Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Hadde aldri trodd at jeg skulle bli så forelsket og elske en person så høyt som han. Han er den snilleste mannen jeg har møtt, mest omsorgsfulle, mest trygge og den som har vist meg mest respekt her i mitt 29 år lange liv...  Vi har det så fint sammen og den følelsen han gir meg har jeg aldri kjent på før. Jeg kan ikke se for meg ett liv uten han. 

Det som er, han er muslim. Praktiserende og sterkt troende muslim. Jeg er døpt kristen men er ikke "kristen" i den forstand. Jeg har valgt å ta avstand fra religion. 

Han elsker meg jeg elsker han, han vill ha en fremtid med meg. Familie, barn, bo sammen, alt. Jeg vill også det, for alt i verden. 

Vi snakket om før at dersom vi skulle gifte oss så må jeg konventere til Islam, dette er ikke noe jeg ønsker. Selvom jeg elsker han så føler jeg ikke at jeg kan gi opp min egen identitet og gå inn i noe som jeg ikke kan elske, jeg respekterer islam på samme måte som jeg respekterer alle andre religioner. Han syns selvfølgelig dette er trist fordi han vil at jeg skal leve sammen med han som muslim, men han har sagt nå i ettertid at han godta at jeg ikke konventerer til islam MEN våre fremtidige barn MÅ bli muslimer, at de blir automatisk muslimer

Dette er ikke noe jeg ønsker, å det gjør han opprørt og veldig trist og jeg føler at han ikke forstår meg og blir sint på meg hvorfor jeg ikke kan akseptere det. Dette ødelegger alt, det ødelegger vår fremtid og på grunn av det kan vi ikke ha noen fremtid. Jeg kan godt leve med at han praktiserer islam men jeg vil ikke at mine fremtidige barn skal ha denne religionen.

Er det noen som har noen råd å komme med? Hva kan gjøre i denne situasjonen? Er det beste å bare avslutte alt å godta at vi ikke kan ha en fremtid sammen å prøve å gå videre?   Virker håpløst alt da jeg virkelig elsker han.

Anonymkode: 95407...0a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler med deg ts. Jeg er selv forelsket k en muslim. Jeg har ingen gode råd. Jeg er bare svært lei meg for at jeg ikke lot han bli kjent. 

Anonymkode: 877b7...ad1

Skrevet

Høres ikke ut som dere er kompatible. Det vil nok bli mange interessekonflikter i fremtiden.

Jeg syntes ingenting om å dytte sitt livssyn over på andre, særs ikke barn som enda ikke kan ta selvstendige valg. Barn bør selv få muligheten til å velge deres livssyn når de blir gamle nok til det. Man bør lære de om de forskjellige religionene og ateisme, så kan de se hva som passer for de.

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Hadde aldri trodd at jeg skulle bli så forelsket og elske en person så høyt som han. Han er den snilleste mannen jeg har møtt, mest omsorgsfulle, mest trygge og den som har vist meg mest respekt her i mitt 29 år lange liv...  Vi har det så fint sammen og den følelsen han gir meg har jeg aldri kjent på før. Jeg kan ikke se for meg ett liv uten han. 

Det som er, han er muslim. Praktiserende og sterkt troende muslim. Jeg er døpt kristen men er ikke "kristen" i den forstand. Jeg har valgt å ta avstand fra religion. 

Han elsker meg jeg elsker han, han vill ha en fremtid med meg. Familie, barn, bo sammen, alt. Jeg vill også det, for alt i verden. 

Vi snakket om før at dersom vi skulle gifte oss så må jeg konventere til Islam, dette er ikke noe jeg ønsker. Selvom jeg elsker han så føler jeg ikke at jeg kan gi opp min egen identitet og gå inn i noe som jeg ikke kan elske, jeg respekterer islam på samme måte som jeg respekterer alle andre religioner. Han syns selvfølgelig dette er trist fordi han vil at jeg skal leve sammen med han som muslim, men han har sagt nå i ettertid at han godta at jeg ikke konventerer til islam MEN våre fremtidige barn MÅ bli muslimer, at de blir automatisk muslimer

Dette er ikke noe jeg ønsker, å det gjør han opprørt og veldig trist og jeg føler at han ikke forstår meg og blir sint på meg hvorfor jeg ikke kan akseptere det. Dette ødelegger alt, det ødelegger vår fremtid og på grunn av det kan vi ikke ha noen fremtid. Jeg kan godt leve med at han praktiserer islam men jeg vil ikke at mine fremtidige barn skal ha denne religionen.

Er det noen som har noen råd å komme med? Hva kan gjøre i denne situasjonen? Er det beste å bare avslutte alt å godta at vi ikke kan ha en fremtid sammen å prøve å gå videre?   Virker håpløst alt da jeg virkelig elsker han.

Det er ikke krav om at du skal konvertere til islam for å gifte deg med han. Som kristen regnes du som skriftens folk. Blir det barn og det blir slutt har du i følge islam rett på barna.

Mitt råd til deg er å avklare religiøse standpunkter i forhold til hverandre og barn. Dør han som muslim må du respektere hans krav og det sanne gjelder deg. 

Det er ifølge Koranen ingen tvang i religionen.

Lykke til.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, WubWub skrev:

Høres ikke ut som dere er kompatible. Det vil nok bli mange interessekonflikter i fremtiden.

Jeg syntes ingenting om å dytte sitt livssyn over på andre, særs ikke barn som enda ikke kan ta selvstendige valg. Barn bør selv få muligheten til å velge deres livssyn når de blir gamle nok til det. Man bør lære de om de forskjellige religionene og ateisme, så kan de se hva som passer for de.

Ja det er det jeg har sagt til han. At jeg vil at mine barn skal få ha den valgfriheten til å velge selv hvilken religion som passer til dem når de blir gamle nok til å bestemme selv.  Men dette er han uenig i

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, WubWub skrev:

Man blir på en eller annen måte pådyttet livssyn. Det har nok du blitt og. 

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Ser ikke lovende ut Ts.

Religion er ikke noe en kan akseptere sånn uten vilkår om du ikke er troende selv. 

Jeg ville ikke godtatt det. Men det er nå meg. 

Skrevet

Han kan ikke bestemme hva du skal tro på. Men det skjønner han nok selv etterhvert. Når foreldrene har ulikt livssyn må en prøve å komme med kompromisser for barna. Du kan ikke bestemme hvilket livssyn ditt barn skal ha, det bestemmer det jo selv, men du og din mann sammen skal bestemme hvilken oppdragelse barnet skal få, inkludert om det skal ta del i religiøse høytider, feiringer osv. Det vanligste jeg vet når det gjelder kristen-muslimske familier er at barna får kunnskap om begge religioner. Nå er jo du mer eller mindre ikke-troende, kanskje det er derfor han tenker at det ikke er viktig for deg? Finn først ut hva du mener, så det er noe han kan ta stilling til. 

Jeg er selv en kristen (over middels troende) som er sammen med en muslim (ikke sterkt troende, men heller ikke ateist). Jeg vet ikke hvordan vi gjør det dersom vi får barn, men jeg tenker at det blir som med alle andre ting, at man finner måter å gjøre ting på som er ok for alle parter. Som par markerer vi både kristne og islamske høytider og jeg regner med at vi kommer til å fortsette med det når vi gifter oss. Vi har verdier som er felles for religionene som vi ønsker å videreføre til eventuelle barn. 

Tenk litt igjennom konkret hvordan du vil ha det, da er det lettere. Hva vet du om islam? Hva vet han om kristendom? Høytider? Gudstjeneste/bønn/markeringer? Har dere tenkt gjennom hva dere vil gjøre ved fødsel, når barna er små, når de er større? 

Anonymkode: e476c...c0f

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det jeg har sagt til han. At jeg vil at mine barn skal få ha den valgfriheten til å velge selv hvilken religion som passer til dem når de blir gamle nok til å bestemme selv.  Men dette er han uenig i

Som muslims foreld så vil han i følge islam bli stilt til ansvar for sine barn. Det er derfor det er viktig for han. Derfor er dette et viktig å avklare.

Hvis det ikke er 100% enighet fraråder jeg dere å gifte dere inntil alt er avklart. Dere må vite hva dere går til.

Jeg kjenner par der bare den ene er muslim og samtlige barna er muslimer og det går veldig bra. Dette parret er enige om alt. Det samme bør dere være. 

Endret av omarel
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir på en eller annen måte pådyttet livssyn. Det har nok du blitt og. 

Nja, mine foreldre var sterkt kristne men de dyttet det aldri på meg. Jeg har vært ateist siden jeg var en neve stor. 

De var også feminister og det livssynet har jeg jo holdt på - men det er fordi jeg selv er enig med feminismens budskap.

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, NotNaomi skrev:

Ser ikke lovende ut Ts.

Religion er ikke noe en kan akseptere sånn uten vilkår om du ikke er troende selv. 

Jeg ville ikke godtatt det. Men det er nå meg. 

Enig med deg. En muslimsk mann/kvinne med en kristen mann/kvinne kommer ikke til å fungere. Aldri. 

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, omarel skrev:

Som muslims foreld så vil han i følge islam bli stilt til ansvar for sine barn. Det er derfor det er viktig for han. Derfor er dette et viktig å avklare.

Hvis det ikke er 100% enighet fraråder jeg dere å gifte dere inntil alt er avklart. Dere må vite hva dere går til.

Jeg kjenner par der bare den ene er muslim og samtlige barna er muslimer og det går veldig bra. Dette parret er enige om alt. Det samme bør dere være. 

Det er ikke et problem for meg men de færreste norsk er sammen med en utlending. Jeg kaller det bare for hva det er jeg siden nesten alle utlendinger er muslimer. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
5 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Enig med deg. En muslimsk mann/kvinne med en kristen mann/kvinne kommer ikke til å fungere. Aldri. 

Det skal godt gjøres ja. Nå er jeg troende selv altså,så vet hvor mye tro påvirker. Men en skal aldri presse noen! Aldri:-) 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Må bare beklage og si at evt barn med en så sterkt religiøs mann aldri vil få oppleve friheten til å velge hvordan de skal leve sitt eget liv. Det er mye æreskodeks blandt sterkt religiøse.

Anbefaler deg å gi slipp på han og finne en som er nærmere din egen livstro. 

Anonymkode: 9f8ec...7c0

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er forkastelig med mennesker som vil presse en religion på andre, være seg potensielle ektefeller eller egne barn. Barn skal etter min mening bli oppdratt til å ta egne valg basert på kritisk tenkning, altså som selvstendige individer som selv står ansvarlige for hvilken trosretning de bekjenner seg til eller ikke. Det er klart de skal lære hvilken tro deres foreldre bekjenner seg til, men like viktig skal de lære at de står fritt til å velge en annen vei.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, fuglekvitter__ skrev:

Joda, det går an. Jeg kjenner flere slike par som har blitt gift og fått barn. Noen av dem har vært sammen i mange år. Men det må selvfølgelig være respekt begge veier. 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Barn skal etter min mening bli oppdratt til å ta egne valg basert på kritisk tenkning, altså som selvstendige individer som selv står ansvarlige for hvilken trosretning de bekjenner seg til eller ikke. Det er klart de skal lære hvilken tro deres foreldre bekjenner seg til, men like viktig skal de lære at de står fritt til å velge en annen vei.

Barn læres opp til det livssyn foreldre har, det er sånn oppdragelse fungerer. Barna kan selvfølgelig si at de tenker annerledes, men det finnes ikke en livssynsnøytral oppdragelse. 

Utakk er verdens lønn, når ateistens sønn til og med ber aftenbønn.... 

• Liker 2
Skrevet

Tror du eller dere at det finnes enkle løsninger her, er dere naive. En muslimsk vil sjelden konvertere til kristen men forventer at andre skal det. Kom deg vekk, av mange grunner!

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn læres opp til det livssyn foreldre har, det er sånn oppdragelse fungerer. Barna kan selvfølgelig si at de tenker annerledes, men det finnes ikke en livssynsnøytral oppdragelse. 

Utakk er verdens lønn, når ateistens sønn til og med ber aftenbønn.... 

Tror ikke du forstod poenget mitt; som er at jeg er i mot religiøs oppdragelse av barn viss formål er å gjøre barnet religiøst. De skal ikke tvinges, manipuleres eller bli fortalt at den gitte religionen er den eneste sannheten, og at den er den eneste aksepterte veien å gå.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, -Balder- skrev:

Tror du eller dere at det finnes enkle løsninger her, er dere naive. En muslimsk vil sjelden konvertere til kristen men forventer at andre skal det. Kom deg vekk, av mange grunner!

Er ikke snakk om "enkle løsninger", men erfaringer som en del gjør seg gjennom mange år med forhold mellom religioner og ulik bakgrunn. 

Islam er verdens nest største religion, og muslimer i Norge kommer fra mange ulike land og fra ulike islamske retninger (sunni, shia, alevitter mfl). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...