Gå til innhold

Cyste på eggstokk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 19 som de siste 4-5 dagene har hatt en del vondt i den nederste delen av magen. Smerten er stikkende, og i begynnelsen kom og gikk den litt. Smerten beveger seg fra under navelen til høyre og venstre side, mens det i dag hovedsakelig har vært venstre side. Var på legevakten i går da smerten satt seg nederst til høyre, men hun sa bare at det ikke var blindtarmen og sendte meg hjem. Skal bestille en hastetime på legekontoret i morgen, men jeg begynte å tenke på om det kanskje kunne være en cyste. Hvordan kjennes det i såfall ut, og hvordan undersøkes det/behandles det? Jeg har aldri hatt gu, men regner nesten med at det blir gjort. Blir det isåfall gjort på akutt-timen av vikarlege?

Andre symptomer utenom smertene er kvalme, nedsatt allmenntilstand og periodevis lav feber (38).

Anonymkode: aef6c...ff6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan forresten legge til at jeg hopper over mensen denne måneden, men den skulle ha kommet de neste dagene. Kjennes ikke ut som mensensmerter.

ts

Skrevet

Jeg har hatt bøttevis med cyster på eggstokkene mine, det gjør vondt når de sprekker. Stikkende smerte. Ikke farlig, men kom deg til lege å få undersøkt dette. Siden du skriver at du aldri har gjennomført GU så går jeg ut i fra at du ikke er seksuelt aktiv. Hvis du er det, sjekk deg for klamydia, det du beskriver kan(jeg påpeker KAN) være et symptom på egglederbetennelse.

Anonymkode: c52ec...5c8

Skrevet

En cyste gjør vondt når den sprekker, men det varer bare i noen timer. Den kan selvfølgelig være smertefull når den vokser og har blitt stor, men da snakker vi om noen cm i str.

Men feber er ikke et symptom på cyste. Magesmerter kan være mye, så bra du skal til legen. 

Anonymkode: 7d4b6...cab

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt bøttevis med cyster på eggstokkene mine, det gjør vondt når de sprekker. Stikkende smerte. Ikke farlig, men kom deg til lege å få undersøkt dette. Siden du skriver at du aldri har gjennomført GU så går jeg ut i fra at du ikke er seksuelt aktiv. Hvis du er det, sjekk deg for klamydia, det du beskriver kan(jeg påpeker KAN) være et symptom på egglederbetennelse.

Takk for svar! Jeg har ikke hatt sex siden mai og har både tatt graviditetstest og klamydia test siden den tid. Fikser cystene/de sprukne cystene seg selv eller kreves det behandling?

ts

Skrevet

Slike cyster som jeg har hatt, som er ganske vanlig. Trenger ikke behandling. Det er ufullstendige eggløsninger som skaper de. Men kom deg til lege å få det undersøkt for sikkerhets skyld. Du skriver ikke noe om prevensjon, for min del hjalp det å begynne på P-Piller for å redusere problemet. Lykke til.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente på 19 som de siste 4-5 dagene har hatt en del vondt i den nederste delen av magen. Smerten er stikkende, og i begynnelsen kom og gikk den litt. Smerten beveger seg fra under navelen til høyre og venstre side, mens det i dag hovedsakelig har vært venstre side. Var på legevakten i går da smerten satt seg nederst til høyre, men hun sa bare at det ikke var blindtarmen og sendte meg hjem. Skal bestille en hastetime på legekontoret i morgen, men jeg begynte å tenke på om det kanskje kunne være en cyste. Hvordan kjennes det i såfall ut, og hvordan undersøkes det/behandles det? Jeg har aldri hatt gu, men regner nesten med at det blir gjort. Blir det isåfall gjort på akutt-timen av vikarlege?

Andre symptomer utenom smertene er kvalme, nedsatt allmenntilstand og periodevis lav feber (38).

Har du cyster på eggstokkene så pleier de skjelden å oppføre seg problematisk og omtrent likedan, samtidig. 

Vondt nederst i magen (akutt abdomen) kan skyldes mange ting, så det er bare spekulasjoner å vurdere hva det kan være. Du må undersøkes. 

Anonymkode: 2595e...618

• Liker 1
Skrevet

👆👍 enig med hun over... jeg har opplevd å få smerter på begge sider samtidig, men da jeg fikk ultralyd hadde jeg 28 cyster på høyre eggstokk og en del på venstre.(husker ikke) fikk da påvist PCOS da. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

👆👍 enig med hun over... jeg har opplevd å få smerter på begge sider samtidig, men da jeg fikk ultralyd hadde jeg 28 cyster på høyre eggstokk og en del på venstre.(husker ikke) fikk da påvist PCOS da. 

Uff, høres ikke godt ut. Lurer da på om du bare fikk med deg en henvisning til gynekolog? Jeg tenker egentlig at siden det er akutt-time så henviser han videre, men vil jo ikke gå med vondt i magen i evig tid heller :( (Tatt i betraktning at det faktisk er noe i underlivet og ikke i magen da)

ts

Skrevet

Gå til legen først, mulig han henviser deg videre uansett for å få en utvidet undersøkelse. Men hvis du skulle ha cyster, er ikke det farlig. Bare over snittet ubehagelig😀 Fastlegen kan utelate det som evt skulle være "farlig" gjennom sine undersøkelser. 

Hvis det skulle være cyster, er dette forbigående smerter, en sprekker og det gjør noe vondt, det er smerter som går over  relativt fort. Kan ikke huske at jeg hadde vondt mer enn et par timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...