor mange unnskyldninger eller bortforklaringer har du sett? Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha sett mere enn et par stykker, men jeg synes det virker som at du har sett/hørt uttalige, og blir derfor bare litt nysgjerrig.

Endret av Miklo Velka
  • Liker 1
Skrevet

Jeg leste innlegget hans, og jeg tror jeg forstår hva han vil fram til. Poenget er at hva som oppfattes som 'over grensen' er ganske subjektivt, og da snakker vi ikke om uoppfordret tafsing, eller det som verre er. Vi snakker om tilnærmelser, klossete tilnærmelser, som enkelte vil oppfatte som krenkende i kraft av at de ikke finner den andre attraktiv. Altså uønsket oppmerksomhet. 

Det var i hvert fall slik jeg tolket innlegget hans.

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet blir hvor galt var egentlig det de opplevde. Er det faktisk et overgrep og har de dermed blitt et offer, eller er opplevelsen mer i en «shit happens»-kategori. Det er veldig forskjellig fra person til person hvordan de definerer slike episoder, sier Gamnes.

Nettopp derfor må alle respektere andre! Man kan ikke ha en slekk holdning som bare eksisterer i ens eget hode. Mange menn er rett og slett dårlig DNA. Darwin ler godt den dagen disse dårlige genene forsvinner.

Anonymkode: 203a8...730

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skal prøve å finne link også for dere som ikke er på FB

ts

Omg. Det der var provoserende lesning.

• Liker 3
Skrevet

Enig ts, bra innlegg av deg her! 

Anonymkode: ee2b5...5b1

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Hvor mange unnskyldninger eller bortforklaringer har du sett? Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha sett mere enn et par stykker, men jeg synes det virker som at du har sett/hørt uttalige, og blir derfor bare litt nysgjerrig.

Unnskyldninger og bortforklaringer får vi jenter servert fra barneskolen av. "Gutter er sånn, bare", er jo en klassiker. Heldigvis er det større oppmerksomhet rundt dette nå, og det blir tatt mer alvorlig. 

• Liker 23
Skrevet
Just now, Prorsum said:

Unnskyldninger og bortforklaringer får vi jenter servert fra barneskolen av. "Gutter er sånn, bare", er jo en klassiker. Heldigvis er det større oppmerksomhet rundt dette nå, og det blir tatt mer alvorlig. 

Ok, trodde det var snakk om saker i media i forbindelse med denne saken jeg.

Skrevet
1 minutt siden, Miklo Velka skrev:

Ok, trodde det var snakk om saker i media i forbindelse med denne saken jeg.

Aha.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste menn har stor respekt for kvinner. Det er kun en ørliten promille som kanskje ikke har det like mye som resten.

Anonymkode: 80b94...2f5

Og de aller fleste er ikke ute å skyter fattige barn i Afghanistan, men vi alle har fortsatt et ansvar for å ikke bidra til mer krig og elendighet! De aller fleste er ikke skyldige i mobbing men vi har alle et ansvar om å sette på plass de som vi merker har en mobbende holdning mot andre selvom det ikke rammer oss selv. 

Debatten er IKKE om at "ALLE MENN voldtar og tafser" , debatten er om at ALTFOR MANGE / ALLE KVINNER opplever dette - og det er noe som skjer på grunn av menns holdninger. Ja dine også, for ved å undertrykke problemet og nekte å ta samfunnsansvar og kjempe for gode holdninger i resten av samfunnet, så bidrar du til å opprettholde nettopp sånne holdninger. 

Gutta du highfiver fordi de fikk seg fitte , når du er med å le i stedet for å si hæ det der ekke greit når en i klassen eller på trening snakker om at de fikk pult ei jente i rassen fordi hun pæsa ut, når du ikke tør å si fra til den fremmede mannen på nattklubben du ser igler seg opp til en jente som tydelig er ukomfortabel, og når du sier "ikke alle menn". 
For ALLE menn - og kvinner har ansvaret for å forme holdningene i samfunnet til det bedre, og du som mann som blir mer respektert av andre menn har en enda viktigere og sterkere stemme i denne debatten ovenfor andre menn enn hva vi kvinner har. 

• Liker 21
Skrevet
53 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Unge jenter indoktrineres med å bare måtte akseptere dette var ung alder. 
Vi får høre i barnehagen og på barneskolen "Han er slem fordi han liker deg" , på ungdomsskolen "Gutter er gutter", og til og med i Disney filmer vokser vi opp til å se at menn ikke tar nei for et nei og dette hjernevasker gutter til å tro de bare kan pushe på, og jenter til å ikke tørre å bli sinte men heller bare høflig og sjenert avvise selvom det er åttende gangen mannen prøver å klå på deg eller få nummeret ditt. 

• Liker 13
Skrevet (endret)
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Unge jenter indoktrineres med å bare måtte akseptere dette var ung alder. 

Ja, men det var ikke det jeg lurte på. Se mitt tidligere svar.

Endret av Miklo Velka
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etterpå kom de andre damene som jobba der bort til pulten min for å unnskylde drittsekken. "Han mener ingenting med det. Han bare spøker. Han er så koselig. Han gjør det med alle damer". WTF?

Hvorfor mener du alle andre damer i bedriften tok feil, mens din opplevelse var rett? Kan det være at din forhistorie førte til en overtolkning? Kan det hende at mange damer faktisk synes det er hyggelig med litt uskyldig tafsing?

Endret av Horten Market
  • Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Horten Market skrev:

Hvorfor mener du alle andre damer i bedriften tok feil, mens din opplevelse var rett? Kan det være at din forhistorie førte til en overtolkning?

Atdetvar? Han la hånden sin på rumpa hennes. På hvilken måte var det feil at hun fant oppmevelsen upassende og ubehagelig? Er da hennes rumpe. Man skal ikke måtte godta at hvemsomhelst driver og tar en på rumpa.

• Liker 24
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet blir hvor galt var egentlig det de opplevde. Er det faktisk et overgrep og har de dermed blitt et offer, eller er opplevelsen mer i en «shit happens»-kategori. Det er veldig forskjellig fra person til person hvordan de definerer slike episoder, sier Gamnes.

Nettopp derfor må alle respektere andre! Man kan ikke ha en slekk holdning som bare eksisterer i ens eget hode. Mange menn er rett og slett dårlig DNA. Darwin ler godt den dagen disse dårlige genene forsvinner.

Anonymkode: 203a8...730

Og den som hvertfall IKKE kan uttale seg om hvor ille noe opplevdes for kvinnen, er mannen! 

Kampanjen handler ikke om "shit happens"-kategorien som mange menn skyver ting inn på , og bagatelliserer alvorlige ting med. Kampanjen handler om å ikke kunne gå på byen uten å bli uønska befølt av fremmede, om å bli voldtatt av sjefen sin som kommer for nær og presser seg opp i et hjørne og truer deg med å miste jobben og sverte ryktet og cven din om du sier i mot, om å bli catcalled på gata og spytta etter når du ikke snur deg, menn som jazzer hverandre opp og få klådd på flest pupper eller rumper på skolen og le av jentene og si de må tåle en spøk når de sier slutt å beføl meg, om at kvinner blir forfulgt og overfalt fordi de går i sommerkjole, om kameraten din som gleder seg og sier "satser på det blir fitte i kveld!" fordi jenta er bevisstløs av for mange øl og han ser sitt snitt fordi hun ikke kan si i mot, om at mange jenter gruer seg til å gå på stranda fordi de har opplevd å få bikinitrusa eller toppen revet av av "kamerater", og jeg kunne fortsatt i det evige. 
Det burde være ganske åpenbart at kampanjen ikke dreier seg om menn som er forelsket og respektfult legger en hånd på låret til daten sin for å flørte, eller kjæresten som spøker og klapser kona si på rumpa . Det betyr ikke at de mennene i siste kategori gjør rett i å stikke hodet i sanden å se det som et ikke-problem fordi de selv ikke tilhører første kategori. 

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Er da hennes rumpe. Man skal ikke måtte godta at hvemsomhelst driver og tar en på rumpa.

I noen miljøer er det akseptert. For det meste reageres det avhengig av hvem som gjør det, ikke at det gjøres. Noen kan gjøre slikt uten at det oppleves som et overtramp. Jeg er ikke sånn, men jeg har sett det.

Disse kampanjene er uansett en helt absurd overdrivelse. Den minste sosiale ubehagelighet har blitt til trakassering.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...