AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #1 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg har tidenes bestekatt. Jeg virkelig elsker den pelsballen og gjør alt for at han skal ha det bra. Men samtidig så irritere den katta LIVET av meg. Han mjauer, maser, flyr på dører og maser noe jelt forjævlig.. Alltid på feilside av døren.. Pga av sykdom så går han på diett. Men han blir (stakker) aldri mett.. Så han står med matskåla og HYYYLER Hvergang etter han har spist opp.. Enkelte ganger har han blitt såå irritert på meg at hn flyr i beina mine.. Da ryker han rett ut. For sånn oppførsel er ugreit. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å snu den oppførselen. Han får aldri mat lenger når han maser. Han slipper heller ikke når han henger på dørhandtaket å riper opp døren. Det har endelig gitt resultater i T han bruker en bjelle som henger ute eller mjauer som en gal. Men hvordan snu det ekstreme maset. HN er tidenes kosepus og en skikkelig fin pus med myye personlighet.. Bare at på enkelte plan kræsjee vi to totalt sammen. Som sakr jeg er utrolig glad i ha n. Tross for at jeg hater han en gang om dagen! Haha Noen som har råd til hvordan roe ned et himmla mas? Anonymkode: f20e4...383
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #2 Skrevet 23. oktober 2017 Flere tips på YouTube😊🙀 Anonymkode: 04e8c...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #3 Skrevet 24. oktober 2017 Da er han sulten. Katter blir mette og tilfredse av kjøtt, som de er ment for å spise. Anonymkode: f5915...00a
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #4 Skrevet 24. oktober 2017 Skal ikke katter kunne fange dur ute? Anonymkode: 68d61...6c0
Tvist Skrevet 24. oktober 2017 #5 Skrevet 24. oktober 2017 Er det en innekatt? Kastrert? Hvor gammel er han?
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #6 Skrevet 24. oktober 2017 Katter er forskjellige. Om sykdom er utelukket er det vanskelig å gjøre store endringer. Jeg har to katter, som er oppdratt helt likt og etter boka. Den ene maser, jamrer, klorer på vinduer og dører, biter meg (ikke hardt) når den er sur på meg eller ikke får det som den vil - altså humørsvingninger så det holder. Den andre er rolig, harmonisk, stabil, lager aldri en lyd og er alltid i samme "humør". Setter seg ned ved døra og ser på meg når den vil ut. Venter tålmodig på at jeg fyller opp våtfor, og så videre.. Det skal virkelig ikke være noen forskjell på disse, utover gener. Og hadde det vært en annens katt, før jeg opplevde dette selv, hadde jeg skyld på oppdragelse... Anonymkode: 9b0ae...7a8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #7 Skrevet 24. oktober 2017 Hvorfor ikke la maten stå fremme hele tiden. Jeg kjenner ingen som porsjonerer ut mat til sine katter og alle er normal vektige. Anonymkode: 2543e...8fe
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #8 Skrevet 24. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke la maten stå fremme hele tiden. Jeg kjenner ingen som porsjonerer ut mat til sine katter og alle er normal vektige. Anonymkode: 2543e...8fe Vi porsjonerer ut gjennom dagen da pus blir overvektig av å ha det framme hele tiden. Anonymkode: 72f56...e97
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #9 Skrevet 24. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke la maten stå fremme hele tiden. Jeg kjenner ingen som porsjonerer ut mat til sine katter og alle er normal vektige. Anonymkode: 2543e...8fe Fordi noen katter overspiser kanskje? Anonymkode: 5639b...79c 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #10 Skrevet 24. oktober 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal ikke katter kunne fange dur ute? Anonymkode: 68d61...6c0 Noen er ikke flinke jegere Anonymkode: 5639b...79c
Sphynx Skrevet 24. oktober 2017 #11 Skrevet 24. oktober 2017 Så du hadde to tråder. Vil bare si det en gang til; har du prøvd feliway?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #12 Skrevet 25. oktober 2017 Katta mi er grinete og furten om dagen. Hvorfor? Joda det regner og han er værsjuk. Han elsker å være ute å late som han er gatas konge. Men når det regner blir han våt. Og kald . Og ingen andre katter ute. Ikke noe å jage eller krangle med ute. Så da går han inn og de første dagene på høsten som er sånn er han ikke lett å ha med å gjøre. Som regel verdens største kosegris. Men nå sur og kan "angripe " hånd og bein. Men så bli han vant til å være mere inne igjen. Og blir kosegris igjen. Anonymkode: 80704...db7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #13 Skrevet 25. oktober 2017 Hvor lenge har han vært på dietten? Jeg antar at dere har redusert matmengden litt og litt over en lengre periode? Etterhvert vil han bli vant til mindre matmengde. Prøv å være tålmodig i mellomtiden. Gi mat til fastsatte tider. Ikke straff det du ser på som "dårlig oppførsel" ved å ikke gi mat. Gi maten til samme tider hver dag, uansett hva pus gjør eller ikke. Legg gjerne inn en alarm på telefonen din. En fast rutine kan få han til å føle seg tryggere og mindre frustrert. Det nytter ikke å bli irritert på en katt eller kaste den ut pga. "ugrei" oppførsel. Den lærer ingenting av det. Hva med at du fjerner deg fra situasjonen når du merker at katten blir frustrert, før den angriper? Gi maten på et annet sted der dere ikke går oppi hverandre? Hva skjer når han "ryker ut", nøyaktig hva er det du gjør? Dersom du håndterer han hardt eller virker uforutsigbar for katten så vil adferdsproblemene bare balle på seg. Du må være smart og se oppførselen hans for det den er. Frustrasjon fordi han ikke skjønner hvorfor han ikke får spise seg mett. Ikke for å være jævlig. Kan dere installere katteluke i utgangsdøren? Han er kastrert? Anonymkode: a0a77...28a 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #14 Skrevet 25. oktober 2017 På 24.10.2017 den 8.21, Tvist skrev: Er det en innekatt? Kastrert? Hvor gammel er han? Ts her Han er egentlig en utekatt som missliker å være ute.. Han stortrives inne. Men ja han er kastrert, vaksinert og alt "det der" Anonymkode: f20e4...383
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #15 Skrevet 25. oktober 2017 På 24.10.2017 den 11.04, AnonymBruker skrev: Katter er forskjellige. Om sykdom er utelukket er det vanskelig å gjøre store endringer. Jeg har to katter, som er oppdratt helt likt og etter boka. Den ene maser, jamrer, klorer på vinduer og dører, biter meg (ikke hardt) når den er sur på meg eller ikke får det som den vil - altså humørsvingninger så det holder. Den andre er rolig, harmonisk, stabil, lager aldri en lyd og er alltid i samme "humør". Setter seg ned ved døra og ser på meg når den vil ut. Venter tålmodig på at jeg fyller opp våtfor, og så videre.. Det skal virkelig ikke være noen forskjell på disse, utover gener. Og hadde det vært en annens katt, før jeg opplevde dette selv, hadde jeg skyld på oppdragelse... Anonymkode: 9b0ae...7a8 Ts her. Han er frisk. Og sjenerelt en helt nydelig pus. Bare så veldig grinete når det kommer til mat. Og inn/ut. Han missliker å være ute. Så sitter på trappa. Men så er det inn i noen minutter før det er ut igjen.. Han skraper bokstaveligtalt opp døra.. Anonymkode: f20e4...383
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #16 Skrevet 25. oktober 2017 På 24.10.2017 den 11.11, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke la maten stå fremme hele tiden. Jeg kjenner ingen som porsjonerer ut mat til sine katter og alle er normal vektige. Anonymkode: 2543e...8fe Ts Fordi han her er overvektig.. Å fått besjed fra dyrlegen om å redusere. Han spiser til han spyr om han har sjansen. Lot maten stå fremme de første årene.. Han ble større og større.. Så nå er det posjonering.. Han får 3måltider til ca samme tid. Anonymkode: f20e4...383
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #17 Skrevet 25. oktober 2017 På 24.10.2017 den 14.59, Maju Mjau skrev: Så du hadde to tråder. Vil bare si det en gang til; har du prøvd feliway? Ts her. Aldri prøvd felieay.. Hva er det? =) Anonymkode: f20e4...383
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #18 Skrevet 25. oktober 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Katta mi er grinete og furten om dagen. Hvorfor? Joda det regner og han er værsjuk. Han elsker å være ute å late som han er gatas konge. Men når det regner blir han våt. Og kald . Og ingen andre katter ute. Ikke noe å jage eller krangle med ute. Så da går han inn og de første dagene på høsten som er sånn er han ikke lett å ha med å gjøre. Som regel verdens største kosegris. Men nå sur og kan "angripe " hånd og bein. Men så bli han vant til å være mere inne igjen. Og blir kosegris igjen. Anonymkode: 80704...db7 Ts her Haha hmmm kanskje han her også rett og slett bare er værsyk? Katter er så rare! Min ligger i knehasene mine nå, heelt rolig og bare nydelig.. Mens tidligere i dag, holdt jeg på å tilte helt! Haha Anonymkode: f20e4...383
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #19 Skrevet 25. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har han vært på dietten? Jeg antar at dere har redusert matmengden litt og litt over en lengre periode? Etterhvert vil han bli vant til mindre matmengde. Prøv å være tålmodig i mellomtiden. Gi mat til fastsatte tider. Ikke straff det du ser på som "dårlig oppførsel" ved å ikke gi mat. Gi maten til samme tider hver dag, uansett hva pus gjør eller ikke. Legg gjerne inn en alarm på telefonen din. En fast rutine kan få han til å føle seg tryggere og mindre frustrert. Det nytter ikke å bli irritert på en katt eller kaste den ut pga. "ugrei" oppførsel. Den lærer ingenting av det. Hva med at du fjerner deg fra situasjonen når du merker at katten blir frustrert, før den angriper? Gi maten på et annet sted der dere ikke går oppi hverandre? Hva skjer når han "ryker ut", nøyaktig hva er det du gjør? Dersom du håndterer han hardt eller virker uforutsigbar for katten så vil adferdsproblemene bare balle på seg. Du må være smart og se oppførselen hans for det den er. Frustrasjon fordi han ikke skjønner hvorfor han ikke får spise seg mett. Ikke for å være jævlig. Kan dere installere katteluke i utgangsdøren? Han er kastrert? Anonymkode: a0a77...28a Han har vært på diett 2år. Så vært der han skal på matlengden lenge. Så jeg trodde han skulle vendt seg til det. Neei han blir ikke straffa med å ikke få mat. Men jeg gir han aldri mat når han gnåler på sitt værste eller sitt i leggen på meg.. Da venter jeg til hn har holdt kjeft i 2-3minutter. ( maten står nå i gangen så jeg ikke går oppi) Når han ryker ut, legger løfter jeg han opp mens jeg støtter bakbeina og holderen han. Går ut, setter han på trappa. Ikke noe rykk, napp og tupp i baken. Så slipper jeg han inn etter noen minutter, hvor han da får mat. Hmmmm kanskje det er der det ligger? Blitt en vane.. Skrik skål, løfts ut, sitte ute, så inn å få mat? =o Wskeupcall to me!! Haha Men han har aldri blitt håndtert hardt. Jeg fiker etter han når han setter tennene i meg, fordi jeg skvetter til, men det er det eneste. Kattelule får jeg ikke, da jeg bare leier. Men det ståt høyt på ønskelisten. Og ja han er kastrert. Anonymkode: f20e4...383
Sphynx Skrevet 26. oktober 2017 #20 Skrevet 26. oktober 2017 Feliway finnes i sprayform, men også som en luftdifuser sak som du putter i veggen med stikkontakt De har det hos de fleste vertienærer og dyrebutikker. Det koster litt, men det er veldig beroligende for katten. www.feliway.com Kan også være at katten har vondt, de har jo ikke mulighet til å fortelle om dette, så når det plutsleig blir forandring i personligheten, kan det være kattens måte å si ifra om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå